خانه » همه » سلامت » نام علمی کدو مسمایی:

دانلود کتاب های امتحان شده

نام علمی کدو مسمایی:

معرفی کدو مسمایی و خواص درمانی آن

Cucurbita pepo L. و نام انگلیسی آن Summer Squash می‌باشد. نام‌های دیگر آن به فارسی، عربی و در کتب طب سنتی، کدو مسمایی، کدو سبز، کدو سبز خورشتی و کدوی تابستانه نام برده شده است


معرفی کدو مسمایی و خواص درمانی آن

نام علمی کدو مسمایی:

Cucurbita pepo L. و نام انگلیسی آن Summer Squash می‌باشد. نام‌های دیگر آن به فارسی، عربی و در کتب طب سنتی، کدو مسمایی، کدو سبز، کدو سبز خورشتی و کدوی تابستانه نام برده شده است.دفع کننده بلغم و کاهنده چربی، لاغر کننده و تمیزکننده رگ‌های بدن، مقوی قوای جسمی و استحکام‌بخش بافت‌های بدن، دفع کننده انواع کرم‌ها و رفع کننده یبوست، پیشگیری کننده از سرطان‌ها خصوصاً (دستگاه گوارش) و تقویت کننده اعصاب، ضد التهاب مجاری ادراری و صفرابر می‌باشد.

تیره گیاه:

کدو Cucurbitaceae

نوع گیاه:

بوته

معرفی کدو مسمایی و خواص درمانی آن
 

مشخصات ظاهری:

گیاهی است علفی و یک ساله با ساقه‌ای خوابیده، خزنده، پیچنده، بالارونده، شیاردار و کرکدار، برگ‌های آن قلبی شکل، پهن، با دمبرگی بلند و پوشیده از کرک‌های خشن، گل‌های آن زردِ پررنگ، نر و ماده، گل‌های نر به صورت دسته‌ای و گل‌های ماده به صورت منفرد دیده می‌شوند. میوه‌اش (کدو) استوانه‌ای، بیضی شکل و کشیده در بعضی موارد بندرت کروی، سبز رنگ گاهی نیز به رنگ زرد، پوست آن صاف یا زگیل‌دار و دانه‌های داخل آن سفید رنگ می‌باشند.

طبیعت:

طبق نظر حکمای طب سنتی طبیعت آن سرد و‌ تر است.
 

رویش جغرافیایی:

در نواحی معتدل اغلب کشورها بخصوص کشورهای اروپایی و در ایران بیشتر در استان‌های شمالی کاشته می‌شود. در استان‌های دیگر نیز به صورت پرورشی و گلخانه‌ای کشت می‌شود.

ترکیبات شیمیایی و مواد موجود در کدو: ترکیبات روغنی، استرول‌ها و گلیکوزید استرول‌ها، پروتئین‌ها، کربوهیدرات‌ها، آب، چربی، مواد قندی، خاکستر، کلسیم، فسفر، آهن، تیامین، رایبوفلاوین، نیاسین و ویتامین‌های K, C, B6, A در آن تشخیص داده شده است.
 

بخش مورد استفاده:

میوه (کدو مسمایی)
 

نحوه مصرف:

به طور معمول کدو مسمایی را به صورت خام یا پخته شده مصرف می‌کنند.

معرفی کدو مسمایی و خواص درمانی آن

 

خواص درمانی کدو سبز:

دفع کننده بلغم و کاهنده چربی، لاغر کننده و تمیزکننده رگ‌های بدن، مقوی قوای جسمی و استحکام‌بخش بافت‌های بدن، دفع کننده انواع کرم‌ها و رفع کننده یبوست، پیشگیری کننده از سرطان‌ها خصوصاً (دستگاه گوارش) و تقویت کننده اعصاب، ضد التهاب مجاری ادراری و صفرابر می‌باشد. در ضمن برای دیابت، بزرگی خوش خیم پروستات، زردی و اختلالات کلیه و مثانه نیز مفید است.
 

تذکر:

مقدار اگزالات کدو مسمایی نسبتاً بالا بوده و برای بیماران با سابقه سنگ مجاری ادراری یا کیسه صفرا مضر است.

منبع مقاله :صانعی، صمصام؛ (1395)، طبّ الصمصام -آشنایی با بیش از 400 نوع از گیاهان دارویی- (جلد دوم)، تهران: انتشارات حافظ نوین، چاپ اول.

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها