۱۳۹۵/۰۸/۰۷
–
۶۹۰ بازدید
وظایف حوزه های علمیه درقبال فضای مجازی چیه؟
این موضوع ابعاد وسیعی داشته و نیازمند کار تحقیقی است در عین حال به صورت مختصر گفتنی است:
حضرت آیت الله خامنهای بر اهمیت «وظیفهشناسی» و «موقعیتشناسی» در کار تبلیغ و بیان مسائل دینی تاکید دارند از این منظر اگر وظیفه بهدرستی شناخته نشود، علم، تقوا و حتی شجاعت نیز اثر مثبت و مورد انتظاری نخواهد داشت.
ایشان«بصیرت» را به معنای شناخت نیازها و واقعیات جامعه می دانند؛ «بصیرت» یعنی بدانیم جوانِ امروز چه نیازهایی دارد و بر لوح دل آماده و مشتاق او، چه چیزی نقش بسته یا باید نقش ببندد.
ایشان با اشاره به هزینههای گزاف و برنامهریزیهای فراوان علیه ایمان و اعتقادات می فرمایند: دشمن از طریق تولید و ترویج شبهات و همچنین تولید محتوای ضد عفت و حیا، بهدنبال انحراف جوانان مؤمن و سالم از اصل دین و دریدن پردههای حیا است و امروز این کار در بستر فضای مجازی انجام میشود.
حضرت آیت الله خامنهای، مقابله با این نقشه را اولین و مهمترین وظیفه روحانیت می دانند: حوزههای علمیه و دانایان مذهب باید قابلیت مواجه شدن با لشکر عظیم دشمن را در خود ایجاد کنند.
ایشان با اظهار تأسف از ناآشنایی برخی مبلغان دینی با ابزارهای جدید رایانهای و همچنین عدم درک درست از اهمیت مسئله فضای مجازی در برخی مسئولان، معتقدند: فضای مجازی، به صورت توأمان دارای منافع و مضرات بیشماری است که باید با استفاده از فرصتهای آن، مفاهیم اسلامی را در سطح گسترده ترویج کرد و در همین خصوص، شورایعالی فضای مجازی با هدف تمرکز در فکر، تصمیم و اقدام تشکیل شد.
حضرت آیت الله خامنهای، شناسایی شبهات روز و پاسخ به آنها را از جمله کارهای مهم حوزههای علمیه برمی شمرند: این کار هیچ منافاتی با فقاهت ندارد، زیرا فقه، منحصر به احکام عملی نیست، بلکه «فقه الله الاکبر» در واقع همان معارف اسلامی است و باید برای پاسخ به شبهات دینی نیز همانند کاوشهای دقیق و پردامنه فقهی، اقدام و عمل کرد.(۱۳۹۵/۰۶/۱۶)
همچنین شناسایی استعدادهای برتر، ترویج مطالعه بهویژه در زمینهی سیرِ تاریخِ علوم حوزه و تفسیر، تربیت مبلغهای قلمی، سخنور و مبلغ فضای مجازی ازجمله نکاتی است که باید در حوزههای علمیه توجه ویژهای به آنها شود.(۱۳۹۵/۰۷/۱۱)
حضرت آیت الله خامنهای بر اهمیت «وظیفهشناسی» و «موقعیتشناسی» در کار تبلیغ و بیان مسائل دینی تاکید دارند از این منظر اگر وظیفه بهدرستی شناخته نشود، علم، تقوا و حتی شجاعت نیز اثر مثبت و مورد انتظاری نخواهد داشت.
ایشان«بصیرت» را به معنای شناخت نیازها و واقعیات جامعه می دانند؛ «بصیرت» یعنی بدانیم جوانِ امروز چه نیازهایی دارد و بر لوح دل آماده و مشتاق او، چه چیزی نقش بسته یا باید نقش ببندد.
ایشان با اشاره به هزینههای گزاف و برنامهریزیهای فراوان علیه ایمان و اعتقادات می فرمایند: دشمن از طریق تولید و ترویج شبهات و همچنین تولید محتوای ضد عفت و حیا، بهدنبال انحراف جوانان مؤمن و سالم از اصل دین و دریدن پردههای حیا است و امروز این کار در بستر فضای مجازی انجام میشود.
حضرت آیت الله خامنهای، مقابله با این نقشه را اولین و مهمترین وظیفه روحانیت می دانند: حوزههای علمیه و دانایان مذهب باید قابلیت مواجه شدن با لشکر عظیم دشمن را در خود ایجاد کنند.
ایشان با اظهار تأسف از ناآشنایی برخی مبلغان دینی با ابزارهای جدید رایانهای و همچنین عدم درک درست از اهمیت مسئله فضای مجازی در برخی مسئولان، معتقدند: فضای مجازی، به صورت توأمان دارای منافع و مضرات بیشماری است که باید با استفاده از فرصتهای آن، مفاهیم اسلامی را در سطح گسترده ترویج کرد و در همین خصوص، شورایعالی فضای مجازی با هدف تمرکز در فکر، تصمیم و اقدام تشکیل شد.
حضرت آیت الله خامنهای، شناسایی شبهات روز و پاسخ به آنها را از جمله کارهای مهم حوزههای علمیه برمی شمرند: این کار هیچ منافاتی با فقاهت ندارد، زیرا فقه، منحصر به احکام عملی نیست، بلکه «فقه الله الاکبر» در واقع همان معارف اسلامی است و باید برای پاسخ به شبهات دینی نیز همانند کاوشهای دقیق و پردامنه فقهی، اقدام و عمل کرد.(۱۳۹۵/۰۶/۱۶)
همچنین شناسایی استعدادهای برتر، ترویج مطالعه بهویژه در زمینهی سیرِ تاریخِ علوم حوزه و تفسیر، تربیت مبلغهای قلمی، سخنور و مبلغ فضای مجازی ازجمله نکاتی است که باید در حوزههای علمیه توجه ویژهای به آنها شود.(۱۳۹۵/۰۷/۱۱)