خانه » همه » سلامت » مراقبت از دندان از گذشته تا امروز

دانلود کتاب های امتحان شده

مراقبت از دندان از گذشته تا امروز

10 نکته جالب درباره دندان‌ها

یکی از اعضای حیاتی بدن، دندان است. دندان یکی از نعمت‌های الهی است که چند ماه پس از تولد تا زمان مرگ به آن نیاز داریم. متأسفانه بسیاری از ما به مراقبت از دندان اهتمام چندانی نداریم، شاید هم این کاهلی از عدم اطلاع کافی ما بر می‌آید.


10 نکته جالب درباره دندان‌ها
دانستنی‌هایی درباره دندان و نظافت دهان و دندان
 
چکیده
یکی از اعضای حیاتی بدن، دندان است. دندان یکی از نعمت‌های الهی است که چند ماه پس از تولد تا زمان مرگ به آن نیاز داریم. متأسفانه بسیاری از ما به مراقبت از دندان اهتمام چندانی نداریم، شاید هم این کاهلی از عدم اطلاع کافی ما بر می‌آید. در این مقاله اطلاعاتی مفید و جالب درباره دندان ارائه می‌کنیم که با دانستن آن‌ها یک گام به سلامت دهان و دندانتان نزدیک‌تر خواهید شد.

تعداد کلمات 804/ تخمین زمان مطالعه 4 دقیقه

10 نکته جالب درباره دندان‌ها
مترجم: سید مصطفی سید آقامیری

مراقبت از دندان از گذشته تا امروز

ممکن است مراجعه به دندانپزشک پدیده‌ای نسبتاً نوین باشد، اما آیا می‌دانید که در حدود 500 سال قبل از میلاد مسیح، مردم از مسواک استفاده کرده و مردم یونان باستان برای تمیز کردن دندان‌هایشان، از ترکیب براده آهن و پودر مرجان استفاده می‌کرده‌اند؟ در آن زمان چوب برخی درختان را به جای مسواک‌های امروزی مورد استفاده قرار داده و با جویدن آنها دندادهایشان را تمیز می‌کردند.
خوشبختانه امروزه مراقبت از دندان پیشرفتی چشم‌گیر یافته و ابزارهای مختلفی برای این منظور در دسترس قرار گرفته است. شما برای خوردن روزانه غذا به دندان‌هایتان متکی هستید. کسب اطلاعات بیشتر در مورد چگونگی مراقبت از دندان‌ها موجب خواهد شد تا سالیانی طولانی‌تر از این موهبت الهی برخوردار بوده و از لبخندی زیباتر بهره‌مند باشید.
 

1. هر شخص دندان‌هایی منحصر به فرد دارد.

دندان‌های هر شخص درست مانند اثر انگشت منحصر به فرد است. به همین دلیل است که برای شناسایی انسان‌ها گاهی اوقات از سوابق دندانپزشکی آن‌ها استفاده می‌شود. حتی دوقلوهای یک تخمکی (هم‌سان) نیز از این قاعده مستثنی نیستند. یک نکته جالب دیگر این است که طرح روی زبان هر فرد نیز منحصر به فرد است.
 

2. دندان‌ها به کوه یخ شباهت دارند.

در حدود یک سوم هر دندان زیر لثه قرار دارد. به همین دلیل است که سلامت لثه‌ها، نقشی اساسی در سلامت دندان‌ها دارد. رنگ لثه‌ها باید صورتی بوده و بافتشان محکم باشد.
 

3. هر فرد 32 دندان دارد.

هر فرد دارای 8 دندان پیش (ثنایا)، 4 دندان نیش، 8 دندان آسیای کوچک و 12 دندان آسیای بزرگ، می‌باشد.
 

4. مینای دندان سخت‌ترین عضو بدن است.

مینای دندان خارجی‌ترین لایه دندان هر فرد محسوب می‌شود. مینا مانند یک صدف سخت بوده تا از لایه‌های پایین‌تر دندان محافظت نماید. بیشتر مواد تشکیل دهنده مینای دندان عبارتند از کلسیم و فسفات، یعنی همان مواد سازنده استخوان، اما علت قوی‌تر بودن مینای دندان نسبت به استخوان، وجود پروتئین‌های خاص و کریستال‌های سازنده مینای دندان است.
 

5. مینای دندان با تمام استحکامش، شکست‌ناپذیر نیست.

هر‌چند که وظیفه مینا، حفاظت از دندان است، اما باید بدانید خود مینا نیز ممکن است شکسته شده و یا پوسیده گردد. قندها و اسیدها، مانند آن‌چه که در نوشابه‌های گازدار وجود دارد، با باکتری‌های موجود در دهان تعامل نموده و به مینای دندان حمله می‌کنند و همین امر موجب شروع پوسیدگی دندان خواهد شد. مصرف زیاد نوشابه‌های گازدار و حتی مصرف کم آن‌ها ولی به دفعات زیاد، موجب پوسیدگی دندان‌ها می‌گردد.
 

 بیشتر بخوانید: 6 سؤال شایع درباره دهان و دندان

 

6. زرد شدن دندان‌ها یعنی پوسیدگی.

پوسیدگی همیشه خود را با لکه‌های تیره نشان نمی‌دهد. مینای دندان به خودی خود سفید بوده و زردی آن نشان از پوسیدگی دندان دارد. پوسیدگی مینای دندان دردهای دندانی را به همراه خواهد داشت.
 

7. عاج دندان رشد می‌کند، اما مینا خیر.

عاج دندان عبارت است از لایه زیرین مینا که از استخوان‌های انسان سخت‌تر است. عاج دندان دارای کانال‌ها و مجراهایی است که وظیفه انتقال سیگنال‌های عصبی را بر عهده دارند. 3 نوع عاج وجود دارد: اصلی، ثانویه و ترمیمی. مینای دندان در طول زندگی ثابت است اما عاج دندان در طول عمر انسان رشد می‌کند.
 

8. دهان شما محل زندگی بیش از 300 نوع باکتری است.

پلاک حاوی میلیون‌ها باکتری است. در مجموع بین 200 تا 300 گونه باکتری پلاک‌ها را تشکیل می‌دهند. عامل اصلی خرابی دندان، باکتری سترپتوکوکوس موتانس است که قند و دیگر کربوهیدرات‌ها را تبدیل به اسید می‌کند.
 

9. پلاک دشمن دندان است.

پلاک عبارت است از ماده‌ای سفید و چسبنده که دائماً در حال رشد است. اگر پلاک‌ها را به‌وسیله مسواک و نخ دندان تمیز نکنید، می‌توانند موجب پوسیدگی دندان‌هایتان شوند. اگر پلاک‌ها مرتباً از روی دندان‌ها پاک نشوند، سخت‌تر شده و به جرم تبدیل خواهند شد؛ بنابراین، حداقل روزی 2 بار مسواک بزنید و در بازه‌ها زمانی کوتاه با مراجعه به دندانپزشک، جرم‌گیری کنید.
 

10. بدن شما در طول عمرتان حدود 37 هزار لیتر بزاق تولید می‌کند.

بدن هر فرد در طول روز حدود یک لیتر بزاق تولید می‌کند که این عدد در تمام عمر به عددی حدود 37 هزار لیتر می‌رسد. بزاق نقشی اساسی در سلامت انسان ایفا می‌کند. مثلاً بلع را آسان‌تر می‌کند و هم‌چنین حاوی آنزیم‌هایی است که به فرآیند هضم کمک می‌کند.
بزاق غذاهای باقی مانده بر روی دندان‌ها را می‌شوید. هم‌چنین بزاق حاوی کلسیم و فسفات است که موجب خنثی‌سازی اسیدهای موجود در پلاک‌ها گشته و از خرابی و پوسیدگی دندان‌ها جلوگیری می‌کند.

منبع: www.healthline.com

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها