۱۳۹۷/۰۴/۲۴
–
۱۳۷ بازدید
از دیدگاه قرآن اولین و با سابقه ترین محل برای عبادت و پرستش خداوند کجاست؟
کعبه اوّلین خانه ای است که برای عبادت تودة مردم بنا نهاده شده و اوّلین مرکزی است که عبادت کنندگان را به سوی خود جذب کرده است؛ «إنَ أوَل بیًتٍ وُضِعَ لِلنُاس للَذی بِبَکَةَ مبارکاً و هُدی للعالَمین فیه ایاتّ بینات مقامُ إبراهیم و مَن دخله کان امِناًً وللهِ علی الناس حِجُّ البَیتِ مَنِ استطاع إلیه سبیلاََ و مَن کفر فإنَ الله غَنیّ عن العالَمین» آل عمران/96-97.
تعبیر از پایگاه کعبه به «بَکهِ» که به معنای «ازدحام و تراکم جمعیت» است نشان می دهد که کعبه، محوری جهانی بوده که از هر سوی عالم در گسترة زمان، به آن رجوع کرده اند و بر اثر انبوه جمعیت، جایگاه ان به «بکّه» نامگذاری شده است. (بحار96/77)
هنگامی که کعبه قبلة رسمی مسلمانان شد، پیروان کیش موسای کلیم(ع) اعتراض کردند که چگونه عنوان قبله از بیت المقدس به کعبه انتقال یافت؟ وحی نازل شد که: سابقة کعبه بیش از دیگر بناهای مذهبی عمومی است و کعبه اوّلین خانه ای است که برای عبادت بندگان خدا و هدایت همگان تأ سیس شده است، چنانکه با برکتهای فراوان وگوناگون همراه است وهدایت آ ن برای همة جوامع بشری بوده، مخصوص به عصر خاص یا نژاد معینی نیست. به همین جهت از دیر باز همة اقوام و مللی که به پرستش خدا معتقد بودند به کعبه احترام می گذاشتند و به علل گوناگونی تکریم ان را لازم می دانستند که تطور تاریخی و نقل و نقد آراء و عقاید آنان از مدار بحث کنونی بیرون است.
خلاصه این که، با استدلال به تقدم کعبه بر بیت المقدس و قدمت تاریخی و سابقةکهن آن، به اعتراض پیروان برخی از ادیان آسمانی پاسخ رسایی داده شد و شاید از همین بعد قدمت تاریخی کعبه است که قرآن کریم آن را «بیت عتیق» می داند؛ یعنی خانه کهن و دیرپای و سابقه دار، زیرا هر چیز سابقه داری را که از اهمیت و ارزش بر خوردار است عتیق، که معادل غیر عربی آن «انتیک» است، می نامند.
آیة الله جوادی آملی،صهبای حج
به نقل از سایت تبیان
تعبیر از پایگاه کعبه به «بَکهِ» که به معنای «ازدحام و تراکم جمعیت» است نشان می دهد که کعبه، محوری جهانی بوده که از هر سوی عالم در گسترة زمان، به آن رجوع کرده اند و بر اثر انبوه جمعیت، جایگاه ان به «بکّه» نامگذاری شده است. (بحار96/77)
هنگامی که کعبه قبلة رسمی مسلمانان شد، پیروان کیش موسای کلیم(ع) اعتراض کردند که چگونه عنوان قبله از بیت المقدس به کعبه انتقال یافت؟ وحی نازل شد که: سابقة کعبه بیش از دیگر بناهای مذهبی عمومی است و کعبه اوّلین خانه ای است که برای عبادت بندگان خدا و هدایت همگان تأ سیس شده است، چنانکه با برکتهای فراوان وگوناگون همراه است وهدایت آ ن برای همة جوامع بشری بوده، مخصوص به عصر خاص یا نژاد معینی نیست. به همین جهت از دیر باز همة اقوام و مللی که به پرستش خدا معتقد بودند به کعبه احترام می گذاشتند و به علل گوناگونی تکریم ان را لازم می دانستند که تطور تاریخی و نقل و نقد آراء و عقاید آنان از مدار بحث کنونی بیرون است.
خلاصه این که، با استدلال به تقدم کعبه بر بیت المقدس و قدمت تاریخی و سابقةکهن آن، به اعتراض پیروان برخی از ادیان آسمانی پاسخ رسایی داده شد و شاید از همین بعد قدمت تاریخی کعبه است که قرآن کریم آن را «بیت عتیق» می داند؛ یعنی خانه کهن و دیرپای و سابقه دار، زیرا هر چیز سابقه داری را که از اهمیت و ارزش بر خوردار است عتیق، که معادل غیر عربی آن «انتیک» است، می نامند.
آیة الله جوادی آملی،صهبای حج
به نقل از سایت تبیان