خانه » همه » خبر » ترند ترین های خبری امروز » لباس تیم ملی در جام جهانی؛ ایرانی است یا خارجی؟ / خواسته ۵۰میلیاردی برند خارجی با کیفیت

دانلود کتاب های امتحان شده

لباس تیم ملی در جام جهانی؛ ایرانی است یا خارجی؟ / خواسته ۵۰میلیاردی برند خارجی با کیفیت

سه برند خارجی ژاکو ، کِلمه و آلشپورت در رقابت با شرکت های داخلی مجید، پرشین اسپورت و غیره برای گرفتن امتیاز پیراهن تیم ملی ایران در جام جهانی رقابت می کنند.

به گزارش تابناک ورزشی، در این میان خبری از آدیداس، نایکی، لوتو ، پوما ، آمبرو و سایر شرکت های اصلی و معروف تولید البسه ورزشی نیست.

طبق یافته های خبرنگار تابناک پیشنهاد دو برند خارجی که از کیفیت بهتری برخوردار هستند، از لحاظ مالی در توان اقتصادی فدراسیون فوتبال ایران نیست.

فدراسیون فوتبال ایران که بخاطر تحریم ها هیچ دسترسی به پاداش ۱۲ میلیون دلاری صعود به جام جهانی قطر ۲۰۲۲ نداشته است، حالا در مخمصه مالی گیر افتاده و برای پرداخت مخارج اردوها و پروازها منتظر کمک دولت است.

 

درخواست یک و نیم میلیون یورویی از فدراسیون 

به طور مثال یکی از شرکت های خارجی معروف، در کنار تعهد به تامین البسه کامل تیم ملی فوتبال بزرگسالان با بهترین کیفیت جهانی، برای تحویل لوازم مورد نیاز سایر تیم ها از جمله تیم ملی امید، جوانان،  نوجوانان،  فوتسال،  ساحلی و همچنین تیم‌های بانوان، در مجموع یک و نیم میلیون یورو درخواست کرده است.

نکته مهم در این مورد عدم اطمینان شرکت های خارجی از کسب درآمد بابت فروش در بازار ایران است. آنها می‌دانند واردات پوشاک خارجی به ایران با تعرفه های سنگین همراه است و تولیدکنندگان زیرزمینی مشابه فیک و تقلبی همان لباس را در کوتاه ترین زمان و قیمت های به مراتب ارزان تر به هواداران می فروشند.

همین باعث شده که به جای انگیزه های تجاری از کسب این امتیاز، دنبال دریافتی مطمئن در قراردادهای مستقیم باشند. البته این برندها ، تخفیفاتی بابت خرید لباس برای رده های مختلف به فدراسیون می دهند اما حتی اگر این تخفیفات به ۶۰درصد هم نزدیک شود، برای جیب خالی فوتبال ایران گران است!

 

تصمیم بی‌دردسر با انتخاب داخلی یا آبروی بین المللی؟

طبیعی است که سرپرست موقت فدراسیون با توجه به برگزاری مجمع در دهم خرداد ماه سال جاری و معلق بودن هیات رئیسه، نخواهد ریسک کند و تعهد نجومی تازه‌ای متوجه فدراسیون نماید و بعدا در نهادهای نظارتی پاسخگو باشد.

در این میان نگرانی بابت کیفیت البسه تولیدی شرکت های ایرانی جدی است و آنها به هیچ عنوان تکنولوژی تولید البسه حرفه‌ای برای بازی در هوای گرم میزبان جام جهانی را در سطح رقبای خارجی ندارند مگر اینکه مواد اولیه آنها با مجوز ویژه گمرکی، وارد کشور شود.

هنوز جنجال کارلوس کی‌روش قبل از جام جهانی برزیل برای استفاده از برند آلشپورت را از یاد نبرده ایم؛ ماجرایی که با تکذیب شرکت آلمانی آلشپورت درباره تامین لباس تیم ملی ایران از جنس تولید شده در آلمان بالا گرفت و خشم سرمربی پرتغالی وقت را دوچندان کرد.

سرانجام گویا موضوع با پرداخت ۱۰۰هزاردلار به سرمربی عصبانی به عنوان حق شخصی او پایان یافت اما تیم ملی لباس با کیفیتی نداشت.

کی‌روش چهار سال بعد قبل از اعزام به روسیه، حرفش را به کرسی نشاند و تیم ملی با خرید لباس آدیداس از بازار استانبول، و بدون قرارداد رسمی با این شرکت آلمانی راهی مسکو شد! او حتی کت و شلواری به سبک تیپ دیپلمات های اروپایی نیز بر تن بازیکنان ایران و همه اعضای کادر فنی و سرپرستی تیم کرد تا برخی رسانه‌های انگلیسی بازیکنان ایران را بیشتر مانکن لقب دهند تا فوتبالیست!

 

لباس تیم ملی در جام جهانی؛ ایرانی است یا خارجی؟ / خواسته ۵۰میلیاردی برند خارجی با کیفیت

در جام جهانی روسیه نیز برند آمریکایی نایکی، بازیکنان تیم ملی فوتبال کشورمان را از پوشیدن کفش ها و استوک های تولیدی این کمپانی به واسطه تحریم ها جلوگیری کرد و داد کی‌روش را در نشست خبری درآورد که بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های غربی داشت.

 

در جلسه بازگشایی پاکت‌ها چه گذشت؟

روز گذشته (چهارشنبه) جلسه کمیته بازاریابی فدراسیون فوتبال برای بررسی پیشنهادهای ارسال شده به این فدراسیون به منظور تامین البسه تیم‌های ملی تا سه سال آینده برگزار شد که در نهایت سه تولید کننده داخلی و سه تولید کننده خارجی بسته‌های پیشنهادی خود برای تامین پوشاک تیم‌های ملی به خصوص تیم ملی فوتبال بزرگسالان را ارائه کردند.

حمید استیلی، مدیر تیم ملی فوتبال ایران از حاضران در این جلسه بود تا نظر خود را در ارتباط با تولیدکنندگان به منظور تامین لباس تیم ملی در جام جهانی اعلام کند. او درباره این جلسه گفت: سه تولید کننده خارجی و سه تولید کننده ایرانی اعلام آمادگی کردند. تولید کنندگانی از کشورهای اسپانیا، آلمان و اتریش پیشنهادهای خود را ارائه کردند. تولیدی‌هایی از ایران هم وجود داشتند. در شفافیت کامل و با حضور نمایندگان حراست و بازرسی، پاکت‌های ارسالی بررسی شد. باید سریعا لباس طراحی شده تیم ملی را به فیفا ارسال کنیم.

اشاره استیلی به لزوم ارائه پیراهن نهایی تیم‌های ملی برای حضور در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر به فیفاست تا این فدراسیون جهانی نظر موافق خود را درباره طرح ارائه شده، اعلام کند. فیفا هر سال استانداردهایی را درباره پوشاک تیم‌ها در نظر می‌گیرد که این موارد بیشتر در ارتباط با شماره، لوگو و برخی المان‌های موجود روی پیراهن تیم‌هاست.

تیم ملی ایران در جام جهانی ۱۹۷۸ با برند آلمانی آدیداس، در جام جهانی ۱۹۹۸ و ۲۰۰۶ با برند آلمانی پوما، در جام جهانی ۲۰۱۴ با برند آلمانی آل اشپورت و در جام جهانی ۲۰۱۸ با برند آلمانی آدیداس در رقابت‌ها حاضر شده است.

شاگردان دراگان اسکوچیچ در مسیر صعود به جام جهانی، در دور رفت با البسه شرکت آل‌اشپورت و در دور برگشت با برند ایرانی مجید در مسابقات حاضر شدند.

 

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها