خانه » همه » خبر » ناسا در یک سال چقدر پول خرج می‌کند؟

دانلود کتاب های امتحان شده

ناسا در یک سال چقدر پول خرج می‌کند؟

اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، ناسا در سال آینده، بودجه بیشتری نسبت به امسال (۲۰۲۳) دریافت خواهد کرد.

درخواست بودجه فدرال کاخ سفید برای سال مالی ۲۰۲۴ به تازگی منتشر شده است و در آن، بودجه ۲۷.۲ میلیارد دلاری برای ناسا در نظر گرفته شده است. این رقم ۱.۸ میلیارد دلار بیشتر از میزان دریافتی این آژانس فضایی در سال جاری است که نشان‌دهنده ۷ درصد افزایش است.

با این حال، طبق معمول، سهم ناسا از بودجه کلان ایالات متحده کم است، چرا که بودجه کلی هزینه‌های فدرال در سال ۲۰۲۴ به ۶.۸ تریلیون دلار می‌رسد.البته این ارقام که به تازگی فاش شده‌اند، هنوز نهایی نشده‌اند و برنامه بودجه باید توسط کنگره آمریکا تصویب شود.

در بودجه ناسا، ۸.۱ میلیارد دلار برای برنامه اکتشاف ماه «آرتمیس» در سال مالی ۲۰۲۴ که از اول اکتبر ۲۰۲۳ آغاز می‌شود و تا ۳۰ سپتامبر ۲۰۲۴ ادامه می‌یابد، اختصاص داده شده است که حاکی از افزایش ۵۰۰ میلیون دلاری نسبت به بودجه مصوب سال ۲۰۲۳ برای برنامه «آرتمیس» است.

این بودجه قرار است به طور کامل نیاز مالی موشک‌ها، فضاپیماهای سرنشین‌دار، فرودگرهای ماه، لباس‌های فضایی و سایر سیستم‌های مورد نیاز برای پرواز فضانوردان به مدار ماه در ماموریت «آرتمیس ۲» و سپس فرود فضانوردان از جمله اولین زن، اولین فرد رنگین پوست و اولین فضانورد از یک کشور دیگر غیر از آمریکا را تامین کند.

مقام‌های کاخ سفید در این درخواست بودجه ۱۸۲ صفحه‌ای عنوان کرده‌اند که در مأموریت‌های بعدی آرتمیس، در حالی که آمریکا توسعه یک پایگاه دائمی روی ماه را آغاز می‌کند، به سمت اکتشاف مریخ می‌رود.

این افزایش بودجه را می‌توان به عنوان یک رأی اعتماد به برنامه آرتمیس دانست که در اواخر سال گذشته به موفقیت بزرگی دست یافت و ماموریت بدون سرنشین آرتمیس ۱ توانست سفر ۲۵ روزه خود را به مدار ماه و بازگشت به زمین انجام دهد و آمادگی و توانایی‌های پرتاب فضایی جدید ناسا شامل موشک جدید SLS و کپسول اوریون را به نمایش بگذارد.

ماموریت آرتمیس ۲ قرار است در سال ۲۰۲۴ به فضا پرتاب شود و اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، ماموریت آرتمیس ۳ یک سال بعد یا بیشتر، فضانوردان را در نزدیکی قطب جنوبی ماه فرود خواهد آورد.

بودجه سال ۲۰۲۴ همچنین ۹۴۹ میلیون دلار به پروژه بازگشت نمونه از مریخ به زمین اختصاص می‌دهد که با همکاری آژانس فضایی اروپا در اوایل سال ۲۰۳۳ انجام خواهد شد.

این نمونه‌ها توسط مریخ‌نورد استقامت (Perseverance) ناسا جمع‌آوری می‌شوند که در فوریه ۲۰۲۱ در کف دهانه جیزرو (Jezero) مریخ فرود آمد. استقامت در مجموع ۳۸ استوانه تیتانیومی نمونه‌گیری را با خود به مریخ برده است که تاکنون ۱۸ عدد از آنها را پر کرده است.

از دیگر نکات برجسته در این درخواست بودجه، درخواست اختصاص ۲.۵ میلیارد دلار برای برنامه علوم زمین ناسا و ۱۸۰ میلیون دلار برای توسعه یک یدک‌کش فضایی جدید است که می‌تواند به خارج کردن ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) از مدار، در کنار سایر وظایف کمک کند.

انتظار می‌رود ایستگاه فضایی بین‌المللی در پایان سال ۲۰۳۰ بازنشسته شود و مدت کوتاهی پس از آن باید به طور ایمن و به صورت کنترل شده از مدار خارج شود. در سند بودجه آمده است که این یدک‌کش فضایی جدید، جایگزینی برای سیستم‌های روسی است که ممکن است نتوانند این وظیفه را به خوبی انجام دهند.

در خصوص بودجه پیشنهادی جدید که اصطلاحا لاغر بسته شده است، جزئیات بیشتری ارائه نشده است و باید تا دوشنبه ۱۳ مارس، زمانی که بودجه تکمیل‌شده منتشر می‌شود، منتظر ماند. ناسا در آن روز یک کنفرانس مطبوعاتی برای بحث در مورد بودجه برگزار خواهد کرد.

5858

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها