به گزارش خبرآنلاین از تبریز، تکمیل قطار شهری عوایدی چون کاهش مصرف سوخت و صرفه جویی در انرژی، کاهش ترافیک، کاهش آلودگی هوا، کاهش سوانح و تصادفات شهری، ارتقای شاخص سلامت در خانوارهای شهری، آزاد سازی اراضی شهری از برخی کاربری های غیرمتجانس، امکان ذخیره سازی اراضی شهری به دلیل قرارگیری سیستم در زیر زمین و سهولت دسترسی به خدمات و امکانات شهری را به همراه دارد.
خط ۲ متروی تبریز، دومین پروژه فعال حوزه قطار شهری تبریز است که عملیات احداث آن از سال ۱۳۹۰ آغاز شده و تاکنون ۱۵۴۰میلیارد تومان اعتبار برای آن صرف شده و ۲۰درصد پیشرفت فیزیکی دارد. اعتبار مورد نیاز برای تکمیل این خط ۱۴۰۸۵ میلیارد است.
اجرای فاز اول خط ۲ به طول ۱۰ کیلومتر مشتمل بر هشت ایستگاه و یک پایانه با ۲۷درصد پیشرفت فیزیکی، اجرای فاز دوم خط ۲ به طول ۷.۶ کیلومتر مشتمل بر هشت ایستگاه با ۱۸درصد پیشرفت فیزیکی و اجرای فاز سوم خط ۲ به طول ۴.۸ کیلومتر مشتمل بر چهار ایستگاه و یک پارکینگ با پنج درصد پیشرفت فیزیکی تاکنون انجام شده است.
جذب اعتبارات دولتی و فاینانس خارجی برای قطار شهری تبریز یکی از مهمترین مطالبات آذربایجانشرقی از رئیس جمهور است که با تخصیص این اعتبارات گره از کار متروی تبریز گشوده خواهد شد.
روحالله متفکر آزاد، نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی از پیگیری فاینانس خط ٢ متروی تبریز و جذب ۷۰۰ میلیارد تومان برای خط ۱ مترو در سال گذشته خبر داد.
علیرضا منادی، رئیس کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی نیز یکی از مهمترین مطالبات مردم تبریز از رییس جمهور را پیگیری اعتبارات خط ٢ متروی تبریز معرفی کرد.
محمدحسین فرهنگی، دیگر نماینده تبریز نیز از آمادگی پیگیری مطالبات شورایشهر و شهردار تبریز خبر داد.
متروی تبریز مهمترین مطالبه شهردار و شورای شهر از رئیس جمهور
یعقوب هوشیار، شهردار تبریز درباره تکمیل خط ۱ و ۲ قطار شهری تبریز می گوید: هرچند شهرداری تبریز تمام توان خود را در سالیان گذشته برای پیشبرد پروژه مترو تبریز به کار گرفته، اما واقعیت این است که بودجه شهرداری تبریز نمی تواند به تنهایی در تامین اعتبار مترو موثر باشد.
شهرام دبیری عضو شورای شهر تبریز در این باره میگوید: باید به صورت متمرکز موضوع فاینانس خط ۲ مترو را مطالبه کنیم که ۴۳۰ میلیون دلار است و با اختصاص آن، دو الی سه سال آتی میتوان خط ٢ متروی تبریز را تکمیل کرد.