خانه » همه » مذهبی » معایب و مزایای نیسان آبی یا زامیاد ۲۴

دانلود کتاب های امتحان شده

معایب و مزایای نیسان آبی یا زامیاد ۲۴

عصراسلام: وانت نیسان که از زمان تولید خود تاکنون همواره از درون به‌روزرسانی و بهسازی شده است با مزایای فنی همچون: تقویت کِشندگی، مصرف سوخت بهینه، همچنین قیمت مناسب و توان حمل بار بالا، همواره به‌عنوان یکی از محصولات مهم و استراتژیک در بخش خودروهای سبک تجاری کشور ایفای نقش نموده است.
شاید هنوز خیلی‌ها در مورد این خودرو معروف ایرانی‌ها کمتر شنیده باشند که بدین منظور با اصغر رمضانی معاون مهندسی شرکت زامیاد هم‌کلام شدیم:

وی ضمن برشمردن مزایا و قابلیت‌های فنی وانت نیسان این شرکت اظهار کرد: افزایش قدرت توان موتور، کاهش مصرف سوخت و بهینه‌سازی سیستم‌های خودرو، تنها بخشی از اقداماتی است که در حوزه ارتقاء کیفی این محصول پرکاربرد و استراتژیک در حال انجام است.

معاون مهندسی شرکت زامیاد در خصوص اجرای پروژه ارتقای موتور وانت نیسان تشریح کرد: پروژه توسعه موتور جدید وانت زامیاد با تکیه‌بر دانش فنی و تخصصی بومی در حال انجام است و از مزیت‌های این موتور جدید که ساخت آن با همکاری شرکت مگاموتور آغازشده است، می‌توان به افزایش توان و گشتاور موتور M24BD جدید نسبت به موتور Z24 به ترتیب ۴۰% و ۲۲% و همچنین توان و گشتاور خروجی از موتور به kw۱۰۵ ۱۴۳ اسب بخار و 225 N.m اشاره کرد.

رمضانی با اشاره به دیگر مزایای وانت نیسان زامیاد بیان کرد: بر اساس پارامترهایی که عملکرد هر خودرو را مشخص می‌نمایند مانند ظرفیت حمل بار، شیب پیمایی و حداکثر سرعت، وانت نیسان زامیاد توانسته در بین خودروهای سبک تجاری با بهره‌گیری از حداقل گشتاور موتور و حداکثر ظرفیت بار استاندارد، توان شیب روی ۳۰ درصد به همراه توان حمل بار ۲/۲ تن را به اثبات برساند و این امر در حالی است که عملکرد فنی و توانایی حمل بار بالای این محصول بر کسی پوشیده نیست.

گزارش خودرو

رمضانی با تأکید بر اقدامات انجام‌شده در راستای کاهش مصرف سوخت وانت نیسان شرکت زامیاد اشاره کرد: بر اساس تست‌های استاندارد که در مراکز داخلی انجام می‌شود، مصرف سوخت خودروی بنزینی در سگمنت خودروهای تجاری سبک ۱۱ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است و وانت نیسان دوگانه‌سوز نیز مصرفی در حدود ۹ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر دارا است.

معاون مهندسی شرکت زامیاد به مقایسه چند محصول خارجی در سگمنت وانت نیسان برای دستیابی به یک جمع‌بندی در بخش‌ توان حمل بار و میزان مصرف سوخت پرداخت و توضیح داد: به‌طور مثال وانت تویوتای تاکوما Tacoma که مجهز به موتور بنزینی ۴ سیلندر ۷/۲ لیتری و وزن ۱۸۰۰ کیلوگرم است، با میزان حمل بار ۷۰۰ کیلوگرم، در هر ۱۰۰ کیلومتر ۲/۱۱ لیتر سوخت مصرف می‌کند و یا خودروی وانت شورلت کورولادوی Corolado با داشتن موتوری با حجم ۵.۲ لیتر و وزن ۱۸۰۰ کیلوگرم و توان حمل بار ۶۰۰ کیلوگرم ، در هر ۱۰۰ کیلومتر ‌۷/۱۰ سوخت می‌سوزاند لذا وانت نیسان با توجه به میزان حمل بار استاندارد و توان موتوری نسبت به نمونه‌هایی که بیان شد در شاخص میزان مصرف دارای مزیت است.

رمضانی در ادامه با اشاره به ساخت ۹۰ درصدی وانت نیسان زامیاد و شرایط فعلی صنعت خودرو، تأکید کرد: در شرایط فعلی قیمت واردات ارزان‌ترین وانت چینی که حمل بار کمتری در حد زیر یک‌تن دارد، به ازای هر دستگاه حدود ۲۵۰ میلیون تومان است که عملاً چندین برابر قیمت خودروی زامیاد به‌عنوان مناسب‌ترین و پرکاربردترین خودرو در رده خودروهای تجاری سبک در کشور است که در قیاس توان حمل بار، جایگاهی در این حوزه ندارند.

معاون مهندسی شرکت زامیاد، خودروی وانت نیسان را تنها خودروی بنزینی در گروه N2 در کشور و در دنیا خواند و یادآوری کرد: N2 درواقع وزن خالص بالای 3.5 تن می‌باشد، لذا وانت نیسان تنها وانت موجود بازار ایران است که توانمندی حمل بار، با این ظرفیت را دارا است لذا بااین‌حال، وانت نیسان در کنار دیگر وانت‌های زیر یک‌تن بازار گروهN1 استانداردهای موجود را نیز اخذ کرده است.

وی به بحث ایمنی وانت نیسان نیز اشاره کرد و گفت: نصب سیستم ترمز ABS و EBD، تست کالیبراسیون در مراکز معتبر اروپایی و نصب محدودکننده سرعت برای جلوگیری از تصادفات، بخشی از اقداماتی در راستای بهسازی و به‌روزرسانی می‌باشد که بر روی این محصول صورت گرفته است.

وی در ادامه ضمن اشاره به برخی از خبرهای منتشر شده در خصوص تصادفات این خودرو بیان کرد: باوجود امکانات ایمنی ازجمله محدودکننده سرعت بر روی وانت نیسان، برخی از رانندگان با برداشتن این محدودکننده و نیز حمل بار غیرمجاز حتی تا دو برابر بیش از 2/2 تن، باعث بروز حوادثی می‌شوند که این موضوع مربوط به شرکت تولیدکننده نمی‌شود. اما برداشت عمومی از نوع انتشار اخبار مربوط به تصادفات جاده‌ای نیسان این است که مشکل از خودرو بوده که کاملاً اشتباه است.

معاون مهندسی شرکت زامیاد در خاتمه با تأکید بر اینکه حمایت از محصول ایرانی، حمایت از میلیون‌ها نفری است که در این عرصه صنعت به‌طور مستقیم و غیرمستقیم کار می‌کنند، افزود: زامیاد در طول بیش از نیم‌قرن تجربه در صنعت خودروسازی کشور همواره تلاش کرده ضمن حفظ محصولات پرکاربرد، کیفیت آن‌ها را نیز ارتقا بخشد. وانت نیسان نیز همچون محصولات دیگر از این قاعده مستثنا نبوده و مهندسان و متخصصان زامیاد هرروز در تلاش هستند تا محصولی را تولید و عرضه نمایند که بتواند رضایتمندی مشتریان را پوشش دهد. جوان‌خودرو

***

معایب زامیاد ۲۴

به ۴ دلیل نباید نیسان آبی یا زامیاد ۲۴ بخریم
این محصول القاب مختلفی را مابین علاقمندان به صعنت اتومبیل در داخل کشور به خود اختصاص داده که از این موارد می‌توان به لقب‌هایی همچون آبی وحشی و تانک جاده‌ها اشاره کرد.

زامیاد ۲۴ یک خودرو نا ایمن با ریسک بالا، دارای ظاهری قدیمی و برخلاف معایب خود محصولی با بدنه‌ای محکم و قوی بوده که بیشترین میزان تولید را در ۶ ماه نخست سال ۹۶ در میان سایر محصولات در رده وانت‌ها تصاحب کرده است. 

پیشرانه و عملکرد نامناسب

یکی از موارد مهم پیرامون زامیاد ۲۴ همواره قدرت کم و قدیمی بودن پیشرانه و گیربکس این خودرو است. زامیاد ۲۴ از یک پیشرانه با حجم ۲۳۷۸ سی‌سی که قادر به تولید ۱۰۰ اسب بخار در نمونه بنزینی و ۹۰ اسب بخار در نمونه گازسوز است، بهره می‌برد.

لازم به ذکر است که این موتور از فناوری قدیمی ۸ سوپاپ بهره برده و خبری از ۱۶ سوپاپ نیست! نکته دیگر که می‌توان بعنوان یکی دیگر از معایب این خودرو در بخش مشخصات فنی اشاره کرد، گیربکس قدیمی و چهار دنده این خودرو است. در صورتی که در سایر نقاط جهان استفاده از این گیربکس بطور کامل پایان یافته و منسوخ گردیده اما همچنان شاهد استفاده آن در این خودرو هستیم که میزان هدر رفت انرژی بسیاری را نیز در زامیاد ۲۴ ایجاد می‌کند.
ایمنی پایین و خطرناک

از دیگر معایب این خودرو که به جرات می‌توان گفت بزرگترین ضعف نیز محسوب می‌شود، ایمنی پایین و خطرناک زامیاد ۲۴ است. این خودرو هم‌ اکنون که در سال ۱۳۹۶ و ۲۰۱۷ میلادی به سر می‌بریم، فاقد امکانات ابتدایی و متوسط در سطح ایمنی بوده  و یکی از بیشترین تلافات جاده ای را همه ساله به خود اختصاص می‌دهد. زامیاد ۲۴ بدلیل طراحی قدیمی و یک پارچه خود دارای وزن بالایی بوده و این نکته به خودی‌خود باعث عملکرد ضعیف ترمزها در کنترل این محصول می‌شود. 
در زمینه امکانات ایمنی این خودرو نیز می‌توان گفت بغیر از سیستم ضد قفل ترمزها و میزان اعمال الکترونیکی نیروی ترمز، فاقد موارد ایمنی در هنگام رانندگی بوده و در امتیازات اعطایی در میزان سنجش کیفیت خودروها توسط سازمان استاندارد این خودرو موفق به کسب تنها ۲ ستاره ایمنی شده است، اما تلفات و حوادث جاده‌ای این محصول گویا این ۲ ستاره کسب شده را اثرگذار ندانسته و در واقع همچنان زامیاد ۲۴ یکی از نا ایمن‌ترین خودروها در سطح کشور به شمار می‌رود.

از دیگر معایب این محصول در این بخش می‌بایست به سیستم قدیمی ترمز این خودرو نیز اشاره شود، که به صورت روغنی بوده و دارای مشکلات فراوانی در هنگام استفاده زیاد است.

نبود امکانات استاندارد در کابین

یکی دیگر از معایب زامیاد ۲۴ نبود امکانات استاندارد در کابین است. این خودرو تا چندین سال قبل فاقد فرمان هیدرویک بوده که به تازگی شرکت زامیاد این خودرو را مجهز به فرمان هیدرولیک کرده است، اما به صورت آپشن! از دیگر موارد غیرمنطقی در زامیاد 24 به غیر از فرمان هیدرولیک، کولر است که این مورد نیز توسط شرکت سازنده این خودرو به صورت آپشن به خریداران عرضه می‌شود. از دیگر امکاناتی که در این خودرو با توجه به قیمت آن قرار نگرفته است، می‌توان به شیشه برقی نیز اشاره کرد.
قیمت

یکی دیگر از معایب این خودرو قیمت غیرمنطقی آن در مقایسه با امکانات و موارد پیرامون آن است.
کلام پایانی

درحال حاضر این خودرو را می‌توان یکی از مهم‌ترین محصولات در عرصه حمل و نقل کشوری محسوب کرد، اما زامیاد ۲۴ درمدت حضور خود در این رده به غیر از جابجایی اشیا بعنوان یک خودرو در حوزه باربری در مواردی دیگر همچون میکسر بتن، جرثقیل، خودروی یخچال دار، یدک کش، خودروی حمل مایعات، خودروی نظافت شهری و حمل زباله و آتش نشانی مورد استفاده قرار گرفته است و در میان اذهان عمومی جامعه بعنوان یک محصول قدرتمند شناخته می‌شود.

چرخان

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها