خانه » همه » خبر » ترند ترین های خبری امروز » نابود شدن 1500 هواگرد اوکراینی/ هشدار روسیه درباره وقوع درگیری مستقیم نظامی با غرب/سفر وزیر دفاع انگیس به اوکراین و دیدار با زلنسکی/هشدار دیپلمات روس درباره خطر تشدید جنگ اوکراین

دانلود کتاب های امتحان شده

نابود شدن 1500 هواگرد اوکراینی/ هشدار روسیه درباره وقوع درگیری مستقیم نظامی با غرب/سفر وزیر دفاع انگیس به اوکراین و دیدار با زلنسکی/هشدار دیپلمات روس درباره خطر تشدید جنگ اوکراین

هشدار روسیه درباره وقوع درگیری مستقیم نظامی با غرب

بین الملل تابناک: صد و هفتمین روز از حمله روسیه به اوکراین با دستور ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور می‌گذرد؛ تهاجمی که رویداد‌های زیادی را به دنبال داشته و منجر به تحریم گسترده روسیه از سوی بلوک غرب شده است و دورنمای مشخصی برای پایان آن نیز وجود ندارد.

نابود شدن 1500 هواگرد اوکراینی
۱۴۰۱/۰۳/۲۰ – ۱۹:۲۹

با گذشت ۱۰۶ روز از آغاز عملیات نظامی ویژه روسیه در منطقه منطقه دونباس و وارد آمدن تلفات متعدد به دو طرف، مسکو امروز (جمعه) آمار جدیدی از خسارات ارتش اوکراین در عملیات شب گذشته منتشر کرد.

«ایگور کُناشنکوف» سخنگوی وزارت دفاع روسیه طی نشست خبری گفت: «سامانه‌های پدافند هوایی روسیه طی روز گذشته یک جنگنده سوخو-۲۵، یک جنگنده میگ-۲۹ و پنج پهپاد اوکراینی را منهدم کردند».

به نوشته وبگاه «ریانووستی»، وی با بیان اینکه نیروی هوایی روسیه در عملیات بامدادی، ۴۶ منطقه تمرکز نیروی انسانی و تجهیزات نظامی اوکراین را هدف قرار دادند، توضیح داد: «بیش از ۱۵۰ ملی‌گرای اوکراینی، ۶ دستگاه تانک، ۴ قبضه توپ و دو آتش‌بار موشک‌های گراد نابود شدند».

این مقام نظامی روس اضافه کرد: «نیروهای موشکی و توپخانه‌ای نیروی زمینی ارتش نیز ۶۲ پست فرماندهی، ۱۳۸ توپخانه و همچنین ۳۰۳ منطقه تمرکز نیروی انسانی و تجهیزات نظامی نیروهای مسلح اوکراین را هدف قرار دادند. در نتیجه حملات توپخانه‌ای، بیش از ۳۵۰ ملی‌گرای اوکراینی، ۷ خودروی زرهی، ۲ موشک انداز چندگانه، پنج قبضه توپ و خمپاره صحرایی، ۱۶ خودروی ویژه و همچنین ۱۱ انبار سلاح از بین رفتند».

کُناشنکوف در ادامه به ارائه آماری از کل خسارات و تلفات ارتش اوکراین از زمان آغاز عملیات نظامی روسیه در منطقه دونباس پرداخته و گفت حداقل ۱۵۰۰ فروند هواگرد این کشور را نابود کرده است.

به نوشته ریانووستی، وی در این‌باره گفت: «در مجموع ۱۹۵ جنگنده، ۱۳۰ بالگرد، ۱۱۶۸ هواپیمای بدون سرنشین، ۳۳۶ سامانه موشکی ضدهوایی، ۳۴۸۴ دستگاه تانک و سایر خودروهای زرهی رزمی، ۴۹۹ سامانه موشک‌انداز چندگانه، ۱۸۴۳ قبضه توپ و خمپاره، و همچنین ۳۵۲۸ خودروی نظامی ویژه متعلق به ارتش اوکراین منهدم شدند».

پیش از این، «اُلکسی رزنیکوف» وزیر دفاع اوکراین اذعان کرد که روزانه یکصد نظامی اوکراینی در نبرد با نیروهای روسیه کشته می‌شوند و حدود ۵۰۰ نظامی نیز در نبردهای دشوار با نیروهای روس زخمی می‌شوند.

سفر وزیر دفاع انگیس به اوکراین و دیدار با زلنسکی
۱۴۰۱/۰۳/۲۰ – ۱۹:۲۷

«بن والاس» وزیر دفاع آمریکا روز جمعه به اوکراین سفر کرده و با رئیس جمهور و وزیر دفاع این کشور دیدار کرد.

به نوشته وبگاه شبکه «اسکای نیوز»، وزارت دفاع انگلیس در بیانیه‌ای اعلام کرد سفر والاس به این منظور انجام شد که اطلاعات دست اولی درباره نیازهای نظامی اوکراین دریافت کند.

در این بیانیه آمده است: «در این سفر این اطمینان را ایجاد خواهد شد که حمایت متداوم انگلیس در حال افزایش است تا نیازهای مرتبط با وضعیت میدانی برطرف شوند».

وزارت دفاع انگلیس افزود: «هر سه در زمینه همکاری تنگاتنگ در راستای هدف مشترک آزاد کردن اوکرایناز اشغال غیر قانونی روسیه توافق کردند. آن‌ها همچنین تجهیزات و تمریناتی که انگلیس در حال حاضر فراهم می‌کند را به بحث گذاشتند».

این بیانیه می‌افزاید، این دیدارها همچنین بر تداوم تلاش انگلیس بر «فراهم کردن کمک‌های مرگبار و موثر مطابق با تهدیداتی که اوکراین با آن‌ها مواجه است» تمرکز داشتند.

سفر والاس به اوکراین در حالی انجام شده است که روسیه کشورهای غربی از جمله آمریکا و انگلیس را به آتش‌افروزی در اوکراین و ممانعت از مذاکره بین کی‌یف و مسکو متهم کرده است.

پشتیبانی قاطع پارلمان اروپا از پیشنهاد عضویت اوکراین در اتحادیه اروپا
۱۴۰۱/۰۳/۲۰ – ۱۹:۲۳

رئیس پارلمان اروپا از حمایت قاطعانه این پارلمان از پیشنهاد نامزدی اوکراین برای عضویت در اتحادیه اروپا خبر داد.

به گزارش خبرگزاری «رویترز»، «روبرتا متسولا» رئیس پارلمان اروپا در اجلاس امروز دموکراسی کپنهاگ از حمایت قاطع این پارلمان از پیشنهاد اوکراین جهت بدست آوردن موقعیت نامزدی برای پیوستن به اتحادیه اروپا خبر داد.

روبرتا متسولا در مصاحبه با خبرنگاران خاطرنشان کرد: «پارلمان اروپا قاطعانه از پیشنهاد اوکراین برای پیوستن به اتحادیه اروپا پشتیبانی می کند.»

پیش تر پارلمان اروپا با ٦٣٧ رای مثبت، ١٣ رای مخالف و ٢۶ رای ممتنع درخواست اوکراین برای پیوستن به اتحادیه اروپا را پذیرفته بود.

ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین در پی حمله نظامی روسیه به اوکراین از اتحادیه اروپا خواست با عضویت فوری کشورش در این نهاد از طریق رویه خاص موافقت کند.

در نامه‌ای که توسط روسای جمهور کشورهای عضو اتحادیه اروپا امضا شد؛ آمده بود: «ما، روسای جمهور بلغارستان، چک، استونی، لتونی، لیتوانی، لهستان، اسلواکی و اسلوونی که از اعضای اتحادیه اروپا هستیم قویا باور داریم که اوکراین مستحق دریافت الحاق فوری اتحادیه اروپا است.»

پذیرفتن تقاضای اوکراین توسط پارلمان اروپا به معنی عضویت کی‌یف در این اتحادیه نبود بلکه این رای گیری روند پیوستن اوکراین را آغاز کرد.

فنلاند در مرز خود با روسیه حصار می‌کشد
۱۴۰۱/۰۳/۲۰ – ۱۹:۲۲

دولت فنلاند روز جمعه از تصمیم این کشور برای احداث حصارهای جدید در بخش‌هایی از مرز خود با روسیه در نتیجه حمله مسکو به اوکراین، خبر داد.

به گزارش روزنامه لو فیگارو، هلسینکی به ویژه نگران است که مسکو از مهاجران برای اعمال فشار سیاسی استفاده کند.

در همین ارتباط فنلاند روز گذشته پیش‌نویس اصلاحیه‌ای را با هدف تقویت حصارها در نقاط خاصی از مرز گسترده خود به طول نزدیک به یکهزار و ۳۰۰ کیلومتر با روسیه ارائه کرد.

لو فیگارو مدعی است که این اقدام پس از نامزدی فنلاند برای عضویت در ناتو صورت می‌گیرد؛ راهبردی که این کشور را از اقدامات تلافی‌جویانه به اصطلاح ترکیبی مانند حملات سایبری یا عملیات بی‌ثبات‌سازی غیرنظامی بیمناک می‌کند.

مشاور وزیر کشور فنلاند به خبرگزاری فرانسه گفت: هدف از این لایحه بهبود ظرفیت عملیاتی مرزبانان در پاسخ به تهدیدات ترکیبی است.

آن ایهانوس (Anne Ihannus) اظهار داشت: جنگ در اوکراین به فوریت اجرای این طرح کمک کرده است.

در حال حاضر، مرزهای فنلاند توسط حصارهای چوبی کوچکی محافظت می‌شود که برای جلوگیری از عبور گاوها در نظر گرفته شده اند.

مدیر امور حقوقی مرزبانی فنلاند توضیح داد: آنچه ما اکنون به دنبال ساخت آن هستیم، حصارهای محکمی است که جلوه‌ای از موانع واقعی دارند.

سنا پالو (Sanna Palo) گفت: به احتمال زیاد، این حصار کل مرز شرقی را پوشش نخواهد داد، اما مکان‌هایی را که مهم‌ترین آنها محسوب می‌شوند، هدف قرار می‌دهد.

هشدار دیپلمات روس درباره خطر تشدید جنگ اوکراین
۱۴۰۱/۰۳/۲۰ – ۱۲:۲۰

واسیلی نبنزیا نماینده دائم روسیه در سازمان ملل گفت که ارسال تسلیحات سنگین به اوکراین از سوی غرب موجب تشدید درگیری در کی‌یف خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری تاس، سفیر روسیه که با شبکه انگلیسی بی بی‌سی مصاحبه کرده است، افزود: ارسال تسلیحات سنگین به اوکراین نشانه تشدید درگیری است و ممکن است روسیه را مجبور کند نیروهای اوکراینی را به جایی که نتوانند به قلمرو روسیه دسترسی داشته باشند، منتقل کند.

به گفته او ارائه این تسلیحات به اوکراین ثابت می‌کند که غرب یک جنگ نیابتی علیه روسیه در اوکراین به راه انداخته است.

نبنزیا تاکید کرد: اوکراین فقط یک مهره در یک بازی ژئوپلیتیک بزرگتر و این جنگ نیابتی غرب با روسیه است.

نخست وزیر مجارستان: ممنوعیت گاز روسیه اقتصاد اروپا را نابود می‌کند
۱۴۰۱/۰۳/۲۰ – ۱۲:۱۷

نخست وزیر مجارستان که پیشتر گفته بود اروپا در آستانه یک بحران اقتصادی جهانی به دلیل تحریم‌ها علیه روسیه است، ممنوعیت واردات گاز از روسیه را نابود کننده اقتصاد اروپا خواند.

 الجزیره روز جمعه به نقل از «ویکتور اوربان» در گفت و گو با یک رادیو محلی مجارستان تصریح کرد: ممنوعیت واردات گاز از روسیه می‌تواند اقتصاد اروپا را به نابودی بکشاند.

پیشتر، «گرگی گویلاش» وزیر کابینه مجارستان هم گفته بود کشورش هر گونه پیشنهاد اتحادیه اروپا را که باعث محدود شدن واردات انرژی از روسیه می شود، تحریم خواهد کرد.

«عبدالله شمس الدین» سردبیر شبکه تلویزیونی المیادین به دنبال این اظهارات نخست وزیر مجارستان در توئیتی نوشت: تنها رهبر اروپایی که جرات کرد هدف آمریکا از جنگ اوکراین را بیان کند.

چندی پیش رهبران اتحادیه اروپا در نشستی در بروکسل به توافق رسیدند تا نفت روسیه را که از طریق دریا عرضه می‌شود به عنوان بخشی از بسته ششم تحریم‌ها در پاسخ به عملیات نظامی در اوکراین تحریم کنند، در حالی که تحویل خط لوله در حال حاضر به صورت عادی ادامه خواهد داشت.

به دنبال این توافق مکانیسم پرداخت بهای گاز به روبل از اول ماه آوریل به دستور ولادیمیر پوتین اجرا شد و بعضی از کشورهای اروپایی که از اجرای این قانون خودداری کردند، گاز وارداتی آنها از سوی روسیه قطع شد.

برزیل: آماده همکاری برای پایان دادن به جنگ اوکراین هستم
۱۴۰۱/۰۳/۲۰ – ۱۲:۱۶

رئیس جمهوری برزیل به بایدن در جریان اجلاس کشورهای آمریکایی گفت که کشورش آماده همکاری مشترک با ایالات متحده به منظور حل درگیری اوکراین است.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، ژایر بولسونارو، رئیس جمهوری برزیل خطاب به جو بایدن، همتای آمریکایی‌اش گفت: ما آماده همکاری مشترک در زمینه یافتن راهی برای پایان دادن به درگیری بین روسیه و اوکراین هستیم چون باید، امیدواریم و دعا می‌کنیم که بتوانیم هر چه سریعتر از این وضعیت خارج شویم. بنابرین نه تنها اوکراین بلکه تمامی جهان باید به حالت عادی برگردد.

۱۹ مه سال جاری میلادی رونالدو کوستا فیلو، سفیر برزیل در سازمان ملل در جریان نشست شورای امنیت سازمان ملل درباره ناامنی غذایی جهانی گفت که جای تردیدی وجود ندارد که تحریم‌های یکجانبه غرب علیه روسیه تاثیر ثانویه بر فعالیت بازارها می‌گذارد که می‌تواند به افزایش هزینه‌ها منجر شده و بر دسترسی به غذا و کودهای کشاورزی اثر بگذارد.

بولسونارو همچنین به بایدن گفت که برزیل به محصولاتی از دیگر کشورها وابسته است و به همین دلیل ترجیح می‌دهد تا موضع توازن و صلح را در پیش بگیرد.

وی همچنین تاکید کرد، کشوری دارد که باید مدیریتش کند و به دلیل همین وابستگی باید محتاط رفتار کند به ویژه آنکه با تورم و بحران انرژی ناشی از پاندمی کرونا و درگیری اوکراین روبروست.

رئیس جمهوری برزیل همچنین افزود، کشورش و ایالات متحده باید در زمینه روابط تجاری و تقویت آن همکاری لازم را داشته باشند.

زلنسکی: میلیون‌ها نفر در نتیجه محاصره بنادر اوکراین دچار قحطی می‌شوند
۱۴۰۱/۰۳/۲۰ – ۱۲:۱۳

زلنسکی هشدار داد میلیون‌ها نفر به دلیل محاصره بنادر اوکراین در دریای سیاه توسط روسیه دچار قحطی می‌شوند و افزود: این روند جهان را در آستانه یک بحران وحشتناک غذایی قرار می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، روسیه بخش‌های بزرگی از سواحل اوکراین را تصرف کرده که این مساله به توقف صادرات محصولات کشاورزی و بالا رفتن قیمت غلات در سطح جهانی منجر شده است.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین گفت، کشورش در حال حاضر نمی‌تواند حجم زیادی از غلات شامل گندم، ذرت، روغن‌های گیاهی و سایر محصولات کشاورزی را صادر کند.

وی در بیانیه‌ای ویدئویی در مراسم TIME۱۰۰ Gala ۲۰۲۲ در نیویورک برای تعیین صد فرد تاثیر گذار جهانی در سال ۲۰۲۲ از دید مجله تایم گفت: میلیون‌ها نفر در سراسر جهان در صورت تداوم محاصره بنادر اوکراین در دریای سیاه توسط روسیه ممکن است دچار قحطی شوند.

اوکراین: روسیه در حال شکست ما در خطوط مقدم است
۱۴۰۱/۰۳/۲۰ – ۱۲:۱۱

معاون رئیس اطلاعات نظامی اوکراین گفت که کی‌یف در حال شکست در مقابل روسیه در خطوط مقدم است و اکنون برای دور نگه داشتن روسیه تقریباً تنها به سلاح‌های غرب متکی است.

«وادیم اسکیبیتسکی» معاون رئیس اطلاعات نظامی اوکراین در مصاحبه با روزنامه انگلیسی «گاردین» اظهار داشت: این جنگ اکنون توپخانه‌ای است. خطوط مقدم اکنون جایی است که آینده را تعیین می‌کند و ما از نظر توپخانه‌ای در حال شکست هستیم.

وی افزود: اکنون همه چیز به آنچه [غرب] به ما می‌دهد بستگی دارد. اوکراین یک توپخانه تا ۱۰ تا ۱۵ قطعات توپخانه‌ای روسی دارد. شرکای غربی ما حدود ۱۰ درصد از آنچه را که دارند به ما داده‌اند.

به گفته اسکیبیتسکی، اوکراین روزانه از ۵۰۰۰ تا ۶۰۰۰ گلوله توپ استفاده می‌کند. او در مورد مهماتی که از توپخانه شلیک می‌شود، گفت: ما تقریباً تمام مهمات [توپخانه] خود را مصرف کرده‌ایم و اکنون از گلوله‌های استاندارد ناتو با کالیبر ۱۵۵ استفاده می‌کنیم. اروپا همچنین در حال تحویل گلوله‌های با کالیبر پایین‌تر است، اما با رو به اتمام گذاشتن، میزان (تحویل) آن کمتر می‌شود.

هشدار روسیه درباره وقوع درگیری مستقیم نظامی با غرب

روسیه به غرب هشدار داد که حملات سایبری علیه زیرساخت‌های این کشور منجر به رویارویی مستقیم نظامی می‌شود و تلاش‌ها برای به چالش کشیدن مسکو در حوزه سایبری با اقدامات متقابلی همراه خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری رویترز، این هشدار پس از آن منتشر شد که به نظر می‌رسید وبسایت وزارت مسکن روسیه چند روز گذشته هک شده و طی جست‌وجوی اینترنتی این سایت، نماد “افتخار برای اوکراین” ظاهر شده است.

وزارت امور خارجه روسیه بیانیه‌ای را منتشر و به حملات سایبری علیه موسسات و زیرساخت‌های روسیه اشاره کرد و گفت که ایالات متحده و اوکراین در این خصوص باید پاسخگو باشند.

در این بیانیه آمده است: «خیالتان راحت. روسیه چنین اقدامات خصمانه‌ای را بی‌جواب نخواهد گذاشت. تمامی اقدامات براساس قوانین بین‌المللی اتخاذ خواهد شد.»

این بیانیه متذکر شد: «نظامی سازی فضای اطلاعاتی توسط غرب، خطر درگیری مستقیم نظامی با پیامدهای غیرقابل پیش‌بینی را به شدت افزایش داده است.»

آمادگی مکرون برای ارسال تسلیحات سنگین به اوکراین

سرویس مطبوعاتی ریاست‌جمهوری فرانسه گفت که رئیس‌جمهوری این کشور درخصوص ارسال “تسلیحات سنگین” به اوکراین اعلام آمادگی کرده است.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه روز پنجشنبه طی تماسی تلفنی با ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، درخصوص نیازهای اوکراین در زمینه مالی، سیاسی و همچنین کمک‌های بشر دوستانه سوالاتی را پرسید.

این سرویس مطبوعاتی در بیانیه‌ای اعلام کرد: «رئیس‌جمهوری فرانسه جهت مرتفع کردن این نیازها از جمله ارسال تسلیحات سنگین به اوکراین اعلام آمادگی می‌کند.»

دعوت اوکراین به نشست ناتو

اوکراین قرار است در اجلاس قریب‌الوقوع ناتو در مادرید، اسپانیا دعوت شود اما هنوز مشخص نیست که آیا زلنسکی به شخصه در آن شرکت می‌کند یا خیر.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، بر اساس خبر منتشر شده در روزنامه “اروپا پرس” تصمیم ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین برای سفر به مادرید به وضعیت درگیری‌ها در کشورش بستگی دارد و اینکه آیا در اجلاس ناتو در پایتخت اسپانیا به شخصه شرکت کند یا خیر، هنوز مشخص نیست.

اجلاس ناتو قرار است ۲۸ تا ۳۰ ژوئن سال جاری میلادی در مادرید برگزار شود.

پوتین: تورم در کشورهای غربی پیامد اشتباهات خودشان است

«ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه در مورد تحریم‌های غرب که اقتصاد روسیه را هدف قرار داده، گفت که منزوی کردن چنین کشور بزرگی غیرممکن است.

در واکنش به عملیات نظامی مسکو در اوکراین، کشورهای غربی مجموعه‌ای از تحریم‌های ضد روسیه را با هدف «انزوای» این کشور از اقتصاد جهانی اعمال کرده‌اند. پوتین در خصوص تحریم‌های ضد روسی اظهار داشت: برای کشوری مانند روسیه، محصور شدن با حصاری از بیرون غیرممکن است. و ما خودمان قرار نیست چنین حصاری در اطراف [کشور خودمان] ایجاد کنیم.

به گزارش خبرگزاری «اسپوتنیک»، پوتین همچنین توضیح داد که این کشور هرگز یک اقتصاد بسته نخواهد داشت. به گفته وی، مسکو به دنبال ایجاد یک «پرده آهنین» به سبک شوروی در اطراف خود نیست، بلکه ترجیح می‌دهد برای هر کشوری که بخواهد با آن تجارت کند گشوده بماند. رئیس‌جمهور روسیه گفت «آن‌هایی که ترجیح می‌دهند با روسیه تجارت نکنند، فقط خود را غارت می‌کنند».

پوتین همچنین در اشاره به ادعاها مبنی بر اینکه شخصا وی مسئول افزایش سرسام‌آور تورم در کشورهای غربی است، گفت که او هیچ ارتباطی با مشکلات اقتصادی کشورهای دیگر ندارد. وی خاطرنشان کرد: این نتیجه اشتباهات خود آن‌ها [کشورهای غربی در مدت طولانی] است.

طبق این گزارش، در حالی که مقام‌های آمریکایی مرتباً از تورم بی‌سابقه کشورشان تحت عنوان «افزایش قیمت پوتین» یاد می‌کنند، رئیس‌جمهور روسیه به شوخی گفت که «آن‌ها همین حالا هم تورم را با نام من صدا می‌کنند». پوتین همچنین گفت که نسل کنونی روسیه سرنوشتی مشابه پتر کبیر امپراتور قرن هفدهم روسیه دارد که «سرزمین‌ها را بازگرداند و تقویت کرد».

او با بیان این که اگر کشوری قادر به تصمیم‌گیری مستقل برای خود به ویژه در شرایط سخت ژئوپلیتیک امروز نباشد، مستعمره است، ادامه داد: برای ادعای رهبر بودن، چه رسد به یک رهبر جهانی، هر کشور، هر ملت، هر قومی باید حاکمیت خود را تضمین کند. یک کشور یا ملت یا مستقل است یا مستعمره، حد وسطی وجود ندارد.

اوکراین: موشک‌های آمریکایی ضدکشتی تحویل گرفته‌ایم

وزیر دفاع اوکراین گفت، کشورش موشک‌های ضدکشتی هارپون ساخت آمریکا را تحویل گرفته است.

به گزارش راشا تودی، الکسی رزنیکوف وزیر دفاع اوکراین روز پنجشنبه با انتشار پستی در شبکه‌های اجتماعی اظهار کرد که کشورش موشک‌های ضدکشتی هارپون ساخت آمریکا را تحویل گرفته است. دولت دانمارک ماه گذشته ارسال این نوع موشک‌ها را به اوکراین خبر داده بود.

این مقام اوکراینی هدف از استفاده از این موشک‌ها را دفاع از مناطق ساحلی عنوان کرد. وی اظهار امیدواری کرد، موشک‌ هارپون به همراه موشک‌های نپتون ساخت کشورش بتوانند در مقابل حملات مسکو در دریای سیاه مقابله کنند.

نیروهای اوکراین پیش از این مدعی شده بودند که رزمناو مسکوا متعلق به روسیه را در اواسط ماه آوریل با موشک‌های نپتون هدف قرار داده‌اند. مسکو گفته بود آتش سوزی در کشتی عامل غرق شدن کشتی شده بود.

رزنیکوف قبلاً ترکیب هارپون و نپتون را با عنوان برادران نظامی یاد کرده بود که اوکراین را قادر می‌سازد دریای سیاه را دوباره امن و آزاد کند.

تحویل سامانه موشکی هارپون به اوکراین پاسخی به درخواست ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور این کشور برای دریافت موشک‌های ضد کشتی به منظور کمک به ارتش در دفع حملات نیروهای روسیه در خط ساحلی جنوبی اوکراین است.

کارشناسان این اقدام را گام مهمی در راستای افزایش توانایی و شدت عمل اوکراینی‌ها علیه روس‌ها توصیف کرده‌اند. این سامانه موشکی می‌تواند برد حمله اوکراین علیه کشتی‌های روسیه در دریای سیاه را افزایش دهد.

موشک ضد کشتی هارپون که محصول شرکت آمریکایی مک‌دانل داگلاس است هر چند سیستمی قدیمی به شمار می‌رود با این حال انواع ارتقاء یافته آن هنوز در خدمت بسیاری از نیروهای دریایی کشورهای جهان قرار دارد. این موشک ۱۲۴ کیلومتر برد دارد و یک کلاهک جنگی به وزن ۲۲۱ کیلوگرم را حمل می‌کند.

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها