خانه » همه » مذهبی » لقب طاهره برای حضرت زهرا (س)

دانلود کتاب های امتحان شده

لقب طاهره برای حضرت زهرا (س)


لقب طاهره برای حضرت زهرا (س)

۱۳۹۷/۱۱/۲۴


۴۸۲ بازدید

چرا‌ به‌ حضرت‌ زهرا‌(س) لقب‌ طاهره‌ دادند؟

قرآن کریم در رابطه با اهل بیت «علیهم السلام» می فرماید{ انما یرید الله لیذهب عنکم الرجس اهل البیت و یطهرکم تطهیرا}(1) .یعنی خداوند اراده کرده است که از شما رجس و پلیدی و گناه را از شما اهلبیت« علیهم السلام» دور کند و کاملاً شما را پاک سازد.بنابراین چون آنحضرت از همه پلیدیهای جسمی و روحی پاک می باشد و معنی طاهره در لغت پاک و پاکیزه بودن است لذا آن حضرت را طاهره نامیده اند علاوه براین آن حضرت علاوه بر طاهره بودن معصومه است که مقامی بس والا است که حتی فکر گناه در او راه ندارد.
که این آیه کریم روشن ترین دلیل برعصمت اهل بیت «علیهم السلام» است که در زیارت جامعه نیز می خوانیم {عصمکم الله من الزلل و آمنکم من الفتن وطهرکم من الدنس و اذهب عنکم الرجس و طهرکم تطهیرا }(2)
خداوند شما را از لغزشها حفظ کرد و از فتنه انحرافات در امان داشت و از آلودگیها پاک ساخت و پلیدی را از شما دور کرد و کاملاً تطهیر نمود.
برای مطالعه بیشتر به تفسیر نمونه جلد 17 صفحه 292 به بعد مراجعه فرمایید.
توضیح بیشتر :
طاهره یعنی زن پاک ؛ حضرت زهرا «سلام الله علیها» به خواست خداوند متعال از خونریزی ماهانه وخونریزی پس از زایمان پاک بود. همچنان که آن حضرت از هرگونه آلودگی ظاهری و باطنی دور بود و روحی پاکیزه و دور از گناه داشت همگان با آیه تطهیر که در پاکی اهل بیت عصمت و طهارت «سلام الله علیهم» نازل شده آشنا هستند ( که در بالا ذکر کردید)
امام باقر «علیه السلام» از پدران خود «علیهم السلام» نقل فرمود: «انا سمیت فاطمه «علیها السلام» بنت محمد الطاهره لطهارتها من کل دنس و ….چون از هرگونه پلیدی و گناه پاک بود طاهره نامیده شد فاطمه «سلام الله علیها» هرگز خون حیض یا خون نفاس ندیده .
(1) احزاب ،آیه 33 .
(2) زیارت جامعه کبیره .
امام صادق «علیه السلام» فرمود: تا فاطمه زهرا «سلام الله علیها» زنده بود ازدواج دیگر برای حضرت علی «علیه السلام» حرام بود. راوی می پرسید: چرا این گونه بود ؟ امام« علیه السلام» فرمود: لانها طاهره لاحیض زیرا حضرت زهرا «علیها السلام» هیچ گاه حیض نمی‌شود همیشه پاکیزه بود.
عایشه گوید: زهرا «علیها السلام »هیچ گاه خون حیض نمی دید؛ زیرا از سیب بهشتی آفریده شده بود فاطمه« سلام الله علیها» امام حسن را پس از نماز عصر به دنیا آورده سپس از نفاس پاک شده و غسل کرد آنگاه نماز مغرب را به جای آورد. (1)
(1) نام ها و لقب های فاطمه زهرا« علیها السلام»، صفحه 110 108 علیرضا سبحانی نسب. به نقل از اداره پاسخگویی آستان قدس رضوی

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها