خانه » همه » مذهبی » مؤسسه مطالعات افکارسنجی ایرانیان(گمان) و آمار شیعیان در ایران

دانلود کتاب های امتحان شده

مؤسسه مطالعات افکارسنجی ایرانیان(گمان) و آمار شیعیان در ایران

نه این مؤسسه و نه آمارهای ارایه شده توسط آنها و نه شیوه آمارگیری آنها هیچکدام معتبر نیست.
گروه مطالعات افکارسنجی ایرانیان:
گروه مطالعات افکارسنجی ایرانیان با نام «گمان» یک مؤسسه به ظاهر پژوهشی است که در هلند ثبت شده است و در زمینه مطالعات افکارشناسی فعالیت می‌کند.
این مؤسسه بر مبنای نظرسنجی از طریق شیوه گلوله‌برفی (virtual snowbal sampling) آمارگیری کرده و بر همین مبنا نتایج را منتشر می‌کند.
این مؤسسه تحت مدیریت و نظارت عمار ملکی، استادیار علوم سیاسی در دانشگاه تیلبرگ هلند و پویان تمیمی عرب، استادیار مردم ‌شناسی و مطالعات دینی در دانشگاه اوترخت هلند فعالیت می‌کند.
عمار ملکی از تکنیک ادعاسازی برای بازی با مسائل اجتماعی استفاده می‌کند و به شبکه‌های من و تو، ایران اینترنشنال و بی بی سی خوراک می‌دهد.
در مقدمه گزارش مرکز گمان درباره دینداری ایرانیان آمده است که حمایت مالی این کار به عهده «بنیاد برومند» بوده است. جستجوها نشان می‌دهد که هم مرکز گمان و هم بنیاد برومند بودجه خود را از NED ( بنیاد اعانه ملی برای دموکراسی) دریافت می‌کنند. NED هم مشخصا بودجه اش را از کنگره آمریکا و سازمان سیا می گیرد.
اما این بنیاد را اشخاصی به نام «لادن و رویا برومند» فرزندان «عبدالرحمان برومند» اداره می‌کنند. عبد الرحمان برومند از اعضای نهضت مقاومت ملی ایرانیان و از مخالفان نظام بود. مؤسس این حزب نیزشاپور بختیار بود.(www.dana.ir/news/1648314.html)
بررسی نتایج نظر‌سنجی مؤسسه گمان درباره نگرش ایرانیان به دین:
در نظر سنجی گمان نزدیک ۷٪ مردم ایران خود را زرتشتی می‌دانند یعنی معال ۶ میلیون نفر، در حالی که فقط ۲۵ هزار زرتشتی در ایران وجود دارد و طبق آمارهای جهانی جمعیت کل زرتشتیان دنیا حداکثر ۲۰۰ هزار نفر هستند.
بی میلی مردم به دین در این نظرسنجی در حالی است که براساس نظرسنجی پیو در سال گذشته ۸۷درصد مردم ایران روزانه عبادت می‌کنند و در صدر دیندارترین مردم جهان قرار دارند.
مؤسسه افکار سنجی دانشگاه تهران سال گذشته نتایج یک نظر سنجی که به روش تصادفی تهیه شده را منشر کرد و اعلام داشت که ۹۹درصد مردم خدا باور هستند اما مؤسسه گمان اعلام کرده که ۷۸درصدمردم خدا را باور دارند.
نظر سنجی دانشگاه تهران نشان می‌دهد که ۷۱ درصد مردم با حضور بدون حجاب در اماکن عمومی مخالف هستند اما گمان مدعی است که بیش از ۹۷درصد مردم مخالف حجاب اجباری هستند.
شیوه آمار گیری این مؤسسه:
در توضیحات الگوی نظرسنجی «گمان» آمده است که روش جمع‌آوری اطلاعات در این موسسه روش «گلوله برفی» است. در این روش پرسشنامه سوالات درباره یک موضوع مشخص برای افرادی فرستاده می‌شود و از آنها خواسته می‌شود بعد از تکمیل پرسشنامه آن را برای دوستان و آشنایان خود نیز بفرستند. بزرگترین مشکل جمع‌آوری اطلاعات در روش گلوله برفی این است که جامعه آماری بین یک طیف فکری محدود می‌شود. چرا که طبیعتا افراد بیشتر با کسانی که از فکری و سیاسی مانند خود فکر می‌کنند در ارتباط و دوستی هستند.
نمونه‌گیری گلوله برفی(نمونه‌گیری زنجیری)، یک روش غیر‌احتمالی در جامعه‌شناسی و تحقیقات آماری است که برای نتیجه گرفتن رفتار یک جامعه بر اساس نمونه آن استفاده نمی‌شوند، بلکه از آنها زمانی استفاده می‌شود که تمرکز تحقیق بر روی درک پیچیدگی یک قضیه یا اتفاق باشد.
در آنها همه اعضا شانس انتخاب شدن ندارند و شانس هر عضو هم مشخص نیست. نظر‌سنجی بر اساس شیوه گلوله‌برفی نوعی نمونه‌گیری آسان(در دسترس یا Convenience) بودن است که از روش‌های نمونه‌گیری غیر احتمالی به شمار می‌رود.
یعنی استفاده از اعضایی که به آسانی در دسترس محقق قرار دارند. نظرسنجی یک استاد از دانشجویان خود یا نظر‌سنجی از کارمندان یک شرکت از جمله این نوع نظر‌سنجی است.
در نمونه‌گیری گلوله برفی، نمونه از طریق اعضای سابق انتخاب می‌شوند. به طور مثال در نمونه‌گیری از افراد بی‌خان‌مان یک کشور، ابتدا مصاحبه را از یک گروه افراد بی‌خانمان آغاز می‌کنند. سپس از آنها خواسته می‌شود تا کسانی را که فکر می‌کنند برای این تحقیق مناسب هستند،‌ معرفی کنند.
این مصاحبه‌ها همین‌طور انجام می‌شود تا آن که یک جامعه بزرگ را تشکیل دهد. این شیوه به همین دلیل با نام گلوله برفی شهرت دارد چراکه همچون یک گلوله برفی به تدریج بزرگ‌ و بزرگ‌تر می‌شود.
نمونه‌گیری گلوله‌برفی آنلاین(virtual snowbal sampling) اساساً روشی کاملاً نامناسب برای سنجش افکار در سطح ملی و تعمیم نتایج به کل جامعه است و کسانی که آشنایی اندکی با روش‌های علمی نظرسنجی دارند از مضحک و فریب‌کارانه بودن استفاده از این شیوه برای این هدف با خبرند و نتیجه آن به هیچ عنوان قابل تعمیم به کل شهروندان یک جامعه نیست.
نظرسنجی‌های مؤسسه گمان از این روشِ مطلقا نامناسب استفاده می‌شود و با این حال مدعی اند که نتایج نظرسنجی آنها قابل تعمیم به کل جمعیت ایران است. (rasanews.ir/fa/news/661782)
معایب نمونه‌گیری گلوله برفی:
۱.این شیوه نمونه گیری، غیر احتمالی است. روش‌های نمونه‌گیری غیر احتمالی، برای نتیجه گرفتن رفتار یک جامعه بر اساس نمونه آن استفاده نمی‌شوند، بلکه از آنها زمانی استفاده می‌شود که تمرکز تحقیق بر روی درک پیچیدگی یک قضیه یا اتفاق است. در آنها همه اعضا شانس انتخاب شدن ندارند و شانس هر عضو هم مشخص نیست. پس قابلیت تعمیم به کل جامعه ندارد.
۲. در این شیوه نمونه گیری، با توجه به اینکه انتخاب نمونه اولیه با توجه به هدف و سوال مورد نظر انتخاب می‌شوند لذا سوگیری در انتخاب نمونه در این شیوه مشهود است.
۳. شیوه های نمونه گیری در این روش، داوطلبانه است. یعنی تعداد بسیار زیادی دعوتنامه به افراد مختلف ارسال می شود و از بین اینها کسانی در نظرسنجی شرکت می کنند که در آن زمینه، به صورت رادیکال فعال هستند و از نظر فکری، با هدف طراحان نظرسنجی همسویی دارند.
(adyannews.com/60024)
آمار ارایه شده در مورد درصد شیعیان کشور توسط این مؤسسه، بسیار ناشیانه و مضحکانه است.این ادعا توسط این مؤسسه در حالی مطرح شده که بر اساس آمار یکی از مؤسسات تحقیقاتی معتبر جهانی یعنی موسسه تحقیقات پیو اکثریت شیعیان جهان (۶۸ تا ۸۰ درصد) تنها در چهار کشور ایران، پاکستان، هندوستان و عراق زندگی می کنند. براساس برآوردهای صورت گرفته تعداد شیعیان جهان از ۳۲۰ تا ۳۵۰ میلیون و حتی تا ۴۰۰ میلیون نفر تخمین زده شده است. ملت هایی که اکثریت غالب آنها شیعیان هستند عبارتند از: ایران (۹۵ درصد)، آذربایجان (۸۰ درصد)، بحرین (۷۵ درصد)، عراق (۶۵ درصد)، لبنان (۴۵ درصد)، یمن (۴۵ درصد)، ترکیه (۲۵ درصد)، کویت (۳۵ درصد)، افغانستان (۲۰ درصد)، پاکستان (۲۵-۲۰ درصد)، عربستان سعودی (۱۵ درصد)، هندوستان (۲۵-۲۰ درصد مسلمانان)، امارات (۲۰ درصد) و سوریه (۲۰-۱۵ درصد).(fa.shafaqna.com/news/239452)
همچنین مرکز تحقیقات و پژوهش‌های آمارگیری استراتژیک انگلیس ویژه ادیان و مذاهب و اعتقادت دینی موسوم به «لیوفرم» در «ویستمنستر» لندن، تعداد شیعیان جهان را 400 میلیون نفرو تعداد مسلمانان شیعه در ایران را بیش از 80 میلیون نفر اعلام کرده است.(www.yjc.ir/fa/news/5523975)

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها