خانه » همه » مذهبی » نقش توحید باوری کارگزاران نظام درتداوم انقلاب اسلامی باتاکیدبراندیشه های امامین انقلاب چیست؟

دانلود کتاب های امتحان شده

نقش توحید باوری کارگزاران نظام درتداوم انقلاب اسلامی باتاکیدبراندیشه های امامین انقلاب چیست؟

انقلاب اسلامی بر پایه مبانی دینی و ارزش های اسلامی شکل گرفته است و محوری ترین و زیر بنایی ترین پایه دین را توحید و جهان بینی توحیدی شکل می دهد که بدون آن اسلامی معنا و مفهوم پیدا نمی کند. اعتقاد به توحید در همه عرصه‌های زندگی فردی و اجتماعی انسان تأثیر‌گذار است. انسان موحد در همه افعال و کردارش توجه به رضایت خداوند دارد و او را شاهد و ناظر می بیند و تنها بر او توکل می‌کند.همانگونه که شکل گیری انقلاب اسلامی بر ارزش های دینی و اصل توحید باوری استوار بود، تداوم و استمرار آن نیز در گرو حضور علمی و عملی این اصل محوری در زندگی مردم و مسئولان است. بی تردید با توجه به نقش و جایگاه مسئولان در پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی در عرصه های مختلف، باورمندی و اعتقاد علمی و عملی آنان به اصل توحید، نقش بسیاری مهمی در تداوم انقلاب اسلامی خواهد داشت. چنین مسئولی بر پایه باور به توحید، خدا را محور همه تصمیمات، برنامه ها و موضع گیریها دانسته و هر حرکت و اقدام و گفتارو کردار خود را در مرأی و منظر خداوند یافته و خود بینی، منیت و گروه گرایی و رضایت غیر خدا را در کارها کنار گذاشته و تنها به رضایت خداوند می اندیشد و گره گشایی از زندگی مردم و برآوردن نیازهای آنان را وظیفه و مسئولیت خود می داند و از هر گونه سستی، کوتاهی و خستگی در انجام مسئولیت خویش پرهیز می کند. با پذیرش حاکمیت مطلق خداوند، جایی برای حاکمیت طواغیت و ترس از هیمنه و سلطه آنان نداشته و در برابر آن ایستادگی می کند و به وعده نصرت الهی ایمان راسخ دارد و البته چنین تفکر و باوری تداوم انقلاب اسلامی را به همراه خواهد داشت. حضرت امام در وصیت نامه الهی سیاسی خود فرمودند:«آنچه که شما ملت شریف و مجاهد برای آن بپاخاستید و دنبال می کنید و برای آن جان و مال نثار کرده و می کنید، والاترین و بالاترین و ارزشمندترین مقصدی است و مقصودی است که از صدر عالم در ازل و از پس این جهان تا ابد عرضه شده است و خواهد شد؛ و آن مکتب الوهیت به معنی وسیع آن و ایده توحید با ابعاد رفیع آن است که اساس خلقت و غایت آن در پهناور وجود و در درجات و مراتب غیب و شهود است؛ و آن در مکتب محمدی- صلی اللَّه علیه و آله و سلم- به تمام معنی و درجات و ابعاد متجلی شده؛ و کوشش تمام انبیای عظام- علیهم سلام اللَّه- و اولیای معظم- سلام اللَّه علیهم- برای تحقق آن بوده و راهیابی به کمال مطلق و جلال و جمال بی نهایت جز با آن میسر نگردد. آن است که خاکیان را بر ملکوتیان و برتر از آنان شرافت داده، و آنچه برای خاکیان از سیر در آن حاصل می شود برای هیچ موجودی در سراسر خلقت در سرّ و عَلن حاصل نشود. شما ای ملت مجاهد، در زیر پرچمی می روید که در سراسر جهان مادی و معنوی در اهتزاز است، بیابید آن را یا نیابید، شما راهی را می روید که تنها راه تمام انبیا- علیهم سلام اللَّه- و یکتا راه سعادت مطلق است.» البته کسی که به عنوان مسئول در چنین نظامی انتخاب می شود، باید به اهمیت این راه آگاهی و باور داشته باشد، تا بتواند ، در این مسیر به درستی حرکت کند.
از منظر حضرت امام توحید باوری مسئولان موجب می شود تا از خود بگذرند و به فکر مردم باشد. ایشان فرمودند:«باید جوانان ما بدانند تا معنویت و عقیده به توحید و معاد در کسی نباشد، محال است از خود بگذرد و در فکر امت باشد.( صحیفه امام، ج 3، ص 322)
از دیگر آثار توحید باوری،از منظر حضرت امام، سعه صدر، تواضع و عزت نفس است.«خداخواهی، سعۀ صدر آورد و سعۀ صدر، تواضع و عزّت نفس آورد.»(امام خمینی، شرح حدیث جنود عقل و جهل، ص 337)
از منظر مقام معظم رهبری نیز،«لااله‌الّا‌الله» صرفاً یک مسئله‌ اعتقادی و ذهنی محض نیست؛ «لااله‌الّا‌الله» منشأ اثر است، منشأ عمل است. ما اگر چنانچه به توحید اعتقاد داریم، نمی توانیم زیر بار زور برویم، نمی توانیم زیر بار ظلم برویم، نمی توانیم در مقابل ظالم نَایستیم، این طبیعت توحید است. اینکه جمهوری اسلامی اعلام می کند که هر جا مظلومی هست و نصرتی لازم است، ما آنجا حاضریم، به‌خاطر این است؛ اینکه ما روی مسئله‌ فلسطین این‌جور اصرار داریم، به‌خاطر این است. چون لازمه‌ توحید این است که انسان در مقابل زورگویی ظالم به مظلوم بِایستد؛ حقیقت توحید این است و بعثت این را به ما یادآوری می کند.(بیانات در دیدار مسئولان نظام و سفرای کشورهای اسلامی در سالروز مبعث پیامبر اکرم (صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم)؛97/1/25)
توحید باوری مسئول حکومت اسلامی ایجاب می کند که در برابر زور گویی ها و سلطه جویی ها با قدرت بایستد و تنها قدرت قاهر را خدا ببیند.
لازمه توحید،عبودیت خدا و نفی عبودیت غیر اوست از این رو مسئول حکومت اسلامی بر اساس این اعتقاد نمی تواند از غیر خدا پیروی کند.
مقام معظم رهبری فرمودند:«در اسلام مبنای اصلی آزادی انسان، توحید است توحید فقط عبارت نیست از اعتقاد به خدا؛ توحید عبارت است از اعتقاد به خدا، و کفر به طاغوت؛ عبودیت خدا، و عدم عبودیت غیر خدا؛ «تعالوا الی کلمة سواء بیننا و بینکم الّا نعبد الّا اللّه و لا نشرک به شیئا» نمیگوید «لا نشرک به احدا»، میفرماید: «و لا نشرک به شیئا»؛ هیچ چیزی را شریک خدا قرار ندهید. یعنی شما اگر از عاداتِ بی‌دلیل پیروی کنید، این برخلاف توحید است؛ از انسانها پیروی کنید، همین جور است؛ از نظامهای اجتماعی پیروی کنید، همین جور است – آنجائی که به اراده‌ الهی منتهی نشود – همه‌ اینها شرک به خداست، و توحید عبارت است از اعراض از این شرک. «فمن یکفر بالطّاغوت و یؤمن باللّه فقد استمسک بالعروة الوثقی»؛کفر به طاغوت وجود دارد، بعدش هم ایمان به خدا. خب، این معنایش همان آزادی است. یعنی شما از همه‌ قیود، غیر از عبودیت خدا، آزادید.»(بیانات در چهارمین نشست اندیشه‌های راهبردی؛1391/8/23)
«توحید که فقط یک امر ذهنی نیست؛ توحید یک امر واقعی و یک نظام و یک دستورالعمل زندگی است. توحید به ما می گوید که با دوستانمان چگونه باشیم، با دشمنانمان چگونه باشیم، در نظام اجتماعی چگونه باشیم و چگونه زندگی کنیم. بعضی خیال می کنند که اعتقاد به توحید، مربوط به بعد از مرگ است؛ در حالی که اعتقاد به توحید، سازنده این عالم و سازنده زندگی است. امروز ما به این احتیاج داریم؛ ملتهای اسلامی به این احتیاج دارند.هر چه ما به سمت توحید و عبودیت للَّه پیش برویم، شرِّ طواغیت و انداداللَّه از سر ما بیشتر کم خواهد شد.» (بیانات در دیدار کارگزاران نظام؛77/4/21)

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها