خانه » همه » مذهبی » معنای قاب قوسین

دانلود کتاب های امتحان شده

معنای قاب قوسین


معنای قاب قوسین

۱۳۹۷/۰۵/۱۲


۷۵۴۶ بازدید

سلام علیکم .۱. معنای «قاب قوسین» که در قرآن آمده چیست؟ توضیح: در یک سخنرانی از آیت الله سید محمد تقی مدرسی حدود ۱۵ سال پیش شنیدم که این را توضیح می دادند، و اشاره کردند به رسمی که در جنگ های زمان جاهلیت بین اعراب بوده، و اینکه ریشۀ این اصطلاح به آن استعمال بر می گردد. امّا مطلب از خاطرم رفته و جزئیاتش یادم نیست.

لطفا به نکات زیر توجه کنید :1. به طور خلاصه تعبیر « فَکانَ قابَ قَوْسَیْنِ أَوْ أَدْنی» د رآیه 9 سوره نجم، بیانگر اوج نزدیکی و نهایت قرب بنده به خداوند است که در سفر معراج برای رسول خدا ص اتفاق افتاد .2. قاب به معنى اندازه است و قوس به معنى کمان، بنا بر این قاب قوسین یعنى به مقدار طول دو کمان (کمان یکى از سلاحهاى قدیم براى تیراندازى بوده است). بعضى قوس را از ماده قیاس و به معنى مقیاس دانسته اند، و چون مقیاس عرب اندازه ذراع (فاصله نوک انگشتان تا آرنج) بوده، بنا بر این قاب قوسین به معنى دو ذراع مى شود. در بعضى از کتب لغت قاب به معنى دیگرى ذکر شده و آن فاصله میان محلى از کمان که به دست مى گرفتند تا نوک برگشته کمان (کمانها به صورت قوسى شکل بود که دو انتهاى آن برگشته بود). بنا بر این قاب قوسین به معنى مجموعه انحنای کمان مى شود .
3. روایاتی که در مورد این ایه امده دلالت دارد که منظور از این آیات شهود باطنى خاصى نسبت به ذات پاک خدا است که براى پیامبر (ص) در این صحنه روى داد و در معراج بار دیگر تکرار شد و رسول اللَّه فوق العاده تحت تاثیر جذبه معنوى این دیدار قرار گرفت .
مرحوم شیخ طوسى در امالى از ابن عباس از پیامبر اسلام (ص) نقل مى کند: لما عرج بى الى السماء دنوت من ربى عز و جل حتى کان بینى و بینه قاب قوسین او ادنى: هنگامى که به آسمان معراج کردم آن چنان به ساحت قدس پروردگارم نزدیک شدم که میان من و او فاصله قوسین یا کمتر بود!
مرحوم صدوق در علل الشرائع همین مضمون را از هشام بن حکم از امام موسى بن جعفر( ع) نقل کرده است که در ضمن یک حدیث طولانى مى فرماید: فلما اسرى بالنبى (ص) و کان من ربه کقاب قوسین او ادنى رفع له حجاب من حجبه: هنگامى که پیامبر به معراج برده شد و فاصله او از ساحت قدس پروردگارش به اندازه قوسین یا کمتر بود حجابى از حجابها از برابر دیدگان او برداشته شد! .
در تفسیر على بن ابراهیم نیز آمده است: ثم دنى یعنى رسول اللَّه من ربه عز و جل: نزدیک شد، یعنى رسول خدا به پروردگارمتعال! . ( تفسیر نمونه، ج 22، ص: 4874).
فهم حقیقت این آیه برای ما امکان پذیر نیست و حقیقتی عالی و بلند در قالب تشبیه و مثال بیان شده تا ما بتوانیم مقداری به آن حقیقت نزدیک شویم .

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها