۱۳۹۶/۱۰/۱۹
–
۱۳۳ بازدید
ملت ایران گنج بزرگ وگرانبهایی دارد که حق تک تک افراد این ملت هست و ما نمی توانیم از حقمان بگذریم ، چرا حق این افراد از نفت کشور داده نمیشود ؟ ما به کی شکایت کنیم ؟ چه کسی پاسخگوی ماست ؟ البته من کشورم رو درست دارم وهمانطور که رهبرم را نیز دوست دارم خواستم اعتراضم رو به ایشان ابلاغ کنم و با آشوبی که یکسری به راه انداختند موافق نیستم ،،،، یک زمانی مبلغ خیلی خیلی کم خواستند به عنوان سهام عدالت بدهند ودر مقابلش پولی راهم میخواستند از مردم بگیرند! این یعنی چه!!!
1.ما نیز معتقدیم که با توجه به برخورداری کشور ما از منابع و امکانات فراوان ، وضعیت کنونی کشور در زمینه اقتصادی و معیشت افراد جامعه به هیچ وجه قابل قبول نبوده و زیبنده نظام جمهوری اسلامی ما نیست. اما نباید انتظار داشت که این منابع و از جمله نفت به طور مستقیم به مردم داده شود زیرا در این صورت ممکن است در کوتاه مدت نتایج مثبتی در زندگی افراد داشته باشد اما در بلند مدت رشد و پیشرفت را برای کشور به ارمغان نمی آورد و کشور ما همواره وابسته و نیازمند به سایر کشورها خواهد بود و استقلال و عزت کشور خدشه دار خواهد شد . آنچه مهم است این است که این منابع صرف رشد و پیشرفت کشور ، حل مشکلات اقتصادی و مسأله اشتغال ، رفع محرومیت ، تحقق عدالت و در نتیجه ارتقا سطح زندگی مردم شود. منابع کشور سرمایه ها و ذخایر این کشور هستند که متعلق به همه نسل هاست و باید آینده کشور را تضمین نماید از این رو باید به گونه ای از ان ها استفاده نمود که تداوم پیشرفت کشور را به دنبال داشته باشد. بر این اساس ، چون نفت یک ثروت ملی است، منطقی است که از منابع حاصل از فروش نفت برای تامین هزینههای جاری دولت استفاده نشود. در واقع، باید از این منابع برای افزایش ثروت و رشد اقتصادی کشور بهره گرفت. به عبارت دیگر، نفت به مثابه یک درخت میماند که باید از ثمرات آن استفاده کرد و نه از خود درخت.
اما یک پرسش جدی: سهم سفره هر ایرانی از بودجه نفت چقدر میشود؟
در سال قرار است حدود 2.13 میلیون بشکه در روز نفت صادر کنیم. همچنین قرار است حدود 400 هزار بشکه میعانات گازی صادر کنیم. همچنین قرار است حدود 100 هزار بشکه میعانات گازی به پتروشیمیها بفروشیم. قیمت هر بشکه نفت و میعانات را حدود 55 دلار در نظر بگیرید (قیمت میعانات و فروش به پتروشیمیها کمتر از 55 دلار است، اما برای جلوگیری از پیچیده شدن محاسبات، فرض کنیم همان 55 دلار). به این ترتیب، مجموع صادرات نفت و میعانات عبارت است از حدود 2.6 میلیون بشکه در روز. این رقم را در 55 دلار و سپس در 365 روز سال ضرب کنیم. حاصل میشود حدود 52 میلیارد دلار که رقم دقیقتر آن با در نظر گرفتن ارقام گرد نشده و… حدود 52.7 میلیارد دلار در سال است. این رقم به دلار است و باید به ریال تبدیل شود پس آن را در نرخ ارز بودجهای که حدود 3850 تومان به ازای هر دلار است ضرب کنیم حاصل میشود رقمی حدود 203 هزار میلیارد تومان در سال.
این رقم کل مبالغ حاصل از نفت است و باید طبق قانون بین سه جا تقسیم شود: شرکت ملی نفت (بابت هزینههای استخراج نفت و اداره امور پروژههای نفتی)، صندوق توسعه ملی (برای پروژههای توسعهای غیر دولتی کشور) و بودجه دولت. سهم اولی 14.5 درصد است، دومی 32 درصد و مابقی سهم دولت. به این ترتیب، سهم شرکت نفت حدود 29.5 هزار میلیارد تومان، سهم صندوق توسعه حدود 62.5 هزار میلیارد تومان و حدود 111 هزار میلیارد تومان هم برای بودجه دولت باقی میماند. در لایحه بودجه امسال، دولت در تبصرههای ماده واحده بودجه درخواست کرده که حدود 21 هزار میلیارد تومان از سهم صندوق توسعه بردارد و برای بودجه مصرف کند. به این ترتیب کل رقم نفت در بودجه دولت میشود حدود 132 هزار میلیارد تومان (این ارقام به دلیل سادهسازی محاسبات، حدودی است).
حالا حساب کنیم که سهم سفره هر ایرانی از بودجه نفت چقدر میشود. 132 هزار میلیارد تومان تقسیم بر هشتاد میلیون ایرانی میشود، هر ایرانی حدود یک میلیون و ششصد و پنجاه هزار تومان در سال یا 137 هزار تومان در ماه. اما توجه کنید که این رقم به این صورت سهم هر ایرانی میشود که دولت برفرض مثال، تمام کارهای خود را از این بابت تعطیل کند و مثلا به هر ایرانی 137 هزار تومان بدهد و بگوید بیمارستانها و مدارس و ارتش و پلیس راهنمایی و رانندگی و دادگاه و پاسگاه و… را خودتان اداره کنید! میبینید که تصوری که بعضاً از حجم عظیم منابع نفتی وجود دارد و مرتباً هم ممکن است عدهای با انگیزههای مختلف و یا ناآگاهی بر آن بدمند، تا چه حد دور از واقعیت است.(www.tasnimnews.com/fa/news/1396/10/04/1610308)
2. گرچه وضعیت کنونی کشور از نظر اقتصادی به هیچ وجه زیبنده نظام جمهوری اسلامی نیست ، اما هر گونه ارزیابی منصفانه نسبت به عملکرد نظام در گرو توجه به مجموعه اقدامات و عملکردهای مثبت و نقاط ضعف بدون هر گونه بزرگ نمایی و سیاه نمایی مشکلات و کاستیها و نادیده گرفتن اقدامات مثبت از سویی و یا نادیده گرفتن مشکلات و کاستیها از سوی دیگر است . درست است که در زمینه تحقق عدالت اجتماعی و مبارزه با فقر کاستیهایی در کشور وجود دارد و نباید شاهد این میزان از بی عدالتی و تبعیض و فقر در کشور باشیم ، اما این گونه نیست که نظام و مسئولان هیچ اقدامی در این زمینه انجام نداده باشند . البته مسئولان باید پاسخگوی مردم و مشکلات و مطالبات به حق آنها باشند و نمایندگان مجلس به عنوان نمایندگان مردم نیز باید پیگیر مطالبات و خواسته ای به حق مردم از مسئولان بوده و از آنان مطالبه نمایند .
3.سهام عدالت با هدف حمایت از دهک های پایین و متوسط جامعه و شریک نمودن مردم در سهام شرکت های کشور صورت گرفت.
سید جعفر سبحانی مشاور رئیس کل سازمان خصوصیسازی درباره آزادسازی و سود سهام عدالت گفت: هیچگونه تاخیری در آزادسازی سهام عدالت اتفاق نیفتاده، سهام عدالت مطابق 10 ساله دوره مالی خود جلو رفته است.از ابتدای سال 1385 سهام عدالت شروع شده و در پایان سال 1394، 10 سال مورد نظر سهام عدالت به اتمام میرسد، ولی عمده این 60 شرکت که پروسه واگذاری آنها انجام میشود، سال مالیشان اسفندماه سال 1394 به اتمام میرسد. ولی مجامع آنها هنوز برگزار نشده و طبیعی است که وقتی مجامع برگزار نشود، ما نمیدانیم که سود سال 1394 چقدر است.
وی افزود: بعضی از آن شرکتها هم سال مالیشان خردادماه سال 1395 تمام میشود و طبق قانون شرکتها تا چهار ماه بعد از اتمام سال مالی فرصت دارند که مجامع خود را برگزار کنند. تعداد شرکتهایی که سال مالیشان در خردادماه سال 1395 به پایان میرسد سه یا چهار شرکت است و تقریبا 55 شرکت از 60 شرکت سال مالیشان در اسفندماه سال 1394 به پایان رسیده است و با توجه به این موضوع و اینکه مجامع شرکتها برگزار نشده، ما نمیتوانستیم در فروردینماه سال 1395 آزادسازی سهام عدالت را انجام دهیم و سود را اعلام کنیم.
وی افزود: شش دهکی که مشمول سهام عدالت میشوند از نظر جمعیتی 49 میلیون نفر هستند به دو دهک پایینی جمعیت 50 درصد تخفیف داده میشود که این افراد شامل اشخاص تحت پوشش کمیته امداد، سازمان بهزیستی و روستاییهای فاقد شغل هستند. اگر تصور کنیم که تا پایان سال 50 درصد از سهام عدالت آزادسازی شود آن دو دهک میتوانند کاملا سهامشان را بگیرند. حالا اینکه چهطور این سهام گرفته شود در لایحه اصلاح مواد از سیاستهای اصل 44 دیده شده است. برای بقیه دهکها هم به میزانی که آزادسازی صورت گیرد میتوانند سهام خود را دریافت کنند. (www.isna.ir/news/95050105571)
از ابتدای این طرح قانون گذار پیش بینی کرده بود که طی ۱۰سال سود شرکت ها به حساب هزینه یک میلیون سهم هر نفرواریز شود و چنان چه قبل از اتمام ده سال مبلغ هزینه سهم کامل شود،سهم به مشمول واگذار شود.
اما در صورتی که پس از اتمام ده سال، هزینه سهم از محل واریز سود کامل نشد در یک مهلت ۶ماهه مابقی هزینه سهم در صورت تمایل مشمول از وی دریافت و کل سهم در نظر گرفته شده به وی واگذار شود.
با وجود اختصاص سود شرکت های در نظر گرفته شده و اتمام مهلت ده ساله تقسیط تا پایان سال مالی۹۴(که پرداخت سود آن به سهام داران از جمله سازمان خصوصی سازی به عنوان متولی اجرای طرح در سال ۹۵ بوده است)،مهلت ۶ماهه ای که قانون گذار مشخص کرده بود از ابتدای فروردین تا انتهای شهریورماه بوده است که با مصوبه شورای اصل ۴۴ این مهلت تا یک ماه یعنی تا پایان مهرماه تمدید شد.
در حال حاضر ۵۳۲ هزار تومان هزینه سهام به ازای هر مشمول از محل سود شرکتها جمع شده و این به معنی پرداخت هزینه ۵۰ درصدی سهام است.برای این دو دهک که از تخفیف ۵۰ درصدی برخوردار بوده اند سهام کامل است، اما بقیه هزینه برای ۴دهک دیگر بدون تخفیف است.مشمولینی که تمایل دارند بقیه سهام در نظر گرفته شده توسط قانون گذار را به مالکیت خود درآورند می توانند با پرداخت بقیه هزینه سهم خود آن را به مالکیت خود درآورند.در غیر این صورت می توانند به میزان سهمی که تاکنون برای آن ها از محل سود شرکت های مشمول سهام عدالت طی این ۱۰ ساله تقسیط تامین هزینه شده اکتفا کرده و از مالکیت بقیه سهام صرفنظر کنند و هزینه ای نیز پرداخت نکنند.
چه کسانی که سهم خود را تکمیل کنند و چه کسانی که به همین میزان اکتفا کنند ظرف یک سال آینده می توانند سهام خود را دریافت کنند و اقدام به خرید و فروش آن نمایند.اما با توجه به افزایش ارزش سهام شرکت های مشمول طرح طی این چند سال،سهم دریافتی به هر میزان که باشد از ارزش بیشتری نسبت به هزینه تامین شده برای آن برخوردار است.در این شرایط نیز چه کسانی که سهم خود را تکمیل کرده اند و چه کسانی که این کار را نکرده اند به هر میزانی که سهم دارند از مزایای آن برخوردار می شوند.به طبع چنانچه اقدام به افزایش سهم خود تا میزان در نظر گرفته شده کند از سود بیشتری نیز برخوردار خواهند شد،علاوه بر این سهام عدالت بر اساس ارزش شرکت های مشمول سود در سال ۸۴ قیمت گذاری شده است که ارزش اصل این سهام اکنون بیشتر خواهد بود.البته آنچه اکنون در دست مشمولین است برگه ثبت نام است، این سهام سال آینده آزادسازی خواهد شد و در اختیار مشمولین قرار خواهد گرفت.بر این اساس برنامه ریزی هایی نیز برای ایجاد صندوق سرمایه گذاری این سهام در حال انجام است.(www.eghtesadonline.com)
اما یک پرسش جدی: سهم سفره هر ایرانی از بودجه نفت چقدر میشود؟
در سال قرار است حدود 2.13 میلیون بشکه در روز نفت صادر کنیم. همچنین قرار است حدود 400 هزار بشکه میعانات گازی صادر کنیم. همچنین قرار است حدود 100 هزار بشکه میعانات گازی به پتروشیمیها بفروشیم. قیمت هر بشکه نفت و میعانات را حدود 55 دلار در نظر بگیرید (قیمت میعانات و فروش به پتروشیمیها کمتر از 55 دلار است، اما برای جلوگیری از پیچیده شدن محاسبات، فرض کنیم همان 55 دلار). به این ترتیب، مجموع صادرات نفت و میعانات عبارت است از حدود 2.6 میلیون بشکه در روز. این رقم را در 55 دلار و سپس در 365 روز سال ضرب کنیم. حاصل میشود حدود 52 میلیارد دلار که رقم دقیقتر آن با در نظر گرفتن ارقام گرد نشده و… حدود 52.7 میلیارد دلار در سال است. این رقم به دلار است و باید به ریال تبدیل شود پس آن را در نرخ ارز بودجهای که حدود 3850 تومان به ازای هر دلار است ضرب کنیم حاصل میشود رقمی حدود 203 هزار میلیارد تومان در سال.
این رقم کل مبالغ حاصل از نفت است و باید طبق قانون بین سه جا تقسیم شود: شرکت ملی نفت (بابت هزینههای استخراج نفت و اداره امور پروژههای نفتی)، صندوق توسعه ملی (برای پروژههای توسعهای غیر دولتی کشور) و بودجه دولت. سهم اولی 14.5 درصد است، دومی 32 درصد و مابقی سهم دولت. به این ترتیب، سهم شرکت نفت حدود 29.5 هزار میلیارد تومان، سهم صندوق توسعه حدود 62.5 هزار میلیارد تومان و حدود 111 هزار میلیارد تومان هم برای بودجه دولت باقی میماند. در لایحه بودجه امسال، دولت در تبصرههای ماده واحده بودجه درخواست کرده که حدود 21 هزار میلیارد تومان از سهم صندوق توسعه بردارد و برای بودجه مصرف کند. به این ترتیب کل رقم نفت در بودجه دولت میشود حدود 132 هزار میلیارد تومان (این ارقام به دلیل سادهسازی محاسبات، حدودی است).
حالا حساب کنیم که سهم سفره هر ایرانی از بودجه نفت چقدر میشود. 132 هزار میلیارد تومان تقسیم بر هشتاد میلیون ایرانی میشود، هر ایرانی حدود یک میلیون و ششصد و پنجاه هزار تومان در سال یا 137 هزار تومان در ماه. اما توجه کنید که این رقم به این صورت سهم هر ایرانی میشود که دولت برفرض مثال، تمام کارهای خود را از این بابت تعطیل کند و مثلا به هر ایرانی 137 هزار تومان بدهد و بگوید بیمارستانها و مدارس و ارتش و پلیس راهنمایی و رانندگی و دادگاه و پاسگاه و… را خودتان اداره کنید! میبینید که تصوری که بعضاً از حجم عظیم منابع نفتی وجود دارد و مرتباً هم ممکن است عدهای با انگیزههای مختلف و یا ناآگاهی بر آن بدمند، تا چه حد دور از واقعیت است.(www.tasnimnews.com/fa/news/1396/10/04/1610308)
2. گرچه وضعیت کنونی کشور از نظر اقتصادی به هیچ وجه زیبنده نظام جمهوری اسلامی نیست ، اما هر گونه ارزیابی منصفانه نسبت به عملکرد نظام در گرو توجه به مجموعه اقدامات و عملکردهای مثبت و نقاط ضعف بدون هر گونه بزرگ نمایی و سیاه نمایی مشکلات و کاستیها و نادیده گرفتن اقدامات مثبت از سویی و یا نادیده گرفتن مشکلات و کاستیها از سوی دیگر است . درست است که در زمینه تحقق عدالت اجتماعی و مبارزه با فقر کاستیهایی در کشور وجود دارد و نباید شاهد این میزان از بی عدالتی و تبعیض و فقر در کشور باشیم ، اما این گونه نیست که نظام و مسئولان هیچ اقدامی در این زمینه انجام نداده باشند . البته مسئولان باید پاسخگوی مردم و مشکلات و مطالبات به حق آنها باشند و نمایندگان مجلس به عنوان نمایندگان مردم نیز باید پیگیر مطالبات و خواسته ای به حق مردم از مسئولان بوده و از آنان مطالبه نمایند .
3.سهام عدالت با هدف حمایت از دهک های پایین و متوسط جامعه و شریک نمودن مردم در سهام شرکت های کشور صورت گرفت.
سید جعفر سبحانی مشاور رئیس کل سازمان خصوصیسازی درباره آزادسازی و سود سهام عدالت گفت: هیچگونه تاخیری در آزادسازی سهام عدالت اتفاق نیفتاده، سهام عدالت مطابق 10 ساله دوره مالی خود جلو رفته است.از ابتدای سال 1385 سهام عدالت شروع شده و در پایان سال 1394، 10 سال مورد نظر سهام عدالت به اتمام میرسد، ولی عمده این 60 شرکت که پروسه واگذاری آنها انجام میشود، سال مالیشان اسفندماه سال 1394 به اتمام میرسد. ولی مجامع آنها هنوز برگزار نشده و طبیعی است که وقتی مجامع برگزار نشود، ما نمیدانیم که سود سال 1394 چقدر است.
وی افزود: بعضی از آن شرکتها هم سال مالیشان خردادماه سال 1395 تمام میشود و طبق قانون شرکتها تا چهار ماه بعد از اتمام سال مالی فرصت دارند که مجامع خود را برگزار کنند. تعداد شرکتهایی که سال مالیشان در خردادماه سال 1395 به پایان میرسد سه یا چهار شرکت است و تقریبا 55 شرکت از 60 شرکت سال مالیشان در اسفندماه سال 1394 به پایان رسیده است و با توجه به این موضوع و اینکه مجامع شرکتها برگزار نشده، ما نمیتوانستیم در فروردینماه سال 1395 آزادسازی سهام عدالت را انجام دهیم و سود را اعلام کنیم.
وی افزود: شش دهکی که مشمول سهام عدالت میشوند از نظر جمعیتی 49 میلیون نفر هستند به دو دهک پایینی جمعیت 50 درصد تخفیف داده میشود که این افراد شامل اشخاص تحت پوشش کمیته امداد، سازمان بهزیستی و روستاییهای فاقد شغل هستند. اگر تصور کنیم که تا پایان سال 50 درصد از سهام عدالت آزادسازی شود آن دو دهک میتوانند کاملا سهامشان را بگیرند. حالا اینکه چهطور این سهام گرفته شود در لایحه اصلاح مواد از سیاستهای اصل 44 دیده شده است. برای بقیه دهکها هم به میزانی که آزادسازی صورت گیرد میتوانند سهام خود را دریافت کنند. (www.isna.ir/news/95050105571)
از ابتدای این طرح قانون گذار پیش بینی کرده بود که طی ۱۰سال سود شرکت ها به حساب هزینه یک میلیون سهم هر نفرواریز شود و چنان چه قبل از اتمام ده سال مبلغ هزینه سهم کامل شود،سهم به مشمول واگذار شود.
اما در صورتی که پس از اتمام ده سال، هزینه سهم از محل واریز سود کامل نشد در یک مهلت ۶ماهه مابقی هزینه سهم در صورت تمایل مشمول از وی دریافت و کل سهم در نظر گرفته شده به وی واگذار شود.
با وجود اختصاص سود شرکت های در نظر گرفته شده و اتمام مهلت ده ساله تقسیط تا پایان سال مالی۹۴(که پرداخت سود آن به سهام داران از جمله سازمان خصوصی سازی به عنوان متولی اجرای طرح در سال ۹۵ بوده است)،مهلت ۶ماهه ای که قانون گذار مشخص کرده بود از ابتدای فروردین تا انتهای شهریورماه بوده است که با مصوبه شورای اصل ۴۴ این مهلت تا یک ماه یعنی تا پایان مهرماه تمدید شد.
در حال حاضر ۵۳۲ هزار تومان هزینه سهام به ازای هر مشمول از محل سود شرکتها جمع شده و این به معنی پرداخت هزینه ۵۰ درصدی سهام است.برای این دو دهک که از تخفیف ۵۰ درصدی برخوردار بوده اند سهام کامل است، اما بقیه هزینه برای ۴دهک دیگر بدون تخفیف است.مشمولینی که تمایل دارند بقیه سهام در نظر گرفته شده توسط قانون گذار را به مالکیت خود درآورند می توانند با پرداخت بقیه هزینه سهم خود آن را به مالکیت خود درآورند.در غیر این صورت می توانند به میزان سهمی که تاکنون برای آن ها از محل سود شرکت های مشمول سهام عدالت طی این ۱۰ ساله تقسیط تامین هزینه شده اکتفا کرده و از مالکیت بقیه سهام صرفنظر کنند و هزینه ای نیز پرداخت نکنند.
چه کسانی که سهم خود را تکمیل کنند و چه کسانی که به همین میزان اکتفا کنند ظرف یک سال آینده می توانند سهام خود را دریافت کنند و اقدام به خرید و فروش آن نمایند.اما با توجه به افزایش ارزش سهام شرکت های مشمول طرح طی این چند سال،سهم دریافتی به هر میزان که باشد از ارزش بیشتری نسبت به هزینه تامین شده برای آن برخوردار است.در این شرایط نیز چه کسانی که سهم خود را تکمیل کرده اند و چه کسانی که این کار را نکرده اند به هر میزانی که سهم دارند از مزایای آن برخوردار می شوند.به طبع چنانچه اقدام به افزایش سهم خود تا میزان در نظر گرفته شده کند از سود بیشتری نیز برخوردار خواهند شد،علاوه بر این سهام عدالت بر اساس ارزش شرکت های مشمول سود در سال ۸۴ قیمت گذاری شده است که ارزش اصل این سهام اکنون بیشتر خواهد بود.البته آنچه اکنون در دست مشمولین است برگه ثبت نام است، این سهام سال آینده آزادسازی خواهد شد و در اختیار مشمولین قرار خواهد گرفت.بر این اساس برنامه ریزی هایی نیز برای ایجاد صندوق سرمایه گذاری این سهام در حال انجام است.(www.eghtesadonline.com)