وجود چند قرآن در خانه و مسأله قرائت آنها
۱۳۹۵/۱۲/۰۲
–
۴۱۵ بازدید
چندین قران در خانه داریم. آیا روایتی داریم که اگر قران خوانده نشود شکایت کند؟ ایا باید تک تک قرآنهای خانه خوانده شوند یا فقط از یک قران بخوانیم و بقیه خوانده نشود کافیست؟ هر قران حداقل چند وقت یکبار باید خوانده شود؟
قرائت قرآن از روی مصحف مستحب و دارای فضیلت فراوانی است، اما واجب نیست؛ بنابراین ترک قرائت یا قرائت از روی یک نسخه با وجود نسخههای دیگر گناه محسوب نمیشود[ برای آگاهی از آداب تلاوت قرآن ر.ک:فیض کاشانی،ملامحسن، المحجة البیضاء،قم، دفتر انتشارات اسلامی، ج1-2،ص209-206طباطبائی، محمدحسین، المیزان فی التفسیر القرآن،بیروت، مؤسسه اعلمی، ج20، ص78و85]. آن چه مورد تأکید قرآن و روایات است مهجور نماندن و غریب نبودن قرآن و قرائت آن است.
روایاتی داریم که نشان میدهند قرآن از برخی افراد به خاطر بعضی امور شکایت میکند، از جمله:
« عَنْ جَابِرٍ قَالَ سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ(ص) یَقُولُ: یَجِی ءُ یَوْمَ الْقِیَامَةِ ثَلَاثَةٌ یَشْکُونَ الْمُصْحَفُ وَ الْمَسْجِدُ وَ الْعِتْرَةُ . یَقُولُ الْمُصْحَفُ: یَا رَبِّ حَرَّفُونِی وَ مَزَّقُونِی. وَ یَقُولُ الْمَسْجِدُ: یَا رَبِّ عَطَّلُونِی وَ ضَیَّعُونِی. وَ یَقُولُ الْعِتْرَةُ: یَا رَبِّ قَتَلُونَا وَ طَرَدُونَا وَ شَرَّدُونَا فَأَجْثُو لِلرُّکْبَتَیْنِ لِلْخُصُومَةِ. فَیَقُولُ اللَّهُ جَلَّ جَلَالُهُ: لِی أَنَا أَوْلَی بِذَلِک؛ جابربن عبدالله انصاری میگوید: از پیامبر اکرم(ص) شنیدم میفرمود: روز قیامت سه چیز به شکایت می آیند قرآن، مسجد و عترت. قرآن میگوید: خدایا مرا تحریف(معنوی) نمودند و پاره پاره ام کردند. مسجد میگوید: خدایا مرا تعطیل کردند و ضایع نمودند. عترت میگوید: خدایا ما را کشتند، تبعید نمودند و طرد کردند. من به دو زانو می نشینم برای دادخواهی. خداوند میفرماید: من شایسته این کارم .»[ بحار الأنوار، ج 24، ص 186، باب 51 . ]در روایتی از امام صادق(ع) آمده است که فرمود:
«ثَلَاثَةٌ یَشْکُونَ إِلَی اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ مَسْجِدٌ خَرَابٌ لَا یُصَلِّی فِیهِ أَهْلُهُ وَ عَالِمٌ بَیْنَ جُهَّالٍ وَ مُصْحَفٌ مُعَلَّقٌ قَدْ وَقَعَ عَلَیْهِ غُبَارٌ لَا یُقْرَأُ فِیه؛روز رستخیز سه چیز به خدای توانا و بزرگ شکایت و گله میکنند: مسجد و جای عبادت ویران شده که اهل آن (همسایه اش) در آن نماز نمیخوانند. دانشمندی که در میان نادانان است (و کسی از او راه راست را نپرسیده و سخنی هم. و قرآنی که آویخته (در جایی نهاده) شده و گرد بر روی آن نشسته خوانده نمیشود (تا طبق آن عمل شود).» [ بحار الأنوار، ج 2 ، ص 41، باب 10 . ]در صورت وجود قرآن های متعدد در منزل بهتر است حق همه را به جا آورده و از هر یک به نوبت استفاده کرد یا یکی را نگه داشته و بقیه را به افراد یا مکانهای مناسب هدیه نمود و قرآنها را از مهجور بودن و غربت در آورد.
برای قرائت هر یک از قرآنها نمیتوان وقت و زمان خاصی را مشخص نمود، چون این بستگی به مقدار قرائت هر فرد و حال و ظرفیت او دارد. اما به صورت منظم در ماه اگر یکی را ختم کند و بعد دیگری را شروع کند بهتر است.
روایاتی داریم که نشان میدهند قرآن از برخی افراد به خاطر بعضی امور شکایت میکند، از جمله:
« عَنْ جَابِرٍ قَالَ سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ(ص) یَقُولُ: یَجِی ءُ یَوْمَ الْقِیَامَةِ ثَلَاثَةٌ یَشْکُونَ الْمُصْحَفُ وَ الْمَسْجِدُ وَ الْعِتْرَةُ . یَقُولُ الْمُصْحَفُ: یَا رَبِّ حَرَّفُونِی وَ مَزَّقُونِی. وَ یَقُولُ الْمَسْجِدُ: یَا رَبِّ عَطَّلُونِی وَ ضَیَّعُونِی. وَ یَقُولُ الْعِتْرَةُ: یَا رَبِّ قَتَلُونَا وَ طَرَدُونَا وَ شَرَّدُونَا فَأَجْثُو لِلرُّکْبَتَیْنِ لِلْخُصُومَةِ. فَیَقُولُ اللَّهُ جَلَّ جَلَالُهُ: لِی أَنَا أَوْلَی بِذَلِک؛ جابربن عبدالله انصاری میگوید: از پیامبر اکرم(ص) شنیدم میفرمود: روز قیامت سه چیز به شکایت می آیند قرآن، مسجد و عترت. قرآن میگوید: خدایا مرا تحریف(معنوی) نمودند و پاره پاره ام کردند. مسجد میگوید: خدایا مرا تعطیل کردند و ضایع نمودند. عترت میگوید: خدایا ما را کشتند، تبعید نمودند و طرد کردند. من به دو زانو می نشینم برای دادخواهی. خداوند میفرماید: من شایسته این کارم .»[ بحار الأنوار، ج 24، ص 186، باب 51 . ]در روایتی از امام صادق(ع) آمده است که فرمود:
«ثَلَاثَةٌ یَشْکُونَ إِلَی اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ مَسْجِدٌ خَرَابٌ لَا یُصَلِّی فِیهِ أَهْلُهُ وَ عَالِمٌ بَیْنَ جُهَّالٍ وَ مُصْحَفٌ مُعَلَّقٌ قَدْ وَقَعَ عَلَیْهِ غُبَارٌ لَا یُقْرَأُ فِیه؛روز رستخیز سه چیز به خدای توانا و بزرگ شکایت و گله میکنند: مسجد و جای عبادت ویران شده که اهل آن (همسایه اش) در آن نماز نمیخوانند. دانشمندی که در میان نادانان است (و کسی از او راه راست را نپرسیده و سخنی هم. و قرآنی که آویخته (در جایی نهاده) شده و گرد بر روی آن نشسته خوانده نمیشود (تا طبق آن عمل شود).» [ بحار الأنوار، ج 2 ، ص 41، باب 10 . ]در صورت وجود قرآن های متعدد در منزل بهتر است حق همه را به جا آورده و از هر یک به نوبت استفاده کرد یا یکی را نگه داشته و بقیه را به افراد یا مکانهای مناسب هدیه نمود و قرآنها را از مهجور بودن و غربت در آورد.
برای قرائت هر یک از قرآنها نمیتوان وقت و زمان خاصی را مشخص نمود، چون این بستگی به مقدار قرائت هر فرد و حال و ظرفیت او دارد. اما به صورت منظم در ماه اگر یکی را ختم کند و بعد دیگری را شروع کند بهتر است.