در یک سال گذشته به ویژه با شروع جنگ اوکراین؛ افزایش قیمتهای موادغذایی و کالا در فرانسه حداقل بین ۳ و هشت دهم تا ۶ و شش دهم درصد به ثبت رسیده است.
در میان انواع مواد غذایی؛ ماکارونی که مصرف بسیار زیادی در بین خانوادههای فرانسوی دارد در این مدت ۴۳ درصد گرانتر شده است.
در اغلب سوپرمارکتها، قفسههای برخی مواد غذایی به ویژه روغن و ماکارونی خالی شده و مسئولین فروشگاهها از مردم خواسته اند برای رعایت حقوق سایر مشتریان، خریدهای خود را محدود نمایند.
در این دوره زمانی بهای بنزین و گازوئیل نیز از مرز دو یورو در هر لیتر فراتر رفته که مشکلات مضاعفی را برای شهروندان به ویژه در بخش حمل و نقل عمومی بوجود آورده است.
در ماههای اخیر اوج گیری قیمتها مخصوصا در بخش انرژی و مواد غذایی چشمگیر بوده، بهای انرژی در این مدت حدود ۲۷ درصد افزایش یافته که بسیار کم سابقه بوده است.
نکته قابل توجه اینکه آمار و ارقامی که در این گزارش ذکر شده باید در ظرف جغرافیایی اروپا و با توجه به دخل و خرج مردم این قاره بررسی شود نه به عنوان مقایسه با دیگر کشورها؛ بنابراین طبق گفته تحلیل گران اقتصادی گرانی و تورم این روزها در فرانسه و دیگر کشورهای اروپایی تقریبا در نیم قرن اخیر بی سابقه میباشد.
بیشتر بخوانید :
صدا و سیما در حالی یاد افزایش قیمت ها در فرانسه و اروپا افتاده و در سوی مقابل نسبت به افزایش قیمت ها در داخل سکوت پیشه کرده که این روزها صدا همه مردم و کارشناسان از شرایط موجود بلند است، این البته نخستین بار نیست که سیما ملی چنین رویکردی را در پیش می گیرد و سعی دارد تا با پخش این نوع گزارش ها مثلا به مردم دلداری دهد که نگاه کنید گرانی در فرانسه و اروپا هم صدا مردم را درآورده پس شما تنها نیستید بیایید کمی با اروپایی ها همزاد پنداری کنید!
در چنین شرایطی بدون شک پخش این نوع گزارش ها نه تنها منجر به آرام شدن افکار عمومی نمی شود بلکه برعکس خشم و ناراحتی مردم را هم در پی خواهد داشت!
۲۱۲۱