خانه » همه » سلامت » واریس چیست؟

دانلود کتاب های امتحان شده

واریس چیست؟

از علت تا درمان واریس

رگ های واریسی، بزرگ، متورم، پیچیده و به صورت رگه ای هستند که اغلب به رنگ بنفش آبی یا تیره و بیشتر روی پاها ظاهر می شوند. رگ های واریسی، هنگامی به وجود می آیند که دریچه های موجود در رگ به درستی کار نکنند، بنابراین خون به طور مؤثر جریان نمی یابد. در موارد شدید، واریس ممکن است پارگی ایجاد کند یا به زخم واریس روی پوست مبتلا شود که در این صورت به درمان نیاز دارند.


از علت تا درمان واریس

واریس چیست؟

رگ های تار عنکبوتی همان رگ های نازک و ریزی هستند که گاهی از زیر پوست خودنمایی می کنند و ظاهر پوست را نازیبا نشان می دهند. واریس برای خانم ها بسیار آزاردهنده است.

همه چیز از یک درد گنگ و احساس خستگی در پا شروع می شود. شاید خیلی از افراد آن را پشت گوش بیندازند و منتظر بنشینند تا روزی این درد برطرف شود غافل از اینکه یکی از سیاهرگ های پایشان روزبه روز گرفتگی بیشتری پیدا می کند و… بعد از آن یک روز می بینند قسمتی از پایشان تغییر رنگ داده و متورم شده و به شدت دردناک است.

انواع دیگری از برجستگی های عروقی به جز واریس ممکن است در پاها دیده شود. تلانژ کتازی، عروقی با قطر۴/۰-۱/۰ میلی متر می باشند که به شکل خطوط نازک به رنگ قرمز هستند. عروق شبکه ای، قطورتر (۴-۲ میلی متر) و پر رنگ تر هستند.

میزان شیوع این اختلال بین %۵۰ -۱۰ تخمین زده می شود. البته این میزان با بالا رفتن سن افزایش می یابد. زنانی که چندین بارداری و زایمان داشته اند شانس بیشتری دارند و احتمالاً میزان شیوع در جوامع شهری بیش تر از جوامع روستایی است.1
 

انواع واریس

واریس انواع مختلفی از جمله خفیف، متوسط و پیشرفته دارد که در موارد شدید، عروق خیلی برجسته و کبود می شود و برگشت خون قطع و یا نزدیک به قطع شدن است و باعث خونریزی و ضایعات پوستی می شود.

تسهیل برگشت خون از سیاهرگ به قلب توسط یک سری از دریچه های لانه کبوتری در سیاهرگ ها انجام می شود و هر زمان که این دریچه ها با مشکلی مواجه شوند واریس به وجود می آید.وی با اشاره به این که عامل یاد شده، یکی از عمده ترین علل ابتلا به واریس است، هر گونه عاملی که کار سیاهرگ ها را با اختلال مواجه کند، علتی برای ظهور واریس محسوب می شود؛ به عنوان نمونه، چاقی و اضافه وزن به ویژه در اطراف شکم، فشار اضافى را بر وریدهاى ساق پا تحمیل مى کند.

بارداری در زنان و همچنین ایجاد توده ها و تومورهایی که در ناحیه لگن و شکم به وجود می آید هم می تواند یکی از عوامل ابتلا به واریس محسوب شود.

مشاغلی که فرد مجبور می شود به واسطه انجام فعالیتی به مدت طولانی بایستد هم از جمله مهم ترین عوامل در بروز واریس است به گونه ای که افرادی که در چنین حرفه ها و مشاغلی مشغول به کار هستند باید خیلی بیشتر از دیگران، اصول ایمنی را رعایت و برای حفظ سلامت خود تلاش کنند.1

از علت تا درمان واریس

علت واریس

رگ ها دارای دریچه های یک طرفه هستند به طوری که خون فقط در یک جهت می تواند حرکت کند. اگر دیواره های ورید کشیده شده و انعطاف پذیر تر باشد، ممکن است دریچه ها ضعیف تر شوند. دریچه ضعیف شده باعث می شود خون به سمت عقب نشت کند و درنهایت در جهت مخالف جریان یابد.

هنگامی که این اتفاق می افتد، خون می تواند در ورید جمع شود، که پس از آن بزرگ شده و متورم می شود. واریس در دورترین رگ ها از قلب بیشتر دیده می شود، مانند پاها؛ دلیل این است که گرانش جریان خون به قلب را سخت تر می کند. هر شرایطی که به شکم فشار بیاورد، به عنوان مثال، حاملگی، یبوست و در موارد نادر تومور، می تواند باعث ایجاد واریس شود.2
 

علائم واریس

واریس ممکن است باعث درد نشود. علائم واریس، عبارتند از: 

رگ هایی که بنفش تیره یا آبی رنگ هستند.

رگ هایی که عموماً پیچ خورده هستند و اغلب شبیه طنابی روی پاهایتان میباشند. 

زمانی که علائم و نشانه های دردآور رخ می دهند، ممکن است شامل موارد زیر باشند: 

احساس سنگینی یا درد در پاها.

سوزش، زوق زوق کردن، گرفتگی عضلات و ورم در پاها.

پس از نشستن یا ایستادن برای مدتی طولانی، درد بدتر می شود.

خارش در اطراف یک یا چند رگ.

تغییر رنگ پوست در اطراف رگ ها.

رگ های عنکبوتی مشابه واریس هستند، اما کوچک تر.

رگ های عنکبوتی به سطح پوست نزدیک تر می شوند و اغلب قرمز یا آبی هستند.

رگ های عنکبوتی روی پاها هستند، اما می توانند روی صورت نیز وجود داشته باشند.

آن ها در اندازه و اغلب شبیه تار عنکبوت هستند.3
 

تشخیص واریس

معاینه جسمی، توسط پزشک مشخص خواهد شد که بیمار دارای رگ های واریسی است یا خیر. از بیمار خواسته می شود در حالی که پزشک علائم تورم را بررسی می کند بایستد.

آزمایشات تشخیصی زیر بعضا سفارش داده می شود:

از علت تا درمان واریس
 

تست داپلر

اسکن سونوگرافی برای بررسی مسیر جریان خون در رگ ها. این آزمایش همچنین لخته شدن خون یا انسداد در رگ ها را بررسی می کند.
 

اسکن سونوگرافی مضاعف رنگی

این اسکن، تصاویر رنگی از ساختار رگ ها را فراهم می کند، که به پزشک کمک می کند تا ناهنجاری ها را تشخیص دهد. همچنین می تواند سرعت جریان خون را اندازه گیری کند.

همچنین ممکن است از بیمار در مورد علائم سؤال شود. در بعضی موارد، پزشک ممکن است بیمار را به یک متخصص عروق ارجاع دهد.2
 

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

مراقبت از خود – مانند ورزش، بالا بردن پاها و یا پوشیدن جوراب های تنگ – این کارها می تواند به شما کمک کند تا درد واریس را کم کنید و از بدتر شدن آن ها جلوگیری کنید اما چنانچه در این بخش از سلامت نمناک خاطر نشان می کنیم اگر نگران ظاهر واریس خود هستید و احساس می کنید که روش مراقبت از خود کمک نمی کند، به پزشک مراجعه کنید.

در اغلب موارد، اقدامات مراقبت از خود برای مدیریت این وضعیت کافی هستند با این حال، توصیه می شود که به دنبال توجه پزشکی باشید، اگر: 

پوست بدن در ناحیه واریس پوسته پوسته شده و مستعد خونریزی، تغییر رنگ، یا زخم شدن است.

رگ های واریس گرم، قرمز و حساس هستند.

رگ های واریسی آسیب می بینند.

خونریزی زیادی وجود دارد.

خونریزی متوقف نمی شود.

نشانه ها بدتر می شوند.

کارهای مراقبت از خود جواب نمی دهند.3

از علت تا درمان واریس

درمان واریس

مدیریت محافظه کارانه با استفاده از جوراب‌های واریس الاستیک معمولاً در موارد اولیه درمان به همراه اصلاح سبک زندگی مورد استفاده قرار می‌گیرد. بیشتر بیماران علامت‌دار نیاز به ابلیشن رگ‌های آسیب‌دیده دارند. قبلاً روش‌های جراحی تهاجمی‌تر با نیاز به بیهوشی و بستری شدن در بیمارستان‌ها اعمال می‌شد. با اکنون پیشرفت تکنولوژی و معرفی روش‌های کم تهاجمی جدیدتر مانند لیزر اندوونوس، درمان تحت بیهوشی موضعی به صورت سرپایی انجام می‌شود. فرسایش شیمیایی به صورت فوم اسکلروتراپی در ترکیب با لیزر درمانی مورد استفاده قرار می گیرد.
 

ابلیشن لیزر اندوونوس(EVLA)

یک فیبر لیزری از طریق یک برش کوچک به داخل ورید غیرطبیعی تحت هدایت سونوگرافی  قرار می‌گیرد. هنگامی که لیزر فعال شده و فیبر به آرامی برداشته می‌شود، واکنشی در دیواره ورید در امتداد بخش تحت درمان ایجاد می‌کند و در نتیجه تخریب و اسکلروز دیواره رگ با حداقل ناراحتی ایجاد می‌شود.
 

اسکلروتراپی هدایت شده با سونوگرافی

اسکلروتراپی هدایت شده با سونوگرافی یک روش بسیار تخصصی است که شامل تزریق محلول اسکلروزانت در رگ‌های غیرطبیعی با استفاده از هدایت سونوگرافی است و باعث تخریب دیواره ورید می‌شود. به تدریج بدن رگ‌ها را جذب می‌کند و از بین می‌برد.
 

ابلیشن رادیوفرکوئنسی 

ابلیشن رادیوفرکوئنسی(RFA) به آسیب حرارتی (بر پایه گرما) به رگ آسیب‌دیده می‌گویند که منجر به بسته شدن فوری رگ می‌شود. هنگامی که ورید با این روش درمان می‌شود، به تدریج به طور کامل توسط بدن جذب می‌شود و با گذشت زمان از بین می‌رود.4

پینوشتها
1.www.asriran.com
2.www.pezeshket.com
3.www.namnak.com
4.www.naghashikodakan.com

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها