خانه » همه » خبر » ترند ترین های خبری امروز » مصوبه بی‌سابقه کنگره آمریکا درباره اوکراین /ارسال موشک‌های ضدکشتی آمریکا برای اوکراین/گفت‌وگوی مقامات ارشد نظامی روسیه و آمریکا برای اولین بار 

دانلود کتاب های امتحان شده

مصوبه بی‌سابقه کنگره آمریکا درباره اوکراین /ارسال موشک‌های ضدکشتی آمریکا برای اوکراین/گفت‌وگوی مقامات ارشد نظامی روسیه و آمریکا برای اولین بار 

ارسال موشک های ضدکشتی آمریکا برای اوکراین/گفتگوی مقامات ارشد نظامی روسیه و آمریکا برای اولین بار 

بین الملل تابناک: هشتاد و ششمین روز از حمله روسیه به اوکراین با دستور ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور می‌گذرد؛ تهاجمی که رویداد‌های زیادی را به دنبال داشته و منجر به تحریم گسترده روسیه از سوی بلوک غرب شده است و دورنمای مشخصی برای پایان آن نیز وجود ندارد.

قطع صادرات گاز روسیه به فنلاند
۱۴۰۱/۰۲/۳۰ – ۲۰:۲۸

شرکت دولتی گاز فنلاند “گازم” روز جمعه اعلان کرد که بر اساس اطلاع شرکت گاز روسیه “گازپروم”، جریان گاز طبیعی صادراتی از بامداد شنبه قطع خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری رویترز؛ گازم که از پرداخت بهای گاز دریافتی گازپروم به روبل بر اساس درخواست روسیه از کشورهای اروپایی، خودداری کرده، چهارشنبه گذشته هشدار داده بود که روسیه نباید عرضه گاز را به علت اختلاف بر سر پرداخت بهای آن به روبل، قطع کند.

میکا ویلیانن مدیر عامل گازوم ضمن ابراز تاسف از متوقف شدن عرضه گاز طبیعی بر اساس قرارداد با روسیه، افزود: ما با دقت برای این شرایط آماده بوده ایم و در صورت مختل نشدن شبکه انتقال گاز، خواهیم توانست در ماه های آینده گاز مشتریانمان را تامین کنیم.

قرار است جریان گاز روسیه از ساعت چهار به وقت گرینویچ ۲۱ مه (۳۱ اردیبهشت ماه) قطع شود.

گازم اعلام کرده که به تامین گاز مشتریان در فنلاند از منابع دیگر مانند خط لوله بالتیککونکتور که این کشور را به استونی وصل می کند، ادامه خواهد داد.

همچنین از روز شنبه گذشته روسیه صادرات برق به فنلاند را قطع کرده است.

یک اپراتور و تامین کننده زیر مجموعه شرکت «اینتررائو» روسیه اعلام کرده بود که مسکو از روز شنبه جریان برق را به فنلاند به دلیل پرداخت نکردن قبوض معوقه، قطع می‌کند.

طبق بیانیه این شبکه، شرکت «راو نوردیک»، زیرمجموعه شرکت هلدینگ انرژی دولتی روسیه «اینتر رائو»، مستقر در هلسینکی، از ششم ماه مه هیچ مبلغی در ازای برق عرضه شده به فنلاند، دریافت نکرده است. راهی برای پرداخت پرداخت وجود ندارد و ما مجبوریم از ۱۴ مه برق رسانی را متوقف کنیم.

وزیر دفاع روسیه؛ لوهانسک در آستانه آزادی کامل است
۱۴۰۱/۰۲/۳۰ – ۲۰:۲۴

«سرگئی شویگو» وزیر دفاع روسیه امروز جمعه با بیان اینکه روسیه کنترل خود را بر استان لوهانسک گسترش داده است از آزادی این منطقه در آینده نزدیک خبر داد.

وی با اشاره به این مووضع گفت: نیروهای مسلح روسیه به همراه نظامیان جمهوریهای دونتسک و لوهانسک درحال توسعه کنترل خود بر دونباس هستند. روند آزادسازی جمهوری لوهانسک به زودی به پایان خواهد رسید.

به گفته شویگو، نیروهای مسلح اوکراین با به اسارت گرفتن ساکنان شهرها و شهرک‌ها به عنوان سپر انسانی به دنبال توقف پیشروی نیروهای روسیه هستند.

وی درباره اوضاع در ماریوپول نیز گفت: 1908 اوکراینی در کارخانه فولاد آزوف‌استال خود را تسلیم کرده‌اند. کارخانه فولاد سازی آزوف آخرین پایگاه نظامیان اوکراینی است که در خارج از کنترل ارتش روسیه قرار داشت.

شویگو در ادامه با اشاره به اینکه عضویت سوئد و فنلاند در ناتو تهدیدی برای مسکو است تاکید کرد، تهدیدهای امنیتی در مرزهای غربی ما به دلیل تحرکات آمریکا و ناتو در حال افزایش است. 

وزیر دفاع روسیه تاکید کرد، مسکو به منظور پاسخ به تهدیدات ناتو و آمریکا در مرزهای غربی و در واکنش به عضویت فنلاند و سوئد در ناتو، 12 پایگاه نظامی جدید در این مناطق تاسیس خواهد کرد. 

بلینکن: روسیه از غذا به عنوان سلاح استفاده می‌کند
۱۴۰۱/۰۲/۳۰ – ۱۴:۲۴

وزیر امور خارجه آمریکا، روسیه را متهم کرد که از غذا به عنوان سلاح در اوکراین استفاده می‌کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا گفت، روسیه با “گروگان گرفتن” محموله‌های غذایی نه تنها اوکراینی‌ها بلکه میلیون‌ها تن از مردم جهان را هدف قرار داده و از این محموله‌های غذایی به عنوان سلاح استفاده می‌کند.

یکی از مقام‌های ارشد درمسکو بعدا این اتهام زنی‌ها را رد کرد و گفت: روس‌ها احمق نیستند و تا زمانیکه هدف تحریم‌های سخت قرار دارند، صادرات مواد غذایی صورت نمی‌گیرد.

بلینکن در سخنرانی خود در شورای امنیت سازمان ملل از روسیه خواست تا محاصره بنادر اوکراین را پایان دهد و افزود: دولت مسکو فکر می‌کند که با استفاده ابزاری از غذا به عنوان سلاح می‌تواند روحیه مردم اوکراین را در هم بشکند و محموله‌های غذایی برای میلیون‌ها اوکراینی و میلیون‌ها نفر دیگر در سراسر جهان را به گروگان گرفته است.

وزیر امور خارجه آمریکا ادامه داد: تصمیم برای استفاده ابزاری و به عنوان سلاح از غذا فقط و فقط بر گردن مسکو است. حدود ۲۰ میلیون تن غلات در سیلوهای اوکراین در حالی انبار شده و بلااستفاده مانده که تامین مواد غذایی در جهان با قیمت زیاد، به مشکل برخورده است.

در این میان، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل نیز تلاش می‌کند تا با میانجی‌گری یک معامله که به اوکراین اجازه می‌دهد صادرات غذا را از سر بگیرد و تولید کود و غذای روسیه برای بازارهای جهانی احیا شود، وارد عمل شود.

جنگ در اوکراین که از ۲۴ فوریه سال جاری میلادی آغاز شده به افزایش قیمت غلات، روغن‌های خوراکی، سوخت و کودها منجر شده است.

روسیه و اوکرین با هم قریب به یک سوم از گندم جهان را تامین می‌کنند. همچنین اوکراین به تنهایی بزرگترین و اصلی‌ترین صادرکننده ذرت، جو، روغن آفتابگردان و روغن کلزاست و روسیه و بلاروس هم بیش از ۴۰ درصد از صادرات جهانی پتاس را برعهده دارند.

دیمیتری مدودف، رئیس جمهوری سابق روسیه نیز در پیامی تلگرامی نوشت: روس‌ها در تولید مواد غذایی مورد نیاز در سرتاسر جهان تحت شرایط مناسب مهارت داشتند. همه چیز غیر منطقی به نظر می‌رسد؛ از یک طرف تحریم‌های دیوانه‌وار اعمال می‌شود و از طرف دیگر تقاضا برای تامین مواد غذایی وجود دارد. اوضاع نباید اینطور باشد. ما احمق نیستیم.

مدودف همچنین گفت، تولید محصول به افراد ماهر در کشاورزی و همچنین تجهیزات و کود مناسب نیاز دارد.

از طرف دیگر، واسیلی نبنزیا، سفیر روسیه در سازمان ملل نیز هرگونه مقصر دانستن کشورش را در وضعیت پیش آمده کنونی برای تامین غذای جهانی رد کرد و آن را کاملا نادرست دانست.

وی همچنین اوکراین را به نگهداشتن و عدم عبور و مرور کشتی‌های خارجی از بنادرش و همچنین مین گذاری آب‌ها متهم کرد.

مصوبه بی‌سابقه کنگره آمریکا درباره اوکراین
۱۴۰۱/۰۲/۳۰ – ۱۳:۰۲

سنای آمریکا پنجشنبه شب به وقت تهران، بسته کمک ۴۰ میلیارد دلاری به اوکراین را تصویب کرده و از سوی دیگر، سران آمریکا، فنلاند و سوئد در واشنگتن دیدار کردند.

به نوشته وبگاه شبکه «سی‌اِن‌اِن»، اکثریت قاطع سناتورهای آمریکایی از این لایحه که پیشتر توسط مجلس نمایندگان آمریکا تصویب شده بود حمایت کردند.

لایحه این بسته کمک به اوکراین در حالی برای امضای «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا به کاخ سفید ارسال می‌شود که روسیه درباره ارسال این کمک‌ها و تأثیر آن بر طولانی شدن درگیری‌های اوکراین هشدار داده است.

در رأی‌گیری روز پنجشنبه مجلس سنای آمریکا برای تصویب این لایحه، ۸۶ سناتور از آن حمایت کرده و ۱۱ سناتور جمهوری‌خواه با تصویب آن مخالفت کردند.

پیش از انجام این رأی‌گیری «چاک شومر» رهبر دموکرات‌های سنای آمریکا گفت، این مبلغ هنگفت صرف امور نظامی، اقتصادی و انسانی در اوکراین خواهد شد.

هم زمان با این جلسه سنا، بایدن در کاخ سفید میزبان «ماگدالنا اندرسون» نخست‌وزیر سوئد و «سائولی نینیستو» رئیس جمهور فنلاند بود.

بایدن در نشستی خبری بعد از دیدار با آن‌ها یادآوری کرد که چطور نظامیان سوئد و فنلاند در اشغال افغانستان و عراق، آمریکا را همراهی کردند.

نینیستو در این نشست خبری گفت: «جنگ روسیه علیه اوکراین، اروپا و محیط امنیتی ما را تغییر داد. فنلاند اقدام برای عضویت در ناتو را در راستای تقویت امنیت خود و امنیت دو سوی اقیانوس اطلس اتخاذ می‌کند».

اندرسون نیز در ادامه گفت، دولت سوئد «به این جمع‌بندی رسیده که مردم سوئد درون اتحاد ناتو به بهترین شکل محافظت می‌شوند و این اقدام (پیوستن به ناتو) با حمایت گسترده پارلمان سوئد همراه شد».

از سوی دیگر خبرگزاری «رویترز» به نقل از دو فرد مطلع نوشت، بایدن احتمالاً روز پنجشنبه یک بسته کمک صد میلیون دلاری را نیز به طور مجزا برای اوکراینی‌ها امضا خواهد کرد که شامل تسلیحات توپخانه‌ای و تجهیزات راداری خواهد بود.

ارسال موشک های ضدکشتی آمریکا برای اوکراین 

رویترز گزارش داد که آمریکا در صدد ارائه موشک به اوکراین برای جنگ دریایی و هدف قرار دادن کشتی های روسیه است.

به گزارش رویترز، دولت بایدن در حال توسعه طرحی برای ارائه موشک های ضد کشتی پیشرفته به اوکراین است که توانایی هدف قرار دادن کشتی های روسی را دارند که در حال حاضر بنادر این کشور را به عنوان بخشی از عملیات نظامی ویژه مسکو محاصره کرده اند.

رویترز در ادامه به نقل از مقامات آمریکا نوشت: کاخ سفید در حال بررسی ارسال دو نوع موشک ضد کشتی ان اس ام (Boeing Harpoons and Raytheon )- (-Kongsberg Naval Strike Missiles) است.

دولت بایدن قرار است در کنار موشک ها یک کشتی پرتاب کننده نیز برای اوکراین تدارک ببیند.

کمک ۱۸ میلیارد دلاری گروه ۷ به اوکراین 

وزرای دارایی هفت کشور صنعتی به نام گروه ۷ روز پنجشنبه طی نشستی در آلمان متعهد شدند که بیش از ۱۸ میلیارد دلار به اوکراین کمک خواهند کرد.

به گزارش رویترز، وزرای دارایی کشورهای عضو گروه ۷ در پیش‌نویس بیانیه‌ای نسبت به حمایت مالی از کشور اوکراین متعهد شدند و کمک مالی به این کشور را در قالب تسهیلات بانکی در اختیار این کشور قرار می دهند.

وزرای دارایی کشورهای گروه هفت در این نشست درباره موضوعات مختلفی نیز صحبت کردند که از جمله آنها می‌توان به ایجاد بازارهای تجارت جهانی آزاد و سرمایه‌گذاری در زمینه تغییرات آب و هوای کره زمین اشاره کرد.

دولت آلمان در بیانیه‌ای جداگانه نسبت به پرداخت یک میلیارد دلار کمک نقدی بلاعوض به کشور اوکراین خبر داد.

کریستین لیندنر، وزیر دارایی آلمان در حاشیه نشست اعضای گروه هفت گفت که برلین برای تامین نیازهای نقدینگی کوتاه مدت کشور اوکراین متعهد شده است.

گروه هفت شامل آلمان، فرانسه، ایتالیا، ژاپن، بریتانیا ، آمریکا و کاناداست.

گفت‌وگوی مقامات ارشد نظامی روسیه و آمریکا برای اولین بار 

سخنگوی ستاد مشترک ارتش آمریکا اعلام کرد که ژنرال مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا، روز پنجشنبه با ژنرال والری گراسیموف همتای روس خود، تلفنی گفت‌وگو کرده است.

این اولین گفت‌وگوی دو مقام ارشد نظامی آمریکا و روسیه از زمان آغاز جنگ در اوکراین در ۲۴ فوریه است.

در بیانیه سخنگوی ستاد مشترک ارتش آمریکا آمده است: رهبران نظامی دو کشور در مورد چندین موضوع مشترک مرتبط با امنیت گفت‌وگو و توافق کردند که خطوط ارتباطی را حفظ کنند.

گفت‌وگوی مایلی با گراسیموف شش روز پس از گفت‌وگوی لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا با سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه انجام می شود؛ این اولین گفت‌وگوی وزرای دفاع دو کشور از زمان حمله روسیه به اوکراین بود.

خبرگزاری آسوشیتدپرس درباره دیدار وزرای دفاع آمریکا و روسیه گزارش داد که گفت وگوی لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا با سرگئی شویگو، همتای روس یک ساعت به طول انجامید اما هیچ مسأله ای از جنگ اوکراین را حل نکرد.

به گزارش این رسانه آمریکایی سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه، روز جمعه پس از ماه ها امتناع از تماس مستقیم سرانجام با لوید آستین همتای آمریکایی خود گفت و گو کرد؛ اما مقامات اعلام کردند به نظر نمی رسد این تماس نشان دهنده تغییری در جنگ مسکو در اوکراین باشد.

یک مقام ارشد وزارت دفاع آمریکا روز جمعه گفت: در حالی که آستین معتقد است گفت‌وگوی یک ساعته در تلاش برای باز نگه داشتن خطوط ارتباطی مهم بوده است، نتوانست هیچ مساله حادی را حل کند یا به هیچ تغییری در آنچه روس ها انجام می دهند یا می گویند، منجر نشد.

برقراری این تماس – که به درخواست پنتاگون صورت گرفت، بالاترین سطح تماس دولت آمریکا با یک مقام روسی از زمان آغاز جنگ اوکراین در اواخر فوریه به حساب می آید، طی چند ماه گذشته، مقامات پنتاگون بارها گفته‌اند که رهبران روسیه از تماس‌های آستین و ژنرال مارک میلی رئیس ستاد مشترک ارتش خودداری کرده‌اند.

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها