خانه » همه » مذهبی » ملاک قرن‌ها در سال‌های میلادی ، قمری و شمسی

دانلود کتاب های امتحان شده

ملاک قرن‌ها در سال‌های میلادی ، قمری و شمسی

منظور شما چه قرنی است؟
سال ۱۴۰۰، هزار و چهارصدمین سالِ گاه‌شمار خورشیدی است[۱][۲] و سال آخر سده ۱۴ام . سال 1400شروع قرن 15 شمسی است.
سرآغاز آن یکشنبه ۱ فروردین ۱۴۰۰ خورشیدی برابر با ۲۱ مارس ۲۰۲۱ میلادی (مطابق با ۷ شعبان ۱۴۴۲ قمری قراردادی) و لحظه تحویل آن، ساعت ۱۳:۰۷:۱۵ روز شنبه ۳۰ اسفند ۱۳۹۹ خورشیدی به وقت ایران است. این سال عادی است.
مبدأ گاه‌شماری هجری قمری مانند گاه‌شماری هجری خورشیدی، سال هجرت پیامبر اسلام، محمد، سال ۶۲۲ میلادی از مکه به مدینه می‌باشد. آغاز هجرت پیامبر اسلام از مکه روز دوشنبه (۱ ربیع‌الاول/ ۲۴ شهریور سال ۱ هجری) برابر با ۱۳ سپتامبر ۶۲۲ میلادی قدیم (ژولیانی) و ۱۶ سپتامبر ۶۲۲ میلادی جدید (گرگوری) و ورود پیامبر به مدینه روز ۸ ربیع‌الاول همان سال می‌باشد.
سرآغاز گاه‌شماری هجری قمری روز جمعه «۱ محرم سال ۱ هجری قمری» (۲۷ تیر سال ۱ هجری شمسی) برابر با ۱۶ ژوئیه ۶۲۲ میلادی قدیم (ژولینی) و ۱۹ ژوئیه ۶۲۲ میلادی جدید (گریگوری) است.
بر این اساس، دو ماه از سال اول هجری (از اول محرم تا اول ربیع‌الاول که هجرت رخ داد)، پیش از آن که واقعه هجرت صورت گرفته باشد، جزو سال اول هجری قمری محسوب شد. الان ما در سال 1442 قمری و تقریبا در اواسط قرن 15 قمری هستیم.
سال نو میلادی هر سال در یکم ژانویه اتفاق می افتد، تصریح کرد: گاه شماری میلادی یا تقویم میلادی یک گاه شماری با ریشه مسیحی است که بیشترین استفاده را در دنیا دارد و بیش از ۹۵ درصد کشورهای جهان از آن استفاده می شود. الان سال 2021 و در قرن 21 میلادی قرار داریم.
مبنای تقویم میلادی مبدا میلاد مسیح است و برای نخستین بار در اول ژانویه ۱۶۰۰ میلادی در اسکاتلند اعلام شد و پس از کبیسه گیری و انجام اصلاحات در سال ۱۵۸۲ میلادی به دستور گریگوری اعلام شد که به گاه شماری گریگوری نیز معروف است، اما در ایران و کشورهای عربی به آن تقویم میلادی می‌گویند.
گاه‌شماری گریگوری ابتدا در میان کشورهای کاتولیک اروپا و سپس در میان پروتستان‌ها و ارتدکس‌ها پذیرفته‌شد، در میان کشورهای اروپای یونان در سال ۱۹۲۳ آخرین کشوری بود که این تقویم را پذیرفت. امروزه در اکثر کشورهای جهان، حتی برخی کشورهای اسلامی، گاه‌شماری میلادی به‌عنوان تقویم رسمی شناخته می‌شود.
برای مثال مصر در سال ۱۸۷۵، ترکیه در سال ۱۹۲۵ و حتی عربستان از سال ۲۰۱۶ این تقویم را به عنوان تقویم رسمی انتخاب کرده اند. البته برخی کشورهای دیگر همچون ایران این تقویم را مبنای خود قرار نداده اند و تقویم مختص خود را دارند.
نکته مهم دیگر در تقویم میلادی این است که سرآغاز سال و ماه ها در گاه شماری میلادی کاملا قراردادی است و اصلا با مسایل نجومی و حرکت زمین برابر نیست. در تقویم ایرانی حتی ثانیه اساس حرکت زمین مشخص می شود و آغاز سال در سال های مختلف در زمان های مختلف رخ می دهد که بسته به حرکت زمین است و قراردادی نیست و بر مبنای حرکت واقعی و طبیعی زمین است، اما در مورد سال میلادی شب آخرین روز ۳۱ دسامبر ساعت 12 را لحظه تحویل سال می دانند که مبنای خاصی ندارد و اتفاق نجومی خاصی رخ نمی دهد.
برای اطلاعات بیشتر می‌توانید به کتاب تحقیقی در زمینه گاهشماری شمسی قمری و مسیحی(میلادی) نویسنده: رضا عبداللهی، ناشر : موسسه‌ انتشارات‌ امیر‌کبیر تهران قطع : وزیری نوع کتاب : تالیف
یا کتاب تقویم تطبیقی یکصدساله قرن چهاردهم نوشته : اسماعیل مرادی‌غیاث‌آبادی، ناشر : نوید قطع : وزیری مراجعه نمایید.

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها