خانه » همه » مذهبی » مادر رقیه دختر امام‌حسین(ع)

دانلود کتاب های امتحان شده

مادر رقیه دختر امام‌حسین(ع)

جواب کوتاه :
خیر
1- وجود فرزندی از امام حسین ع به نام رقیه و حضور او در کربلا و نام مادر او محل اختلاف است .
2- ظاهرا ام اسحاق همسر امام حسن ع پس از شهادت امام حسن ع به عقد امام حسین ع در آمد .
3- تنها ازدواج زنان پیامبر پس از پیامبر بر دیگران حرام است زیرا زنان پیامبرامهات المومنین هستند زنان ائمه ( آزاد یا کنیز) پس از امام می توانند ازدواج کنند .
توضیح بیشتر :
1- در شام قبری وجود دارد که گفته می شود مربوط به یکی از دختران امام حسین (ع) است. امروز این قبر به نام رقیه معروف است، اما این قبر مربوط به رقیه است یا اصلاً امام حسین (ع) دختری به نام رقیه داشته یا نه؟ اختلاف هست. در متون متقدم نامی از رقیه برده نمی شود و تنها دو دختر از امام حسین (ع) نام برده اند. سکینه و فاطمه. ولی برخی منابع، سه دختر برای آن حضرت ذکر کرده اند: سکینه، فاطمه و زینب.
اما آنچه مشهور است این است که رقیه فرزند امام حسین(ع) امام سوم شیعیان است.البته نام مادر ایشان در منابع نیامده است. در برخی گزارش‌های نسب‌شناسی در میان دختران امام حسین(ع) نام برده شده است. ابن فُندُق بیهقی(م ۵۶۵ ق) در کتاب لباب الانساب از دختری به نام رقیه برای امام حسین(ع) در کنار فاطمه و سکینه یاد کرده است.[۱] ابن فندق در جای دیگر فاطمه، سکینه، زینب و ام کلثوم را دختران امام حسین ذکر می‌کند و می‌افزاید زینب و ام کلثوم در کودکی از دنیا رفتند.[۲] محمد بن طلحه شافعی (م ۶۵۲ ق) دختران امام را چهار تن دانسته و تنها از زینب، سکینه و فاطمه نام برده‌است و نام دختر چهارم را ذکر نکرده است.[۳] نجم الدین طبسی از گزارش ابن فندق و مطالب السئول به این نتیجه رسیده که نام دختر چهارم امام حسین(ع) رقیه و کنیه او ام‌کلثوم است.[۴] با این حال بیشتر منابع تاریخی دختری به نام رقیه برای امام ذکر نکرده‌اند؛ شیخ مفید تنها سکینه و فاطمه را به عنوان دختران امام حسین(ع) ذکر می‌کند.[۵] 2- تعداد همسران امام حسین
آنچه در کتب معتبر تاریخی آمده ،تعداد همسران حضرت(ع) را پنج تن نام برده اند، که بدین ترتیب می باشد :
برای امام حسین «علیه السلام » ۵ همسر در تاریخ ذکر شده است که مختصری از شرح حال هر کدام را نقل می کنیم : ۱- شهربانو «علیها سلام» : ایشان دختر یزد جزو نوادگان انوشیروان است که این بانوی بزرگوار مادر امام سجاد «علیه السلام » بوده است که به نقل مورخین این بانو در حال نفاس (هنگام به دنیا آمدن فرزند ) زندگی را بدرود گفته است.
۲- لیلا «سلام الله علیها» : که فرزند ایشان علی اکبر« سلام الله علیهم» است که در کربلا بشهادت رسید و از امام سجاد «علیه السلام » بزرگتر بوده است. او دختر ابی مروه بن عروه بن مسعود ثقفی است که از قبیله مختار ثقفی باشد نسبت به اینکه آن بانوی بزرگوار چه سالی از دنیا رفته معلوم نیست .
۳- ام اسحاق «سلام الله علیها» دختر طلحه بن عبدالله تیمیه و مادر فاطمه است در بعضی از کتب نیز به نام عاتکه ثبت شده است که این بانوی بزرگوار ابتداء همسر امام حسن «علیه السلام » بوده و به سفارش آن حضرت امام حسین «علیه السلام » با او ازدواج کرد ایشان نزد امام حسین «علیه السلام » بسیار مجرب بود و لکن تاریخ از بردن او در کربلا مطلقاً ساکت است و اگر در کربلا بود حتماً نامی از او به میان می آمد .
۴- قضائیه «سلام الله علیها» : مادر جعفر بن حسین «علیه السلام » که این پسر در زمان حیات پدر از دنیا رفت ابن شهر آشوب در مناقب از این بانو و پسرش نام برده لیکن از تاریخ حیات و وفات او چیزی بدست نیامده .
۵- رباب «سلام الله علیها» : دختر ام القیس است که عبدالله و سکینه از او متولد شدند وی از بانوان محترمه ای بود که بعد از شهادت امام حسین «علیه السلام » یک ساز زنده بود و در آن مدت زیر سقف ننشست تا از دنیا رفت.
رباب دختر امریء القیس بن عد ،مادر حضرت سکینه و عبدالله رضیع،است که در بین همسران امام حسین(ع) طبق مقاتل تنها ایشان در کربلا حضور داشت.
او به همراه دیگر زنان و فرزندان به کوفه و سپس به شام به عنوان اسیر برده شد و بعداً به همراه کاروان به مدینه بازگشتند.
رباب بعد از شهادت امام حسین(ع) یک سال زنده بود، و در این مدت سقف هیچ خانه‌ای روی او سایه نیفکند و بعضی گفته‌اند که تا یک سال بر قبر امام(ع) ندبه و گریه می‌نمود و پس از آن به مدینه بازگشت و از شدت اندوه فوت نمود.
لازم به ذکر است که طبق بیان تاریخ رباب «سلام الله علیها »نخستین همسر امام حسین «علیه السلام » و لیلا «سلام الله علیها» دومین و شهربانو «سلام الله علیها» سومین و ام اسحاق «سلام الله علیها» چهارمین و نسبت به بانو قضائیه «سلام الله علیها» مشکوک است که در چه زمانی عقد شده است.
برخی قسمت‌ها به نقل از پایگاه اداره پاسخگویی آستان قدس رضوی
پی‌نوشت:
1. ابن فندق، لباب الانساب، ۱۳۸۵، ص۳۵۵.
2. ابن فندق، لباب الانساب، ۱۳۸۵، ص۳۵۰.
3. شافعی، مطالب السئول، ۱۴۱۹ق، ص۲۵۷.
4. طبسی، رقیه بنت الحسین، ص۸-۹.
5. شیخ مفید، الارشاد، ج۲، ۱۴۱۳ق، ص۱۳۵.
برای مطالعه بیشتر به کتب زیر مراجعه فرمایید:
– الارشاد شیخ مفید، ج۲، ص۱۳۵
– اعیان الشیعه امین، ج۲، ص۳۸۹
– الکامل فی التاریخ ابن اثیر،ج۴،ص۸۸
– المنتظم ابن جوزی، ج۶، ص۹
– الارشاد شیخ مفید، ج۲، ص۱۴۰
– زندگانی علی بن الحسین شهیدی، ص۱۱
– منتهی الامال ،جلد ۱ ،صفحه ۵۶۰ .

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها