خانه » همه » مذهبی » من بسیار بسیار قدر دان زحمت های شما هستم.واقعا که هزار خدا قوت و خسته نباشید.خدا می دونه که چقدر خدمت حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم و اهل بیت ایشان ارادت دارم! وقتی این مقاله شما رو خوندم به شدت حس بیداری بهم دست داد.حتی اشکمم در اومد.قرآن،قرآن،قرآن.چه چیزی درست تر و بحق تر است از قرآن خدا؟من تو چه چیزی حکمت رو بیشتر از آیات قرآن و احادیث و رفتار رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم و امامان دیدن و شنیدن نام و کلام چه کسی جز حضرت رسول و دخت گرامی ایشان و حضرت علی علیهم السلام و امامان همام من رو خوش حال میکنه؟یا که چه مصینتی بیشتر از مصائب آنان به دیده من اشک و در دلم درد و جیغ و فریاد و شیون می آورد؟ من فامیلای خیلی بدی دارم که هیچ وقت پیش اونا یا حتی پیش خانواده جرئت اظهار این چیزا رو ندارم.(بلکه خودمم میزنم به اون راه) حالا من یه دانش آموزم پایه نهمم که تو مدرسه ممتاز و نمونه دولتی قبول شدم و درس می خونم.ولی متاسفانه استعداد خیلی خاصی ندارم.مثل قدرت بدنی زیاد،یا مثلا تسلط فوق العاده به زبان انگلیسی.(متاسفانه امثال درگیر قبولی دبیرستان تیز هوشان واین چیزاهم هستم و این دست و پامو می بنده و ناراحتم میکنه.) حالا من با این اوضاع از چه راهی می تونم رضایت حضرت قائم المهدی روحی فداه رو جلب کنم؟کجا باید بیام؟جایی میشه ثبت نام کرد؟خجالت میکشم از اینکه آمادگی درک حضرت رو ندارم!باید یه کاری کرد علی رقم ناتوانی هام…من همین امشب باید انتخاب رشته کنم.درحالی که نمی دونم کدوم از این رشته ها رضایت حضرت رو در پی داره و برای من چیزی جز رضایت حضرت مهم نیست…منو از وظایفم آگاه کنید

دانلود کتاب های امتحان شده

من بسیار بسیار قدر دان زحمت های شما هستم.واقعا که هزار خدا قوت و خسته نباشید.خدا می دونه که چقدر خدمت حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم و اهل بیت ایشان ارادت دارم! وقتی این مقاله شما رو خوندم به شدت حس بیداری بهم دست داد.حتی اشکمم در اومد.قرآن،قرآن،قرآن.چه چیزی درست تر و بحق تر است از قرآن خدا؟من تو چه چیزی حکمت رو بیشتر از آیات قرآن و احادیث و رفتار رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم و امامان دیدن و شنیدن نام و کلام چه کسی جز حضرت رسول و دخت گرامی ایشان و حضرت علی علیهم السلام و امامان همام من رو خوش حال میکنه؟یا که چه مصینتی بیشتر از مصائب آنان به دیده من اشک و در دلم درد و جیغ و فریاد و شیون می آورد؟ من فامیلای خیلی بدی دارم که هیچ وقت پیش اونا یا حتی پیش خانواده جرئت اظهار این چیزا رو ندارم.(بلکه خودمم میزنم به اون راه) حالا من یه دانش آموزم پایه نهمم که تو مدرسه ممتاز و نمونه دولتی قبول شدم و درس می خونم.ولی متاسفانه استعداد خیلی خاصی ندارم.مثل قدرت بدنی زیاد،یا مثلا تسلط فوق العاده به زبان انگلیسی.(متاسفانه امثال درگیر قبولی دبیرستان تیز هوشان واین چیزاهم هستم و این دست و پامو می بنده و ناراحتم میکنه.) حالا من با این اوضاع از چه راهی می تونم رضایت حضرت قائم المهدی روحی فداه رو جلب کنم؟کجا باید بیام؟جایی میشه ثبت نام کرد؟خجالت میکشم از اینکه آمادگی درک حضرت رو ندارم!باید یه کاری کرد علی رقم ناتوانی هام…من همین امشب باید انتخاب رشته کنم.درحالی که نمی دونم کدوم از این رشته ها رضایت حضرت رو در پی داره و برای من چیزی جز رضایت حضرت مهم نیست…منو از وظایفم آگاه کنید

خدای متعال با دعای امام عصر ارواحنا فداه امتیاز و فرصت بینظیر خوب درس خواندن و خدمت به مردم را به شما مرحمت نموده اند و نباید اینرا دست کم بگیرید. اگر چه همه خوبیها از خدای سبحان است. ولی در جوانی ، راه یافتن به ساحت مقدسش عاقبت بخیری و راحت هر دو جهان است. برای حفظ آن از منابع متقن مانند مطالب همین پایگاه پرسمان و منابع معرفی شده در آن بهره برداری بخصوص در فراغت و خستگیهای روز مره داشته باشید. مطلب زیر نیز تقدیم میگردد : ارتباط با امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و دیگر اولیاى الهى نیاز به سنخیت با آنان دارد. به دست آوردن سنخیت با اولیاى الهى نیاز به تحقّق دو بُعد؛ یعنى، معرفت و عمل دارد. اگر کسى خود را به اولیاى الهى شبیه نمود، به لقاى آنان نیز واصل خواهد شد.
نوریان مرنوریان را طالبند ناریان مرناریان را جاذبند

آنچه وظیفه ماست تشبه به آن حضرات و پیمودن راه آنان است ما باید در همه حال سرباز آماده آن حضرت بوده و همواره در خدمت ایشان باشیم. این مسأله را آیه 200 سوره آل عمران بیان فرموده: «یا ایها الذین امنوا اصبروا و صابروا و رابطوا و اتقواللّه لعلّکم تفلحون؛ اى کسانى که ایمان آورده اید، صبر کنید و یکدیگر را به صبر وادارید و مرابطه نمایید و تقوا و خداترسى را پیشه سازید، باشد که رستگار شوید». امام باقر علیه السلام در تفسیر این آیه شریفه مى فرمایند: «صبر کنید بر اداى فرایض (یعنى در انجام تکالیف الهى استقامت داشته باشید) و در برابر دشمنان پایدارى کنید و با امامتان (که انتظارش را مى کشید) مرابطه نمایید»، (کتاب الغنیة، شیخ مفید، ص 105). قرآن راجع به حضرت مهدى عجل الله تعالی فرجه الشریف و اصحاب ایشان مى فرماید: «الذین ان مکنّاهم فى الارض اقاموا الصلوه وآتوا الزکاه و امروا بالمعروف و نهو عن المنکر؛ کسانى که اگر در زمین به آنان توانایى دهیم نماز را بپا داشته و زکات (به مستحق) بخشیده و به معروف امر نموده و از منکر نهى کنند»، (حج، آیه 41). امام باقر علیه السلام در تفسیر این آیه مى فرمایند: «این آیه براى آل محمد علیهم السلام است؛ یعنى، مهدى عجل الله تعالی فرجه الشریف و اصحاب او»، (تفسیر قمّى، ج 2، ص 87). در نتیجه اگر ما هم مى خواهیم از اصحاب و یاران آن حضرت باشیم، باید به این امور اهتمام ورزیم.. ارتباط با امام زمان یعنى خود را به رشته ولایت او بستن و بر خدمت و پیروى و یارى او گردن نهادن و این یکى از ارکان ایمان است که آدمى خود را به امام خویش مربوط سازد و از او جدا نشود. پیوستگى با او یعنى مطیع او بودن. آنچه در روایات زیاد سفارش شده است انتظار فرج است ما باید ارتباط معنوى خود را با امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف با عمل به دستورات آن حضرت و انتظار فرج به معناى واقعى ثابت و مستدام نگه داری مو آن را در دل و ظاهر جلوه گر کنیم. در روایات متعدد داریم که در زمان غییبت امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف بهترین اعمال انتظار فرج است.انتظار فرج یعنى:
الف) معرفت امام معصوم و عادل و پیشواى فضیلت.
ب) ایمان به امامت و قیادت رهبرى الهى و عدالت پیشه.
ج) عشق به عدالت و ارزش هاى انسانى.

ه) امید به آینده اى روشن و نوید بخش.
ک) تلاش براى برقرارى حکومتى عدل پیشه و عدل گستر.
ح) رعایت موازین و قوانین دینى و اخلاقى.
خ) داشتن روحیه تعهد و مسؤولیت پذیرى.
این انتظار فرج است که بهترین عمل و عبادت است و چنین منتظرى، مقامى عالى دارد و هر گاه در زمان غیبت از دنیا برود به منزله کسانى است که پس از ظهور حضرت حجت عجل الله تعالی فرجه الشریف زنده و تحت فرمان او در راه خدا جهاد مى کنند، (بحارالانوار ج 52 ص 125 ).در این رابطه توجه به توصیه های زیر که برگرفته از روایات است، بایسته است :
1 ـ پارسایی و عمل صالح کسی که طالب رضایت امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف است، با رعایت تقوا، ورع و مبارزه با هواها و هوس ها درونی، می تواند خود را به ایشان نزدیک کند و این مبتنی بر تزکیه و تهذیب اخلاق و عمل صالح است.امام صادق علیه السلام می فرماید : «هر کس دوست دارد از اصحاب قائم باشد، هر آینه منتظر باشد و بر محور پارسایی و محاسن اخلاقی عمل کند، پس اگر بمیرد و قائم پس از او خروج کند، برای او پاداش است همانند کسی که آن حضرت را درک کرده است» (بحارالانوار، ج 52 ، ص 140).
2 ـ اعتقاد و پایبندی به دین:اخلاق و رفتار پرهیزکارانه ، زمانی شکل می گیرد که باور و اعتقاد استواری به دین داشته باشیم و معرفت ما نسبت به آموزه های دینی ـ به خصوص امامت ـ عمیق و صحیح باشد. هر اندازه دیندار و ولایت مدار باشیم و پایبندی خود را به اسلام نشان دهیم، به همان قدر رضایت و نظر لطف امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف را جلب خواهیم کرد.پیامبر رحمت، در یک حدیث نورانی خطاب به اصحاب خود فرمود: «شما اصحاب منید، لیکن برادران من مردمی اند که در آخر الزمان می آیند. آنان به نبوت و دین من ایمان می آورند، با آنکه مرا ندیده اند. هر یک از آنها، اعتقاد و دین خویش را با هر سختی ای نگاه می دارد؛ چنان که گویی درخت خارمغیلان را در شب تاریک با دست پوست می کند یا آتش پر دوام چوب داغ را در دست نگاه می دارد. آن مومنان مشعل های فروزانند در تاریکی هاخداوند آنان را از آشوب های تیره و تار آخر الزمان نجات خواهد داد». (خوشید مغرب، ص 278).
3 ـ اعلام ولایت و تبعیت :برای آشتی با امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف باید ولایت مداری و تبعیت کامل از دستورات معصومین علیهم السلام را زینت بخش اعمال قرارداد و از خط مستقیم اهل بیت نبی علیهم السلام خارج نشد و از دشمنان آنان دوری جست. پیامبر اکرم (ص) در این زمینه می فرماید: « خوشا به حال کسی که قائم اهل بیت مرا درک کند، در حالی که در زمان غیبتش و قبل از قیامش، به او اقتدا کرده و دوستانش را دوست داشته، با دشمنان او، دشمنی کرده است».(بحارالانوار ج 51 ص 72)
4 ـ خدمت به خلق:یکی از زمینه های نزدیکی به امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف خدمت به شیعیان و نیازمندان و رعایت حقوق برادران دینی است. شیعیان و منتظران حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف ، نه تنها باید خدمتگزار مردم باشند، بلکه باید در این راه پیش قدم بود و با الگو و اسوه قرار دادن امامان معصوم علیهم السلام ، در این راه سعی دو چندان داشته باشند. امام باقر علیه السلام می فرماید: «باید نیرومندان شما به ناتوانان کمک نمایند و توانگران به مستمندان برسند، هر یک از شما باید چنان که نیک خواه و نیک فرمای خود است، نیک خواه و نیک فرمای برادر دینی خود نیز باشد… اگر این چنین بود، هر یک از شما اگر از جهان در گذرد و قائم ما را درک نکرده باشد، او شهید به شمار خواهد آمد». ( منتخب الاثر ص 512)
5 ـ اظهار عشق و محبت:
یکی از راه های آشتی با امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف ، مهرورزی و محبت سرشار به آن حضرت است. عشقی که او را همیشه به یاد محبوب انداخته و در هجران و فراقش به شور و نوا وا دارد. پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در باره دوستی قائم آل محمد عجل الله تعالی فرجه الشریف می فرماید: «هر کس دوست دارد خدا را ملاقات کند، در حالی که ایمانش کامل و اسلامش نیکو باشد، پس باید دوستدار حجت صاحب الزمان (عج) باشد». (بحارالانوار ، ج 36 ، ص 296)
6 ـ دعا و توسل:موثرترین وسیله برای ایجاد رابطه روحی با امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف و نزدیکی به آن حضرت، دعا برای سلامتی آن حضرت و تعجیل فرج و توسل به او است. پس برای اینکه نظر لطف آن وجود مقدس را به خود جلب کنیم بهتر است به خود او متوسل شویم و حاجت خود را از او بخواهیم. چنان که توصیه شده هنگام سختی، بگوییم: «یاصاحب الزمان اعثنی یا صاحب الزمان ادرکنی».
7ـخدا گرایی و عبودیت کسی که خواهان آشتی با امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف است باید مسیر زندگی خود را اصلاح کند و باورهای اعتقادی خود بخصوص توحید را در تمامی عرصه های حیات بروز و ظهور دهد . بر این اساس باید، تمام تلاش خود را در جهت عبودیت حق تعالی و عمل به دستورات او قرار دهد و رفتارهای خود را الهی نماید.این مهم ترین وسیله ای است که می توان خود را به امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف نزدیک کرد و رضایت او را جلب نمود. توجه به نماز ـ به خصوص نماز اول وقت ـ وحضور در نماز جماعت و سایر اعمال عبادی نیز بسیار موثر است.
8. سنخیت با امام همان طور که گذشت کسانی که می خواهند از یاران واقعی امام زمان باشند ، وضعیت فکرى، روحى و عملى خود را به گونه اى سامان مى بخشند که سنخیت کاملى با امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف داشته باشند. به طور کلى هر انسانى داراى سه مرتبه وجودى (افکار، صفات و اعمال) است و هیچ انسانى از این قاعده مستثنا نیست. اگر کسى بخواهد به انسان دیگرى نزدیک شود، چاره اى ندارد جز اینکه بکوشد نوع اعتقاد، باورها، صفات و رفتار خود را به ایشان نزدیک سازد تا از این طریق شیعه و پیرو واقعى او باشند.
امام باقر علیه السلام در تفسیر آیه «یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اصْبِرُوا وَ صابِرُوا وَ رابِطُوا»
آل عمران (3)، آیه 200.
فرمود: «اصبروا»، یعنى صبر کنید بر اداى واجبات و «صابروا»، یعنى شکیبا باشید بر اذیّت دشمنان و «رابطوا»، یعنى رابطه ناگسستنى با امام خود، مهدى منتظر(عج) داشته باشید»
منتخب الاثر، ص 515، ج 8 ؛
الغیبة النعمانى، ص 199 ؛
تفسیر برهان، ج 1، ص 234.
9 . اظهار اشتیاق و چشم به راه بودن شور طلب و علاقه دیدار یار و اظهار شیدایى و اشتیاق به محبوب، از ویژگى هاى بارز یاران امام زمان است ؛ چنان که در دعاى ندبه آمده است:
«لیتَ شِعرى اَینَ استَقرّت بِکَ النّوى بَل اَىُّ ارض تُقِلُّک اَو ثَرى ابرضوى ام غیرها ام ذى طوى…»
اقبال الاعمال، ص 298.
؛ «اى کاش مى دانستم در چه جایى منزل گرفته اى و چه سرزمین و مکان تو را در بر گرفته است! آیا در کوه رضوى هستى و یا در جاى دیگر و یا در ذى طوى هستى…».
امام على علیه السلام وقتى از امام مهدى عجل الله تعالی فرجه الشریف و صفات آن حضرت مى گوید ؛ ناگاه از درون سینه آهى مى کشد و شوق دیدار آن بزرگوار را ابراز مى دارد.
برای مطالعه بیشتر ر.ک:مهدویت (پیش از ظهور )،رحیم کارگر ،نشر معارف

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها