خانه » همه » سلامت » مراحل پاکسازی صورت

دانلود کتاب های امتحان شده

مراحل پاکسازی صورت

پاکسازی پوست با بهترین روش های طبیعی

پاکسازی روزانه که بسته به پوست فرد می‌تواند در پوست‌های چرب 2 بار در روز صبح و شب و در پوست‌های خشک و مختلط یکبار شب به شب انجام شود. برای پاکسازی پوست مواد لازم بسته به نوع پوست می‌توان از شیر پاک کن محلول‌های با پایه آب (تونر) و شوینده‌های غیر صابونی مانند ژل‌های شستشو و پن های شستشو استفاده کرد.


پاکسازی پوست با بهترین روش های طبیعی

اهمیت دادن به زیبایی پوست یکی از مهمترین فاکتورهای جذابیت به شمار می‌رود که در این میان، پاکسازی پوست یکی از شروط اصلی آن است.

مسلما نمی‌توان از تاثیر بسیار زیاد سلامت و شادابی پوست بر زیبایی , اعتماد به نفس افراد چشم‌پوشی کرد. همچنین مهم‌ترین بخش در جوان به نظر رسیدن نیز، سلامت پوست است. به همین دلیل همواره باید از پوست نگهداری کرد تا بتوانیم طراوت و شادابی را در آن حفظ کنیم. به همین منظور روش‌های مختلف و لوازم آرایشی و بهداشتی متنوعی کشف و تولید گشته‌اند و با تبلیغات‌های گسترده و قیمت‌های گزاف در اختیار مشتریان قرار می‌گیرند. ولی برخی روش‌های بسیار ساده برای پاکسازی پوست وجود دارد که با رعایت آن‌ها میتوان جوانی را به پوست خود هدیه کرد.

در این نوشته به توضیح برخی از این روش‌های بسیار ساده ولی موثر می‌پردازیم. البته لازم به ذکر است که همواره برای ‌آنکه نتیجه‌ی خوبی از روش‌های درمانی داشته باشیم باید در استفاده از آنها ممارست داشته باشیم.

پاکسازی پوست با بهترین روش های طبیعی

مراحل پاکسازی صورت

بطور کلی شما در 7 مرحله باید پاکسازی صورت را انجام دهید:
 

  1. تمیز کردن صورت
  2. استفاده از تونیک
  3. لایه برداری
  4. ماساژ صورت
  5. بخور سرد
  6. استفاده از ماسک
  7. استفاده از مرطوب کننده

همچنین پاکسازی را می‌توانید در سه بازه زمانی انجام دهید:
 

  1. پاکسازی روزانه
  2. پاکسازی هفتگی
  3. پاکسازی ماهیانه

پاکسازی روزانه که بسته به پوست فرد می‌تواند در پوست‌های چرب 2 بار در روز صبح و شب و در پوست‌های خشک و مختلط یکبار شب به شب انجام شود. برای پاکسازی پوست  مواد لازم بسته به نوع پوست می‌توان از شیر پاک کن محلول‌های با پایه آب (تونر) و شوینده‌های غیر صابونی مانند ژل‌های شستشو و پن های شستشو استفاده کرد.

فراموش نکنید که استفاده از مرطوب کننده بعد از پاکسازی همیشه لازم است این مرطوب کننده در افراد جوان باید صرفاً جهت آبرسانی به پوست در افراد مسن حاوی مواد تغذیه کننده و ضد چروک نیز باشد. توجه کنید که همواره از شوینده پاک کننده و مرطوب‌کننده‌های مناسب پوست خود استفاده کنید.

پاکسازی هفتگی که معمولا بعد از حمام باید انجام شود. شامل استفاده از لایه‌بردارهای مکانیکی (اسکراب) و استفاده از ماسک صورت می‌باشد. اسکراب با توجه به نوع پوست می‌تواند حاوی مواد لایه‌بردار قوی یا دانه‌های ریز و نسبتاً زبر مانند جهت پاکسازی پوست و یا برای پوست‌های خشک صرفاً ژل‌های ملایم باشد.

اسکراب کردن یا لایه برداری پوست بعد از حمام می‌تواند جهت پاکسازی پوست‌های پیر و مرده را از سطح پوست باشد و ظاهر تمیز و جوان به پوست بدهد. آلودگی‌های عمقی پوست پاک شده و چروک‌های ریز و سطحی برطرف می‌شوند.
 

پاکسازی پوست خشک

برای پاکسازی پوست خشک می‌توان از ماسک الوئورا و ماسک عسل استفاده کرد این دو ماده آب‌رسان بسیار قوی برای پوست‎‌ خشک می‌باشند. ماسک دیگر برای پوست خشک ماسک آب لیمو با شکر است و مانند یک اسکراب عمل می‌کند که باعث شادابی پوست خشک می‌شود.
 

اشتباهات رایج در پاکسازی صورت

در پاکسازی صورت اشتباهات رایجی وجود دارد که ممکن است به نظر نیایند ولی همواره بیشتر افراد آن را مرتکب می‌شوند و توجهی به آن‌ها ندارند. برخی اشتباهات رایج در پاکسازی صورت:

* قبل از پاکسازی و شستشوی دست‌هایتان را نمی‌شویید.
* آرایش صورتتان را قبل از پاکسازی پاک نمی‌کنید.
* از پاک کننده‌های نامناسب استفاده می‌کنید.
* از آب داغ استفاده می‌کنید.
* بیش از حد لایه برداری می‌کنید.
* صورتتان را با حوله مالش می‌دهید.
* به رطوبت پوستتان توجه نمی‌کنید.

همه‌ی ما روش‌های مخصوص به خودمان را برای پاکسازی پوست داریم و آن را به دیگر روش‎ها ترجیح می‌دهیم. بسیار خوب، این موضوع هیچ اشکالی ندارد! اگر روشتان برای شما به خوبی عمل می‌کند و نتیجه‌ی درستی از آن گرفته‌اید، کارتان را ادامه دهید.

اما اگر هرکدام از اشتباهات رایج را مرتکب می‌شوید، این را بدانید که به مرور در حال آسیب زدن به پوست‌تان هستید تا اینکه بخواهید کار مفیدی انجام دهید.

این آسیب‌ها شامل جوش، سوزش، خشکی پوست و چربی اضافی می‌شود. نترسید! ترفندهای ساده‌ی کوچکی برای پاکسازی پوست وجود دارد که در این مقاله به آن‌ها اشاره کردیم، اگر به طور مداوم انجام شوند می‌توانند پاسخگوی مشکلات مراقبت‌های پوستی شما باشند.
 

روش‌های پاکسازی پوست

یکی از دلایلی که سبب آسیب به پوست می‌شود؛ مسدود شدن منافذ پوست است. این عامل سبب می‌شود که سلول‌های پوستی نتوانند به خوبی تنفس کنند.

بنابراین این موضوع سبب ایجاد لک‌های پوستی و آکنه و انواع جوش می‌شود و به مرور زمان همین موضوع، چین و چروک‌های پوستی را ایجاد می‌کند.

درنتیجه یکی از روش‌های موثر برای زیبایی و طراوت پوست، جلوگیری از انسداد منافذ پوستی است که این مهم با انواع روش‌های پاکسازی پوست محقق می‌گردد.
 

عسل

یک ماده ی بسیار مفید برای پوست است که می‌تواند از ترشح بیش از حد چربی برروی آن جلوگیری کند. این ماده از مسدود شدن منافذ پوستی و حتی بروز آکنه و جوش جلوگیری کرده همچنین پوست را هیدراته نگه می‌دارد و سبب ترمیم سریع‌تر زخم‌ها و از بین بردن جای آن‌ها می‌شود.

پاکسازی پوست با بهترین روش های طبیعی

ترکیب آبلیمو و شکر

نیز همچون یک لایه‌بردار قوی عمل می‌کند و همین طور جای زخم‌ها و جوش‌ها را نیز از بین می‌برد.
 

جوش شیرین

نیز دارای اثر لایه‌برداری بسیار قوی است که سبب از بین بردن سلول‌های مرده پوست می‌شود، آلودگی‌های پوست را می‌زداید و بدین ترتیب از بسته شدن منافذ پوستی و مشکلات به دنبال آن، جلوگیری می‌کند.
 

روغن زیتون

و ماساژ دادن پوست صورت با آن، سبب ترمیم سلول‌های آسیب دیده‌ی پوست شده، باعث حفظ رطوبت پوست می‌شود و اثر پاک کنندگی بالایی دارد.
 

جوانه گندم

به دلیل دارا بودن منابع سرشار ویتامین  E تاثیر بسیار شگرفی بر پوست و مو دارد. این ویتامین به عنوان ویتامین جوانی شناخته می‌شود. برای این منظور می‌توانید مقداری جوانه جو را با مقداری ماست کم‌چرب مخلوط کرده و آن را روی پوستتان قرار دهید و بعد از ۱۵ دقیقه آن را با آب سرد شست‌ و شو دهید. برای آنکه تاثیر این ماسک را افزایش دهید می‌توانید قبل از استفاده ماسک، صورتتان را با آب داغ بخور دهید.
 

برس کشیدن پوست

البته بسیار آرایم و ملایم، یک روش ژاپنی است که  سبب دفع سموم از پوست شده و روشی مناسب برای پاکسازی پوست است.
 

ماسک نشاسته

که از آرد نشاسته و آب تهییه می‌شود با اثر لایه برداری خود سلول‌های مرده پوستی را از بین برده و سبب شفاف شدن پوست می‌شود.
 

ماسک خیار و گلاب

که از ترکیب یک عدد خیار که با پوست رنده شده با یک قاشق گلاب تهییه می‌شود، سبب نرم و لطیف شدن پوست خواهد شد. علاوه بر این، این ماسک شفافیت و طراوت را برای پوست به همراه دارد. به طور کلی خیار برای پوست، همانند یک منبع آب محسوب می‌شود و سبب می‌شود که سلول‌های پوستی آب موردنیاز خود را دریافت کرده و باطراوت گردند.
 

آلوئه‌ورا 

رطوبت زیادی را به پوست می‌بخشد. این کاده همچنین می‌تواند موجب کاهش التهاب و خارش‌های پوستی شود. آلوئه‌ورا یک ماده‌ی بسیار مناسب و ارگانیک برای زیبایی و شادابی پوست محسوب می شود.

پاکسازی پوست با بهترین روش های طبیعی

شیر

موجب جوانی و زیبایی پوست می شود. شیر دارای نوعی پورتئین است که حاوی اسیدلاکتیک بوده و موجب کاهش التهاب پوستی می شود.
 

انگور

دارای مقادیر فراوانی اسید آلفا هیدروکسیل است که ماده‌ای بسیار موثر برای جوان سازی و ترمیم سلول‌های مرده و آسیب دیده است. به طور کلی از انگور به عنوان شاه میوه‌ی جوانی یاد می‌شود. بنابراین استفاده از ماسک این میوه، می‌تواند به دفعات موثرتر از ماسک‌های گران قیمت شیمیایی باشد. برای تهییه این ماسک باید مقداری انگور را با مخلوط‌کن، له کنید و ماسک تهییه شده را روی پوست قرار داده و به آرامی پوستتان را با آن ماساژ دهید.
 

نعنا

اثر آرامبخشی و تسکین دهندگی داشته و همینطور موجب رطوبت بخشیدن به پوست می‌شود بنابراین له کردن مقداری برگ نعنا و استفاده از آن به عنوان ماسک برای شادابی پوست، بسیار موثر است.

استفاده از ماست به عنوان ماسک یکی از کامل‌ترین روش‌ها برای پاکسازی پوست محسوب می‌شود. ماست دارای برخی اسید‌ها، موادمعدنی و آنزیم‌هایی است که اثر لایه‌برداری و مرطوب‌کنندگی برای پوست دارد.

در پایان ذکر یک نکته ضروری است و آن این که پیش از استفاده از هر کدام از این ماسک‌ها بهتر است که پوست صورتتان را ابتدا به خوبی شست و شو داده و سپس کاملا با یک حوله تمیز رطوبت آن را بگیرید. پس از آن پوست صورتتان را بخور دهید و بعد از آن از ماسک مورد نظرتان استفاده کنید. به این ترتیب تاثیر ماسک را چند برابر کرده‌اید و تاثیر به سزایی در اثربخشی آن داشته‌اید.
 

پاکسازی پوست با بخور صورت

بخوردادن صورت، درمانی ارزان و بسیار مؤثر برای منافذ مسدود‌شده‌ی پوست و در کل پاکسازی پوست صورت است. این روش منافذ مسدود را باز کرده و اجازه می‌دهد تا انواع آلودگی که وارد پوست شده، شسته‌ شود و از بین برود.

یک قوری را پر از آب کنید و درپوش‌اش را بگذارید و آن را روی اجاق گاز قرار دهید تا آب داغ شود. زمانی که آب به‌اندازه‌ی کافی داغ شد که بخار تولید کند، قوری را از روی اجاق بردارید. روی سر خود، حوله‌ای بیندازید و صورت خود را رو به بخار آب بگیرید. اجازه بدهید بخار به مدت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه به پوست شما نفوذ کند و تقریبا صورت‌تان را خیس کند. سپس به‌آهستگی صورت خود را خشک کرده و از تونر صورت (برای تعادل pH پوست) و مرطوب‌کننده‌ی ملایم (برای محافظت از پوست در برابر خشکی) استفاده کنید. صورت خود را دو بار در هفته بخور بدهید تا منافذ آن پاک شود و پوست‌تان جوان بماند.

نکته: از پاشیدن آب داغ به صورت خودداری کنید، چون می‌تواند پوست شما را بسوزاند.
 

 شکر

شکر به‌عنوان یک عامل لایه‌بردار طبیعی عمل می‌کند که به ترمیم بافت التیامی و منافذ مسدودشده‌ی پوست کمک می‌کند.

پاکسازی پوست با بهترین روش های طبیعی

دو قاشق غذاخوری شکر را به حالت پودر درآورید. آن را در آبِ نصفِ لیمو و مقدار کمی آب ترکیب کنید تا خمیر غلیظی به دست آید. این خمیر را روی قسمت‌های آسیب‌دیده‌ی پوست بمالید. به‌آرامی و به مدت ۵ دقیقه، صورت خود را دَورانی ماساژ بدهید. سپس آن را با آب خنک بشویید و از مرطوب‌کننده استفاده کنید. این کار را یکبار در هفته انجام دهید تا از مسدود‌شدن منافذ پوست جلوگیری کند.
 

گِل رخت‌شویی

گِل رخت‌شویی نیز به شما کمک می‌کند که از منافذ مسدودشده خلاصی پیدا کنید و موادی که این منافذ را مسدود کرده‌اند، بیرون می‌کشد. به‌علاوه، گل رخت‌شویی برای پوست‌های چرب نیز بسیار مفید است، چون می‌تواند ترشح بیش‌ازاندازه‌ی چربی را کاهش بدهد و باعث پاکی و سلامت پوست شود.

پاکسازی پوست با بهترین روش های طبیعی

یک قاشق غذاخوری گل رخت‌شویی، آب و بلغور جودوسر را ترکیب کنید. صورت خود را تمیز کنید و این ترکیب را روی آن بمالید و بگذارید ۱۰ الی ۱۵ دقیقه روی صورت‌تان بماند. در‌نهایت، صورت خود را با آب بشویید و با یک حوله‌ی نرم خشک کنید. سپس از یک مرطوب‌کننده‌ی ملایم استفاده کنید. این درمان خانگی را یکبار در هفته انجام دهید.

به‌جای آن می‌توانید مقداری گل رخت‌شویی، گلاب و پودر چوب صندل (از هر کدام به‌اندازه‌ی یکسان) را با هم مخلوط کنید تا خمیر غلیظی به‌دست آید. اگر لازم بود، مقدار آب را کمی بیشتر کنید. این ترکیب را به صورتِ خود که تمیز است، بمالید و بعد از این‌که کاملا خشک شد، بشویید. این روند را یکبار در هفته تکرار کنید.
 

تخم‌مرغ

برای درمان منافذ مسدودشده‌ی پوست، می‌توانید از سفیده‌ی تخم‌‌مرغ استفاده کنید. سفیده‌ی تخم‌مرغ دارای خواصی است که پوست را شفاف و جوان‌تر می‌کند. این ماده اندازه‌ی منافذ را کوچک‌تر کرده و از پوست‌ شما در برابر هرگونه آلودگی محافظت می‌کند.

سفیده‌ی تخم‌مرغ را هم‌بزنید تا کف کند. آن را به مدت ۵ دقیقه در یخچال قرار بدهید و سپس با آبِ نصف لیمو ترکیب کنید. این ترکیب را روی صورت خود قرار دهید و بگذارید حدود ۱۰ دقیقه روی پوست‌تان بماند و خشک شود. سپس آن را با آب ولرم بشویید. این ماسک را یک یا دو بار در هفته استفاده کنید.

پاکسازی پوست با بهترین روش های طبیعی

ترکیب دیگری هم با تخم‌مرغ می‌تواند برای پوست مفید باشد: یک قاشق چای‌خوری بادام‌زمینی پودرشده، یک قاشق چای‌خوری عسل و سفیده‌ی یک تخم‌مرغ را با هم ترکیب کنید تا خمیر غلیظی به‌دست آید. این خمیر را روی صورت خود قرار داده و به‌صورت دورانی ماساژ دهید. بگذارید تا کاملا خشک شود و سپس با یک دستمال مرطوب آن را پاک کنید. این ماسک را یک یا دو بار در هفته استفاده کنید.

منبع: سایت دکتردکتر
سایت چطور
سایت زوم لایف

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها