خانه » همه » مذهبی » نمونه‌ایی ازتاثیر ترس و اضطراب ناشی از تندخویی عمربن خطاب

دانلود کتاب های امتحان شده

نمونه‌ایی ازتاثیر ترس و اضطراب ناشی از تندخویی عمربن خطاب

ظاهرا سقط جنین یا مرگ کودک ربطی به قیافه عمر ندارد اگر داستان درست باشد چنانچه در منابع آمده است، ترس و اضطراب خود مادر از احضار عمر سبب مرگ کودک باشد، چون تندی برخورد عمر با زنان زبانزد عموم بوده و عمر باین خصلت مشهور بوده است. ثابت شده که ترس و اضطراب شدید تاثیر بسزایی بر ایمنی بدن، سلامتی و روان انسان می‌گذارد.
از دیدگاه اسلام و سیره نبوی مهربانی و محبت به خانواده از فضیلت های برجسته هر مسلمان است، و رسول خدا(صلی الله علیه وآله) هم در همین مورد بارها فرمودند: « خیرکم خیرکم لاهله» بهترین شما بهترین نسبت به خانواده اش است.
در منابع تاریخی شیعه و اهل سنت روایاتی در باره سیره و صورت عمر بن خطاب ( و برخی این روایات را متواتر می دانند ) مباحث بسیاری وجود دارد که نقطه اشتراک آنها تند خویی و خشونت عمر به خصوص نسبت به زنان و کودکان بود .
به طور نمونه ما روایاتی را از کتب اهل سنت ذکر می کنیم:
استدعى عمر امرأة لیسألها عن أمر – وکانت حاملا – فلشدة هیبته ألقت ما فی بطنها فأجهضت به جنینا میتا ، فاستفتى عمر أکابر الصحابة فی ذلک ، فقالوا : لا شئ علیک إنما أنت مؤدب . فقال له علی علیه السلام : إن کانوا راقبوک فقد غشوک ، وإن کان هذا جهد رأیهم فقد أخطأوا علیک غرة – یعنی عتق رقبة – فرجع عمر والصحابة إلى قوله……
عمر بن خطاب شخصی را سراغ زن بارداری فرستاد که پیرامون اتهام های از او بازجویی کند، زن باردار با شنیدن باز خواست عمر گفت: «یا ویلها مالها و لعمر»؛ (ای وای بر این زن [اشاره به خودش] او را با عمر چه کار؟) به هرحال او را حرکت دادند تا به نزد عمر بیاورند که در بین راه از ترس و وحشت بچه اش سقط شد و مرد.
عمر از اصحاب رسول خدا(صلی الله علیه وآله) درباره حکم آن سوال کرد؟ که بعضی گفتند چیزی بر تو نیست، آنگاه عمر از علی(علیه السلام) پرسید: نظر تو چیست؟ علی(علیه السلام) فرمود: اگر آنان نظر و رأی شان این بود که گفتند، همگی اشتباه کردند و اگر مطابق میل تو و برای خشنودی تو چنین سخنی گفتند، خیرخواه تو نبوده اند، حکمش این است که دیه آن کودک سقط شده بر عهده توست، زیرا تو آن زن را ترساندی و او بچه اش را سقط کرد.
طبری و ابن اثیرنقل می کنند که عمر در زمان خلافتش از ام کلثوم دختر ابی بکر خواستگاری کرد، عایشه تقاضای خلیفه را به خواهرش در میان گذاشت، ام کلثوم گفت: من نیازی به او ندارم! عایشه گفت: نسبت به خلیفه بی میلی؟ پاسخ داد: «نعم، إنّه خشن العیش، شدید علی النساء»؛ (بله! زیرا او در زندگی سخت گیر است و نسبت به زنان با تندی وخشونت رفتار می کند).
مطابق نقل ابن عبدالبر، ام کلثوم به خواهرش عایشه گفت: تو می خواهی من به ازدواج کسی درآیم که تندخویی و سخت گیری او در خانواده اش را می دانی؟
تندخویی و خشونت عمر نسبت به خانواده اش به گونه ای زبان زد عام و خاص بود که حتی ام کلثوم دختر ابوبکر نیز از آن مطّلع است. این درحالی است که رسول خدا(صلی الله علیه وآله) نسبت به زنان و خانواده سفارش می کردند و از مسلمانان می خواستند که خلق وخوی دوران جاهلیت را کنار بگذارند و با زنان با مدارا برخورد نمایند.
منابع جهت مطالعه بیشتر :
(سیرة عمر لابن الجوزی: ص ۱۲۵، (ص ۱۱۷) جامع بیان العلم لابن عبد البرّ: ص ۳۰۶ ح ۱۵۳۷، کنز العمال: ۸۴/۱۵ ح ۴۰۲۰۱، المصنف: ۴۵۸/۹ ح ۱۸۰۱۰،السنن الکبرى للبیهقی: ۱۲۳/۶، والسیوطی فی جمع الجوامع کما فی ترتیبه (۳۰۰/۷) نقلا عن عبدالرزاق، والبیهقی، شرح نهج البلاغة: ۱۷۴/۱ خطبة ۳.
کامل ابن اثیر، ج 2، ص69.الطبقات الکبری، ج3، ص89. تاریخ طبری، ج3، ص423. مسنداحمد، ج2، ص110و335. سنن ابن ماجه، ج1، ص20. ومسند احمد، ج1، ص20
مستدرک الحاکم ۳ ص ۱۹۱ البیهقی فی السنن الکبرى ۴ ص ۷۰
https://www.porseman.com/article/
https://makarem.ir/main.aspx?lid=0

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها