خانه » همه » سلامت » محبوبیت غذاهای فست‌فودی

دانلود کتاب های امتحان شده

محبوبیت غذاهای فست‌فودی

آخرین تحقیقات دربارۀ تاثیرات غذاهای فست‌فودی بر بدن ما

غذاهای فست‌فود در حال حاضر با محبوبیت بسیار زیادی که دارند بهترین و در دسترس‌ترین گزینه برای تهیه غذا به حساب می‌آیند. حال با توجه به همه‌گیر شدن فست‌فود، باید این سوال را از خود پرسید که آیا واقعاً فست‌فود‌ها مضر هستند؟


آخرین تحقیقات دربارۀ تاثیرات غذاهای فست‌فودی بر بدن ما
13 اثر غیرقابل انکار فست‌فودها بر بدن
 
چکیده
غذاهای فست‌فود در حال حاضر با محبوبیت بسیار زیادی که دارند بهترین و در دسترس‌ترین گزینه برای تهیه غذا به حساب می‌آیند. حال با توجه به همه‌گیر شدن فست‌فود، باید این سوال را از خود پرسید که آیا واقعاً فست‌فود‌ها مضر هستند؟ اگر مضر هستند تا چه حد تاثیر منفی دارند؟ طبق تحقیقات انجام‌شده تاثیرات فست‌فود‌ها بسیار زیاد است. از جمله تاثیرات قابل ذکر، تاثیر آن بر دستگاه تنفسی، سیستم اعصاب مرکزی،‌ دستگاه تولید مثل، استخوان‌ها و سیستم اسکلتی و دستگاه پوششی بدن (مثل پوست و مو و ناخن) می‌باشد. البته تاثیراتی که به صورت غیرقابل تصور بر جوامع انسانی می‌گذارد، نباید نادیده گرفته شوند.

تعداد کلمات 1832/ تخمین زمان مطالعه 9 دقیقه

فست فود
نویسنده: ناتالی بوتلر
مترجم: حسین افرا
.
 

محبوبیت غذاهای فست‌فودی

حتما بارها برایتان اتفاق افتاده است که با اتومبیل خود دوری بزنید و به دنبال پیدا کردن رستوران خوبی با غذاهای فست‌فودی باشید.
بنابر نتایج آماری، مردم، 45 درصد از میزان درآمد خود را صرف خوردن غذا در بیرون از خانه می‌کنند.
در مقایسه با 40 سال قبل، یک خانواده سطح متوسط آمریکایی نیمی از درآمد خود را صرف خوردن غذا در رستوران‌ها می‌کند.
در سال 1977، کمتر از 38 درصد درآمد خانوار صرف خوردن غذا در رستوران می‌شد. در عین حال که خوردن غذاهای فست‌فود به صورت گاه‌به‌گاه، آسیب جدی به بدن نمی‌زند، اما عادت همیشگی خوردن غذا در رستوران‌ها به نوعی خطری جدی و تهدید‌کننده برای سلامتی محسوب می‌شود. در ادامه این مطلب با اثرات فست‌فودها بر سلامتی‌تان بیشتر آشنا می‌شوید.

تاثیر فست‌فود بر دستگاه گوارش و قلب و عروق 

بیشتر فست‌فودها و غذاهای سریع به همراه نوشیدنی‌ها و مخلفات، حاوی کربوهیدرات بوده و عاری از فیبر هستند و یا میزان فیبر موجود در آن‌ها بسیار اندک است. هنگامی که دستگاه گوارش شما این غذاها را تجزیه می‌کند، کربوهیدرات‌ها به صورت گلوکز (قند خون) آزاد می‌شوند و در نتیجه میزان قند خون افزایش می‌یابد، و لوزالمعده شما با آزاد کردن انسولین، نسبت به افزایش گلوکز واکنش نشان می‌دهد. انسولین قند را در بدن شما به سلول‌هایی که به انرژی نیاز دارند می‌رساند. وقتی بدن شما این قند را مصرف می‌کند باعث می‌شود میزان قند خونتان به حالت طبیعی و نرمال بر‌گردد؛ در واقع قند خون زیاد، توسط بدن شما تنظیم می‌گردد. تا زمانی که فردی سالم هستید، اعضای بدن این کار تنظیم قند خون را به درستی انجام می‌دهند؛ اما غالبا مصرف بیش از حد و دائمی کربوهیدرات‌ها باعث افزایش میزان قند خون می‌شود و به مرور زمان با افزایش ناگهانی میزان انسولین در بدن، نیروی واکنشی طبیعی انسولین دچار ضعف می‌شود. این موضوع باعث افزایش خطر ابتلا به مقاومت به انسولین، دیابت نوع 2 و افزایش وزن را در پی خواهد داشت.

قند و چربی

بسیاری از غذاهای فست‌فود و افزودنی‌های شیرین‌کننده دارای کالری زیاد و ارزش غذایی بسیار اندکی هستند. انجمن قلب آمریکا (AHA) صرفاً خوردن روزانه شکر تا میزان 100 تا 150 کالری (در حدود 6 تا 9 قاشق چای‌خوری) را مجاز می‌داند.
بسیاری از نوشیدنی‌های آماده، وزن حجمی بیش از 12 اونس (هر اونس معادل تقریباً 28.349 گرم) دارند که این مقدار به اندازه حجم یک قوطی نوشیدنی گازدار است که چیزی حدود 8 قاشق چای‌خوری شکر را در خود جای می‌دهد. یک نوشیدنی گازدار با این حجم دارای 140 کالری و 39 گرم شکر است و ارزش غذایی دیگری ندارد.
چربی ترانس، چربی ایجاد‌شده حین تولید غذاست و معمولاً در موارد زیر یافت می‌شود:
– کیک و کلوچه؛
– شیرینی‌جات؛
– خمیر پیتزا؛
– کراکرها؛
– کوکی‌ها.
چربی ترانس به هیچ عنوان روغن خوب و سالمی نیست. خوردن غذاهای حاوی چربی ترانس می‌تواند LDL (کلسترول بد) را افزایش و از طرف دیگر HDL (چربی خوب) را کاهش دهد. هم‌چنین این‌گونه غذاها خطر ابتلا به بیماری دیابت نوع 2 و بیماری‌های قلبی را در فرد افزایش می‌دهند.
در رستوران‌ها ممکن است گاهی به موضوع میزان کالری غذاها نیز توجه شود. نتیجه تحقیقی نشان داد حتی افرادی که در رستوران‌ها از غذاهای سالم تغذیه می‌کنند، باز هم20 درصد از این افراد موضوع کالری را نادیده می‌گیرند.

 

سدیم (نمک)

ترکیب چربی، قند و مقادیر زیاد نمک در غذاها ممکن است ذائقه بسیاری افراد باش، اما باید توجه داشت در واقع شوری و وجود مقادیر زیاد نمک در غذا موجب جذب آب بیشتر در بدن می‌شود و دلیل ایجاد حالت پف و نفخ و ورم بعد از خوردن غذاهای فست‌فودی همین است. خوردن غذای پرنمک و شور برای افراد مبتلا به فشار خون بالا، کار بسیار خطرناکی است. نمک می‌تواند میزان فشار خون شما را بالا برده و بر سیستم قلب و عروق شما تاثیر بگذارد. بنا بر نتایج یک تحقیق انجام‌شده، 90 درصدِ بزرگسالان به میزان نمک موجود در رژیم غذایی خود توجهی ندارند؛ این مطالعه و تحقیق بر روی تعداد 993 نفر بزرگسال انجام شد. بعدا مشخص شد که میزان حدس و تخمین‌شان، شش برابر کمتر از عدد واقعی حاصل (1292 میلی‌گرم) است؛ این بدان معناست که میزان سدیم و نمک مصرفی چیزی فراتر از مقدار هزار میلی‌گرم است.
این را فراموش نکنید که انجمن قلب آمریکا (AHA) در مورد مصرف سدیم افراد بزرگسال، مصرف بیش از 2300 میلی‌گرم روزانه آن توصیه نمی‌کند؛ در واقع خوردن یک غذای فست‌فودی، نیمی از سهم نمک روزانه‌تان را تامین می‌کند.

 

تاثیر فست‌فود بر دستگاه تنفسی 

کالری اضافی غذاهای فست‌فودی موجب افزایش وزن و چاقی می‌شوند. چاقی، خطر ابتلا به مشکلات تنفسی، از جمله آسم و تنگی نفس را افزایش می‌دهد.
وزن زیاد فشار بیشتری بر قلب و ریه می‌آورد و علائم آن حتی با کوچک‌ترین تقلا و تحرکی به چشم می‌خورد و حتما به این توجه کرده‌اید که موقع راه رفتن، بالا رفتن از پله‌ها و ورزش، تنفس برایتان دشوار می‌شود.
در خصوص کودکان، خطر ابتلا به بیماری‌های تنفسی به وضوح دیده می‌شود. تحقیقی دیگر نشان داد افرادی که سه بار در هفته غذاهای فست‌فودی مصرف می‌کنند، بیشتر احتمال دارد به بیماری آسم مبتلا شوند.

 

تاثیر فست‌فود بر سیستم اعصاب مرکزی

غذاهای فست‌فودی ممکن است فرد گرسنه‌ای را در مدت زمان کوتاهی سیر کنند، اما نتایج درازمدتی که این غذاها بر بدن می‌گذارند، نتایج چندان مثبتی به نظر نمی رسد. افرادی که غذاهای فست‌فودی و شیرینی‌های فرآوری‌شده مصرف می‌کنند، 51 درصد بیشتر از افرادی که از این نوع غذاها کمتر مصرف می‌کنند و یا اصلا از این غذاها مصرف نمی‌کنند، در معرض ابتلا به افسردگی هستند.
 

تاثیر فست‌فود بر دستگاه تولید مثل

ترکیبات موجود در غذاهای بی‌ارزش و فست‌فودی ممکن است بر دستگاه تولید مثل هم اثر بگذارند.
یک پژوهش نشان داد که غذاهای فرآوری‌شده، حاوی فتالات هستند. فتالات، موادی شیمیایی است که عملکرد هورمون‌ها را متوقف می‌کند. قرار گرفتن در معرض چنین موادی شیمیایی می‌تواند موجب بروز مشکلات و نواقص مادرزادی شود.

 

تاثیر فست‌فود بر دستگاه پوششی بدن (پوست و مو و ناخن)

غذاهایی که می‌خورید در زیبایی پوست شما تاثیرگذارند، حال آنکه در مورد غذاهایی که ارزش غذایی‌شان شک‌برانگیز این‌گونه نیست.
در گذشته، شکلات و غذاهای چرب مانند پیتزا به علت ایجاد آکنه و جوش‌های پوستی زیاد مورد بحث بودند که دلیل اصلی این آکنه بنا به گفته «مایو کلینیک» به دلیل وجود کربوهیدرات است.
غذاهای سرشار از کربوهیدرات منجر به افزایش شدید و ناگهانی قند خون می‌شوند. این جهش ناگهانی قند خون موجب بروز آکنه می‌شود. پس به دنبال پیداکردن غذاهایی باشید که با خوردن آن‌ها دچار آکنه نمی‌شوید.
بنا بر تحقیقات صورت‌گرفته کودکان و نوجوانانی که بیش از سه بار در هفته غذای فست‌فودی می‌خورند نیز، بیشتر احتمال ابتلا به اگزما دارند.
اگزما یک نوع بیماری پوستی همراه با خارش و التهاب است.

 

تأثیر فست‌فود بر روی استخوان‌ها و سیستم اسکلتی 

قند و کربوهیدرات موجود در غذاهای فرآوری‌شده باعث افزایش میزان اسید موجود در دهان شما می‌شود که این اسید موجب از بین رفتن مینای دندان می‌شود. زمانی که مینای دندان از بین می‌رود، باکتری‌ها در دندان جای گرفته و در آن سوراخ‌هایی ایجاد می‌کنند.
هم‌چنین، چاقی می‌تواند باعث تراکم استخوان و توده عضلانی شود. افرادی که چاق هستند با خطرات بیشتری مواجهند؛ برای مثال ممکن است وقتی زمین می‌خورند، استخوان‌هایشان بشکند. بنابراین بهتر است با انجام تمرین‌های ورزشی عضله‌سازی کنید؛ در واقع عضلات از استخوان‌ها حفاظت می‌کنند. این را هم در نظر داشته باشید رژیم غذایی مناسب مانع از بین رفتن استخوان‌ها می‌شود.

 

بیشتر بخوانید: هفت ضرر مهم فست فودها

تاثیراتی که غذاهای فست‌فودی بر جامعه می‌گذارند

امروزه در ایالات متحده از هر سه نفر فرد بزرگسال دو نفر مبتلا به اضافه وزن و چاقی هستند. بیش از یک‌سوم افراد سنین 6 تا 19 سال مبتلا به اضافه وزن و چاقی هستند.
به نظر می‌رسد در ایالات متحده، افزایش غذاهای فست‌فودی، با گسترش معضلات چاقی در بین افراد این جوامع ارتباطی مستقیم داشته باشد.
بنا بر گزارش انجمن اقدامات چاقی (OAC)، تعداد رستوران‌های فست‌فودی در آمریکا از سال 1970 دو برابر شده است، در عین حال تعداد افراد چاق نیز به بیش از دو برابر رسیده است. علی‌رغم همه تلاش‌هایی که ایالات متحده در خصوص بالا بردن سطح آگاهی افراد مصرف‌کننده انجام داده، اما نتایج یک تحقیق نشان می‌دهد که مقادیر کالری، چربی و نمک در غذاهای فست‌فود، هم‌چنان تغییری نکرده است.
این مسئله که افراد در آمریکا هر چه در زندگی خود پرمشغله‌تر باشند، به مراتب  بیشتر مجبورند که غذایشان را در بیرون بخورند، اثرات نامطلوبی، هم برای خود فرد و هم برای نظام بهداشت و درمان این کشور در پی خواهد داشت.
 
سردرد: خوردن غذاهای سدیم‌دار، مانند بسیاری از غذاهای فست‌فود موجب بروز سردرد می‌شود.
حس افسردگی: خوردن فست‌فودها و غذاهای فرآوری‌شده ممکن است موجب بروز افسردگی شوند.
آناتومی 1
دندان‌درد: قند و کربوهیدرات موجود در فست‌فودها تولید ماده اسیدی می‌کند که مینای دندان را از بین می‌برد و موجب خرابی و کرم‌خوردگی دندان می‌شود.
آکنه: کربوهیدارات‌ها نیز علاوه بر روغن‌ها در غذاهایی مثل فست‌فود سنگین و پرحجم همانند سیب‌زمینی سرخ‌کرده، کلوچه‌ها، همبرگر و چیپس موجب بروز آکنه می‌شوند.
آناتومی 2  
تنگی نفس: مصرف کالری زیاد، وزن را فوق‌العاده بالا می‌برد. در واقع چنانچه این مصرف کالری زیاد با عدم ورزش نیز همراه باشد، موجب بروز چاقی می‌گردد. عامل چاقی نیز باعث بروز خس‌خس سینه و تنگی نفس می‌گردد.کم‌تحرکی و نداشتن فعالیت جسمانی نیز همین علل را به دنبال دارد.
بیماری حمله قلبی: کلسترول بالا و فشار خون بالا دو عامل مهم در خصوص بیماری‌های قلبی و سکته هستند.
  آناتومی 3
کلسترول بالا: فست فودها به دلیل بالا بودن روغن‌های نرانس میزان LDL (کلسترول خون)را بالا می‌برند.
افزایش وزن: حتی با وجود اینکه احساس می‌کنید از تغذیه سالمی برخوردارید، اما موضوع کالری را نادیده نگیرید.
فشار خون بالا: فست‌فودها معمولا از میزان سدیم بالایی برخوردارند که میزان فشار خون را بالا برده و موجب بیماری‌های قلبی، از جمله نارسایی احتقانی قلب می‌گردد.
.  آناتومی 4
کالری اضافی: افرادی که عادت به رفتن به رستوران‌های مخصوص فست‌فود دارند، به طور روزانه 187 تا 190 کالری اضافه به بدن می‌رسانند.
افزایش سریع میزان قندخون: فست‌فودها سرشار از کربوهیدرات خالصند که می‌تواند قند خون را سریعاً بالا ببرند و این موضوع واکنش طبیعی انسولین بدن را تغییر می‌دهد.
  آخرین تحقیقات دربارۀ تاثیرات غذاهای فست‌فودی بر بدن ما
 
احساس ورم و نفخ: به دلیل مصرف زیاد سدیم، بدن شما ممکن است آب زیادی جذب کند که این حالت موجب بروز احساس نفخ و ورم می‌شود.
مقاومت به انسولین: فست‌فودها مرتباً باعث افزایش ناگهانی انسولین شده و موجب بروز دیابت نوع 2 می‌گردند.
  آناتومی 5
 آناتومی 6
برگرفته از سایت: www.healthline.com

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها