خانه » همه » خبر » ترند ترین های خبری امروز » مخالفت آمریکا با مذاکره صلح میان روسیه و اوکراین/ سقوط لوهانسک در شرق اوکراین/ هشدار شولتز: جنگ اوکراین بسیار طولانی خواهد بود

دانلود کتاب های امتحان شده

مخالفت آمریکا با مذاکره صلح میان روسیه و اوکراین/ سقوط لوهانسک در شرق اوکراین/ هشدار شولتز: جنگ اوکراین بسیار طولانی خواهد بود

سقوط لوهانسک در شرق اوکراین/ هشدار شولتز: جنگ اوکراین بسیار طولانی خواهد بود

بین الملل تابناک: صد و سی و یکمین روز از حمله روسیه به اوکراین با دستور ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور می‌گذرد؛ تهاجمی که رویداد‌های زیادی را به دنبال داشته و منجر به تحریم گسترده روسیه از سوی بلوک غرب شده است و دورنمای مشخصی برای پایان آن نیز وجود ندارد.

روسیه:پایگاه‌های ناتو برای فنلاند و سوئد مصونیت ایجاد نمی‌کند
۱۴۰۱/۰۴/۱۳ – ۱۶:۳۰

درحالیکه موافقت ترکیه با پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو مسیر دو کشور را برای عضویت در این ائتلاف تقریبا قطعی کرده است ، مجلس دومای روسیه گفت که استقرار پایگاه‌های ناتو در فنلاند و سوئد برای آنها مصونیت ایجاد نمی‌کند.

 ویاچسلاو ولودین رییس دومای روسیه روز دوشنبه در کانال تلگرامی خود اعلام کرد که استقرار پایگاه‌های سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در فنلاند و سوئد نه تنها از آنها محافظت نمی‌کند بلکه امنیت ساکنان شهرهایی که میزبان زیرساخت‌های نظامی هستند را به خطر می‌اندازد.

ولودین همچنین افزود که در صورت وقوع درگیری، حملات ابتدا به زیرساخت‌های نظامی دشمن انجام می‌شود.

وی با اشاره به درخواست یکی از شهردارهای کشور فنلاند درباره میزبانی از پایگاه ناتو، گفت که شهردار لاپن‌رانتا (شهر مرزی فنلاند با روسیه) پیشنهاد استقرار یک پایگاه ناتو در این شهر را داده است اما این مساله احساس امنیت ایجاد نمی‌کند.

تیموشنکو: توافق صلح با پوتین توهم است
۱۴۰۱/۰۴/۱۳ – ۱۶:۲۹

یولیا تیموشنکو گفت، امیدواری‌ها برای امضای توافق صلح با پوتین درباره جنگ اوکراین توهم است.

 یولیا تیموشنکو رهبر انقلاب نارنجی اوکراین در ۲۰۰۴ و نخست وزیر پیشین این کشور در گفتگو با روزنامه تلگراف هشدار داد که هرگونه توافق که باعث واگذاری سرزمین اوکراین به ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه شود، تنها او را تشویق خواهد کرد که اراضی بیشتری را از آن خود کند؛.

وی ادامه داد، تنها راه حل در حال حاضر پایان دادن به قدرت طلبی کامل پوتین با ابزار نظامی و بدون توجه به کشته شدن تعداد زیادی از سربازان اوکراینی است.

تیموشنکو ۶۱ ساله که از آغاز جنگ در کشورش، اوکراین را ترک نکرده است، به رهبران غربی که گفته بودند واگذاری بخش‌هایی از منطقه دونباس در شرق اوکراین می‌تواند بهایی برای صلح باشد، تاخت و گفت: شگفت زده شدم که برخی از کشورها به تلاش‌هایشان برای پیگیری این سیاستگذاری وسوسه انگیز ادامه دهند. این برای هیچیک از اوکراینی‌ها قابل قبول نیست. یک توافق صلح توهم است و تنها راه برون رفت از این درگیری، پیروزی در آن است. هرگونه توافق صلح به منزله گامی نخست به سمت جنگ بعدی خواهد بود.

تیموشنکو نخستین و تنها زنی که در اوکراین نخست وزیر شد، نگرانی خود را اینگونه شرح داد که همزمان با افزایش هزینه‌های اقتصادی ناشی از درگیری اوکراین، یکسری وسوسه برای سوق دادن کی‌یف به سمت امضای توافق صلح افزایش یابد.

نخست وزیر سابق اوکراین افزود، پوتین باوجود اینکه خودش متحمل خسارات نظامی سنگینی شده، تلاش می کند تا جنگ را طولانی کند به این امید که در نهایت شکاف‌هایی در داخل ناتو ایجاد شود.

تیموشنکو همچنین از درخواست‌های ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین برای دریافت موشک‌های بیشتر از سوی کشورهای غربی به منظور توازن درگیری‌ها در دونباس، جاییکه طبق گزارش‌ها نیروهای اوکراینی روزانه ۱۰۰ سرباز را از دست می‌دهند، حمایت کرده و ادامه داد: کمبود تسلیحات در این طرفی که ما هستیم باعث افزایش تعداد تلفات می‌شود.

وی هشدار داد، روسیه شاید هنوز به دنبال اشغال بخش‌های دیگری در نزدیکی قلمروی خودش باشد که شامل مولداوی، بلاروس، گرجستان، قزاقستان، کشورهای حوزه اسکاندیناوی و بالتیک است. توصیه من به این کشورها این است که زمان را تلف نکنند، شروع به ایجاد نیروهای مسلح قوی کنند و اگر قبلا عضو ناتو نیستند، عضو ناتو شوند.

بودجه ۱۰۰ میلیارد دلاری اتحادیه اروپا برای بازسازی اوکراین
۱۴۰۱/۰۴/۱۳ – ۱۶:۲۸

بانک سرمایه‌گذاری اروپا که بازوی وام‌دهنده اتحادیه اروپاست، ساختاری از تامین بودجه را به مقدار ۱۰۴ میلیارد دلار برای بازسازی اوکراین پیشنهاد کرده که پیش از این در همه‌گیری کرونا مورد استفاده بود.

به گزارش خبرگزاری رویترز، «صندوق امانی دروازه اتحادیه اروپا و اوکراین» به دنبال جذب کمک‌های اولیه ۲۰ میلیارد یورویی از کشورهای اتحادیه اروپا و بودجه این اتحادیه در قالب کمک‌های بلاعوض، وام و تضمین است.

تضمین‌ها تاثیر افزایشی خواهد داشت که به پروژه‌های زیرساخت با مجموع ۱۰۴ میلیارد دلار تخصیص می‌یابد، یعنی حدود نیمی از بودجه موردنیاز برای تامین ضروری‌ترین نیازهای اوکراین.

این پیشنهاد بانک سرمایه‌گذاری اروپا که به دست رویترز رسیده، قرار است امروز منتشر شود، در نخستین روز کنفرانس بین‌المللی احیای اوکراین در سوئیس با هدف تامین منابع برای بازسازی اوکراین پس از جنگ.

بانک سرمایه‌گذاری اروپا پیشنهاد کرده که بودجه‌ها مانند زمان همه‌گیری کرونا تخصیص یابند تا به شرکت‌های کوچک و متوسط کمک کنند. ۲۵ میلیارد یورو در نظر گرفته شد که منجر به بسیج ۲۰۰ میلیارد یورو شد.

این طرح می‌تواند به بازسازی پل‌ها یا بازسازی خدمات آب یا فاضلاب کمک کند، به ویژه برای شهرهایی که در پی حمله روسیه، جمعیت آن‌ها به دلیل مهاجرت از سایر مناطق اوکراین افزایش یافته است.

این پروژه‌ها همچنین ممکن است بر تسهیل صادرات اوکراین یا زیرساخت‌های انرژی و دیجیتال آن تمرکز کنند. بانک سرمایه‌گذاری اروپا یا بانک‌های توسعه مانند KfW یا DFC می‌توانند از این صندوق یا تضمین‌های آن برای سرمایه‌گذاری‌هایی که بر آن‌ها نظارت دارند استفاده کنند.

این صندوق همچنین طراحی شده تا کسب‌وکارهای خصوصی را که سرمایه‌گذاری در اوکراین را بسیار خطرناک می‌دانند، تشویق کند.

استفاده از مدل مشابه همه‌گیری کرونا، بدین معناست که این طرح سریع‌تر عملی می‌شود، بنابراین سرمایه‌گذاری‌های ابتدایی ممکن است تا پایان سال جاری به تایید برسند. این به دیگران نیز این فرصت را می‌دهند که شرکت کرده و حجم سرمایه‌گذاری را افزایش دهند.

مخالفت آمریکا با مذاکره صلح میان روسیه و اوکراین
۱۴۰۱/۰۴/۱۳ – ۱۶:۲۰

«جان کربی» هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید یکشنبه (سوم ژوئیه) در گفت‌وگو با شبکه آمریکایی «فاکس نیوز» مدعی شد، واشنگتن معتقد است برای بحث در مورد مذاکرات صلح بین مسکو و کی‌یف خیلی زود است زیرا هیچ یک از طرفین آماده چنین مذاکراتی نیستند.

به گزارش «راشا تودی»، کربی در پاسخ به این سوال که آیا جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا باید روسیه و اوکراین را به سمت مذاکرات صلح سوق دهد، گفت: زمان آن است که ایالات متحده به حمایت از اوکراین ادامه دهد. هدف واشنگتن این است که اطمینان حاصل کند کی‌یف تعیین‌کننده چگونگی پیروزی و شرایط آن باشد.

این مقام آمریکایی در ادامه با بیان این که «نمی‌خواهیم شاهد شکست اوکراین از روسیه باشیم و به همین دلیل به کمک‌ها ادامه می‌دهیم»، افزود ایالات متحده به تنهایی ۷ میلیارد دلار کمک به اوکراین اختصاص داده است.

کربی در خصوص مذاکرات احتمالی در آینده گفت «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین به شما می‌گوید که اکنون زمان آن نیست و ادعا کرد ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه هم هیچ نشانه‌ای مبنی بر علاقه‌مندی به گفت‌وگوهای انجام شده نشان نداده است.

پیش‌تر، «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین گفت که کی‌یف می‌تواند با دستور دادن به سربازان و نیروهای ملی‌گرا برای کنار گذاشتن سلاح‌ها و برآورده کردن خواسته‌های مطرح شده از سوی مسکو، به درگیری در یک روز پایان دهد.

روسیه، اوکراین را به توقف مذاکرات صلح متهم می‌کند که از ماه مارس تاکنون برگزار نشده است. طرف اوکراینی تاکید کرده که تنها زمانی به میز مذاکره بازخواهد گشت که در یک موقعیت مذاکره قوی‌تر باشد. «دیوید آراخامیا» مذاکره‌کننده ارشد کی‌یف هفته گذشته گفت که چنین لحظه‌ای ممکن است اواخر ماه اوت فرا برسد.

ابراز بی اطلاعی روسیه از توقیف کشتی روس توسط ترکیه
۱۴۰۱/۰۴/۱۳ – ۱۶:۱۸

«دیمیتری پسکوف» سخنگوی کاخ ریاست‌جمهوری روسیه دوشنبه (چهارم ژوئیه) در کنفرانس خبری روزانه گفت کرملین هیچ اطلاعاتی در مورد توقیف یک کشتی روسی حامل غلات در ترکیه ندارد.

پسکوف گفت: ما این اطلاعات را در کرملین نداریم. فکر می‌کنم منطقی است که از وزارت حمل و نقل یا وزارت خارجه بپرسیم، زیرا طرف ترکیه، البته در صورت توقیف، باید اطلاعات را به سفارت و سرکنسولگری ما ارائه دهد.

اداره گمرک ترکیه شامگاه یکشنبه توقیف یک کشتی روسی را اعلام کرد و افزود «احتمال می‌رود این کشتی حامل غلات اوکراین باشد و هنوز هیچگونه تصمیمی در خصوص آن اتخاذ نشده است».

هشدار شولتز: جنگ اوکراین بسیار طولانی خواهد بود

اولاف شولتز صدراعظم آلمان در اظهاراتی با بیان اینکه تصمیم روسیه برای حمله به اوکراین ماه‌ها پیش از آغاز تهاجم گرفته شده بود، نسبت به طولانی شدن این جنگ هشدار داد.

به گزارش دویچه وله، «اولاف شولتز» صدراعظم آلمان گفت تصمیم روسیه برای حمله به اوکراین یک سال قبل از شروع تهاجم و یا شاید پیش‌تر از آن گرفته شده بود.

وی هشدار داد مسکو احتمالا این جنگ را برای مدت طولانی ادامه می‌دهد.

شولتز ضمن دفاع از عملکرد دولتش مبنی بر تاخیر در ارسال تسلیحات به اوکراین گفت که این امر به دلیل نیاز به آموزش سربازان اوکراینی در خاک آلمان بوده است.

وی با بیان اینکه آلمان یکی از کشورهایی است که بیشترین اقدامات را در قبال اوکراین انجام می‌دهد، تسلیحات ارسالی برای دولت کی‌یف را دارای پیچیده ترین فناوری ارزیابی کرد.

صدراعظم آلمان با پذیرفتن این موضوع که وابستگی اروپا به منابع انرژی روسیه اشتباه بوده‌است، افزود: «ما باید در سراسر اروپا سرمایه گذاری در بخش زیرساخت‌ها را انجام می‌دادیم تا توانایی خود را در تغییر منابع عرضه افزایش دهیم. این تجربه ای است که آموخته ایم».

وی درحالی به متحدان غربی اوکراین گفته است «برای چنین موقعیتی آماده باشید» که پیش از این نیز مقامات آمریکایی نسبت به طولانی شدن جنگ در اوکراین اظهارنظر کرده بودند.

«جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی آمریکا در ماه مه سالجاری میلادی در سخنانی ضمن تائید طولانی شدن جنگ در اوکراین گفت که این درگیری احتمالا ماه‌ها به طول می انجامد.

سقوط لوهانسک در شرق اوکراین

منابع خبری یکشنبه شب گزارش دادند با عقب‌نشینی نیروهای اوکراینی از شهر «لیسیچانسک»، منطقه لوهانسک واقع در شرق اوکراین به کنترل نیروهای روسیه درآمده است.

به گزارش الجزیره، ستاد نیروهای مسلح اوکراین اعلام کرد که نیروهای این کشور از شهر «لیسیچانسک»، آخرین مقر خود در منطقه لوهانسک عقب نشینی کرده‌اند.

ارتش اوکراین اعلام کرد که به دلیل حملات هوایی شدید و برای محافظت از جان نیروها، از شهر لیسیچانسک عقب نشینی کردند.

پیش تر «سرگئی شویگو» وزیر دفاع روسیه، ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور این کشور را در جریان کنترل کامل بر منطقه لوهانسک در شرق اوکراین قرار داده بود.

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که آزادسازی لوهانسک با سقوط شهر لیسیچانسک و همچنین چند شهر مجاور تکمیل شد که اکنون تحت کنترل روسیه و نیروهای مسلح جمهوری لوهانسک هستند.

برگزاری کنفرانس بازسازی اوکراین در سوییس 

کنفرانس بین‌المللی دو روزه بازسازی اوکراین امروز (دوشنبه) با یک طرح کلی مشابه «طرح مارشال» برگرفته از برنامه اقتصادی آمریکا که امکان برخاستن اروپای غربی را از ویرانه های جنگ جهانی دوم فراهم کرده بود به میزبانی سوئیس برگزار می شود.

 اوکراین پنجمین ماه جنگ را می‌گذراند و نه تنها نشانه‌ای از پایان آن به چشم نمی‌آید، بلکه هر روز تبعات تازه‌ای از آن در حوزه‌های مختلف سیاسی، نظامی، اقتصادی، اجتماعی و حتی فرهنگی ظهور می‌کند. در تازه‌ترین تحولات نیز دیشب شهر لوهانسک در منطقه دونباس در شرق اوکراین سقوط کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه «ولودیمیر زانسکی» که قرار است به رغم امید برگزارکنندگان کنفرانس به حضور فیزیکی اش همچون همیشه به شکل ویدئو کنفرانس در این نشست حضور یابد، مساله بازسازی مناطق آزادشده را «وظیفه‌ای به واقع سنگین» ارزیابی می کند.

وی در حالی از آزادسازی ۲هزار منطقه و روستا در شرق و جنوب اوکراین خبر می‌دهد که آینده این جنگ با وجود همه کمک‌های نظامی و مالی متحدان اوکراین، مشخص نیست.

دیروز (یکشنبه)، «دنیس اشمیگال» نخست وزیر اوکراین با همراهی «روسلان استفانتچوک» رئیس پارلمان این کشور با هواپیمای نیروی هوایی سوئیس وارد این کشور شدند و مورد استقبال «ایگنازیو کاسیس» رئیس کنفدراسیون سوئیس قرار گرفتند.

در مجموع، تعداد هیئت اوکراینی حدود صد نفر هستند و قرار است تا با رهبران سیاسی، نهادهای بین المللی و نمایندگان بخش خصوصی دیدار کند.

«اورسولا فون در لاین» رئیس کمیسیون اروپا، «پتر فیالا» نخست وزیر چک که کشورش به تازگی ریاست اتحادیه اروپا را به مدت شش ماه به عهده گرفته است، و همتای او «ماتئوس موراویسکی» از لهستان، کشوری که بیشترین پناهجویان اوکراینی را در خود جای داده است، در کنفرانس لوگانوی سوئیس حضور خواهند داشت.

بر پایه این گزارش، طرح کلی این نشست مشابه «طرح مارشال» برگرفته از برنامه اقتصادی آمریکاست که امکان برخاستن اروپای غربی را از ویرانه های جنگ جهانی دوم فراهم کرده بود.

پیشتر کاسیس رئیس جمهوری سوئیس در حاشیه اجلاس دائوس اعلام کرده بود که قرار بوده در روزهای ۴ و ۵ ژوئیه (۱۳ و ۱۴ تیر) کنفرانسی با موضوع «اصلاحات در اوکراین» در شهر «لوگانو» برگزار شود که امروز اهداف و عنوان آن با توجه به وضعیت کنونی این کشور تغییر یافته و به این ترتیب کنفرانس اصلاح نهادی اوکراین به روند بازسازی این کشور تغییر موضوع داد.

ادعای انگلیس درباره هدف بعدی روسیه پس از سقوط لوهانسک

بعد از انتشار اخباری مبنی بر سقوط نکردن شهر «لیسیچانسک» و تداوم مقابله نظامیان اوکراین با نیروهای روس، لندن اما تسلط روس‌ها بر این شهر را تایید کرد.

رکن اطلاعات ارتش انگلیس امروز (دوشنبه) گفت: «نیروهای اوکراینی از لیسیچانسک عقب‌نشینی کرده‌اند و احتمالاً به مواضع دفاعی بازگشته‌اند. وزارت دفاع روسیه پیشتر گفته بود که محاصره لیسیچانسک را تکمیل کرده و کنترل کامل شهر را تضمین کرده است».

به نوشته وبگاه این سازمان، در این بیانیه اذعان شده است: «نبرد در داخل و اطراف شهر لیسیچانسک در استان لوهانسک در هفته گذشته با پیشرفت مستمر نیروهای روسی تشدید شده است. نبرد برای دونباس سخت و فرسوده بوده است و بعید است در هفته‌های آینده تغییر کند».

وزارت دفاع انگلیس ادامه داد: «این شهر آخرین مرکز عمده جمعیت باقیمانده در استان لوهانسک تحت کنترل اوکراین بود. تمرکز روسیه اکنون تقریباً به طور قطع به تصرف استان دونتسک خواهد رفت که بخش بزرگی از آن تحت کنترل نیروهای اوکراینی است».

این نهاد نظامی مدعی شد: «همزمان با فرارسیدن فصل برداشت محصول، تهاجم روسیه همچنان تأثیر مخربی بر بخش کشاورزی اوکراین دارد. جنگ باعث اختلال عمده در زنجیره تامین بذر و کود شده است که کشاورزان اوکراینی به آن متکی هستند».

علی‌رغم تاکید روسیه به کمک برای صادرات مواد غذایی اوکراینی، ارتش انگلیس ادعا شده است: «محاصره اودسا توسط روسیه همچنان صادرات غلات اوکراین را به شدت محدود می‌کند. به همین دلیل، صادرات محصولات کشاورزی اوکراین در سال ۲۰۲۲ بعید است که بیشتر از ۳۵ درصد از کل سال ۲۰۲۱ باشد».

در پایان این گزارش ادعا شده است: «روسیه پس از عقب نشینی از پایگاه دریایی خود در جزیره اِزمینی (موسوم به جزیره مار)، به طور گمراه کننده‌ای ادعا می‌کند که در رابطه با بهبود وضعیت صادرات غلات، توپ اکنون در زمین اوکراین است. در واقع، این اختلال روسیه در بخش کشاورزی اوکراین است که همچنان بحران جهانی غذا را تشدید می‌کند».

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها