خانه » همه » مذهبی » نکات مهم درباره بچه گربه‌های تازه متولد شده

دانلود کتاب های امتحان شده

نکات مهم درباره بچه گربه‌های تازه متولد شده

عصراسلام: در اینجا نکاتی در مورد بچه گربه‌های تازه متولد شده از زبان متخصصان دامپزشکی اشاره شده است.

وزن آنها در زمان تولد بین ۸۵ تا ۱۲۰ گرم است

دکتر ایمی سیمپسون، مدیر دامپزشکی بیمارستان VCA در فیلادلفیا می گوید: بچه گربه ها هر هفته حدود ۱۲۰ گرم افزایش وزن دارند و این بدان معناست که تا سن ۴ هفتگی باید حدودا نیم کیلوگرم بر وزن آنها افزوده شود. همچنین وی براین باورست که: بچه گربه ها تا سن ۶ ماهگی، باید ماهانه در حدود نیم کیلوگرم وزن بگیرند.

شیر مادر برای تقویت سیستم ایمنی بدن

دکتر سیمپسون توضیح می دهد که در ۲۴ تا ۴۸ ساعت اول پس از تولد، بچه گربه ها از شیرملکه (گربه مادر) تغذیه می شوند، این  شیر سرشاراز آنتی بادی های بالقوه برای مبارزه با بیماریهای مختلف است. بدون شیرمادر، بچه گربه ها سیستم ایمنی سالمی نخواهند داشت و بیشتر در معرض عفونت قرار می گیرند.

اگر بچه گربه های تازه متولد شده نتوانند از شیرمادر تغذیه کنند، می توان برای تقویت سیستم ایمنی از تزریق زیر جلدی سرم جدا شده از یک گربه بالغ سالم واکسینه شده استفاده کرد. وی همچنین افزود: بند ناف بچه گربه بعد از سه روز یا بیشتر می افتد.

آنها نمی‌توانند حرارت بدن خویش را تنظیم کنند

سیمپسون می گوید: برای دو تا چهار هفته اول  تولد، بچه گربه ها نیاز به یک منبع حرارت ، مانند یک پد گرم برای حیوانات خانگی دارند. به گفته او، دمای مناسب ایده آل برای بچه گربه های تازه متولد شده ۳۲٫۲ درجه سانتیگراد و رطوبت ۵۵ تا ۶۵ درصد است. در صورت استفاده از منبع گرمایی، به منظور جلوگیری از افزایش درجه حرارت بدن بچه گربه ها باید آنها فضای کافی برای خزیدن در اختیار داشته باشند.
بچه گربه‌های نوزاد به تنهایی قادر نیستند دمای بدنشان را بالا نگه دارند و برای این کار به کمک مادر نیاز دارند. بچه گربه‌ای که دچار افت دمای بدن شده باشد، ابتدا شروع به سر و صدا می‌کند، سپس ضعیف و بیحال می‌شود و بعد به کما میرود و بعد تلف می‌شود.
آنها نابینا و ناشنوا  متولد می‌شوند

طبق نظر سیمپسون، بچه گربه ها با چشمان بسته و کانال های گوشی بسته به دنیا می آیند. چشمان آنها حدود ۷ تا ۱۴ روز بعد از تولد باز می شود و کانال های گوش آنها بین ۱۰ تا ۱۴ روز بعد باز می شود. او اضافه می کند که همه بچه گربه ها با چشم آبی متولد می شوند. قبل از ۸ هفتگی، رنگ واقعی عنبیه نمایان می شود.

باید هر دو تا سه ساعت غذا بخورند

دکتر رنه روچینسکی، متخصص گربه ها در بیمارستان دامپزشکی میداتلانتیک در کویینزتاون، مریلند گوشزد می نماید که بچه گربه هایی که غذای کافی نمی خورند قند خون پایین دارند و این مسئله جان آنها را به خطر می اندازد. او می گوید: هیپوگلیسمی (قند خون پایین) نگرانی عمده برای بچه گربه ها است، به ویژه اینکه اگر آنها مادر خویش را نیز از دست داده باشند.

سیمپسون می گوید اگر شما به بچه گربه های خود شیشه شیر بدهید، باید آنها به شکم بخوابند-نه به پشت- تا بتوان موقعیتی شبیه تغذیه با شیرمادر را شبیه سازی نمود و بدین صورت خطر آسپیراسیون (ورود مایع به ریه) کاهش می یابد. حدود سه تا چهار هفتگی، بچه گربه ها شروع به خوردن مواد غذایی جامد می کنند.

آنها نمی‌توانند به تنهایی به دستشویی بروند

سیمپسون می گوید: بچه گربه ها باید برای اجابت مزاج تحریک شوند. در طبیعت، این کار توسط گربه ملکه با لیس زدن پشت بچه گربه صورت می گیرد. اگر ملکه (گربه مادر) وجود نداشته باشد، می توانید این قسمت از بدن بچه گربه را به آرامی با یک پنبه گرم و مرطوب تحریک کنید.

دندانهای بچه گربه حوالی سه هفتگی کم کم ظاهر می‌شوند

ریشه دندان شیری بچه گربه ها  حدود سه هفتگی شروع به جوانه زدن می نماید. در ۱۴ هفتگی، بچه گربه ها دندان های شیری خود را از دست می دهند. افتادن دندانها از دندانهای پیشین آغاز می شود. حدود ۶ ماهگی، بچه گربه ها تمام دندان های دائمی خود را خواهند داشت.

در ۴ هفتگی شروع به بازی کردن می کنند

بچه گربه ها باید تا ۱۰ روزگی قادر به ایستادن باشند و در روز ۲۱ ام نیز راه بروند . طبق نظر راسینسکی، حدود چهار هفتگی، بچه گربه ها کم کم شیطنت و بازی مخصوص خود را به نمایش می گذارند که همه ما نیز خیلی این حرکات را دوست داریم. بچه گربه ها معمولا رفتار خود را بین سن ۴ تا ۷ هفتگی می آموزند.

راسینسکی می گوید، به عنوان مثال، اگر یک بچه گربه با خواهران و برادران خود به صورت خشن بازی کند، آنها نیز سریعا آن رفتار را می آموزند و بازخورد خود را نشان می دهند.

در معرض کم خونی ناشی از گزیدن کک‌ها قرار دارند

سیمپسون هشدار می دهد که آلودگی به کک می تواند باعث کم خونی شدید در نوزادان گربه شود. “از آنجا که اکثر داروهای ضد کک و کنه برای بچه گربه های کمتر از ۸ هفته ایمن نیستند، توصیه می کنیم بچه گربه ها را با استفاده از صابون ملایم حمام کنید.

بچه گربه‌ها را می‌توان حدود هشت هفتگی از شیر گرفت

گربه های مادر برای از شیرگرفتن بچه خود روش خوبی دارند. طبق گفته راسینسکی، “آنها با لحنی مودبانه از بچه خود می خواهند که ازمادر دور شوند. اما در طول اولین هشت هفته حیاتی بچه گربه بهتر است که پیش مادر خویش و خواهرو برادرهایش بماند تا نحوه اجتماعی شدن را بیاموزد.

راسینسکی می گوید: اگریک بچه گربه خیلی زود از مادر خویش جدا شود، بیشتر جنبه های مهم مهارتهای اجتماعی را از دست خواهد داد.

بیماری بچه گربه‌ها
یک بیماری شایع در بچه گربه‌ها، عفونت دستگاه تنفسی است. وقتی به این بیماری مبتلا می‌شوند، از چشم و بینی شون ترشحات بیرون می‌آید، کم اشتها یا بی اشتها می‌شوند و ممکن است تنفس آن‌ها سخت شود. وقتی این علائم را دیدید سریعا به کلینیک دامپزشکی مراجعه کنید.
بیماری‌های دیگری هم باعث اسهال، بی حالی و بی اشتهایی در گربه ها می‌شوند. البته هر بیحالی نشانه بیماری نیست؛ پس بهتر است با علت بی حالی گربه آشنا شوید و بدانید کدام علائم نشان دهنده بیماری در گربه است.

منبع: سیناوت

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها