خانه » همه » مذهبی » نشانه‌های بیماری داءالصدف و روش‌های درمان

دانلود کتاب های امتحان شده

نشانه‌های بیماری داءالصدف و روش‌های درمان

عصراسلام: در فرم معمولی این بیماری که دو سوم بیماران را تشکیل می‌دهد، ضایعات پوسته پوسته‌ای نقره‌ای رنگی در نواحی زانو، آرنج، پوست سر و ناحیه خاجی ایجاد می‌شوند. این بیماری می‌تواند در موارد کمتر چین‌های آرنج، زیر بغل و کشاله ران، پوست سر، کف دست و پا را نیز در گیر کند. 

درگیری ناخن نیز در این بیماری وجود دارد که در ۲۵ تا ۵۰ درصد بیماران مشاهده می‌شود. در این ضایعات نقاط فرورفته ریزی در روی ناخن به همراه جدا شدن صفحه ناخن از بستر آن بیشتر در لبه‌های کناری ناخن دیده می‌شود که لکه‌های زرد رنگی در زیر ناخن بوجود می‌آورد. 

 چه کسانی به سوریازیس مبتلا می‌شوند؟ 

 هر کسی می‌تواند به سوریازیس مبتلا شود. برخی اوقات یک سابقه خانوادگی در سوریازیس دیده می شود. ژن‌های ویژه‌ایی به این بیماری ارتباط داده می‌شوند. 

علل سوریازیس 

روند سوریازیس در سیستم ایمنی و اساساً در یک گونه از سلول‌های سفید خونی به نام سلول T شروع می‌شود. سوریازیس سلول T عملکردش دچار اشتباه می‌گردد. آنها به اندازه‌ای فعال می‌شوند که در برابر دیگر پاسخ‌های ایمنی خاموش می‌گردند. این روند منجر به تورم Turn Over (تولید مجدد) سریع سلولهای پوستی می‌گردد. افراد مبتلا به بیماری سوریازیس ممکن است متوجه این نکته بشوند که گاهی اوقات پوست بهتر و گاهی بدتر می‌گردد. 

عواملی که منجر به بدتر شدن پوست می گردند شامل موارد زیر می باشد. 

– عفونت 

– استرس 

– تغییرات آب و هوا که منجر به خشکی پوست گردد. 

– روش‌های درمانی ویژه 

تشخیص سوریازیس 

 تشخیص سوریازیس ممکن است سخت باشد، زیرا می‌تواند مشابه دیگر بیماریهای پوستی باشد. پزشک ممکن است نیازمند دیدن یک نمونه پوستی کوچک زیر میکروسکوپ گردد. 

درمان سوریازیس 

 درمان وابسته به: – شدت بیماری 

 – اندازه لکه‌های سوریازیس 

 – نوع سوریازیس 

 – نحوه پاسخ دادن بیماران به درمان‌های ویژه 

همه درمان‌ها در افراد مختلف به نحو مشابهی عمل نمی‌کند اگر درمان مؤثر نباشد. اگر واکنش بد نسبت به درمان ایجاد گردد یا اگر عملکرد درمان متوقف گردد، پزشک می‌تواند روش درمانی را تغییر دهد. 

درمان‌های موضعی 

درمان موضعی بر روی پوست (کرم و پماد) ممکن است مؤثر باشد. 

 درمان می تواند: – به کاهش تورم و Turn-Over(تولید مجدد)سلولهای پوستی کمک نماید. 

 – سیستم ایمنی را سرکوب نماید. 

 – به ریزش پوستی و تخلیه منافذ کمک نماید. 
استحمام با محلول‌ها و لوسیون‌ها ممکن است، مناسب باشند اما به ندرت وضعیت پوست را بهبود می‌بخشند. آنها می تواند در کنار درمان‌های قوی‌تر به کار روند. 

نور درمانی 

نور فرابنفش طبیعی خورشید یا نور فرابنفش مصنوعی در درمان سوریازیس به کار می روند. یک روش درمانی که PUVA نامیده می شود. ترکیبی از یک دارو است که منجر به حساسیت بیشتر پوست در برابر نور و پرتو فرابنفش A می‌گردد. 

درمان سیستمیک 

اگر سوریازیس شدید باشد پزشک ممکن است داروهای تزریقی را تجویز نماید. این روش درمان سیستمیک نامیده می شود. آنتی بیوتیک ها درمان سوریازیس کاربردی ندارند مگر اینکه باکتری منجر به بدتر شدن سوریازیس گردد. 
درمان‌های ترکیبی 

هنگامی که شما درمان موضعی، نور و درمان های سیستمیک را ترکیب نمائید. شما می توانید آنها را با دوز کمتری تجویز نمائید. درمان ترکیبی هم چنین منجر به نتیجه بهتر گردد.

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها