شباهتها و تفاوتهای موتور برقی و دوچرخه برقی:
سرعت: سرعت موتور برقی در سر بالایی از دوچرخه برقی کمی بیشتر است. موتور برقی نهایتاً ۵۰ کیلومتر مسافت طی میکند و دوچرخه ۳۰ کیلومتر.
سرعتشان را بهطور میانگین اگه حساب کنید ۳۰ برای موتور و ۲۰ برای دوچرخه است. یک مسیر ثابت کاملا سربالایی را هم با دوچرخه برقی رفتم هم با موتور برقی. دوچرخه در شرایطی که رکاب بزنید، ۲۵ دقیقه طول میکشد از کریمخان به میرداماد برسید. با موتور این مسیر ۱۸ تا ۲۰ دقیقه طول میکشد.
در سرپایینی اما این دو گونه هیچ فرقی ندارند. شما اگر به دوچرخه مسلط باشید و راه خوب و مناسب باشد، با دوچرخه میتوانید ۶۰ تا هم بروید. با موتور ولی همون ۵۰ است. در مسیر برگشت از میرداماد من با دوچرخه ۱۵ دقیقهای میرسیدم و با موتور همون حدود ۱۸ تا ۲۰ دقیقه.
برخورد ماشینها و عابرها: این مهمترین موضوعی که دوچرخه برقی را به همنوعش موتور برقی در شهری مثل تهران برتری میدهد. وقتی سوار موتور برقی هستید با شما مانند موتور معمولی برخورد میکنند. مدام جلوی شما میپیچند، راه نمیدهند، سرت داد میزنند، پشت سرت بوق میزنند و … اما دوچرخه برقی خیر!
وقتی سوار دوچرخه برقی هستید کاملا با شما مانند یک شهروند درجه یک برخورد میشود. حتی رانندهای که فکر نمیکنید به شما راه میدهد، از پیادهرو که بروید، عابرها بد به شما نگاه نمیکنند، پلیسها راه میدهند به لاین ویژه بروید و … خلاصه که همه جا برای شما شأن اجتماعی ویژهای قائل میشوند.
استهلاک: به طور مشخص بیشتر موتورهای برقی موجود در بازار باطری اسیدی است. باطری اسیدی ۲ سال عمر میکند و شما مجبورید آن را تعویض کنید. اما باطری آن همیشه موجود است و نگرانیای برای خرید آن ندارید.
در مقابل باتری دوچرخههای برقی بیشتر لیتیومی هستند. عمر بیشتری دارن. ولی اگر تمام شود باطری آن سخت پیدا میآید. برای مشکلهای غیربرقی موتور به خاطر سنگینیاش تعمیر سختتری دارد. مثلا یکبار که ساعت ۱۱ شب با موتور پنچر کردم واقعا مستاصل شدم. اما این اتفاق یک بار که با دوچرخه افتاد زیاد اذیت نشدم. از انقلاب پیاده تا کریمخان حمل کردم. به علاوه که چرخ موتور گرانتر از دوچرخه است.
سلامت اجسام: حقیقتا این بخش مهمترین عاملی بود که باعث شد از موتور بدم بیاد. آسیب خود موتور و چیزی که به آن برخورد میکنید در صورت برخورد یا به زمین افتادن بسیار زیاد است. موتور برقی نزدیک به ۲۰۰ کیلوگرم وزن دارد. اما دوچرخه برقی که فقط ۳۰ کیلوگرم این مشکل را ندارد.
خود موتور هم به دلیل وزن بالا، هنگام زمین خوردن آسیب بیشتری میبیند در صورتی که برای دوچرخه تقریبا اتفاقی نمیافتد. در زمین خوردنهای غیر تصادفی (زمین خوردنهای ناشی از لیز خوردن و …، نه آنهایی که با چیزی برخورد میکنید).
سلامت روان: آدم ورزشکاری نیستم. ولی همیشه به خاطر ماشین نداشتن و زیادی راه رفتن و پا زدن وزن ثابتی داشتم. دوچرخه برقی کمک میکرد پاهایم هم قویتر شوند. اما موتور که وارد زندگیام شد اولین بار بعد از دورۀ پیشدانشگاهی اضافه وزن را تجربه کنم.
دربارۀ تجهیزات: دقت کنید که دوچرخه برقی معمولا یک باطری جداشونده دارند که میتوانید در خانه هم آن را شارژ کنید. اما موتور برقی اینطوری نیست. شما مجبور هستید در پارکینگ آن را شارژ کنید. اگه شرایط شارژ کردن در پارکینگ را ندارید، کلا از لیست گزینههایتان حذف کنید.
صرفۀ اقتصادی: اگر مثل من یکی از اصلیترین دلایل انتخاب دوچرخه یا موتور برقی برایتان کم کردن هزینههای حملونقل است، بدانید که انتخاب درستی میکنید. هر دو واقعا هزینه رفتوآمد را کم میکنند و در این مورد فرقی ندارند. من امسال ماهانه ۲ میلیون در هزینۀ اسنپ و تپسی صرفهجویی کردم.
حبیب دانشور