خانه » همه » مذهبی » مرگ راحت – مرگ سخت – حساب و کتاب در موقع مرگ – محاسبه در هنگام مرگ

مرگ راحت – مرگ سخت – حساب و کتاب در موقع مرگ – محاسبه در هنگام مرگ


مرگ راحت – مرگ سخت – حساب و کتاب در موقع مرگ – محاسبه در هنگام مرگ

۱۳۹۶/۰۷/۲۹


۱۵۳۹ بازدید

در حدیثی دیدم که بعضی کارها باعث آسان شدن مرگ، و سبک شدن حساب می‌گردد. این حدیث چیست و این موارد چیستند؟

الف- چیزهایی که باعث آسانی مرگ و سکرات موت است :
از جمله: شیخ صدوق از حضرت صادق علیه السّلام روایت کرده که فرمود:
« هر کس می خواهد که حق تعالی بر او آسان کند سکرات مرگ را، پس باید که صله ی ارحام و خویشان خود کند و به پدر و مادر خود نیکی و احسان نماید، پس هرگاه چنین کند، خداوند بر او آسان کند دشواری های مرگ را، و در حیات خود فقر به او نرسد هرگز». (بحارالأنوار،ج74،ص66،ح33)
…. مؤلّف گوید: خوب در این حدیث تأمّل کن، ببین اثر عقوق چه اندازه است که این جوان با آن که از صحابه شمرده می شود و مثل پیغمبر رحمت صلّی الله علیه و آله و سلّم به عیادت او آمده و به بالین او نشسته و خود آن جناب کلمه ی شهادت تلقین او فرموده، نتوانست به آن کلمه تلفّظ کند مگر وقتی که مادرش از او راضی شد، آن وقت زبانش باز شد و کلمه ی شهادت گفت.
و دیگر از حضرت صادق علیه السّلام مروی است که: « هر کس بپوشاند برادر خود را به جامه ی زمستانی یا تابستانی، حق است بر خداوند تعالی که او را بپوشاند از جامه های بهشت و آن که آسان کند بر او (از) سکرات مرگ را و گشاد کند بر او قبر او را… ».(بحارالأنوار، ج74،ص379،ح83)
و از حضرت رسول صلّی الله علیه و آله و سلّم منقول است که: « هر کس بخوراند برادر خود را حلوایی، حق تعالی بر طرف کند از او تلخی مرگ را ». (بحارالأنوار،ج75،ص456،ح33)
و دیگر از چیزهایی که برای تعجیل راحت محتضر نافع است، خواندن سوره ی یس و الصّافّات و کلمات فرج است نزد او ». (بحارالأنوار،ج81،ص238،ح240)/
( کلمات فرج: «لا اله الاّ الله الحلیم الکریم…» تا آخِر که در قنوت نماز ها خوانده می شود.)
و شیخ صدوق از حضرت صادق علیه السّلام روایت کرده که : «هر کس یک روز از آخِر ماه رجب روزه بگیرد، حق تعالی او را ایمن گرداند از شدّت سکرات مرگ و از هول بعد از مرگ و از عذاب قبر ». (بحارالأنوار،ج97،ص32،ح6)
و بدان که از برای روزه گرفتن بیست و چهار روز از رجب ثواب زیادی رسیده؛ از جمله آن که : ملک الموت به صورت جوانی اَمرَد با لباس خوبی با قدحی از شراب بهشت، وقت قبض روح او حاضر شود و آن شراب را به او بیاشامد تا سکرات مرگ بر او آسان شود.(امالی صدوق،مجلس80،ح1)
و از حضرت رسول صلّی الله علیه و آله و سلّم مروی است که : « هر کس در شب هفتم رجب چهار رکعت نماز کند، در هر رکعت بخواند حمد یک مرتبه و توحید سه مرتبه و فلق و ناس و بعد از فراغ ده مرتبه صلوات بفرستد و ده مرتبه تسبیح اربع بخواند، حق تعالی او را در سایه ی عرش جای دهد و عطا کند به او ثواب روزه دار ماه رمضان و استغفار کند برای او ملائکه تا فارغ شود از این نماز و آسان کند بر او جان دادن و فشار قبر را و از دنیا بیرون نرود تا جای خود را در بهشت ببیند و ایمن گرداند او را حق تعالی از فَزَع اکبر.»
… شیخ کلینی رحمه الله از حضرت صادق علیه السّلام روایت کرده که فرمود : « ملول نشوید از قرائت « إذا زلزلت الأرض زلزالها »؛ زیرا که هر کس این سوره را در نوافل خود بخواند، نرساند حق تعالی به او زلزله ابداً، و نمیرد به زلزله و نه به صاعقه و نه به آفتی از آفات دنیا تا بمیرد، و در وقت مردن او مَلَکی کریم از نزد حق تعالی بر او نازل شود و بنشیند نزد سر او و بگوید : ای ملک الموت! رفق و مدارا کن به ولی الله؛ زیرا که او مرا بسیار یاد می کرد.» (اصول کافی،ج2،ص626،ح24)
منازل الآخره (زندگی پس از مرگ) / حاج شیخ عبّاس قمی رحمه الله/ فصل اوّل/ مرگ

ب- سختی و آسانی حسابرسی در قیامت
از مجموع روایات و حتی از اشاراتی که در بعضی از آیات قرآن آمده، به خوبی استفاده می شود که حساب روز قیامت فوق العاده دقیق است. در حدیثی از امام صادق (ع) می خوانیم که به مردی فرمود: «چرا با برادر مسلمانت این چنین رفتار می کنی»؟ عرض کرد: «فدایت شوم، حقی بر او داشتم و تا آخر از او گرفتم»! امام فرمود: بگو ببینم اینکه خدا می فرماید: گروهی از بدی حساب می ترسند «و یخافون سوء الحساب» آیا فکر می کنی از ظلم و ستم خداوند بیمناکند؟ نه والله! از این می ترسند که در حساب آنها دقت شود و تا آخرین مرحله حساب از آنها بگیرند (پس سوء الحساب چیزی جز این نیست).
در حدیث دیگری از امام باقر(ع) می خوانیم که فرمود: “انما یداق الله العباد فی الحساب یوم القیامه علی قدر ما آتاهم من العقول فی الدنیا”: «خداوند در قیامت، نسبت به حساب هر کسی به مقدار عقلی که در دنیا به او داده دقت و سختگیری می کند»، و از این تعبیر به خوبی استفاده می شود که رابطه نزدیکی در میان «میزان فهم و شعور» و «مسئولیتها» است چرا که حساب الهی به نسبت مسئولیتها صورت می گیرد! ولی در مقابل این گروه که در حسابشان سختگیری و مناقشه می شود، گروهی هستند که حساب برای آنها بسیار آسان است، همانها که قرآن درباره آنان می گوید: “فاما من اوتی کتابه بیمینه فسوف یحاسب حسابا یسیرا” «اما کسی که نامه اعمالش به دست راستش داده شده به زودی حساب آسانی برای او می شود» (انشقاق/ آیه 7 و 8 )؛ و در حدیثی از رسول خدا (ص) می خوانیم: “ثلاث من کن فیه حاسبه الله حسابا یسیرا و ادخله الجنه برحمته”: «سه چیز است در هر کس باشد خداوند حساب او را آسان می کند و او را به رحمتش در بهشت وارد می سازد» عرض کردند: ای رسول خدا! آنها چه چیز است؟ فرمود: “تعطی من حرمک، و تصل من قطعک، و تعفو عمن ظلمک”: «عطا کنی به کسی که تو را محروم کرده، و پیوند برقرار کنی با کسی که از تو بریده، و عفو کنی کسی را که به تو ستم کرده است»، و نیز از روایات استفاده می شود که «حسن خلق» باعث آسانی حساب در قیامت است.

در حدیثی از رسول خدا(ص) می خوانیم: “حسن خلقک یخفف الله حسابک”: «اخلاق خود را نیکو کن تا خداوند حسابت را آسان کند». به هرحال از مجموع این مدارک اسلامی استفاده می شود که مردم در مورد حساب الهی کاملا با هم متفاوتند. گروهی نسبت به حسابشان بسیار سختگیری می شود، آنها کسانی هستند که در دنیا در حساب بندگان خدا سخت می گرفتند، و یا کج خلق و ظالم و ستمگر بودند. گروه دیگری حسابشان بسیار آسان است، به خاطر اعمال نیک و خوشرفتاری و آسان گرفتن بر بندگان خدا، به خاطر اینکه اصولا آلوده به مال و مقام دنیا کمتر بوده اند. اما گروه سومی هستند که بدون حساب وارد بهشت می شوند چنانکه در حدیثی از پیغمبر اکرم(ص) می خوانیم که در تقسیم گروههای مردم در قیامت فرمود: “و منهم الذین یدخلون الجنه بغیر حساب، لانهم لم یلبسوا من امرالدنیا بشی ء، و انما الحساب هناک علی من تلبس بها هیهنا”: «کسانی هستند که بدون حساب داخل بهشت می شوند زیرا آلوده به چیزی از امور دنیا نبودند، حساب در آنجا مخصوص کسانی است که در اینجا آلوده به امور دنیا باشند»، و در مقابل کسانی نیز هستند که بدون حساب وارد دوزخ می شوند! چنانکه در حدیثی از پیغمبر اکرم(ص) می خوانیم: “ان الله عزوجل یحاسب کل خلق الا من اشرک بلله عزوجل فانه لا یحاسب و یومر به الی النار”: «خدای متعال حساب همه مردم را رسیدگی می کند مگر کسی که برای خدا همتائی قرار دهد، بدون حساب به سوی آتش فرستاده می شود»! و نیز از امام صادق (ع) نقل شده است که فرمود: “و اما الثلاثه الذین یدخلهم النار بغیر حساب فامام جاور و تاجر ککذوب و شیخ زان”: «سه طایفه اند که بدون حساب وارد دوزخ می شوند، پیشوای ستمگر، تاجر دروغگو، و پیرمرد زنا کار»!

از رسول خدا (ص) نقل شده است که فرمود: “سته یدخلون النار بغیر حساب الامراء بالجور، والعرب بالعصبیه، و الدهاقین بالکبر، والتجاربالکذب، و العلماء بالحسد، والاغنیاء بالبخل: «شش گروهند که بدون حساب وارد دوزخ می شوند، فرمانروایان به خاطر ستم، و عرب به خاطر شدت تعصب، و کدخدایان (خوانین) به خاطر تکبر، و تجار به خاطر دورغ، و علماء به خاطر حسد و ثروتمندان به خاطر بخل»! .

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد