خانه » همه » سلامت » وزن مناسب چه مقداری می باشد؟

دانلود کتاب های امتحان شده

وزن مناسب چه مقداری می باشد؟

چگونه با روش های طبیعی افزایش وزن داشته باشیم؟

اگر احساس می‌کنید که لاغر هستید و به افزایش وزن فکر می‌کنید، روش‌هایی برای افزایش وزن سریع اما طبیعی وجود دارد که در این مطلب با آن‌ها آشنا خواهیم شد.


چگونه با روش های طبیعی افزایش وزن داشته باشیم؟

وزن مناسب چه مقداری می باشد؟

قبل از اینکه بخواهیم به معرفی روش های افزایش وزن بپردازیم، باید بدانیم که اصولا به چه وزنی، وزن مناسب اطلاق می شود و چگونه می توان فهمید که وزن ما زیر مقدار مناسب است یا بالای آن قرار دارد؟

همانطور که می دانید وزن و قد یک رابطه مستقیم با یکدیگر داشته و هر چه قد انسان بلندتر باشد به همان نسبت وزن بیشتری نیز باید داشته باشد.

تناسب وزن با معیاری به نام BMI سنجیده می شود که به عقیده کارشناسان افرادی که دارای BMI زیر 18.5 باشند، در حقیقت دچار کاهش وزن می باشند.

به همین ترتیب بین 18.5 تا 25 به عنوان وزن متناسب و بالای 25 اضافه وزن محسوب می شود. BMI بیشتر از 30 نیز به عنوان چاقی مفرط شناخته شده و بیماری محسوب می گردد.
 

دلایل کاهش وزن

بعد از اینکه به میزان تناسب وزن خود پی بردیم، حال اگر دارای کمبود وزن باشیم، باید بدانیم علت این کاهش وزن، چه می تواند باشد. همانطور که در ابتدا نیز به آن اشاره شده، دلایل زیادی می تواند باعث کاهش وزن شود که بیماری های مختلف یکی از مهمترین دلایل آن می تواند باشد.

باید به این نکته توجه داشته باشیم که کمبود وزن نیز می تواند همچون اضافه وزن، خطرناک باشد و حتی در برخی موارد خطرات بیشتری را نیز برای سلامتی افراد داشته باشد. با اینحال دلایلی که ممکن است باعث کاهش وزن شود در زیر لیست شده اند که بیشترین تاثیر را در کمبود وزن دارند:

عادت غذایی نامناسب

مشکلات پرکاری تیروئید

بیماری سلیاک

دیابت

سرطان

عفونت ها

تغذیه نامناسب

ساعات کاری زیاد

اختلال در خواب

سایر موارد
 

راه های افزایش وزن

اما با توجه به مواردی که گفته شد، باید بدانید که راه هایی هم برای افزایش وزن وجود دارد که با استفاده از آن ها می توان به سادگی به وزن دلخواه خود رسید. بسیاری از افراد برای مواجهه با این مشکل، اولین راه حلی که به ذهنشان خطور می کند، استفاده از روش های درمان دارویی و قرص های چاقی می باشد.

اما باید بدانید که همانطور که قرص های لاغری دارای عوارض هستند، قرص های چاقی نیز بعضا دارای عوارضی هستند.

همچنین در اکثر موارد قرص های چاقی باعث افزایش وزن مقطعی شده و پس از اتمام دوره مصرف، وزن دوباره به حالت قبل بر خواهد گشت. همچنین در بعضی موارد گزارش شده است که قرص های چاقی اقدام به اضافه کردن وزن در ناحیه شکم و پهلوها می شود که به هیچ وجه مورد دلخواه افراد نمی باشد.

در چنین شرایطی به نظر می رسد استفاده از روش های طبیعی و بدون استفاده از مواد شیمیایی به صرفه تر بوده و باید روش های بهتری را امتحان نمود.
خوردن مواد چربی دار ممکن است راه حل مناسبی برای افزایش وزن محسوب شود اما باید بدانید که چربی زیاد می تواند برای سلامتی شما بسیار مضر باشد!
بهترین روش برای افزایش وزن ، استفاده از رژیم غذایی مناسب و تغییر در سبک زندگی می باشد. در ادامه تعدادی از روش های افزایش وزن را با یکدیگر مرور خواهیم نمود.

اگر می خواهید سریعتر وزن خود را افزایش دهید، باید بیشتر از آنچه کالری می سوزانید، کالری مصرف کنید. برای افزایش وزن سریع توصیه می شود روزانه بیشتر از 500 الی 600 کیلو کالری بیشتر از مقدار مورد نیاز مصرف کنید.
 

پروتئین بیشتری مصرف کنید

پروتئین یکی از بهترین منابع برای افزایش وزن می باشد. سعی کنید مصرف پروتئین را در سبد غذایی روزانه خود جای دهید. ماهیچه ها از پروتئین ساخته شده اند و مصرف کالری بدون مصرف پروتئین تنها می تواند به اضافه شدن چربی های دور شکم و پهلوهای شما منتج شود. البته باید به این نکته توجعه داشته باشید که مصرف پروتئین می تواند منجر به سیری زودرس شده و در نتیجه مانع مصرف کالری بیشتر در شما شود. پس باید به یک مقدار مناسب در روز برسید تا هر دو مورد را رعایت کنید.
 

عادت غذایی مناسب داشته باشید

سعی کنید در روز سه بار غذا بخورید. رژیم غذایی خود را نیز همانطور که گفته شد، بر اساس پروتئین، کربوهیدارت ها و چربی ها، به مقدار کافی تنظیم کنید.
سعی کنید در بین وعده های غذایی خود حتما از آجیل ها و دانه های مغذی استفاده کنید. آجیل جات و میوه های خشک می تواند تاثیر به سزایی در تامین کالری بدن داشته باشد.
 

برای افزایش وزن ورزش کنید

ورزش یکی از بهترین روش ها برای افزایش وزن محسوب می شود. بر خلاف باور عموم که عقیده دارند ورزش یک راه مناسب برای کاهش وزن است، باید این نکته را مدنظر داشته باشید که انجام تمرینات ورزشی مرتب و صحیح، می تواند منجر به افزایش وزن در افراد لاغر نیز شود.

ورزش افراد دارای اضافه وزن را لاغر کرده و افراد دارای کمبود وزن را چاق می نماید. در حقیقت انجام حرکات بدنی صحیح و حساب شده، می تواند تناسب اندام را برای شما به ارمغان بیاورد.

در هنگام ورزش استفاده زیاد از مایعات را فراموش نکرده و رژیم غذایی مناسب را که در رابطه با آن صحبت کردیم، رعایت نمایید.

منبع: سایت نظارت بر خانواده

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها