خانه » همه » مذهبی » من یک مشکل دارم که امیدوارم شما بتوانید راهنماییم کنید مشکل من این است که اگر کسی حتی به من خیلی بد کرده باشد اگر درخواستی را داشته باشد برایش انجام می دهم ولی بعضی از دوستانم از این کار من ناراحت می شوند چون می گویند تو خیلی ساده هستی نباید برای کسی که تو را خیلی اذیت کرده است کاری انجام بدهی ولی من چنین فکری نمی کنم فقط به خاطر رضایت خدا این کارها را انجام می دهم و کارهای زشت آن فرد را سعی می کنم فراموش کنم آیا این کار من در زندگی درست است یا اشتباه است؟

من یک مشکل دارم که امیدوارم شما بتوانید راهنماییم کنید مشکل من این است که اگر کسی حتی به من خیلی بد کرده باشد اگر درخواستی را داشته باشد برایش انجام می دهم ولی بعضی از دوستانم از این کار من ناراحت می شوند چون می گویند تو خیلی ساده هستی نباید برای کسی که تو را خیلی اذیت کرده است کاری انجام بدهی ولی من چنین فکری نمی کنم فقط به خاطر رضایت خدا این کارها را انجام می دهم و کارهای زشت آن فرد را سعی می کنم فراموش کنم آیا این کار من در زندگی درست است یا اشتباه است؟

خداوند دوست دارد ، صفات و کمالاتش در بندگانش ظهور و بروز پیدا کند و آنها مظهر صفات ربوبی گردند . در روایات زیادی آمده است که : {من لایرحم لایرحم } ، یعنی هر کس بر دیگران رحم نکند مورد رحمت خداوند قرار نخواهد گرفت . بنا بر این کسی که برای رضای خداوند و با وجود قدرت داشتن بر انتقام از جرم و ظلم کسی نسبت به خود می گذرد ، زمینه بخشش و رحمت الهی را در مورد خود فراهم می آورد و مشمول لطف و رحمت و بخشش خداوند قرار خواهد گرفت .
عفو و گذشت یکی از مفاهیم اخلاقی است. عفو و بخشش ضد انتقام است؛ یعنی آن جایی که حقی از انسان ضایع شده است یا ظلمی شده است بخشیدن آن حق یا گذشتن از آن ظلم و انتقام نگرفتن از طرف مقابل را عفو و گذشت می گویند و خداوند در قرآن کریم می فرماید: «خذ العفو و امر بالمعروف؛ طریقه عفو و بخشش را نگهدار و امر به معروف کن» (اعراف، آیه 199).
و نیز از پیامبر(ص) روایت شده که: «عفو و گذشت زیاد نمی کند مگر عزت را؛ پس گذشت کنید تا خدا شما را عزیز گرداند‌‌».
بنابراین عفو و گذشت یکی از صفات کمال و موجب سعادت و سربلندی انسان می شود ؛زیرا انسان در حالی که قدرت انتقام دارد ولی عفو می کند.
اما این غیر از حالت انفعال و انعطاف پذیری بیش از حد است روشن است که این حالت ناشی از عدم استحکام شخصیت و سست عنصری انسان است و هرگز صفت پسندیده ای نیست زیرا انفعال و انعطاف پذیری بیش از حد باعث می شود انسان در مقابل هر کسی و در هر کاری عقب نشینی کند و همه فرصت های ممکن را از دست بدهد و نهایتا تسلیم شود و قطعا این صفت خوبی نیست و انسان باید با این روحیه مقابله کند و به شخصیت خود ثبات و استحکام بخشد.
بدیهی انسان باید با شناختی که از افراد دارد با آنها بر خورد کند ومرز میان تواضع وحرمت شکنی یا سوء استفاده را تشخیص دهد وحد و مرز احترام و دوستی را رعایت کند و هر جا احساس سوء برداشت را داد رفتار خود را به نحوی تنظیم کند که حرمت او حفظ شود و افراد به کارهای غیر اخلاقی تشویق نشوند.
چند روایت در مورد عفو و گذشت بیان می شود:
1. «العفو تاج المکارم؛ عفو تاج فضیلت های اخلاقی است».
2. «العفو احسن الاحسان، عفو؛ بهترین و نیکوترین احسان است».
3. «اعط الناس من عفوک و صفحک مثل ما تحب ان یعطیک الله سبحانه، و علی عفو فلا تندم؛ آن مقدار عفو و گذشتی که دوست داری خداوند در مورد تو عنایت کند به مردم عطا کن و بر عفو و گذشت هرگز پشیمان و نادم مباش».
4. «شر الناس من لایعفو عن الزله و لایستر العوره؛ بدترین مردم کسی است که از لغزش دیگران نمی گذرد و عیب آنها را نمی پوشاند». (ر.ک: تصنیف غرر الحکم و در الحکم، ص 244، انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی)

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد