خانه » همه » خبر » نامه عجیب وزیر آموزش و پرورش به رئیسی/«دانش‌آموزان را که نمی‌توان در منزل قفل و زنجیر کرد»

دانلود کتاب های امتحان شده

نامه عجیب وزیر آموزش و پرورش به رئیسی/«دانش‌آموزان را که نمی‌توان در منزل قفل و زنجیر کرد»

ایرن مهرگان: وزیر آموزش و پرورش در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران اعلام کرد که طی نامه‌ای به رئیس‌جهور پیشنهاد داده است که مدارس تعطیل نشوند مگر در موارد نادر و حاد،‌ یوسف نوری ادامه داده است:« حقیقتا ما نگران دانش آموزان به دلیل این تعطیلی‌ها هستیم. شما می‌دانید آموزش مجازی در دوره آموزش عمومی و پیش دبستانی کارایی لازم را ندارد ولو اینکه می‌دانید همکاران ما زحمت زیادی را در این زمان می‌کشند.»

او گفته است: «وقتی مدارس تعطیل می‌شوند اینگونه نیست که دانش آموزان در خانه بمانند و در بیشتر شهرهای ما دانش آموزان بیرون می‌آیند و با دوستان خود بازی می‌کنند و حضور موثر در کلاس درس ندارند و این چیزی است که باعث نگرانی معلمان و اولیا می‌شود.»

وزیر آموزش و پرورش از حالا اعلام کرده است که هفته آینده تعطیل نیست.

اولین سوالی که بعد از این اظهارنظرهای وزیر آموزش و پرورش به ذهن می‌رسد این است که اساسا او چنین اختیاراتی دارد و می‌تواند شخصا درباره آلودگی هوا و تعطیلی مدارس تصمیم بگیرد؟

برای پاسخ به این سوال باید برویم سراغ آیین‌نامه اجرایی تبصره ۳ ماده ۳ قانون هوای پاک، همان قانونی که می‌گوید در مواقع اضطرار آلودگی هوا یعنی مواقعی که استمرار پایداری جوی (بر اساس اعلام سازمان هواشناسی کشور) یا افزایش میزان غلظت آلاینده ها (بر اساس اعلام وزارت بهداشت با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست) در کوتاه مدت، سلامت انسان و محیط زیست را دچار مخاطره جدی کند، باید کارگروهی در استانداری تشکیل شود تا تصمیمات لازم گرفته شود.

بدین ترتیب در شرایط پایداری و وارونگی دما در صورتی که سازمان هواشناسی برای حداقل ۴۸ ساعت پدیده وارونگی دما و پایداری را پیش بینی کند، وزارت بهداشت یکی از شرایط سه‌گانه هشدار، اضطرار و بحران را با توجه به میزان آلاینده‌ها اعلام می‌کند و پس از کارگروه مورد نظر با حضور نمایندگان سازمان حفاظت از محیط زیست، وزارت بهداشت، وزارت کشور و سازمان هواشناسی با مسئولیت استانداری تصمیمات لازم را اتخاذ می‌کند.

یادداشت عجیب وزیر آموزش و پرورش به رئیسی/«دانش‌آموزان را که نمی‌توان در منزل قفل و زنجیر کرد»

یکی از تصمیمات رایج در این شرایط، تعطیلی مدارس، اجرای طرح زوج و فرد و ممنوعیت تردد در سطح شهر، تعطیلی کارخانه‌های آلاینده و در نهایت تعطیلی ادارات در شرایط بحرانی است.

داریوش گل‌علیزاده، سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط‌زیست با تایید این روند برای تصمیم‌گیری درباره تعطیلی مدارس می‌گوید: تصمیمات این کارگروه کاملا آنی و کوتاه مدت است تا مردم کمترین آسیب را از خطرات آلودگی هوا ببینند و هم اینکه هوا به مرحله خیلی خطرناک نرسد.

او ادامه می‌دهد: وزارت آموزش و پرورش هم مثل بقیه اعضای کارگروه یک رای برای تصمیم‌گیری دارد و این‌طور نیست که بدون هماهنگی‌های لازم، بدون در نظر گرفتن سلامت دانش‌آموزان بتواند تصمیم بگیرد.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه باید زمینه‌های دورکاری والدین و آموزش آنلاین به خوبی فراهم شود، می‌گوید: مردم و دانش‌آموزان را که نمی‌توان در منزل قفل و زنجیر کرد، و به این دلیل که ممکن است برخی از دانش‌آموزان در منزل نمی‌مانند برای همه در هوای آلوده و مضر تصمیم به بازگشایی مدارس گرفت.

او معتقد است که در هر حال تصمیم برای تعطیلی مدارس در هوای آلوده که برای دانش‌آموزان و سلامتی‌شان مضر است، تصمیمی نیست که از قبل گرفته شود.

گفتنی است که برای پیگیری این موضوع و گرفتن اطلاعات بیشتر با تلفن همراه سخنگوی وزارت آموزش و پرورش تماس گرفته شد که تا لحظه انتشار این مطلب، تماس‌ها بی پاسخ ماند.

بیشتر بخوانید:

مدارس هفته آینده تعطیل می‌شود؟/ پاسخ وزیر آموزش‌وپرورش

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها