مواد مخدر- مبارزه با مواد مخدر
۱۳۹۶/۰۲/۱۵
–
۲۷۰ بازدید
سلام . دلیل مبارزه نکردن با توضیع کنندگان مواد مخدر چیست؟
مواد مخدر امروزه به معضل بزرگی در جامعه ما تبدیل شده که بیشتر نسل جوان به این پدیده شوم دچار شدند. متاسفانه کسانی هستند که به صورت قاچاق این مواد و خرده فروش در سطح کشور این کار را انجام میدهند که نیروی انتظامی این عوامل را شناسایی کرده و با برنامهریزی منسجم به جمع آوری این خرده فروشان در سطح جامعه اقدام و با عاملین برخورد قاطع می نماید. وهمچنین جهت مبارزه با قاچاقچیان مواد مخدر و… تعدادی از نیروهای مومن ودلیر انتظامی ما نیز دراین راه مقدس به شهادت می رسند.
ناگفته نماندگشتهای نظامی نیز به صورت مداوم در سطح شهرهای کشورمان فعال هستند به ویژه در پارکها و مکانهایی که احتمال خرید و فروش مواد وجود دارد مستقر و به گشتزنی میپردازند.
بخشهایی از اقدامات مسئولان جهت مبارزه با باندهای مواد مخدر :
درهمین ارتباط سردار علی مویدی، رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدردر اردیبشت 1393 گفت: اولویت پلیس مبارزه با مواد مخدر درسال جاری برخورد با خرده فروشان در محلات است. تیم های پلیس مواد مخدر کار شناسایی خرده فروشان را آغاز کرده اند و به زودی شاهد طرح های جدید برخورد با این افراد هستیم. البته ما شناسایی باندهای بزرگ مواد مخدر را در نیز در دستور کار داریم و امسال نیز سعی می کنیم با باندهای ترانزیت مواد مخدر برخورد قاطع کنیم.
با اعلام اینکه جمع آوری معتادان ادامه دارد در مورد آشپزخانه های تولید ماده مخدر شیشه گفت: دیگر شاهد فعالیت قاچاقچیان در لابراتورهای تولید شیشه نیستیم و افرادی سود جو به صورت محدود در آشپزخانه های خانگی اقدام به تولید ماده مخدر شیشه می کنند که پلیس تا کنون با آنها مقابله کرده و میزان انهدام آشپزخانه های تولید شیشه افزایش یافته است.
**طرح گسترده برخورد با توزیعکنندگان مواد مخدر در تهران
فرمانده نیروی انتظامی تهران بزرگ در شهریور95 از اجرای طرح برخورد با توزیعکنندگان مواد مخدر و دستگیری 300 نفر از توزیعکنندگان خبر داد.
وی گفت:دستگیری و برخورد با قاچاقچیان و خردهفروشان از اولویتهای اصلی پلیس پایتخت است. این طرح بر اساس گزارشات مردمی و اطلاعاتی که شهروندان از مکانهای قرمز و محلهای فعالیت محرمانه مواد فروشان به پلیس دادهاند،صورت گرفته است. 155 مرحله طرح برخورد با مواد فروشان و خردهفروشان مواد مخدر از سوی پلیس پایتخت انجام شده است که طی آن میزان دستگیریها نسبت به مدت مشابه سال گذشته 32 درصد افزایش داشته است.
( http://www.mashreghnews.ir/news/628628/طرح-گسترده-برخورد-با-توزیع-کنندگان-مواد-مخدر-در-تهران)
*طرح برخورد با توزیعکنندگان موادمخدر در اردکان اجرا شد
فرمانده انتظامی شهرستان اردکان در دیماه1395 از دستگیری هشت توزیع کننده موادمخدر و کشف انواع موادمخدر در بازرسی از منازل آنان در اجرای طرحهای پیشگیرانه در این شهرستان خبر داد.
سرهنگ سیدرضا صادقیان اظهار داشت: ماموران پلیس مبارزه با موادمخدر با همکاری یگان امداد این فرماندهی با شناسایی نقاط جرم خیز و انجام کار اطلاعاتی و عملیاتی طرح برخورد با توزیع کنندگان موادمخدر در شهرستان را به مرحله اجرا گذاشتند.
وی در خصوص نتایج خاصله این طرح افزود: دستگیری 8 نفر توزیع کننده موادمخدر در شهرستان و کشف مقادیری موادمخدر و روان گردان و آلات و ادوات استعمال و توزیع و همچنین تعدادی وسایل سرقتی از منازل آنان از نتیایج این طرح است.برخورد با توزیع کنندگان موادمخدر در شهرستان از اولویتهای ماموریتهای این فرماندهی میباشد چرا که این افراد قشر جوان جامعه را به سمت انحرافات اجتماعی میکشانند و همچنین اعتیاد عامل بسیاری از اقدامات مجرمانه از سوی مجرمین است و همکاری و اطلاعرسانیهای مردمی میتواند کمک شایانی به اجرای این طرحها نماید.
(https://www.tasnimnews.com/fa/news/1395/10/07/1280056/طرح-برخورد-با-توزیع-کنندگان-موادمخدر-در-اردکان-اجرا-شد)
سیاست های کلی نظام در بخش مبارزه با مواد مخدر به عنوان یک برنامه جامع مشخص شده است. این سیاست ها عبارتند از:
1. مبارزه فراگیر و قاطع علیه کلیه فعالیت ها و اقدامات غیر قانونی مرتبط با مواد مخدر روان گردان و پیش سازهای آنها از قبیل کشت، تولید، ورود، صدور، نگهداری وعرضه مواد.
2.تقویت ، توسعه ، تجهیز و استفاده فراگیر از امکانات اطلاعاتی، نظامی، انتظامی و قضائی برای شناسایی و تعقیب و انهدام شبکه ها ومقابله با عوامل اصلی داخلی و بین المللی مرتبط با مواد مخدر و روان گردان و پیش سازهای آنها.
3.تقویت، تجهیز و توسعه یگان ها و مکانیزه کردن سامانه های کنترلی و تمرکز اطلاعات به منظور کنترل مرزها و مبادی ورودی کشور و جلوگیری از اقدامات غیر قانونی مرتبط با مواد مخدر، روان گردان و پیش سازهای آنها و تقویت ساختار تخصصی مبارزه بامواد مخدر در نیروی انتظامی و سایر دستگاههای ذیربط.
4.اتخاذ راهکارهای پیشگیرانه در مقابله با تهدیدات و آسیب های ناشی از مواد مخدر و روانگرادان با بهره گیری از امکانات دولتی و غیر دولتی با تاکید بر تقویت باورهای دینی مردم و اقدامات فرهنگی، هنری، ورزشی، آموزشی و تبلیغاتی در محیط خانواده، کار ، آموزش و تربیت و مراکز فرهنگی و عمومی .
5.جرم نگاری مصرف مواد مخدر و روان گردان و پیش سازهای آنها جزء درمواردعلمی، پزشکی، صنعتی و برنامه های مصوب درمان و کاهش آسیب.
6.ایجاد وگسترش امکانات عمومی تشخیص، درمان، بازتوانی و اتخاذ تدابیرعلمی جامع وفراگیر باهدف: درمان و بازتوانی مصرف کنندگان، کاهش آسیب ها، جلوگیری از تغییر الگوی مصرف از موادکم خطر به مواد پرخطر.
7.اتخاذ تدابیر لازم برای حمایت های اجتماعی پس از درمان مبتلایان به موادخطر و انواع روان گردان در زمینه اشتغال، اوقات فراغت، ارائه خدامات مشاوره و پزشکی و حمایت های حقوقی و اجتماعی برای افراد بازتوانی شده وخانواده های آنها.
8. تقویت و ارتقاء دیپلماسی منطقه ای و جهانی مرتبط با موادمخدر و روان گردان در جهت هدفمند کردن مناسبات، مشارکت فعال در تصمیم سازی ها ، تصمیم گیری ها و اقدامات مربوط، بهره بردای از تجارب و امکانات فنی، پشتیبانی و اقتصادی کشورهای دیگرو سازمان های بین المللی و فراهم کردن زمینه اقدام مشترک در جلوگیری از ترانزیت مواد مخدر.
9.اتخاذ تدابیر لازم برای حضور و مشارکت جدی مردم و خانواده ها در زمینه های پیشگیری، کاهش و آسیب و درمان معتادان.
10.توسعه مطالعات و پژوهش های بنیادی، کاربردی و توسعه ای در امر مبارزه با مواد مخدر و روان گردان و پیشگیری و درمان معتادان با تکیه بر دانش روز دنیا و استفاده از ظرفیت های علمی و تخصصی ذیربط در کشور.
11.ارتقاء و اصلاح ساختار مدیریت مبارزه با مواد مخدر و روان گردان به منظور تحقق سیاست های کلی نظام و سرعت بخشیدن به فعالیت ها و هماهنگی در اتخاذ سیاست های عملیاتی و کلیه اقدامات اجرایی و قضایی و حقوقی.( پایگاه اطلاع رسانی ستاد مبارزه با مواد مخدر )
درادامه قانون مبارزه با مواد مخدر با اصلاحات و الحاقات سال 89 را خدمت شما اذائه مینماییم.
قانون اصلاح قانون مبارزه با مواد مخدر و الحاق موادی به آن مصوب 3/8/1367 مجمع تشخیص مصلحت نظام ماده 1 ـ اعمال زیر جرم است و مرتکب به مجازاتهای مقرر در این قانون محکوم میشود:
1 ـ کشت خشخاش و کوکا مطلقاً و کشت شاهدانه به منظور تولید مواد مخدر یا روانگردانهای صنعتی
غیرداروئی.
2 ـ وارد کردن، ارسال، صادرکردن، تولید و ساخت انواع مواد مخدر یا روانگردانهای صنعتی غیرداروئی.
3 ـ نگهداری، حمل، خرید، توزیع، اخفاء، ترانزیت، عرضه و فروش مواد مخدر یا روانگردانهای صنعتی
غیرداروئی.
4 ـ دایر کردن یا اداره کردن مکان برای استعمال مواد مخدر یا روانگردانهای صنعتی غیرداروئی.
5 ـ استعمال مواد مخدر یا روانگردانهای صنعتی غیرداروئی به هر شکل و طریق، مگر در مواردی که قانون
مستثنی کرده باشد.
6 ـ تولید، ساخت، خرید، فروش، نگهداری آلات و ادوات و ابزار مربوط به ساخت و استعمال مواد مخدر یا
روانگردانهای صنعتی غیرداروئی.
7 ـ قرار دادن یا پناه دادن متهمین، محکومیت مواد مخدر یا روانگردانهای صنعتی غیرداروئیکه تحت تعقیبند
و یا دستگیر شدهاند.
8 ـ امحاء یا اخفاء ادله جرم مجرمان.
9 ـ قرار دادن مواد مخدر یا روانگردانهای صنعتی غیرداروئییا آلات و ادوات استعمال در محلی به قصد متهم کردن دیگری.
تبصره1 ـ منظور از مواد مخدر در این قانون، کلیه موادی است که در تصویب نامه راجع به فهرست مواد مخدر مصوب 1338 و اصلاحات بعدی آناحصاء یا توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به عنوان مخدر شناخته و اعلام میگردد.
تبصره2 ـ رسیدگی به جرائم مواد روانگردانهای صنعتی غیرداروئی تابع مقررات رسیدگی به جرائم مواد مخدر میباشد.
طبق ماده 4 ـ هر کس بنگ، چرس، گراس، تریاک، شیره، سوخته، تفاله تریاک و یا دیگر مواد مخدر یا روانگردانهای صنعتی غیرداروئی که فهرست آنها به تصویب مجلس شورای اسلامی میرسد را به هر نحوی به کشور وارد و یا به هر طریقی صادر یا ارسال نماید یا مبادرت به تولید، ساخت، توزیع یا فروش کند یا در معرض فروش قرار دهد با رعایت تناسب و با توجه به مقدار مواد مذکور به مجازاتهای زیر محکوم میشود:
1 ـ تا پنجاه گرم، تا چهارمیلیون ریال جریمه نقدی و تا پنجاه ضربه شلاق.
2 ـ بیش از پنجاه گرم تا پانصد گرم، از چهارمیلیون تا پنجاه میلیون ریال جریمه نقدی و بیست تا هفتاد و چهار
ضربه شلاق و در صورتی که دادگاه لازمبداند تا سه سال حبس.
3 ـ بیش از پانصد گرم تا پنج کیلوگرم، از پنجاه میلیون ریال تا دویست میلیون ریال جریمه نقدی و پنجاه تاهفتاد و چهار ضربه شلاق و سه تا پانزده سالحبس.
4 ـ بیش از پنج کیلوگرم، اعدام و مصادره اموال ناشی از همان جرم.
تبصره ـ هرگاه محرز شود مرتکبین جرائم موضوع بند 4 این ماده برای بار اول مرتکب این جرم شده و موفق به توزیع یا فروش آنها هم نشده و مواد،بیست کیلو یا کمتر باشد دادگاه با جمع شروط مذکور آنها را به حبس ابد و هفتاد و چهار ضربه شلاق و مصادره اموال ناشی از همان جرم مینماید. در اوزان بالای بیست کیلوگرم مرتکبین تحت هر شرایطی اعدام میشوند.
ماده 5 ـ هرکس تریاک و دیگر مواد مذکور در ماده 4 را خرید، نگهداری، مخفی یا حمل کند با رعایت تناسب و با توجه به مقدار مواد و تبصره ذیل همینماده به مجازاتهای زیر محکوم میشود:
1 ـ تا پنجاه گرم، تا سه میلیون ریال جریمه نقدی و تا پنجاه ضربه شلاق.
2 ـ بیش از پنجاه گرم تا پانصد گرم، پنج تا پانزده میلیون ریال جریمه نقدی و ده تا هفتاد و چهارضربه شلاق.
3 ـ بیش از پانصد گرم تا پنج کیلوگرم، پانزده میلیون تا شصت میلیون ریال جریمه نقدی و چهل تا هفتاد و چهار ضربه شلاق و دو تا پنج سال حبس.
4 ـ بیش از پنج کیلوگرم یا بیست کیلوگرم، شصت تا دویست میلیون ریال جریمه نقدی و پنجاه تا هفتاد و چهار ضربه شلاق و پنج تا ده سال حبس و در صورت تکرار برای بار دوم علاوه بر مجازاتهای مذکور، به جای جریمه مصادره اموال ناشی از همان جرم ، و برای بار سوم اعدام و مصادره اموال ناشی از همان جرم.
5 ـ بیش از بیست کیلوگرم تا یکصد کیلوگرم، علاوه بر مجازات مقرر در بند 4 به ازاء هر کیلوگرم دو میلیون ریال به مجازات جزای نقدی مرتکب اضافهمیگردد و در صورت تکرار اعدام و مصادره اموال ناشی از همان جرم.
6 ـ بیش از یکصد کیلوگرم، علاوه بر مجازات جریمه نقدی و شلاق مقرر در بندهای 4 و 5 حبس ابد و در صورت تکرار اعدام و مصادره اموال ناشی از همان جرم.
تبصره ـ مرتکبین جرائم فوق چنانچه به صورت زنجیرهای عمل کرده باشند و مواد برای مصرف داخل باشد مشمول مجازاتهای ماده 4 خواهند بود وچنانچه یکی از دو شرط موجود نباشد به مجازاتهای این ماده محکوم میگردند.
ماده 11 ـ مجازات اقدام به قاچاق مواد مخدر یا روانگردانهای صنعتی غیرداروئی موضوع این قانون به طور مسلحانه اعدام است و حکم اعدام در صورت مصلحت در محل زندگی مرتکبدر ملاء عام اجرا خواهد شد.
ماده 13 ـ هرگاه کسی واحد صنعتی، تجاری، خدماتی و یا محل مسکونی خود را برای انبار کردن، تولید و یا توزیع مواد مخدر یا روانگردانهای صنعتی غیرداروئی معد سازد و یا مورداستفاده قرار دهد و یا بدین منظور آنها را در اختیار دیگری بگذارد و نیز هرگاه نماینده مالک با اطلاع یا اجازه وی مرتکب این امور شود. موافقت اصولیو پروانه بهره برداری واحد صنعتی یا جواز کسب واحد تجاری و خدماتی مربوط لغو و واحد یا واحدهای مذکور در این ماده به نفع دولت ضبطمیگردد.
ماده 20 ـ هرکس آلات و ادوات مخصوص تولید یا استعمال مواد مخدر یا روانگردانهای صنعتی غیرداروئی را وارد کند، بسازد، خرید یا فروش کند، علاوه بر ضبط آنها به یک میلیون تا پنجمیلیون ریال جزای نقدی و ده تا پنجاه ضربه شلاق محکوم میشود. مرتکبین نگهداری، اخفاء یا حمل آلات و ادوات استعمال مواد مخدر، علاوه برضبط آنها به ازاء هر عدد صد تا پانصد هزار ریال جزای نقدی یا پنج تا بیست ضربه شلاق محکوم میشوند. عتایق از شمول این ماده مستثنی میباشند.
ناگفته نماندگشتهای نظامی نیز به صورت مداوم در سطح شهرهای کشورمان فعال هستند به ویژه در پارکها و مکانهایی که احتمال خرید و فروش مواد وجود دارد مستقر و به گشتزنی میپردازند.
بخشهایی از اقدامات مسئولان جهت مبارزه با باندهای مواد مخدر :
درهمین ارتباط سردار علی مویدی، رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدردر اردیبشت 1393 گفت: اولویت پلیس مبارزه با مواد مخدر درسال جاری برخورد با خرده فروشان در محلات است. تیم های پلیس مواد مخدر کار شناسایی خرده فروشان را آغاز کرده اند و به زودی شاهد طرح های جدید برخورد با این افراد هستیم. البته ما شناسایی باندهای بزرگ مواد مخدر را در نیز در دستور کار داریم و امسال نیز سعی می کنیم با باندهای ترانزیت مواد مخدر برخورد قاطع کنیم.
با اعلام اینکه جمع آوری معتادان ادامه دارد در مورد آشپزخانه های تولید ماده مخدر شیشه گفت: دیگر شاهد فعالیت قاچاقچیان در لابراتورهای تولید شیشه نیستیم و افرادی سود جو به صورت محدود در آشپزخانه های خانگی اقدام به تولید ماده مخدر شیشه می کنند که پلیس تا کنون با آنها مقابله کرده و میزان انهدام آشپزخانه های تولید شیشه افزایش یافته است.
**طرح گسترده برخورد با توزیعکنندگان مواد مخدر در تهران
فرمانده نیروی انتظامی تهران بزرگ در شهریور95 از اجرای طرح برخورد با توزیعکنندگان مواد مخدر و دستگیری 300 نفر از توزیعکنندگان خبر داد.
وی گفت:دستگیری و برخورد با قاچاقچیان و خردهفروشان از اولویتهای اصلی پلیس پایتخت است. این طرح بر اساس گزارشات مردمی و اطلاعاتی که شهروندان از مکانهای قرمز و محلهای فعالیت محرمانه مواد فروشان به پلیس دادهاند،صورت گرفته است. 155 مرحله طرح برخورد با مواد فروشان و خردهفروشان مواد مخدر از سوی پلیس پایتخت انجام شده است که طی آن میزان دستگیریها نسبت به مدت مشابه سال گذشته 32 درصد افزایش داشته است.
( http://www.mashreghnews.ir/news/628628/طرح-گسترده-برخورد-با-توزیع-کنندگان-مواد-مخدر-در-تهران)
*طرح برخورد با توزیعکنندگان موادمخدر در اردکان اجرا شد
فرمانده انتظامی شهرستان اردکان در دیماه1395 از دستگیری هشت توزیع کننده موادمخدر و کشف انواع موادمخدر در بازرسی از منازل آنان در اجرای طرحهای پیشگیرانه در این شهرستان خبر داد.
سرهنگ سیدرضا صادقیان اظهار داشت: ماموران پلیس مبارزه با موادمخدر با همکاری یگان امداد این فرماندهی با شناسایی نقاط جرم خیز و انجام کار اطلاعاتی و عملیاتی طرح برخورد با توزیع کنندگان موادمخدر در شهرستان را به مرحله اجرا گذاشتند.
وی در خصوص نتایج خاصله این طرح افزود: دستگیری 8 نفر توزیع کننده موادمخدر در شهرستان و کشف مقادیری موادمخدر و روان گردان و آلات و ادوات استعمال و توزیع و همچنین تعدادی وسایل سرقتی از منازل آنان از نتیایج این طرح است.برخورد با توزیع کنندگان موادمخدر در شهرستان از اولویتهای ماموریتهای این فرماندهی میباشد چرا که این افراد قشر جوان جامعه را به سمت انحرافات اجتماعی میکشانند و همچنین اعتیاد عامل بسیاری از اقدامات مجرمانه از سوی مجرمین است و همکاری و اطلاعرسانیهای مردمی میتواند کمک شایانی به اجرای این طرحها نماید.
(https://www.tasnimnews.com/fa/news/1395/10/07/1280056/طرح-برخورد-با-توزیع-کنندگان-موادمخدر-در-اردکان-اجرا-شد)
سیاست های کلی نظام در بخش مبارزه با مواد مخدر به عنوان یک برنامه جامع مشخص شده است. این سیاست ها عبارتند از:
1. مبارزه فراگیر و قاطع علیه کلیه فعالیت ها و اقدامات غیر قانونی مرتبط با مواد مخدر روان گردان و پیش سازهای آنها از قبیل کشت، تولید، ورود، صدور، نگهداری وعرضه مواد.
2.تقویت ، توسعه ، تجهیز و استفاده فراگیر از امکانات اطلاعاتی، نظامی، انتظامی و قضائی برای شناسایی و تعقیب و انهدام شبکه ها ومقابله با عوامل اصلی داخلی و بین المللی مرتبط با مواد مخدر و روان گردان و پیش سازهای آنها.
3.تقویت، تجهیز و توسعه یگان ها و مکانیزه کردن سامانه های کنترلی و تمرکز اطلاعات به منظور کنترل مرزها و مبادی ورودی کشور و جلوگیری از اقدامات غیر قانونی مرتبط با مواد مخدر، روان گردان و پیش سازهای آنها و تقویت ساختار تخصصی مبارزه بامواد مخدر در نیروی انتظامی و سایر دستگاههای ذیربط.
4.اتخاذ راهکارهای پیشگیرانه در مقابله با تهدیدات و آسیب های ناشی از مواد مخدر و روانگرادان با بهره گیری از امکانات دولتی و غیر دولتی با تاکید بر تقویت باورهای دینی مردم و اقدامات فرهنگی، هنری، ورزشی، آموزشی و تبلیغاتی در محیط خانواده، کار ، آموزش و تربیت و مراکز فرهنگی و عمومی .
5.جرم نگاری مصرف مواد مخدر و روان گردان و پیش سازهای آنها جزء درمواردعلمی، پزشکی، صنعتی و برنامه های مصوب درمان و کاهش آسیب.
6.ایجاد وگسترش امکانات عمومی تشخیص، درمان، بازتوانی و اتخاذ تدابیرعلمی جامع وفراگیر باهدف: درمان و بازتوانی مصرف کنندگان، کاهش آسیب ها، جلوگیری از تغییر الگوی مصرف از موادکم خطر به مواد پرخطر.
7.اتخاذ تدابیر لازم برای حمایت های اجتماعی پس از درمان مبتلایان به موادخطر و انواع روان گردان در زمینه اشتغال، اوقات فراغت، ارائه خدامات مشاوره و پزشکی و حمایت های حقوقی و اجتماعی برای افراد بازتوانی شده وخانواده های آنها.
8. تقویت و ارتقاء دیپلماسی منطقه ای و جهانی مرتبط با موادمخدر و روان گردان در جهت هدفمند کردن مناسبات، مشارکت فعال در تصمیم سازی ها ، تصمیم گیری ها و اقدامات مربوط، بهره بردای از تجارب و امکانات فنی، پشتیبانی و اقتصادی کشورهای دیگرو سازمان های بین المللی و فراهم کردن زمینه اقدام مشترک در جلوگیری از ترانزیت مواد مخدر.
9.اتخاذ تدابیر لازم برای حضور و مشارکت جدی مردم و خانواده ها در زمینه های پیشگیری، کاهش و آسیب و درمان معتادان.
10.توسعه مطالعات و پژوهش های بنیادی، کاربردی و توسعه ای در امر مبارزه با مواد مخدر و روان گردان و پیشگیری و درمان معتادان با تکیه بر دانش روز دنیا و استفاده از ظرفیت های علمی و تخصصی ذیربط در کشور.
11.ارتقاء و اصلاح ساختار مدیریت مبارزه با مواد مخدر و روان گردان به منظور تحقق سیاست های کلی نظام و سرعت بخشیدن به فعالیت ها و هماهنگی در اتخاذ سیاست های عملیاتی و کلیه اقدامات اجرایی و قضایی و حقوقی.( پایگاه اطلاع رسانی ستاد مبارزه با مواد مخدر )
درادامه قانون مبارزه با مواد مخدر با اصلاحات و الحاقات سال 89 را خدمت شما اذائه مینماییم.
قانون اصلاح قانون مبارزه با مواد مخدر و الحاق موادی به آن مصوب 3/8/1367 مجمع تشخیص مصلحت نظام ماده 1 ـ اعمال زیر جرم است و مرتکب به مجازاتهای مقرر در این قانون محکوم میشود:
1 ـ کشت خشخاش و کوکا مطلقاً و کشت شاهدانه به منظور تولید مواد مخدر یا روانگردانهای صنعتی
غیرداروئی.
2 ـ وارد کردن، ارسال، صادرکردن، تولید و ساخت انواع مواد مخدر یا روانگردانهای صنعتی غیرداروئی.
3 ـ نگهداری، حمل، خرید، توزیع، اخفاء، ترانزیت، عرضه و فروش مواد مخدر یا روانگردانهای صنعتی
غیرداروئی.
4 ـ دایر کردن یا اداره کردن مکان برای استعمال مواد مخدر یا روانگردانهای صنعتی غیرداروئی.
5 ـ استعمال مواد مخدر یا روانگردانهای صنعتی غیرداروئی به هر شکل و طریق، مگر در مواردی که قانون
مستثنی کرده باشد.
6 ـ تولید، ساخت، خرید، فروش، نگهداری آلات و ادوات و ابزار مربوط به ساخت و استعمال مواد مخدر یا
روانگردانهای صنعتی غیرداروئی.
7 ـ قرار دادن یا پناه دادن متهمین، محکومیت مواد مخدر یا روانگردانهای صنعتی غیرداروئیکه تحت تعقیبند
و یا دستگیر شدهاند.
8 ـ امحاء یا اخفاء ادله جرم مجرمان.
9 ـ قرار دادن مواد مخدر یا روانگردانهای صنعتی غیرداروئییا آلات و ادوات استعمال در محلی به قصد متهم کردن دیگری.
تبصره1 ـ منظور از مواد مخدر در این قانون، کلیه موادی است که در تصویب نامه راجع به فهرست مواد مخدر مصوب 1338 و اصلاحات بعدی آناحصاء یا توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به عنوان مخدر شناخته و اعلام میگردد.
تبصره2 ـ رسیدگی به جرائم مواد روانگردانهای صنعتی غیرداروئی تابع مقررات رسیدگی به جرائم مواد مخدر میباشد.
طبق ماده 4 ـ هر کس بنگ، چرس، گراس، تریاک، شیره، سوخته، تفاله تریاک و یا دیگر مواد مخدر یا روانگردانهای صنعتی غیرداروئی که فهرست آنها به تصویب مجلس شورای اسلامی میرسد را به هر نحوی به کشور وارد و یا به هر طریقی صادر یا ارسال نماید یا مبادرت به تولید، ساخت، توزیع یا فروش کند یا در معرض فروش قرار دهد با رعایت تناسب و با توجه به مقدار مواد مذکور به مجازاتهای زیر محکوم میشود:
1 ـ تا پنجاه گرم، تا چهارمیلیون ریال جریمه نقدی و تا پنجاه ضربه شلاق.
2 ـ بیش از پنجاه گرم تا پانصد گرم، از چهارمیلیون تا پنجاه میلیون ریال جریمه نقدی و بیست تا هفتاد و چهار
ضربه شلاق و در صورتی که دادگاه لازمبداند تا سه سال حبس.
3 ـ بیش از پانصد گرم تا پنج کیلوگرم، از پنجاه میلیون ریال تا دویست میلیون ریال جریمه نقدی و پنجاه تاهفتاد و چهار ضربه شلاق و سه تا پانزده سالحبس.
4 ـ بیش از پنج کیلوگرم، اعدام و مصادره اموال ناشی از همان جرم.
تبصره ـ هرگاه محرز شود مرتکبین جرائم موضوع بند 4 این ماده برای بار اول مرتکب این جرم شده و موفق به توزیع یا فروش آنها هم نشده و مواد،بیست کیلو یا کمتر باشد دادگاه با جمع شروط مذکور آنها را به حبس ابد و هفتاد و چهار ضربه شلاق و مصادره اموال ناشی از همان جرم مینماید. در اوزان بالای بیست کیلوگرم مرتکبین تحت هر شرایطی اعدام میشوند.
ماده 5 ـ هرکس تریاک و دیگر مواد مذکور در ماده 4 را خرید، نگهداری، مخفی یا حمل کند با رعایت تناسب و با توجه به مقدار مواد و تبصره ذیل همینماده به مجازاتهای زیر محکوم میشود:
1 ـ تا پنجاه گرم، تا سه میلیون ریال جریمه نقدی و تا پنجاه ضربه شلاق.
2 ـ بیش از پنجاه گرم تا پانصد گرم، پنج تا پانزده میلیون ریال جریمه نقدی و ده تا هفتاد و چهارضربه شلاق.
3 ـ بیش از پانصد گرم تا پنج کیلوگرم، پانزده میلیون تا شصت میلیون ریال جریمه نقدی و چهل تا هفتاد و چهار ضربه شلاق و دو تا پنج سال حبس.
4 ـ بیش از پنج کیلوگرم یا بیست کیلوگرم، شصت تا دویست میلیون ریال جریمه نقدی و پنجاه تا هفتاد و چهار ضربه شلاق و پنج تا ده سال حبس و در صورت تکرار برای بار دوم علاوه بر مجازاتهای مذکور، به جای جریمه مصادره اموال ناشی از همان جرم ، و برای بار سوم اعدام و مصادره اموال ناشی از همان جرم.
5 ـ بیش از بیست کیلوگرم تا یکصد کیلوگرم، علاوه بر مجازات مقرر در بند 4 به ازاء هر کیلوگرم دو میلیون ریال به مجازات جزای نقدی مرتکب اضافهمیگردد و در صورت تکرار اعدام و مصادره اموال ناشی از همان جرم.
6 ـ بیش از یکصد کیلوگرم، علاوه بر مجازات جریمه نقدی و شلاق مقرر در بندهای 4 و 5 حبس ابد و در صورت تکرار اعدام و مصادره اموال ناشی از همان جرم.
تبصره ـ مرتکبین جرائم فوق چنانچه به صورت زنجیرهای عمل کرده باشند و مواد برای مصرف داخل باشد مشمول مجازاتهای ماده 4 خواهند بود وچنانچه یکی از دو شرط موجود نباشد به مجازاتهای این ماده محکوم میگردند.
ماده 11 ـ مجازات اقدام به قاچاق مواد مخدر یا روانگردانهای صنعتی غیرداروئی موضوع این قانون به طور مسلحانه اعدام است و حکم اعدام در صورت مصلحت در محل زندگی مرتکبدر ملاء عام اجرا خواهد شد.
ماده 13 ـ هرگاه کسی واحد صنعتی، تجاری، خدماتی و یا محل مسکونی خود را برای انبار کردن، تولید و یا توزیع مواد مخدر یا روانگردانهای صنعتی غیرداروئی معد سازد و یا مورداستفاده قرار دهد و یا بدین منظور آنها را در اختیار دیگری بگذارد و نیز هرگاه نماینده مالک با اطلاع یا اجازه وی مرتکب این امور شود. موافقت اصولیو پروانه بهره برداری واحد صنعتی یا جواز کسب واحد تجاری و خدماتی مربوط لغو و واحد یا واحدهای مذکور در این ماده به نفع دولت ضبطمیگردد.
ماده 20 ـ هرکس آلات و ادوات مخصوص تولید یا استعمال مواد مخدر یا روانگردانهای صنعتی غیرداروئی را وارد کند، بسازد، خرید یا فروش کند، علاوه بر ضبط آنها به یک میلیون تا پنجمیلیون ریال جزای نقدی و ده تا پنجاه ضربه شلاق محکوم میشود. مرتکبین نگهداری، اخفاء یا حمل آلات و ادوات استعمال مواد مخدر، علاوه برضبط آنها به ازاء هر عدد صد تا پانصد هزار ریال جزای نقدی یا پنج تا بیست ضربه شلاق محکوم میشوند. عتایق از شمول این ماده مستثنی میباشند.