توجه

  1. توجه توجه : متاسفانه تا اطلاع ثانوی درگاه پرداخت زرین پال از دسترس خارج شده

توجه توجه : متاسفانه تا اطلاع ثانوی درگاه پرداخت زرین پال از دسترس خارج شده

خانه » همه » مذهبی » ناگفته‌های عملیات ترور سردار قاسم سلیمانی

ناگفته‌های عملیات ترور سردار قاسم سلیمانی

gif;base64,R0lGODlhAQABAAAAACH5BAEKAAEALAAAAAABAAEAAAICTAEAOw== - ناگفته‌های عملیات ترور سردار قاسم سلیمانی
عصراسلام: شش ساعت قبل از سوار شدن سلیمانی به پرواز از دمشق، ژنرال ایرانی سه بار تلفن همراه خود را عوض کرد. در تل آویو ، رابط فرماندهی عملیات ویژه مشترک ایالات متحده با همتایان اسرائیلی خود برای کمک به ردیابی تلفن همراه سلیمانی همکاری می‌ کردند. اسرائیلی ها که به شماره های سلیمانی دسترسی داشتند ، آنها را به آمریکایی‌ها منتقل کردند، آنها (آمریکایی‌ها) سلیمانی و تلفن فعلی او را به بغداد ردیابی کردند. 

سه تیم از نیرو های Delta Force ژانویه گذشته از مکانهای پنهان در فرودگاه بین المللی بغداد منتظر هدف خود بودند: قاسم سلیمانی، قدرتمندترین فرمانده نظامی ایران. (نیرو های  Delta Force) مبدل به لباس کارگران تعمیر و نگهداری، در ساختمانهای قدیمی یا در وسایل نقلیه کنار جاده مخفی شده بودند.

یک شب خنک و ابری بود و ضلع جنوب شرقی فرودگاه با اطلاع کوتاه برای یک تمرین آموزشی نظامی بسته شده بود. سه تیم تک تیرانداز در فاصله ۶۰۰  تا ۹۰۰ یاردی دورتر از “KILL ZONE” مستقر شده بودند و هدف خود را به شکل مثلثی احاطه کرده بودند. بر سلاح یکی‌ از تک تیر انداز‌ها دوربینی نصب شده بود که به طور مستقیم به سفارت ایالات متحده در بغداد وصل بود ، جایی که فرمانده نیروی زمینی دلتا با کارمندان پشتیبانی مستقر بود.

پرواز از دمشق ، سوریه ، سرانجام پس از نیمه شب ۳ ژانویه ۲۰۲۰، با چند ساعت تاخیر از برنامه انجام شد. سه هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی بالای سر می‌چرخیدند. هواپیما بر باند فرودگاه نشست. هنگامی که هدف از هواپیما خارج شد ، نیروهای ویژه کماندویی (CTG: متعلق به کردستان عراق) که خود را به عنوان حمل کننده چمدان معرفی می کردند، حضور داشتند تا او را شناسایی کنند.

ژنرال ایرانی و همراهانش سوار دو خودرو شدند و به سمت KILL ZONE حرکت کردند ، جایی که تیراندازان نیروی دلتا در کمین بودند. بر فراز آنها ، سه هواپیمای بدون سرنشین در آسمان شب در پرواز بودند ، دو فروند از آنها با موشک های HELLFIRE مسلح بودند.

برنامه های کشتن ژنرال ایرانی به اوایل دولت ترامپ برمی گردد. چندی نگذشته بود که مایک پمپئو سکان هدایت CIA را در سال ۲۰۱۷ گرفت ، وی گروهی از رهبران آژانس را جمع کرد ، از جمله از مرکز ماموریت ضد تروریسم CIA و مرکز فعالیت های ویژه شبه نظامی آن. این مقام ارشد سابق سیا گفت که هدف از جلسه بحث در مورد چگونگی “از میان برداشتن سلیمانی” بود.

مقامات سیا ، كه می خواستند دست آمریكا را در چنین عملیاتی پنهان كنند ، در مورد برنامه های مختلف احتمالی برای كشتن سلیمانی بحث می‌كردند. در همان سال، پمپئو در جلسات شورای امنیت ملی همچنین به عنوان بخشی از استراتژی بالقوه قطع سر، موضوع کشتن برترین نظامیان ایران را مطرح کرد. در آن زمان ، دیگر مقامات شورای امنیت ملی، که برخی از آنها نگران قانونی بودن چنین اقداماتی بودند، در برابر این نقشه ها که شامل ارتش آمریكا می شد ، مقاومت می كردند.

با این حال ، دیگران از اقدام تند جدید استقبال کردند. پمپئو گفت : که این کار (ترور) قانونی‌ است یا نیست یک سوال برای وکلا است. مقام سابق آژانس گفت: مقامات سیا بحث‌ها را به ویژه جدی دانستند زیرا می دانستند پمپئو چقدر به رئیس جمهور نزدیک است. متعاقباً سیا برای برنامه های پنهانی برای کشتن سلیمانی برنامه ریزی کاملاً فشرده‌ای را انجام داد. 

در کاخ سفید، بحث در مورد کشتن سلیمانی در تابستان ۲۰۱۸ آغاز شد ، تقریباً در همان زمان که دولت به طور رسمی اعلام کرد که از توافق هسته ای دوران اوباما خارج شده و تحریم ها را به عنوان بخشی از استراتژی “فشار حداکثری” بر ایران اعمال می کند. اما در این زمان ، برنامه ریزان شورای امنیت ملی به دنبال واحدهای عملیات ویژه پنتاگون و نه شبه نظامیان سیا یا نیابتی های آنها بودند تا این حمله (ترور) را انجام دهند.

هنوز هم از داخل وزارت دفاع مقاومت شد. ویکتوریا کواتس ، معاون مشاور امنیت ملی خاورمیانه ، به یاد می آورد که رئیس جمهور “گزینه‌هایی می‌خواست، اما همیشه این گزینه ها توسط پنتاگون رقیق میشد “. کوتس گفت که کشتن سلیمانی یکی از آنها بود ، اما “پنتاگون همیشه آن را برابر با جنگ هسته ای می دانست و می گفت که با واکنش جدی روبرو خواهد شد.”

اوضاع تا اواسط نوامبر سال ۲۰۱۹ روند جدی تری به خود گرفت. “ما سلیمانی را بسیار دقیق ردیابی می کردیم و این امکان وجود داشت که او به جایی که سفر می‌کند، اتفاقات بسیار بدی برای ایالات متحده بیفتد.”

گروه کوچکی از افراد متشکل از مشاور امنیت ملی رابرت اوبراین، معاون مشاور امنیت ملی مت پوتینگر ؛ رابرت گرین وی ، مدیر ارشد خاورمیانه. برایان هوک، نماینده ویژه وزارت امور خارجه در ایران ؛ کیت کلوگ ، مشاور امنیت ملی معاون رئیس جمهور پنس ؛ کریس میلر ، مقام عالی ضد تروریسم شورای امنیت ملی ، به طور منظم جلسه می‌ گذاشتند و در مورد گزینه های بالقوه کشتن ژنرال ایرانی گفتگو میکردند. مقامات ارشد سابق دولت گفتند ، این برنامه ها پس از حمله موشکی توسط نیابتی های ایران که به كشته شدن یك پیمانكار آمریكایی در شمال عراق در اواخر دسامبر ۲۰۱۹ منجر شد، به میز ترامپ ارسال شد.

مرگ یک شهروند آمریکایی به دست ایران برای ترامپ یک خط قرمز بود و به گفته مقامات سابق ، تصمیم قتل سلیمانی را محکمتر کرد. مقامات فرماندهی عملیات ویژه مشترک برای کشتن سلیمانی چهار گزینه به مقامات شورای امنیت ملی داده اند: آنها می توانند از یک تک تیرانداز استفاده کنند. یک تیم تاکتیکی را برای حمله به وسیله نقلیه سلیمانی به کار بگیرید. یک انفجار را با استفاده از یک بمب کنار جاده ای (IED) تنظیم کنند. یا طبق گفته این مقام نظامی فعلی و یک مقام دولت سابق ، یک حمله هوایی برای کشتن سلیمانی ترتیب دهند. مقامات نسبتاً سریع در گزینه حمله هوایی اجماع کردند و این باعث تعجب افرادی شد که در فرماندهی عملیات ویژه مشترک بودند.

بحث‌ها در مورد اینکه سلیمانی در کجا کشته شود (عراق یا جای دیگر) در آخر بیشتر تا بهترین راه برای کشتن او وقت گرفت.

سیا اگرچه اساساً از ایده کشتن سلیمانی حمایت می کرد ، اما برخی از مقامات سیا نگران واکنش بزرگتر ایران بودند. یک مقام سابق آژانس به یاد می آورد که CIA “از ایرانیان نمی ترسید” اما معتقد بود که “این قتل” می تواند مشکلات بیشتری نسبت به حل آن ایجاد کند.

مقام سابق گفت: “نگرانی در مقیاس وسیع تری بود ، یعنی اینکه سپاه قدس سعی خواهد کرد” اعضای خانواده های سلطنتی سعودی یا اماراتی را بکشد” یا “حمله به زیرساخت های نفتی در منطقه را آغاز کند. پس از مرگ سلیمانی. این فرد گفت: برخی از مقامات سیا معتقد بودند كه دولت در تلاش است كه یك تنش را به  ایران را تحمیل كند (تا ایران پاسخ بدهد) و این باعث شود كه ایالات متحده حتی با شدت بیشتری به تهران حمله كند.

حتی اگر هدف تنش نبود، در واقع عملیات بسیار بلند پروازانه تر از میان برداشتن یک ژنرال بود. کریس میلر ، وزیر دفاع سابق وزارت دفاع ، که مقام ارشد ضد تروریسم شورای امنیت ملی در زمان عملیات کشتن سلیمانی بود ، گفت: “یک لیست کامل از افرادی که ارتش ایالات متحده برنامه هایی برای کشتن آنها را طراحی کرده بود، وجود داشت. میلر ، كه از این عمل حمایت می كرد ، گفت: عملیاتی كه سلیمانی را به قتل رساند “یك رویکرد سر بریدن تا سر حد توان بود”.

میلر که شب عملیات در شرف تصدی سمت ارشد پنتاگون بود ، به یاهو نیوز گفت از تعداد دقیق عوامل ارشد نظامی و اطلاعاتی ایرانی که عصر همان روز هدف قرار گرفتند ، بی اطلاع است. یک مقام ارشد سابق دولت گفت: “گزینه های دیگر در حال بررسی و تحقیق بودند”. در شب قتل سلیمانی ، اما سیال بودن وضعیت باعث شد لیست دقیق اهداف در طول شب تغییر کند.

در واقع، ایالات متحده تلاش کرد فرمانده ارشد سپاه قدس در یمن عبدالرضا شهلایی در شب حمله به سلیمانی را بکشد. شهلائی مدتها مورد علاقه ایالات متحده بود زیرا که وی در دهه ۲۰۰۰ از ایران به عراق خطوط حمل و نقل را تدارک دید که به تهیه بمب هایی که منجر به کشته شدن صدها سرباز آمریکایی در عراق شد، کمک میکرد. یکی از مقامات ارشد سابق سیا گفت: اخیراً ، شهلایی بر تلاشهای ایران برای تأمین مخفیانه متحدان حوثی خود در یمن نظارت داشته است. میلر گفت: شهلایی زنده مانده بود ، اما “روزهای او در حال شمارش است.”

در حالی که برخی از مقامات و تحلیلگران پیشین آمریكا تصمیم به كشته شدن سلیمانی و شهلایی را اساساً فرصت طلبانه می دانند ، اما مقامات پیشین دولت ترامپ به شدت با این دیدگاه مخالفت می كنند و با اشاره به اطلاعاتی كه می گویند نشان می دهد سلیمانی در حال طراحی موجی از حملات قریب الوقوع بود ، از جمله در عراق ، سوریه ، به گفته چهار مقام ارشد سابق دولت لبنان ، ترکیه و یمن. میلر گفت: “تهدید متفاوت از گذشته بود”. ” گرین وی ، مقام ارشد سابق خاورمیانه شورای امنیت ملی گفت: سلیمانی به طور فعال در حال تدوین برنامه هایی برای انجام حملات قریب الوقوع بود که دیپلمات ها و اعضای سفارت آمریکا (که خدمات می‌دهند) در عراق و سراسر منطقه هدف قرار دهد.

یک مقام ارشد سابق اطلاعاتی می گوید ، با این حال به طور کلی، گزارش اطلاعاتی در مورد تهدیدهای ایران اغلب بی نتیجه بود. مایکل مولروی ، معاون سابق معاون وزیر دفاع در خاورمیانه به یاد می آورد که تفسیر اقدامات ایرانیان “یک نقطه بحث مداوم در شورای امنیت ملی” در دولت ترامپ بود. “فقط به این دلیل که می دانیم آنها برنامه ای برای انجام کاری دارند لزوماً به معنای اجرای آن نیست. ما هم همیشه برنامه های خود را مطرح می‌کنیم – چه تعداد برنامه احتمالی برای حمله به همه و همه جا داریم.”

مقامات پیشین از بیان جزئیات چگونگی اطلاع از قریب الوقوع بودن حملات ایران خودداری کردند و یا لیست دقیق اهداف را ارائه نکردند. اما در صوتی فاش شده از مار-لا-لاگو ، رئیس جمهور ترامپ اظهار داشت که مقامات آمریکایی سلیمانی را به نوعی استراق صمع کرده اند. ترامپ به خیرین جمهوری خواه گفت “ژنرال ایرانی” در مورد کشور ما چیزهای بد می گفت “. “او چیزهایی مانند این را می گفت ،” ما می خواهیم به کشور شما حمله کنیم ، ما می خواهیم مردم شما را بکشیم. “

مقامات سابق سیا گفتند: گرفتن صدای سلیمانی از طریق صدا یک اتفاق نسبتاً نادر است و یک عملیات اطلاعاتی‌ خارقلاده محسوب میشود – خصوصاً اگر او (سلیمانی) در مورد حملات برنامه ریزی شده بحث می کرد. مقامات سابق اطلاعاتی می گویند CIA و NSA تلاش زیادی کرده اند تا دستگاه های الکترونیکی و ارتباطاتی سلیمانی و افراد وابسته به آنها را آلوده کنند – با هزینه ای که به گفته برخی مقامات “صدها میلیون” دلار در طول سالها برای برنامه های مرتبط خرج میشود. یک مقام ارشد سابق سیا گفت: “این یک تلاش گسترده بود.”

به عنوان مثال ، یک مقام اطلاعاتی سابق اسرائیل اطلاعات مربوط به پیک سلیمانی را که به خارج از ایران سفر میکرد تا تلفن های تمیز را برای رهبر سپاه قدس و محافل نزدیک او تهیه کند ، به سیا خبر داد. CIA دریافت که پیک برای تهیه این وسایل از یک بازار خاص در یکی از کشورهای حاشیه خلیج فارس بازدید می کند و وارد عمل شد. آژانس عملیات پیچیده ای را در زمینه زنجیره تأمین ، نصب نرم افزارهای جاسوسی بر روی مجموعه تلفن هایی که در بازار به فروش میرسید و توسط پیک سلیمانی خریداری می‌شد، انجام داد.

این مقام سابق گفت، این قمار کار کرد و پیک حداقل یک تلفن باگ خریداری کرد که سپس توسط شخصی که اغلب در همان اتاق سلیمانی بود استفاده میشد. مقامات سابق گفتند ، اما از آنجا که سلیمانی و دیگر فرماندهان ایران اغلب موبایل های خود را بین یکدیگر دیگر عوض میکردند و اقدامات دیگری را برای جلوگیری از نفوذ انجام میدادند ، موفقیت های از این دست زودگذر بود. سلیمانی ، و سپاه قدس به طور گسترده تر ، “در امنیت عملیاتی عالی بودند و در مورد محافظت از آن سخت بودند”.

کوتس، عالی ترین مقام شورای امنیت ملی خاورمیانه در زمان عملیات ، گفت که مقامات ارشد شورای امنیت ملی در مورد گزینه های آشکار و پنهان برای کشتن سلیمانی بحث های گسترده ای داشتند. کوتس می گوید: “در حالی که” پنتاگون نگران سرزنش شدن بود ، “دیدگاه من این بود که ما به هر حال سرزنش خواهیم شد ، بنابراین” اگر رئیس جمهور این اقدام چشمگیر را انجام دهد ، شما نوعاً باید آن را گردن بگیرد.”

یک مقام ارشد سابق اطلاعاتی که با مباحث قبل از قتل آشنا بود ، گفت: “یک حمله مخفی توسط فرماندهی عملیات ویژه مشترک” تا پایان قابل انجام بود “،  “اما چیزی که ترامپ بر آن فشار می آورد این بود که وی اعتبار آن را بدست آورد”. این شخص گفت: او “این را برای انتخاب مجدد خود می خواست.”

اگرچه دولت تصمیم به یک حمله آشکار گرفته بود ، اما برنامه ریزان ارتش هنوز در حال بررسی موارد احتمالی بودند. یک مقام آمریکایی گفت: از ترس اینکه حمله هواپیمای بدون سرنشین از کار بیفتد ، آنها تصمیم گرفتند که هنوز به عنوان پشتیبان به تک تیراندازها مستقر در صحنه احتیاج دارند. اگر سلیمانی فرار می کرد ، رهبر سپاه قدس احتمالاً ارتش های نیابتی خود را در سراسر خاورمیانه به جان دارایی ها و منافع آمریکا می‌ انداخت.

در اواخر دسامبر ۲۰۱۹ ، نیروهای Delta Force و سایر اعضای عملیات ویژه در گروهای کوچک شروع به ورود به بغداد کردند.

عوامل کرد ، که نقشی اساسی در این قتل داشتند ، قبلاً تا آن زمان شروع به نفوذ در فرودگاه بین المللی بغداد کرده بودند و در پوشش کارکنان چمدان و سایر کارکنان ، مخفی شدند. این مقام نظامی ارتش آمریكا كه از مشخص كردن تعداد دقیق خودداری كرد ، گفت: کریس میلر ، سرپرست سابق وزارت دفاع ، گفت: “این پیشرفته ترین آماده سازی وزارت بود که در عملیات ضد تروریسم انجام داده است.”

همزمان با استقرار نیروهای  Delta Force و متحدان کرد آنها در فرودگاه بغداد ، در واشنگتن دی سی ، گروه کوچکی از مقامات عالی رتبه ، از جمله Kellogg  Coates  Greenway و برایان هوک، نماینده ویژه وزارت امور خارجه در ایران ، در اتاق وضعیت برای حمله آماده میشدند. وزیر دفاع مارک اسپر ، رئیس ستاد مشترک مشترک مارک میللی و وزیر امور خارجه مایک پمپئو از پنتاگون تماشا می کردند.

پرزیدنت ترامپ با اوبراین ، مشاور امنیت ملی ، از مار-لا-لاگو حوادث را دنبال میکردند. مقامات می خواستند رئیس جمهور برنامه خود را تا حد ممکن عادی نگه دارد ، تا مشخص نکند که چیزی در جریان است.

در اتاق وضعیت ، مقامات با نگرانی حوادث را که به صورت ریل تایم پخش میشد ، کنترل می کنند. کوتس به یاد می آورد: “در آن زمان ، شما فقط نفس خود را حبس می‌کنید.” 

به گفته دو مقام آمریکایی ، پس از حمله ، یک عامل کرد که در لباس افسر پلیس عراق بود تا لاشه ماشین سلیمانی بالا رفت، عکس ها را گرفت و به سرعت نمونه ای  را برای تأیید DNA قبل از رفتن و ناپدید شدن به دست آورد.

از زمان قتل، به نظر می رسید که نقشه های انتقام جویی در ایران چند برابر شده است. پاییز سال گذشته ، مقامات آمریکایی اطلاعاتی را در مورد اینکه ایران قصد ترور سفیر ایالات متحده در آفریقای جنوبی را دارد ، بدست آوردند. در ماه ژانویه ، مقامات آمریکایی ارتباطات بین نیروهای سپاه قدس را در مورد طرح حمله به فورت مک نایر ، پایگاه ارتش در واشنگتن دی سی و و تلاش بر ترور معاون ستاد ارتش را، رهگیری کردند.

اما تهران تقریباً به طور قطع اهداف بالاتری را در ذهن دارد. میلر ، وزیر موقت دفاع ، گفت: با پایان ریاست جمهوری ترامپ ، تهدیدهایی توسط ایرانیان در مورد مقامات ارشد ایالات متحده صورت گرفت. میلر گفت ، Milley ، رئیس ستاد مشترک ، کنت مک کنزی ، فرمانده CENTCOM ، پمپئو و برایان هوک ، نماینده ارشد دولت در امور ایران ، در لیست هدف هستند. در حالی که مقامات تهدیدهای انتقام جویی ایران را جدی گرفتند ، ایالات متحده همچنین یک لیست ایرانی از “منابع حساس” بدست آورده که در آن مقامات خاصی که آنها (ایرانیان) بعنوان اهداف بالقوه ترور برای انتقام سلیمانی در نظر گرفته ا‌ند، مشخص شده ا‌ند.

میلر گفت ، چگونگی حفظ امنیت این مقامات پس از ترک دولت “موضوع گفتگو در بالاترین سطوح” در پنتاگون بود. میلر گفت ، در هفته های آخر دولت ، مقامات نگران بودند كه تیم ورودی بایدن از جدی بودن این تهدیدهای ایرانیان علیه مقامات دوره ترامپ چشم پوشی كند. (سخنگوی کاخ سفید گفت: “ما همه اقدامات امنیتی مناسب را جدی می گیریم اما قادر به اظهارنظر در مورد مسائل اطلاعاتی نیستیم.)”

اقدامات حفاظتی برای برخی بی سر و صدا انجام شد. در لایحه اعتبارات امضا شده توسط رئیس جمهور ترامپ در روزهای پایانی سال ۲۰۲۰ ، ۱۵ میلیون دلار برای ارائه خدمات محافظتی به “مقامات ارشد سابق یا بازنشسته وزارت امور خارجه” كه “با تهدید جدی و معتبر یک قدرت خارجی یا عامل خارجی” به دلیل کاری که آنها در زمان کار خود انجام دادند، روبرو هستند، اختصاص داده شد.

دستیار سابق کاخ سفید گفت: “این پول برای” برایان و پمپئو “است. “ایرانیان برای این دو خطر جدی هستند.”
یاهونیوز

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد