خانه » همه » جدید ترین مطالب تخصصی » مهاجرت اپل از اینتل به آرم؛ چرا باید خرید مک را متوقف کنیم؟

دانلود کتاب های امتحان شده

مهاجرت اپل از اینتل به آرم؛ چرا باید خرید مک را متوقف کنیم؟

این مقاله دیدگاه یکی از تحلیلگران رسانه‌ی پی‌سی‌ورلد است و لزوما نظر زومیت را بیان نمی‌کند.

اپل هرسال کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان (WWDC) را حضوری برگزار می‌کند و در اواخر بهار هزاران نفر از آمریکا و دیگر نقاط جهان به محل برگزاری همایش سفر می‌کنند. بااین‌حال، دنیاگیری ویروس کرونا باعث شد اپل مجبور شود برای نخستین‌بار در ۳۳ سال اخیر، WWDC را کاملا آنلاین برگزار کند. در نطق اصلی مراسم که شب گذشته برگزار شد، اخبار بسیار مهمی را شاهد بودیم که از بین آن‌ها می‌توانیم به معرفی iOS 14 ،iPadOS 14 ،watchOS 7 ،macOS Big Sur و نسخه‌ی به‌روزرسانی‌شده‌ی tvOS اشاره کنیم.

بدون شک مهم‌ترین خبر کنفرانس دیشب، گذار اپل از پردازنده‌های اینتل به پردازنده‌های اختصاصی مبتنی‌بر معماری آرم بود؛ پردازنده‌هایی که اهالی کوپرتینو از آن‌ها با نام اپل سیلیکون یاد می‌کنند. گرچه از مدت‌ها پیش زمزمه‌هایی در این زمینه شنیده بودیم، درنهایت اپل رسما تأیید کرد قصد دارد به‌منظور استفاده از تراشه‌های آرم خود، معماری x86 را در بازه‌ی زمانی تقریبا دوساله کاملا کنار بگذارد.

تاکنون، تحلیل‌های مختلفی از این ماجرا شده که یکی از تحلیل‌های جالب‌ به رسانه‌ی پی‌سی‌ورلد مربوط می‌شود. طبق ادعای کارشناس این رسانه، گذار اپل از اینتل به آرم برای آن‌ دسته از کاربران که نمی‌خواهند از فناوری‌های روز جا بمانند، تنها یک معنا دارد: دست از خریدن مک بردارید.

در نگاه اول، ممکن است فکر کنید تحلیل پی‌سی‌ورلد بیشتر برای جلب توجه بوده است و ادعا می‌کند پردازنده‌های x86 اینتل عملکرد بهتری از پردازنده‌های آرم دارند؛ اما واقعیت چیز دیگری است. حتی ممکن است فکر کنید آمار و ارقام نشان می‌دهند اپل با وجود داشتن منابع و زیرساخت‌های غنی نمی‌تواند شرکت‌هایی مثل AMD و اینتل و انویدیا را از دور رقابت خارج کند. بااین‌حال، برای نخریدن مک‌هایی که هزاران دلار قیمت دارند، دلیلی واقعی و مهم مطرح می‌شود: اگر از مک‌های امروزی استفاده کنید، به‌زودی از قافله جا می‌مانید.

اگر نمی‌خواهید مک‌ شما به‌ این‌ زودی‌ها قدیمی شود، اکنون مک نخرید

تیم کوک، مدیرعامل اپل، شب گذشته شخصا روی صحنه حاضر شد و از تصمیم اپل برای مهاجرت از پردازنده‌های اپل به آرم خبر دارد. در زمان اعلام این خبر، کوک اعلام کرد اپل قصد دارد چند سال به پشتیبانی از مک‌های مبتنی‌بر پردازنده‌ اینتل ادامه دهد. باوجوداین‌، این گفته دقیق نیست و نمی‌دانیم اپل طبق برنامه‌ی خود قصد دارد تا کِی از مک‌های مبتنی‌بر پردازنده‌ اینتل پشتیبانی کند.

اگر اپل بخواهد به سنت‌های گذشته پایبند بماند،‌ احتمالا می‌توانیم آینده‌ی مک را پیش‌بینی کنیم. برای مثال، بهتر است به گذار اپل از پردازنده‌های پاورپی‌سی به اینتل اشاره کنیم. طبق اطلاعات یادشده در ویکی‌پدیا، اپل ۶ ژوئن ۲۰۰۵ (۱۶ خرداد ۱۳۸۴) رسما اعلام کرد می‌خواهد استفاده از پاورپی‌سی را خاتمه دهد. سپس در فوریه‌ی ۲۰۰۶ (بهمن و اسفند ۱۳۸۴)، نخستین رایانه‌ی مک با پردازنده‌ی اینتل را معرفی کرد. در آوریل همان سال (فروردین و اردیبهشت ۱۳۸۵)، اولین مک ‌بوک مجهز به پردازنده‌ی اینتل رونمایی شد. پیش از پایان سال ۲۰۰۶، اپل اعلام کرد مهاجرت از پاورپی‌سی به اینتل کاملا انجام شده است.

آخرین نسخه‌ی سیستم‌عامل OS X 10.5 با پاورپی‌سی اکتبر ۲۰۰۷ (مهر و آبان ۱۳۸۶) منتشر شد. دو سال بعد و در اوت ۲۰۰۹ (مرداد و شهریور ۱۳۸۸)، OS X 10.6 با نام Snow Leopard دردسترس کاربران قرار گرفت که از مک‌های مبتنی‌بر پردازنده‌ی پاورپی‌سی پشتیبانی نمی‌کرد.

تا سال ۲۰۱۱، اپل پشتیبانی از اپلیکیشن Rosetta را نیز خاتمه داد؛ ابزاری که می‌توانست کد اپلیکیشن‌های قدیمی پاورپی‌سی را به‌گونه‌ای تغییر دهد که امکان اجرای آن‌ها روی پردازنده‌های x86 اینتل فراهم شود. در همین حینا، اپل رسمی پایان پشتیبانی از تمامی سرویس‌های پاورپی‌سی را اعلام کرد. این یعنی درمجموع اپل چهارسال اضافه ازلحاظ سیستم‌عامل و شش سال ازلحاظ دیگر از پاورپی‌سی پشتیبانی کرد.

اپل «می‌تواند» پشتیبانی از مک‌های مجهز به پردازنده‌ی اینتل را سال‌های سال ادامه دهد؛ اما قطعا «نمی‌خواهد» چنین کاری بکند

همان‌طورکه بسیاری از کاربران پاوربوک‌های پاورپی‌سی می‌دانند، استفاده از این پاوربوک‌ها پنج سال پس از معرفی اولیه‌شان عملا غیرممکن شد. هنوزهم افراد زیادی پیدا می‌شوند که ممکن است بخواهند از رایانه‌ی خود بیش از پنج سال بهره بگیرند و این موضوع درباره‌ی تحلیلگر رسانه‌ی پی‌سی‌ورلد صدق می‌کند.

همچنین، امروزه بازار ایران به‌گونه‌ای است که بسیاری از افراد نمی‌توانند در بازه‌های زمانی کوتاه محصولات خود را تعویض کنند. بنابراین، ما ایرانی‌ها به‌خوبی استفاده‌ی بلندمدت از محصولات را درک می‌کنیم. هنوزهم افرادی پیدا می‌شوند که ممکن است در حال استفاده از مک‌بوک ایر ۲۰۱۳ باشند؛ محصولی که به هفت سال پیش تعلق دارد. این لپ‌تاپ به‌خوبی کار آن‌ها را راه می‌اندازد؛ بنابراین، دلیلی برای خرید محصول جدید نمی‌بینند. 

ممکن است استدلال کنید حتی پس از پایان مهاجرت کامل اپل به پردازنده‌های آرم، امکان استفاده از مک‌های مبتنی‌بر پردازنده‌ی اینتل بدون مشکل وجود خواهد داشت. بااین‌حال، حقیقت را نباید انکار کنیم؛ اوضاع‌واحوال فعلی برای کاربران قدیمی مک‌بوک‌های مجهز به پردازنده‌ی اینتل بسیار بدتر از زمانی است که کاربران از مک‌های مجهز به پردازنده‌ی پاورپی‌سی استفاده می‌کردند. در سال ،۲۰۱۰ حملات سایبری هدفمند با استفاده از بدافزار به سیستم‌عامل OS X بسیار نادر بودند؛ امروزه، macOS هدفی بسیار ارزشمند برای مجرمان سایبری به‌حساب می‌آید. بدون انتشار منظم سیستم‌عامل و به‌روزرسانی‌های امنیتی UEFI، مک‌های مبتنی‌بر پردازنده‌ی اینتل بسیار آسیب‌پذیر خواهند بود. تحلیلگر پی‌سی‌ورلد این مک‌ها را به خانه‌ای تشبیه می‌کند که در طغیان زامبی‌ها و آغاز آخرالزمان، پنجره‌ها و درهایش شکسته شده باشند. 

اگر با خود فکر می‌کنید که این تحلیل اشتباه است و اپل سال‌های سال از مک ۳،۰۰۰ دلاری پشتیبانی می‌کند، قطعا به سال‌های گذشته توجه کافی نکرده‌اید و تاریخچه‌ی اپل را نمی‌دانید. اپل درحالی‌که بسیاری از کاربران انتظار نداشتند، پشتیبانی از مک پرو ۲۰۱۲ را خاتمه داد و سیستم‌عامل macOS Catalina از آن پشتیبانی نمی‌کند.

چرخه‌ی عمر رایانه‌ها چندان طولانی نیست و قطعا رایانه‌ای هشت‌ساله در نگاه اول بسیار قدیمی به‌نظر می‌رسد؛ اما نباید فراموش کنید مک پرو سال ۲۰۱۲ با آن همه جنجال رسانه‌ای و تبلیغاتی، از پردازنده‌های Nehalem/Westmere شش‌هسته‌ای Intel Core i7 استفاده می‌کرد. این پردازنده هنوزهم با قدرت کار می‌کند. تحلیلگر پی‌سی‌ورلد می‌گوید فرزندش برای مصارف گیمینگ هنوزهم در حال استفاده از این پردازنده است. رایانه‌ی فرزند او سیستم‌عامل ویندوز ۱۰ دارد و جدیدترین به‌روزرسانی‌ها را بدون مشکل دریافت می‌کند. 

اپل همچنان می‌تواند به پشتیبانی نرم‌افزاری از مک‌های مبتنی‌بر معماری x86 اینتل ادامه دهد؛ اما شکی نداریم چنین قصدی ندارد. پشتیبانی از سخت‌افزارهای قدیمی کاری هزینه‌بر است و صرف‌نظر از این موضوع، باید به عادت‌های اپل هنگام معرفی محصولات جدید اشاره کنیم. این شرکت همواره تلاش کرده موقع معرفی محصولات جدید، تا حدی محصولات قدیمی را کنار بگذارد و راه‌ را برای دستگاه‌های جدیدتر باز کند. اگر امروز یا حتی در ماه‌های پیش‌ رو مک بخرید، قطعا رایانه‌تان در آینده‌ای نزدیک به چنین سرنوشتی دچار می‌شود. پس اکنون وقت خرید مک نیست.

دیدگاه شما کاربران زومیت درباره‌ی این موضوع چیست؟

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها