خانه » همه » هنری » معرفی چهره های ایرانی جشنواره جهانی فجر

دانلود کتاب های امتحان شده

معرفی چهره های ایرانی جشنواره جهانی فجر

معرفی چهره های ایرانی جشنواره جهانی فجر

در جشنواره جهانی فجر فاطمه معتمدآریا، شهرام مکری، مستانه مهاجر، مرتضی فرشباف، امید روحانی، فرهاد توحیدی به عنوان داور و کیانوش عیاری، مجید مجیدی، رضا میرکریمی و نرگس آبیار با برپایی مسترکلاس حضور خواهند داشت.

به گزارش ایسنا، محمد مهدی عسگرپور صبح دوشنبه، سوم خردادماه و در فاصله دو روز مانده به شروع سی‌وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر در دومین نشست مجازی خود فیلم‌های ایرانی و خارجی جشنواره در دو بخش رقابتی سینمای سعادت (15 فیلم) و جلوه‌گاه شرق (12 فیلم) و نیز بخش‌های مستند زیرذره‌بین، شاخه‌های زیتون، جشنواره‌ جشنواره‌ها، سینمای دانمارک، نمایش‌های ویژه، کلاسیک‌های مرمت شده را معرفی کرد.

براین اساس در بخش سینمای سعادت، فیلم‌های «حافظ برادر» از ترکیه، «کوهستان جادویی» از هلند، «گذار» از ژاپن، «اگر باد بایستد» از ارمنستان، «عوامل انسانی» از آلمان، «هلن» از فنلاند، «نور طبیعی» از مجارستان، «ما اینجاییم ما نزدیکیم» از اوکراین، «معجزه» از کره جنوبی، «بن‌بست» از اسلوونی، «جزیره دروغ» از اسپانیا، «بهداشت اجتماعی» از کانادا ، با سه فیلم از ایران شامل «میجر»، «شهربانو» و «گیسوم» رقابت خواهند کرد.

در بخش جلوه‌گاه شرق هم فیلم‌های «200 متر» از اردن، «سگ‌ها دیشب نخوابیدند» از افغانستان، «انیما» از چین، «در سایه» از ترکیه، «در کنار دریا» از ژاپن، «به زیر آسمان و زمین» از فرانسه، «من به آتش نمی‌زنم» از کره جنوبی، «جاده‌ای به بهشت» از قرقیزستان، «سلما» از عمان و سه فیلم ایرانی «سیارک»، «صحنه زنی» و «افسانه بناسان، غول چراغ جادو» به رقابت می‌پردازند.

در بخش مستند زیره ذره‌بین که همواره قابل توجه مستندسازان بوده است، سعی شده مستندهای خوبی جمع شود. «شهر فلینی» از ایتالیا، «استعداد» از ایتالیا، «حقایقی درباره زندگی شیرین» از ایتالیا، «واپسین و نخستین انسان‌ها» از ایسلند، «خطای کوچک در ماتریس» از آمریکا، «شنا تا به آنجا که آبی می‌شود دریا» از چین، «شهامت» از آلمان و سه مستند ایرانی «روزگار بلور»، «ایساتیس» و «زمزمه‌های گمشده در دوردست» در این بخش حضور دارند.

عسگرپور در نشست خود با اشاره به بخش فیلم‌های مرمت شده و تلاش فیلمخانه ملی ایران و نیز ارتباط با کشورهای دیگر گفت: امسال از روسیه، امریکا، فرانسه و سوییس هم فیلم‌های مرمت شده خواهیم داشت. از ایران «بدوک» مجید مجیدی، «آن‌سوی آتش» کیانوش عیاری، «دختر لر» اولین فیلم ناطق سینمای ایران و «سفر سنگ» مسعود کیمیایی، «ایران پرشیای جدید» به عنوان اولین فیلم رنگی در سال 1327 در ایران به نمایش درآمده که تصاویر نابی از شهرهای ایران در آن وجود دارد که در این بخش نمایش داده می‌شوند.

در بخش کلاسیک‌های مرمت شده فیلم‌های  «شارل مرده یا زنده» ساخته آلن تنر از سوئیس، «سرنوشت یک انسان» ساخته سرگی باندارچوک از اتحاد جماهیر شوروی، «کودکی ایوان» ساخته آن دری تارکوفسکی از اتحاد جماهیر شوروی، «مجنون» ساخته کلود گورتا از سوئیس، «عصر باشکوه» ساخته فرانسیس ریسر از سوئیس، «چهارصد ضربه» ساخته فرانسوا تروفو از فرانسه، «نقشه‌برداران» ساخته میشل سوته از سوئیس، «سفر هوایی من به ایران» ساخته والتر میتل هولتسر از سوئیس، «نان روزانه ما» ساخته کینگ ویدور از ایالات متحده آمریکا، «رخسار کودکان» ساخته ژاک فدر از سوئیس و «ایران پرشیای جدید» ساخته استیفن ناینمن، دیگر آثاری هستند که در این بخش به نمایش درمی‌آیند.

در این دوره هفت کارگاه بین‌المللی و 14 کارگاه با فیلمسازان صاحب‌نام داخلی برپا خواهد شد. 

کیانوش عیاری، رضا میرکریمی، نرگس آبیار، محمود کلاری، جواد طوسی، مجید مجیدی، فردین خلعتبری، مصطفی احمدی، کامیار محسنین، شهرام مکری، مجید برزگر، تورج اصلانی و رضا کیانیان برگزار کننده‌های کارگاه‌های ایرانی هستند.

در بخش «شاخه‌های زیتون»‌ فیلم‌های «۲۰۰ متر» از اردن، «دیوار صوتی» از لبنان، «سلما» از عمان، «جاده آسمان» از سوریه و «به زیر آسمان و زمین» از فرانسه در کنار سه فیلم ایرانی «فرزندان شب»، «هجده هزارپا» و «برادرم نادعلی» به نمایش درمی‌آیند.

به گفته عسگرپور در بخش «مرور سینمای دانمارک» در این دوره از جشنواره 6 فیلم «ارنا در جنگ» ساخته هنریک روبن گینز، «گاتربی» ساخته اولریش تامسن، «سواران عدالت» ساخته آن درس توماس ینسن، «شرطه» ساخته فردریک لوییس وید و آن درس الهولم، «آخر الزمان» ساخته یوناس کاروپ یورت و «عمو» ساخته فرل پیترسن حضور دارند.

دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر در ادامه گفت: در بخش جشنواره جشنواره‌ها تلاش شد برجسته‌ترین فیلم‌ها که در جشنواره‌های معتبر دنیا مطرح شده بودند و سینمادوستان احتمالاً اسم آن‌ها را شنیده‌اند، به نمایش درآیند که به این ترتیب فیلم‌های «دختر آبی»، «بوتاکس» و «دشت خاموش» سه فیلم ایرانی این بخش هستند و فیلم‌های «تعادل» از ژاپن، «خاطرات محاصره» از روسیه، «ارنا در جنگ» از دانمارک، «هراس» از بلغارستان، «گزارش نهایی» از مجارستان، «خوراک عزا» از ترکیه، «هرگز گریه نمی‌کنم» از لهستان، «کم پیدایی» از فرانسه، «صدسال به این سال‌ها» از آلمان، «آقای باخمن و کلاس درس او» از آلمان، «یک جای معمولی» از انگلیس، «بر فراز دریا» از چین، «پدر ما» از ایتالیا، «پس از مرگ» از مجارستان، «احساسات» از روسیه، «سوپرنوا» از لهستان و «گودال» از لیتوانی فیلم‌های خارجی خواهند بود.

وی در ادامه با اشاره به توجه به فیلم‌های ژانر معاصر در دوره‌های گذشته جشنواره گفت: امسال در این بخش پنج فیلم سینمایی «گاتربی»، «موفقیت بزرگ»، «سیرک پرنده»، «شیفت» و «خداحافظ اتحاد جماهیر» به نمایش درخواهند آمد.

همچنین فیلم‌های بخش نمایش‌های ویژه شامل 6  فیلم «۲۰۰ متر» از اردن، «هیولا» از ایرلند، «لیتوانیای نوین» از لیتوانی، «در باز» از آلبانی، «قصه‌های درختان بلوط» از اسلوونی و «پدر» از بلغارستان می‌شوند.

فهرست کامل داوران این دوره از جشنواره به تفکیک بخش عبارت است از: 

داوران سینمای سعادت:  میریانا کارانوویچ از صربستان، بریلانته مامندوزا از فیلیپین، لیلا پاکالنینا از لتونی، اِلما تاتاره‌گیج از بوسنی و هرزه‌گوین، مورتن کاوفمان از دانمارک، فاطمه معتمدآریا و شهرام مکری.

داوران جلوه‌گاه شرق: فاطما الرماهی از قطر، دیانا آشیموا از قزاقستان، مارینا گلبهاری از افغانستان، محمود فاضل جوشکون از ترکیه و مستانه مهاجر.

داوران فیلم‌های اول: دینا یوردانوفا از بلغارستان، لورِتا گاندولفی از ایتالیا و مرتضی فرشباف.

هیأت داوران فیپرشی:  آیلین تاشچیان از ترکیه، جووانی ویمرکاتی از ایتالیا و امید روحانی.

داوران نِتپَک:  ایتالو اسپینلی از ایتالیا، آنِ دمی ژِروئه از استرالیا و فرهاد توحیدی.

داوران بین‌الادیان: مگالی فان‌ریت از فرانسه، مِجیمای پرِگسام از هند و حجت‌الاسلام حبیب‌رضا ارزانی.

همچنین کارگاه‌های تخصصی جشنواره سی‌وهشتم به‌صورت مجازی میزبان حضور هفت چهره بین‌المللی شامل زینپ آتاکان از ترکیه (تهیه‌کننده «خواب زمستانی»)، فردریک میر از سوئیس (مدیر سینماتک سوئیس و مسئول فدراسیون بین‌المللی آرشیو فیلم)، فرانتس رودنکیرشن از آلمان (ز موسسان «حلقه فیلم‌نامه» در برلین)، فولکر شلوندورف از آلمان، کارن شاه‌نظرف از روسیه، ژاکو ون دورمال از بلژیک و استفان واربک از ایرلند شمالی (آهنگساز فیلم «رستاخیز») می‌شود.

انتهای پیام

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها