۱۳۹۶/۰۲/۲۶
–
۵۷۱ بازدید
تاکید مقام معظم رهبری بر ضرورت ارتقاء سه شاخصه تدین،انقلابی و کارآمدی مسئولین،به عنوان راهکار رفع مشکلات کشور،الگویی است که باید در انتخابات پیش رو به گفتمانی فراگیر و آرمانی بزرگ برای حرکت به جلو و معیاری برای بررسی صلاحیت نامزدهای مطرح بدل گرددبا فرار رسیدن فصل بهار و آغاز سال جدید، شور و شوقی در سطح جامعه فراگیر شده و انگیزه ها برای حرکت رو به جلو تقویت میگردد و این درحالی است که کشور آماده برگزاری دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و پنجمین دوره انتخابات
انتخابات در قوه مجریه به معنای تغییر و تحول در مدیریت کلان کشور است که اگر مبتنی بر معیارها و شاخصهای منطقی و صحیح صورت گیرد میتواند به پیشرفت ملی و ارتقاء سطح برخورداری تودههای جامعه بینجامد و بخشی از مشکلات کشور مرتفع گردد.
رهبر معظم انقلاب اسلامی با توجه به اهمیت وجود معیارها و شاخصهایی برای مواجهه با نامزدهای انتخاباتی، در آغاز سال نو و در سخنانی که در صحن مطهر رضوی ایراد داشتند، به آسیبشناسی ضعفهای مدیریتی کشور پرداختند و فرمودند: «ما هرجا یک مدیریت انقلابی فعّالِ پُرتحرّک داشتیم، کار پیش رفته است؛ هرجا مدیریتهای ضعیف، بیحال، ناامید، غیرانقلابی، و بیتحرّک داشتیم؛ کارها یا متوقّف مانده است، یا انحراف پیدا کرده است. این مسئلهای است که وجود دارد؛ یک اشکالی و یک ضعفی است که وجود دارد؛ باید مدیرانمان انشاءالله پُرانگیزهتر باشند، کارآمدتر باشند، تلاش بیشتری را انجام بدهند، و به حول و قوّهی الهی همینجور هم خواهد شد. من بهطور قاطع عرض میکنم که اگر مدیریت در بخشهای مختلف کشور، متدین باشد، انقلابی باشد و کارآمد باشد، همهی مشکلات کشور حل خواهد شد»
تاکید بر ضرورت ارتقاء سه شاخصه تدین، انقلابی و کارآمدی مسئولین، به عنوان راهکار رفع مشکلات کشور، الگویی است که باید در انتخابات پیش رو به گفتمانی فراگیر و آرمانی بزرگ برای حرکت به جلو و معیاری برای بررسی صلاحیت نامزدهای مطرح بدل گردد و نباید فراموش کرد که نظام سیاسی بدون نگاه ارتقائی و تلاش برای شایستهسالاری، در مسیر قهقرا و سقوط قرار خواهد گرفت.
اما بررسی این سه شاخص در نامزدهای ریاست جمهوری حداقل از سه طریق ممکن خواهد بود:
اولین مکانیزم آنکه در انتخابات ریاست جمهوری نامزدهایی مطابق با قانون و توسط شورای نگهبان احراز صلاحیت میشوند که مصداق رجال سیاسی بوده و از سوابق مدیریتی کلان کشور برخوردار باشند. این بدان معنا است که قاعدتا هر یک از نامزدهای وارد میدان شده برای انتخابات ریاست جمهوری دارای حداقل سابقه مشخص مدیریتی، اجرایی در عرصههای سیاسی، اقتصادی و فرهنگی بوده و نقاط مثبت و منفی در کارنامه ایشان وجود دارد. بررسی و ارزیابی با حوصله این سوابق میتواند از نظر رای دهندگان معیاری مهم برای رسیدن به گزینه شایسته و اصلح باشد.
راهکار دوم توجه به برنامههایی است که نامزدهای ریاست جمهوری در روزهای پیش رو از طریق رسانههای موجود در اختیار مخاطبین و افکار عمومی قرار میدهند. طبیعی است که این برنامه ها متفاوت خواهد بود و هر یک از نامزدها با ادبیاتی متفاوت و با اولویت بندی و ترجیحاتی که برامده از نگرش ایشان است، آن را تنظیم نمودهاند که دقت در این برنامهها میتواند معیاری برای بررسی میزان تدین، انقلابیگری و کارآمدی افراد باشد.
راهکار سوم توجه به تیم همراه و همکاران و حامیان نامزدها است. معمولا هر نامزدی برآمده از خاستگاه سیاسی – اجتماعی خاصی بوده و افراد و جریانهای سیاسی مشخصی از او حمایت و پشتیبانی خواهند کرد. طبیعی است که پس از به قدرت رسیدن هم همین اطرافیان و نزدیکان هستند که برای اداره کشور به میدان آمده و معاونین و وزیران و مدیران عالی رتبه دولت از میان همین افراد انتخاب خواهد شد. برآیند تدین، کارآمدی و روحیه انقلابی این افراد میتواند نمایی از دولتی باشد که با روی کارآمدن نامزد مورد حمایت ایشان شکل خواهد گرفت.
تاکید و التفاوت ویژه به سه گانه تدین و کارآمدی و انقلابیگری همانگونه که حکیم انقلاب تاکید ورزیدهاند میتواند مرهمی بر بخشی از دردهای امروز کشور باشد که تحقق آن با بصیرت، هوشیاری و تیزبینی ملت ایران در انتخابات اردیبهشت میسر خواهد شد.
منبع: سایت بصیرت، ۱۰ فروردین ۱۳۹۶