ادله عالم ذر مثل آیه میثاق، دلالت بر عهد و میثاق می کند ,به این مضمون که خدا از بشر پیمان گرفته و بشر به خدا میثاق سپرده تاموحد بوده و مطیع خدا باشد و غیر خدا را پرستش نکرده و شیطان را عبادت نکند. این میثاق و عهدگیری چون از تمام انسان هاست, پس همه انسان ها سابقه گرایش به حق در نهان آنهاوجود دارد وگرنه اخذ تعهد تکوینی و بستن پیمان روا نبود. یکی از آیاتی که مسئله توحید فطری را بیان کرده و دلالت می کند بر این که انسان در موطنی خاص شاهد وحدانیت حق بوده و ربوبیت خدا و عبودیت خود را مشاهده نموده, به طوری که با توجه به آن مجالی برای غفلت و نسیان نیست, آیه میثاق است که می فرماید: «وَ إِذا أَخذ رَبُّک مِن بَنی ادم مِن ظُهورهم ذُرِیَّتِهم و أَشهدهم عَلی أَنفسهم أَلَست بِرَبِّکم قالوا بَلی شَهدنا أن تقُولوُا یَوم القِیمة إنا کنا عن هذا غافِلین أو تقولوا إنما أشرک اباؤنا من قبل وکنا ذریه من بعدهم أفتهلکنا بما فعل المبطلون» (اعراف/172 و 173). [به یاد بیاور زمانی را که پروردگارت از پشت و صلب فرزندان آدم, ذریه آنها را برگرفت؛ و آنها را گواه بر خویشتن ساخت و فرمود: آیا من پروردگار شما نیستم؟ گفتند: آری, گواهی می دهیم, – خداوند – چنین کرد مبادا روز رستاخیز بگویید: ما از این غافل بودیم و از پیمان فطری توحید بی خبر ماندیم یا بگویید پدرانمان پیش از این مشرک بودند, ما هم فرزندانی بعد از آنها بودیم, آیا ما را به آنچه باطل گرایان انجام داده اند مجازات می کنی؟] مفاد اجمالی آیات یاد شده این است که خدای سبحان در موطنی حقیقت انسان را به وی نشان داد و در ان حالت که او شاهد حقیقت خود بود ، ربوبیت حقتعالی و عبودیت خویش را مشاهده کرد، خداوند در ان موطن شهودی با انسانها میثاق بر قرار کرد و از انان اقرار گرفت که ایا من پروردگار شما نیستم؟ همگان گفتند: بلی، تو ربّ مائی . در ان موطن علمی همگان ربوبیت حق و عبودیت خویش را پذیرفتند. آیة الله جوادی آملی،تفسیر موضوعی قرآن ج 12 (فطرت در قرآن)اما در مورد جنسیت بحث ٍ دیگری است و ربطی به عالم ذر یا میثاق ندارد . از نگاه قرآن نظام زوجیت یک اصل حاکم بر کل جهان است و همه چیز زوج آفریده شده اند.