۱۳۹۶/۰۸/۰۳
–
۳۷۴ بازدید
باسلام معیار حضرت آقا در رابطه با عزاداری امام حسین ع چیست؟مثلا کسی ک خودش رو سگ حضرت میدونه یا مثلا در عزاداریها کلمه (هو)را میگویند چیست؟آیا درست هست که حضرت زینب سلام الله علیها هم سر خودش رو به محمل زدند و خون از سر ایشان جاری شد؟دراین صورت آیا این جواز بر قمه زنی یا به هر نحوی خونی کردن خود میباشد؟ب صورت کلی معیار حضرت آقا برای عزاداری چیست چگونه باید عزاداری کرد؟
پاسخ: در پاسخ به نماتی توجه کنید : 1- هدف از عزاداری بزرگداشت یاد اولیای الهی و یادآوری عظمت و مظلومیت آنها و برجسته کردن راه و اهداف والا و عالی آنها و تطبیق راه و اندیشه و نگرش و مشی و برنامه زندگی خود با منش و روش و رفتار و اقدام آنها است . با توجه به حکمت عزادارى بر اهل بیت(ع) – به خصوص امام حسین(ع) – حدّ عزادارى را شرع و عقلاء تعیین مى کنند.2 . – بنا بر این بهترین نوع عزاداری آن است که این اهداف و ارزش ها را به بهترین وجه زنده کرده و زمینه زنده بودن و استمرار و تحقق آنها را فراهم سازد .
3- بهترین نوع عزاداری می تواند ظهور ها و نمودهای مختلفی مانند بیان مرثیه و خواندن اشعار مناسب و بر سر وسینه زدن و برگزاری مجالس روضه و مانند ان داشته باشد .
4- عزاداری ائمه -ع- بر طبق سنت عزاداری مردم آن زمان بوده و خود آنها تاکید داشته اند که هر قبیله و طائفه و گروه و ملتی بر طبق سنت و آیین خاص خود عزاداری کند .
5- در منابع امده است که امام باقر و امام صادق -ع- شاعران و مداحانی معتقد و با اخلاص مانند کمیت اسدی را دعوت کرده و امام -ع- به زنان دستور می دادند پشت پرده جمع شوند و همراه با مرثیه سرایی ان مداح خود گریه و نوحه می کردند .
6- البته روشن است که عزاداری بر طبق ایین و سنت خاص هر ملت معنایش امیختگی ان با خرافات و امور خلاف شرع و مخالف با روح دین و فلسفه عزاداری نیست .
7 . اگر عزادارى در شیوه هایى اجرا شود که شور را بر شعور غالب سازد و به نوعى موجب انحراف از فلسفه عزادارى گردد؛ خارج از حدود عزادارى مشروع، مقبول، موجّه و معقول است.
اگر قالب هاى عزادارى به گونه اى باشد که عقلاى جامعه، آن را تقبیح کرده، آن را موجب وهن مذهب و آموزه هاى اصلى عاشورا مى دانند، قطعاً حدّ غیر مجاز عزادارى خواهد بود.
گفتنى اینکه شکل و صورت عزادارى، باید به گونه اى باشد که بتواند هسته و محتواى اصلى پیام عاشورا را به مردم ابلاغ کند و باور انسان ها را نسبت به آنها تقویت نماید، ولى اگر این ظاهر به صورتى درآید که نه تنها باطن و مغز را نشان ندهد، بلکه باعث گردد اصل مسأله و موضوع خدشه دار شود، شکل و صورت مناسبى نخواهد بود و این لباس بر قامت این تن رعنا، راست نخواهد آمد.
به عنوان مثال قمه زنى – که یک گونه خاص عزادارى است – نه تنها شعارها و گفتارهاى اصلى عاشورا را به درستى ابلاغ نمى کند؛ بلکه چنانچه مقام معظم رهبرى فرمودند، موجب وهن قضیه کربلا مى گردد و لذا غیرمجاز است .
نگاهی پیرامون عزادارى عاشورا، (مجموعه سخنان، استفتائات و جواب هاى مقام معظم رهبرى در خصوص عاشورا)
3- بهترین نوع عزاداری می تواند ظهور ها و نمودهای مختلفی مانند بیان مرثیه و خواندن اشعار مناسب و بر سر وسینه زدن و برگزاری مجالس روضه و مانند ان داشته باشد .
4- عزاداری ائمه -ع- بر طبق سنت عزاداری مردم آن زمان بوده و خود آنها تاکید داشته اند که هر قبیله و طائفه و گروه و ملتی بر طبق سنت و آیین خاص خود عزاداری کند .
5- در منابع امده است که امام باقر و امام صادق -ع- شاعران و مداحانی معتقد و با اخلاص مانند کمیت اسدی را دعوت کرده و امام -ع- به زنان دستور می دادند پشت پرده جمع شوند و همراه با مرثیه سرایی ان مداح خود گریه و نوحه می کردند .
6- البته روشن است که عزاداری بر طبق ایین و سنت خاص هر ملت معنایش امیختگی ان با خرافات و امور خلاف شرع و مخالف با روح دین و فلسفه عزاداری نیست .
7 . اگر عزادارى در شیوه هایى اجرا شود که شور را بر شعور غالب سازد و به نوعى موجب انحراف از فلسفه عزادارى گردد؛ خارج از حدود عزادارى مشروع، مقبول، موجّه و معقول است.
اگر قالب هاى عزادارى به گونه اى باشد که عقلاى جامعه، آن را تقبیح کرده، آن را موجب وهن مذهب و آموزه هاى اصلى عاشورا مى دانند، قطعاً حدّ غیر مجاز عزادارى خواهد بود.
گفتنى اینکه شکل و صورت عزادارى، باید به گونه اى باشد که بتواند هسته و محتواى اصلى پیام عاشورا را به مردم ابلاغ کند و باور انسان ها را نسبت به آنها تقویت نماید، ولى اگر این ظاهر به صورتى درآید که نه تنها باطن و مغز را نشان ندهد، بلکه باعث گردد اصل مسأله و موضوع خدشه دار شود، شکل و صورت مناسبى نخواهد بود و این لباس بر قامت این تن رعنا، راست نخواهد آمد.
به عنوان مثال قمه زنى – که یک گونه خاص عزادارى است – نه تنها شعارها و گفتارهاى اصلى عاشورا را به درستى ابلاغ نمى کند؛ بلکه چنانچه مقام معظم رهبرى فرمودند، موجب وهن قضیه کربلا مى گردد و لذا غیرمجاز است .
نگاهی پیرامون عزادارى عاشورا، (مجموعه سخنان، استفتائات و جواب هاى مقام معظم رهبرى در خصوص عاشورا)