خانه » همه » خبر » ترند ترین های خبری امروز » نامه ۴۳ مقام ارشد اروپایی به ایران و آمریکا درباره برجام/ ارسال نامه تهدیدآمیز به همراه گلوله به منزل نخست‌وزیر اسرائیل/ اعلام سیاست‌های طالبان در قبال مسائل مرزی با ایران/ حمله هوایی اسرائیل به خاک سوریه

دانلود کتاب های امتحان شده

نامه ۴۳ مقام ارشد اروپایی به ایران و آمریکا درباره برجام/ ارسال نامه تهدیدآمیز به همراه گلوله به منزل نخست‌وزیر اسرائیل/ اعلام سیاست‌های طالبان در قبال مسائل مرزی با ایران/ حمله هوایی اسرائیل به خاک سوریه

نامه 43 مقام ارشد اروپایی به ایران و آمریکا درباره برجام/ ارسال نامه تهدیدآمیز به همراه گلوله به منزل نخست‌وزیر اسرائیل/ اعلام سیاست‌های طالبان در قبال مسائل مرزی با ایران/ حمله هوایی اسرائیل به خاک سوریه

بین الملل تابناک: نامه ۴۳ مقام ارشد اروپایی به ایران و آمریکا درباره برجام، ارسال نامه تهدیدآمیز به همراه گلوله به منزل نخست‌وزیر اسرائیل، اعلام سیاست‌های طالبان در قبال مسائل مرزی با ایران، حمله هوایی اسرائیل به خاک سوریه و تصویب قطعنامه در مجمع عمومی سازمان ملل درباره حق وتو، از مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های منطقه و جهان در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.

نامه ۴۳ مقام ارشد اروپایی به ایران و آمریکا درباره برجام

۴۳ مقام‌ ارشد سابق کشورهای اروپایی از قبیل وزرای خارجه پیشین انگلیس، سوئد و «خاویر سولانا»، نامه سرگشاده‌ای با موضوع مذاکرات وین منتشر کردند.

۴۳ تن از مقام‌های پیشین کشورهای مختلف انگلیس، دانمارک، سوئد، جمهوری چک، به همراه دیپلمات‌های اسبق آلمانی، فرانسوی، مجارستانی، ایتالیایی، ترکیه‌ای به همراه چهره‌های شناخته‌ای از قبیل «خاویر سولانا» مسئول سیاست خارجی اسبق اتحادیه اروپا، «جک استراو» وزیر خارجه پیشین انگلیس و «هانس بلیکس» مدیرکل پیشین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از جمله نویسندگان این سرگشاده هستند.

در این نامه آمده است: «امروز، اعضای “شبکه رهبری اروپا” با سوابق سیاسی و دیپلماتیک، اعضای هیات مدیره گروه بین‌المللی بحران و اعضای شورای روابط خارجی اروپا با انتشار نامه‌ سرگشاده از روسای جمهور بایدن و رئیسی می‌خواهیم تا درباره مذاکرات آتی در خصوص توافق هسته‌ای ایران تا رسیدن به نتیجه موفقیت آمیز انعطاف نشان دهند و روی برجسته کردن مزایای عدم اشاعه برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) تاکید داریم.»

آنها تصریح کردند: «ما نامه می‌نویسیم تا نگرانی فزاینده خود را از اینکه مذاکرات برای احیای پایبندی ایران به برجام و بازگشت ایالات متحده به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) به نظر می‌رسد وارد دوره‌ای از رکود شده است، بیان کنیم؛ موضوعی که پیشرفت واقعی و خوشایند حاصل شده در ماه‌های اخیر در جهت برقراری مجدد این توافق را یک دستاورد منع اشاعه و برای صلح و امنیت بین المللی حیاتی است، تهدید می‌کند.»

طبق این نامه سرگشاده، «در برهه‌ای که همکاری‌های فراآتلانتیک برای پاسخ به حمله غیرقانونی روسیه به اوکراین حیاتی‌تر شده است، برای رهبران آمریکا و اروپا اشتباه بزرگی است که اجازه بدهند فرصت برای خنثی کردن بحران هسته‌ای در خاورمیانه از دست برود.»

نامه 43 مقام ارشد اروپایی به ایران و آمریکا درباره برجام/ ارسال نامه تهدیدآمیز به همراه گلوله به منزل نخست‌وزیر اسرائیل/ اعلام سیاست‌های طالبان در قبال مسائل مرزی با ایران/ حمله هوایی اسرائیل به خاک سوریه

به باور آنها، برجام موفقیت آمیز بود. دیپلماسی چندجانبه ادامه‌دار که در آن تعدادی از امضاکنندگان (نامه سرگشاده ذیل) شخصاً درگیر بودند، توافقی را تضمین کرد که اهداف مشترک ما در زمینه عدم اشاعه را تضمین کرده بود. حفظ منافع حاصل از توافقی که محدود کردن ذخایر اورانیوم غنی شده ایران و سطح غنی سازی آن را محدود می‌کند و جدول زمانی برای انباشت مواد شکافت پذیری را که می‌تواند برای یک سلاح بالقوه استفاده شود، تمدید می‌کند، و همه این کارها تحت نظر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار دارد، دلیلی است که دولت‌های اروپایی تصمیم بی ملاحظه دولت ترامپ مبنی بر کنار گذاشتن توافق را بدون جایگزینی مناسب رد و پس از خروج ایالات متحده در سال 2018 برای زنده نگه داشتن این توافق سخت تلاش کردند.»

نویسندگان این نامه نوشتند: «راهبردی که ایالات متحده بیش از دو سال پس از این خروج (از توافق برجام) تنها مبتنی بر “فشار حداکثری” دنبال کرد، تنها نتیجه‌ای جز تشدید تنش هسته‌ای، جنگ خطرناک منطقه‌ای و محرومیت اقتصادی برای مردم ایران نداشت. میراث این خطای راهبردی را امروزه می‌توان بر حسب موارد زیر سنجید: میزان تُن اورانیوم غنی شده‌ای که ایران از آن زمان انباشته کرده است؛ از جمله اورانیوم غنی شده تا درجه نزدیک، هزاران سانتریفیوژ پیشرفته در حال چرخش و بازه زمانی به سرعت رو به کاهش ایران برای دستیابی به زمان گریز. رئیس‌جمهور بایدن بازگشت متقابل ایالات متحده و ایران به تعهدات مربوطه خود تحت توافق ۲۰۱۵ را به درستی به عنوان یک اصلاح مسیر ضروری شناسایی کرد.»

در ادامه یادداشت آمده است: «از آوریل ۲۰۲۱، مذاکرات سخت اما مثمرثمر در وین باعث نگارش پیش‌نویس سندی شد که در ازای برداشتن تحریم‌های اعمال‌شده آمریکا در دوران دولت ترامپ که با برجام ناسازگار است، پیشرفت‌های هسته‌ای ایران را معکوس می‌کند؛ همانطور که جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بیش از یک ماه پیش بیان کرد: یک متن نهایی اساسا آماده و روی میز است.

از نظر آنها، «دو سناریو محتمل در پیش است: در یک سناریو، ایالات متحده به سرعت رهبری قاطع و انعطاف لازم را برای حل و فصل مسائل باقیمانده از اختلافات سیاسی (نه هسته‌ای) با تهران نشان می‌دهد. در سناریوی دیگر، طرف‌ها وارد یک وضعیت بن‌بست فرسایشی می‌شوند که منافع هیچ‌یک از طرفین را تامین نمی‌کند و خطر تبدیل وضعیت به چرخه افزایش تنش هسته‌ای می‌شود که ناگزیر با استفاده بیشتر از ابزارهای قهری با آن مقابله می‌شود.»

نگارندگان نامه سرگشاده در ادامه نوشتند: «می‌دانیم که مسائل سیاسی مربوط به این موضوع، به ویژه در مورد موضوعاتی مانند نامگذاری سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان یک سازمان تروریستی خارجی، دشوار است؛ موضوعی که بنا بر گزارش‌ها، آخرین موضوع اختلافی است. در حالی که البته جزئیات این موضوعات باید توسط سیاستگذاران ایالات متحده تعیین شوند، ما معتقدیم که راه‌هایی وجود دارد که مزایای ضد تروریسم نامگذاری کنونی تامین شود و در عین حال درخواست خاص ایران را برآورده می‌کند و ما بررسی کامل آنها را ضروری می‌دانیم. ایران به نوبه خود نباید انتظار داشته باشد که توافق هسته‌ای به حوزه‌های گسترده‌تری از اختلافات بین تهران و واشنگتن رسیدگی کند. هر دو طرف باید با درک این موضوع که پیامدهای راهبردی شکست شدید و عمیق خواهد بود، به مرحله نهایی مذاکره نزدیک شوند.»

آنها در پایان نوشتند: «بر اساس تجربه طولانی‌مان در دیپلماسی و حکمرانی، ما توافق بین آمریکا و ایران در مذاکرات وین را کاملاً ممکن می‌بینیم. با توجه به رسیدن به فاصله بسیار نزدیک به خط پایان مذاکرات، ما از رئیس‌جمهور بایدن و رهبری ایران می‌خواهیم در برخورد با موضوعی که برای رژیم جهانی منع اشاعه سلاح‌های هسته‌ای و ثبات منطقه اهمیت دارد انعطاف‌ نشان دهند و این مذاکرات را به نتیجه موفقیت‌آمیز برسانند.»

ارسال نامه تهدیدآمیز به همراه گلوله به منزل نخست‌وزیر اسرائیل

سازمان اطلاعات و امنیت داخلی رژیم موقت صهیونیستی (شاباک یا شین‌بت) در حال انجام تحقیقات در خصوص نامه‌ای با محتوای تهدیدآمیز است که به همراه یک گلوله به منزل «نفتالی بنت»، نخست‌وزیر این رژیم ارسال شده است.

طبق گزارش روزنامه تایمز اسرائیل، پلیس رژیم موقت صهیونیستی گفته نامه‌ای را در اختیار دارد که خطاب به نفتالی بنت و خانواده او نوشته و به همراه یک گلوله به منزل آنها ارسال شده است.

پلیس رژیم صهیونیستی در بیانیه‌ای اعلام کرده به همراه شین‌بت مشترکاً در حال تحقیق روی این موضوع هستند. تل‌آویو به رسانه‌ها دستور داده از انتشار جزئیات بیشتر درباره جزئیات این موضوع خودداری کنند.

گزارش روزنامه تایمز اسرائیل حاکی است رژیم موقت صهیونیستی به رسانه‌ها دستور توقف اطلاع‌رسانی درباره ارسال نامه‌ تهدیدآمیز برای نفتالی بنت داده‌اند.

این گزارش در شرایطی منتشر شده که رسانه‌های صهیونیستی روز گذشته (دوشنبه) اعلام کرده بودند که مقام‌های تل‌آویو، با توجه به شرایط امنیتی موجود در سرزمین‌های اشغالی به سفر خارجی نخواهند رفت.

طبق گزارش پایگاه خبری «i24»، مقامات ارشد تل‌آویو از جمله «نفتالی بنت» نخست‌وزیر، «یائیر لاپید» وزیر خارجه و «بنی گانتز» وزیر جنگ رژیم موقت صهیونیستی به توافق رسیده‌اند که تمام برنامه‌های خود برای سفر خارجی در آینده نزدیک را لغو کنند.

نامه 43 مقام ارشد اروپایی به ایران و آمریکا درباره برجام/ ارسال نامه تهدیدآمیز به همراه گلوله به منزل نخست‌وزیر اسرائیل/ اعلام سیاست‌های طالبان در قبال مسائل مرزی با ایران/ حمله هوایی اسرائیل به خاک سوریه

منابع رسانه‌ای عبری زبان علاوه بر تشدید وضعیت امنیتی در سرزمین‌های اشغالی، دلایل دیگری برای این تصمیم از سوی مقامات صهیونیست عنوان کرده‌اند که مهم‌ترین‌شان ایجاد بحران سیاسی برای کابینه بنت در پی از دست دادن اکثریت پارلمان تل‌آویو (کنست) بوده است.

یکی از مسئولان سیاسی تل‌آویو به پایگاه خبری «اسرائیل هیوم» گفته بود که انجام سفرهای سیاسی، ماموریتی است که مقامات صهیونیست به مدت چند روز نخواهند توانست آن را به اجرا دربیاورند، چون آن‌ها نمی خواهند در این وضعیت سیاسی و امنیتی خاص و برهه زمانی حساس سرزمین‌های اشغالی را ترک کنند.

ائتلاف کنونی حاکم بر تل‌آویو در سایه از دست دادن اکثریت پارلمان و احتمال سقوط کابینه، روزبه‌روز ضعیف‌تر شده و بر میزان ترس و نگرانی مقامات ارشد رژیم موقت صهیونیستی افزوده می‌شود.

اعلام سیاست‌های طالبان در قبال مسائل مرزی با ایران

سید حسن مرتضوی معاون سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل روز سه شنبه با مولوی شبیر احمد، رئیس کارگروه وزارت دفاع و سرپرست هیات رهبری طالبان در ساماندهی امور مرزی با جمهوری اسلامی ایران دیدار و گفت‌وگو کرد.

شبیر احمد با اشاره به فضای همکاری میان دو دولت جمهوری اسلامی ایران و حکومت سرپرست در افغانستان، در مورد حل و فصل برخی سوء تفاهم‌های مرزی اظهار داشت: بنا بر دستور هیات رهبری طالبان، هیاتی چهارنفره از مقامات نظامی و دفاعی افغانستان تشکیل شده تا با مذاکره و گفت‌گو با مقامات جمهوری اسلامی ایران، شرایط همکاری‌های مرزی میان دو کشور را تسهیل کند.

وی در ادامه صراحتا اظهار داشت: سیاست ما در قبال کشورهای همسایه به ویژه جمهور ی اسلامی ایران که میزبان میلیون‌ها شهروند افغانستانی است، عدم بروز هرگونه جنگ و درگیری و حرکت به سوی همکاری‌های همه‌جانبه مرزی است.

مولوی شبیر احمد در مورد حضور برخی نیروهای طالبان در مرز ایران گفت: بزرگان حکومت به ویژه وزیر دفاع دستور داده‌اند که هیچ فردی اجازه بروز کوچکترین درگیری را در مرزهای جمهوری اسلامی ندارند و آرایش نظامی در مرز مشترک ممنوع است.

وی در ادامه با اشاره به برخی مشکلات موجود از گذشته در مرزهای مشترک دو کشور گفت: از جمهوری اسلامی ایران این درخواست را داریم تا در زمینه‌های مختلف امنیت مرزی اعم از جلوگیری از قاچاق انسان و مواد مخدر و همچنین مبارزه با تروریسم با حکومت جدید افغانستان همکاری همه‌جانبه‌ای داشته باشد.

نامه 43 مقام ارشد اروپایی به ایران و آمریکا درباره برجام/ ارسال نامه تهدیدآمیز به همراه گلوله به منزل نخست‌وزیر اسرائیل/ اعلام سیاست‌های طالبان در قبال مسائل مرزی با ایران/ حمله هوایی اسرائیل به خاک سوریه

در پایان این دیدار مقرر شد، هیات چهارنفره حکومت سرپرست افغانستان بعد از عید فطر با مقامات ایران در یکی از پایتخت‌ها و یا در مرز مشترک دیدار و مسائل مختلف مرزی را حل و فصل نمایند؛ ضمن اینکه مقرر شد، مولوی بریانی، معاون سپاه هرات و عضو هیات امروز در مرز با سردار شجاع مرزبان جمهوری اسلامی در خراسان بمنظور رفع سوءتفاهمات دیدار دوستانه داشته باشند.

در دو روز گذشته اخباری مبنی بر تشکیل آرایش نظامی و احتمال بروز درگیری در مرزهای مشترک ایران و افغانستان منتشر گردید که مقامات هر دو کشور این موضوع را رد کرده و به دنبال حل مسائل موجود از طریق گفت‌وگو و مذاکره هستند.

حمله هوایی اسرائیل به خاک سوریه

پدافند هوایی سوریه بامداد روز چهارشنبه با موشک‌های شلیک شده توسط جنگنده‌های رژیم صهیونیستی در آسمان دمشق مقابله کرد.

یک منبع نظامی سوریه گفت که حدود ساعت 12:41 بامداد روز چهارشنبه (به وقت دمشق) دشمن صهیونیستی با شلیک چند موشک از سمت طبریا، برخی نقاط در اطراف دمشق را هدف قرار داد که پدافند هوایی سوریه با این حمله موشکی مقابله و بخش عمده‌ای از موشک‌ها را سرنگون کرد.

این منبع نظامی گفت که جزئیات بیشتر نتایج این حمله منتشر خواهد شد.

دولت سوریه بارها اعلام کرده است رژیم صهیونیستی و متحدان منطقه‌ای و غربی آن از گروه‌های تکفیری تروریستی که علیه دولت سوریه می‌جنگند، حمایت می‌کنند. ارتش سوریه تاکنون بارها محموله‌های تسلیحاتی و مهمات ساخت اسرائیل را از گروه‌های تروریستی مستقر در سوریه کشف کرده است.

نامه 43 مقام ارشد اروپایی به ایران و آمریکا درباره برجام/ ارسال نامه تهدیدآمیز به همراه گلوله به منزل نخست‌وزیر اسرائیل/ اعلام سیاست‌های طالبان در قبال مسائل مرزی با ایران/ حمله هوایی اسرائیل به خاک سوریه

جنگنده‌های رژیم صهیونیستی، متناوب با استفاده از حریم‌هوایی لبنان یا از طریق بلندی‌های اشغالی جولان به سمت اهدافی در شرق و شمال غرب سوریه حملات موشکی انجام می‌دهند. نیروهای حافظ صلح سازمان ملل مستقر در لبنان، بارها گزارش داده‌اند رژیم صهیونیستی روزانه قطعنامه‌های سازمان ملل را نقض کرده و به حریم هوایی لبنان تجاوز می‌کند.

تصویب قطعنامه در مجمع عمومی سازمان ملل درباره حق وتو

مجمع عمومی سازمان ملل روز سه‌شنبه به وقت محلی قطعنامه‌ای را تصویب کرد که بر اساس آن، هر بار که یکی از اعضای دائم شورای امنیت از حق وتوی خود استفاده کند، این نهاد ملزم به تشکیل جلسه می شود.

 این قطعنامه بدون رای گیری و با اجماع به تصویب رسید و توسط کشور لیختن اشتاین ارائه شد و از حمایت ۸۳ کشور از جمله آمریکا را برخوردار بود.

بر اساس قطعنامه ۷۶/۲۶۲ مصوب ۲۶ آوریل ۲۰۲۲ (در پرتو ماده ۱۰ منشور و البته با رعایت مفاد ماده ۱۲)، در صورت وتو هر قطعنامه ای در شورای امنیت توسط هر یک از اعضای دائم، مجمع عمومی تشکیل جلسه خواهد داد تا همه اعضای ملل متحد به بحث و بررسی پیرامون وتو قطعنامه مورد نظر بپردازند.

در متن این قطعنامه آمده است: قطعنامه تصمیم می گیرد که پس از استفاده یک یا چند عضو دائمی شورای امنیت از حق وتو، رئیس مجمع عمومی ظرف ده روز کاری جلسه رسمی مجمع را تشکیل دهد تا در مورد وضعیت و دلیل استفاده از وتو گفت‌وگو شود، مشروط بر اینکه یک جلسه فوق العاده مجمع عمومی در همین مورد تشکیل نشود.

این قطعنامه برای اولین بار، دو سال قبل مطرح شد ولی متوقف شده بود. در پی جنگ اوکراین، آمریکا و متحدانش روسیه را به سوء استفاده از حق وتو در نشست شورای امنیت متهم کردند.

شورای امنیت سازمان ملل ۱۵ عضو دارد که آمریکا، انگلیس ، روسیه، فرانسه و چین پنج عضو دائمی آن هستند که دارای حق وتو هستند و ۱۰ عضو غیر دائم از حق وتو برخوردار نیستند.

نامه 43 مقام ارشد اروپایی به ایران و آمریکا درباره برجام/ ارسال نامه تهدیدآمیز به همراه گلوله به منزل نخست‌وزیر اسرائیل/ اعلام سیاست‌های طالبان در قبال مسائل مرزی با ایران/ حمله هوایی اسرائیل به خاک سوریه

آمریکا روز سه شنبه از استفاده مکرر روسیه از حق وتوی خود در شورای امنیت سازمان ملل انتقاد کرد و گفت که آمریکا به شدت از سوء استفاده مکرر روسیه از حق وتو خود در دهه گذشته ناراحت است.

ریچارد میلز معاون سفیر آمریکا در سازمان ملل مدعی شد تاریخچه وتوی روسیه، فهرستی طولانی و شرم آور است.

میلز ادامه داد: حق وتو به عنوان یک کارت سفید برای معافیت از مجازات برای ۵ عضو دائم شورای امنیت در نظر گرفته نشده است. این وتو به معنای اعطای محافظت خودکار و دائمی در برابر مسئولیت پذیری نیست. روسیه نقش و اعتبار شورای امنیت سازمان ملل را کمرنگ و کل سازمان ملل را بدنام کرده است.

در واقع این بار کشور لیختن اشتاین موضوع حق وتو، یک ایده قدیمی را مطرح کرد که اعضای شورای امنیت در صورت استفاده از وتو دلایل را ائه خواهند کرد.

بر اساس گزارش ها، از زمان اولین وتویی که اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۴۶ استفاده کرد، روسیه ۱۴۳ بار، آمریکا با ۸۶ مرتبه، انگلیس ۳۰ بار و چین و فرانسه هر یک با ۱۸ بار از این امتیاز استفاده کرده اند.

فرانسه که آخرین بار در سال ۱۹۸۹ از حق وتو استفاده کرد، در سال ۲۰۱۳ پیشنهاد داد که اعضای دائمی شورای امنیت به طور جمعی و داوطلبانه استفاده از حق وتو را در صورت وقوع یک جنایت جمعی محدود کنند. این پیشنهاد که از سوی مکزیک و ۱۰۰ کشور دیگر حمایت شده بود، موفقیتی به دست نیاورده بود.

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها