خانه » همه » خبر » ترند ترین های خبری امروز » وقوع انفجارهای مهیب و متعدد در پایتخت اوکراین/ عقب نشینی اوکراین از عضویت در ناتو/سقوط شهر سورودونتسک اوکراین

دانلود کتاب های امتحان شده

وقوع انفجارهای مهیب و متعدد در پایتخت اوکراین/ عقب نشینی اوکراین از عضویت در ناتو/سقوط شهر سورودونتسک اوکراین

وقوع انفجارهای مهیب و متعدد در پایتخت اوکراین

بین الملل تابناک: صد و بیست و سومین روز از حمله روسیه به اوکراین با دستور ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور می‌گذرد؛ تهاجمی که رویداد‌های زیادی را به دنبال داشته و منجر به تحریم گسترده روسیه از سوی بلوک غرب شده است و دورنمای مشخصی برای پایان آن نیز وجود ندارد.

سقوط شهر سورودونتسک اوکراین
۱۴۰۱/۰۴/۰۵ – ۱۲:۵۵

شهردار شهر سورودونتسک واقع در شرق اوکراین روز شنبه گفت که نیروهای روسیه این شهر را به طور کامل اشغال کرده‌اند.

به گزارش رویترز، این بزرگترین شکست اوکراین در میدان نبرد با روسیه است که به چندین ماه درگیری‌های شدید در این شهر پایان می‌دهد.

اوکراین عقب نشینی خود از شهر را خروج تاکتیکی برای نبرد از مناطق مرتفع‌تر در شهر لیسیچانسک در امتداد رودخانه سیورسکی دونتس نامید.

این درحالی است که روسیه گفته است که نیروهای این کشور در حال حمله به لیسیچانسک است.

زلنسکی: اوکراین شهر سورودونتسک را پس خواهد گرفت
۱۴۰۱/۰۴/۰۵ – ۱۲:۵۴

ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین اعلام کرد که کی‌یف تمام شهرهایی که در جنگ با روسیه از دست داده است از جمله سورودونتسک را پس خواهد گرفت.

به گزارش الجزیره، زلنسکی شنبه شب در یک سخنرانی ویدئویی گفت که اوکراین در ۲۴ ساعت گذشته مورد اصابت ۴۵ موشک و راکت روسیه قرار گرفته است.

زلنسکی این حملات روسیه را تلاشی استثمارگرانه برای شکستن روحیه مردم اوکراین توصیف کرد.

شهردار شهر سورودونتسک واقع در شرق اوکراین روز شنبه گفت که نیروهای روسیه این شهر را به طور کامل اشغال کرده‌اند.

این بزرگترین شکست اوکراین در میدان نبرد با روسیه است که به چندین ماه درگیری‌های شدید در این شهر پایان می‌دهد.

اوکراین عقب نشینی خود از شهر را خروج تاکتیکی برای نبرد از مناطق مرتفع‌تر در شهر لیسیچانسک در امتداد رودخانه سیورسکی دونتس نامید.

گفت‌ وگوی وزیران خارجه ترکیه و آمریکا در مورد اوکراین
۱۴۰۱/۰۴/۰۵ – ۱۲:۵۳

مولود چاووش اوغلو وزیر امورخارجه ترکیه و آنتونی بلینکن همتای آمریکایی وی شنبه‌شب در تماس تلفنی در مورد اوکراین و صادرات غلات از این کشور گفت وگو کردند.

به گزارش شبکه تلویزیونی تی آر تی ورلد، دو طرف در این تماس در باره گسترش ناتو نیز تبادل نظر کردند.

بر اساس گزارش این شبکه، ترکیه برای تضمین صادرات میلیون‌ها تن غلات از اوکراین و جلوگیری از کمبود مواد غذایی در جهان، تعامل خود را با کی‌یف و مسکو حفظ کرده است.

استفان دوجاریک سخنگوی سازمان ملل متحد روز چهارشنبه اعلام کرد که مذاکرات درباره صادرات غلات اوکراین ادامه دارد.

شبکه تلویزیونی تی آر تی ترکیه هفته گذشته گزارش داد که روسیه، اوکراین و ترکیه یک کانال اضطراری میان وزارتخانه‌های دفاع خود برای رسیدگی به موضوع ارسال غلات از بنادر اوکراین ایجاد کرده‌اند.

بر اساس این گزارش، سه کشور یاد شده قرار است برای اطمینان از عملکرد این کریدور نماینده خود را معرفی کنند.

موضوع کریدور غلات، محور مذاکرات ۸ ژوئن در آنکارا میان سرگئی لاوروف و مولود چاووش اوغلو وزیران خارجه روسیه و ترکیه بود.

عقب نشینی اوکراین از عضویت در ناتو
۱۴۰۱/۰۴/۰۵ – ۱۲:۵۲

“ایگور ژوفکا” مشاور رئیس جمهوری اوکراین اعلام کرد که کی‌یف به دنبال عضویت در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) نیست.

 ژوفکا به روزنامه فایننشال‌تایمز گفت: اوکراین پذیرفته که عضویت در ناتو غیر قابل بحث است و این کشور هیچ اقدام دیگری در راستای پیوستن به این ائتلاف برنمی‌دارد.

رهبران ناتو قرار است این هفته در مادرید پایتخت اسپانیا گردهم آیند و در جریان یک نشست و گفتگوی دو روزه این اتحاد از مفهوم راهبردی خود رونمایی می‌کند.

مشاور رئیس‌جمهوری اوکراین افزود که دولت زلنسکی می‌خواهد ناتو تایید کند که اوکراین سنگ بنای امنیت اروپا است اما هیچ اجباری برای به عضویت در آمدن در ناتو ندارد.

مشاور زلنسکی تصریح کرد: اعضای ناتو آرزوهای ما را نادیده گرفتند. هیچ کار دیگری در این مورد انجام نمی‌دهیم.

چشم‌انداز عضویت اوکراین در ناتو یکی از عوامل تهاجم روسیه به خاک این کشور بوده است. کی‌یف در سال ۲۰۱۹ هدف خود مبنی بر پیوستن به این ائتلاف را تعیین کرد درحالیکه مسکو حضور تسلیحات و نیروهای ناتو در مرز خود را یک تهدید امنیتی می‌داند.

ینس استولتنبرگ دبیر کل ناتو اصرار دارد که مساله عضویت در این ائتلاف نظامی برای کشورهای علاقه‌مند باز است اما هرگز متعهد بر عضویت اوکراین در آینده نزدیک نشده است.

طبق اعلامیه بخارست در سال ۲۰۰۸، موضع رسمی ناتو این است که گرجستان و اوکراین در یک تاریخ غیرمشخص در آینده به آن اضافه شوند.

درخواست زلنسکی از کشورها برای انتقال سامانه‌های دفاع هوایی به اوکراین
۱۴۰۱/۰۴/۰۵ – ۱۲:۴۸

رئیس‌جمهوری اوکراین از کشورهای متحد خود خواست در واکنش به تداوم حملات موشکی روسیه، سامانه‌های دفاع هوایی به اوکراین ارسال کنند.

 تارنمای هیل نوشت: این درخواست زلنسکی در سخنرانی او خطاب به مردم اوکرین و جهان و همزمان با گذشت چهار ماه کامل از جنگ روسیه و اوکراین مطرح شده است.

وی گفت تداوم اعمال تحریم ها علیه روسیه کافی نیست و به سامانه‌های دفاع هوایی در اوکراین بیش از هر منطقه دیگری از جهان نیاز هست.

زلنسکی افزود: این ما نیستیم که مغلوب می‌شویم ما بر آنها غلبه خواهیم کرد. هیچ موشک روسیه و هیچ حمله ای از سوی این کشور روحیه اوکراینی‌ها را تضعیف نخواهد کرد و هر یک از موشک های آنها موضوع بحث ما با شرکایمان را تشکیل می دهد.

وی اظهار داشت روسیه در ابتدا قصد داشت در چند روز اوکراین را تصرف کند و نمایش قدرت با استفاده از موشک ها از نظر راهبردی تفاوتی ایجاد نمی‌کند.

زلنسکی گفت: چنین مرحله ای از جنگ از نظر اخلاقی، از نظر احساسی دشوار است؛ به ویژه وقتی می دانیم که دشمن موفق نمی شود، وقتی می دانیم که هنوز هم می توانیم از کشور خود دفاع کنیم، اما محدودیت های زمانی آن را احساس نمی کنیم، احساس نمی کنیم که چه تعداد ضربات، تلفات و تلاش های بیشتر خواهد بود. وقتی که پیروزی در افق دید ما است.

رئیس جمهوری اوکراین همچنین گفت قصد دارد در نشست گروه هفت شرکت کند و با تعدادی از مقامات بزرگترین کشورهای اقتصادی جهان در روز دوشنبه ملاقات کند و پس از آن در اجلاس سران ناتو حضور می یابد.

این اظهارات زلنسکی در حالی بیان شده که نیروهای اوکراینی از شهر سورو دونتسک عقب‌نشینی کرده‌اند. این شهر یکی از مقرهای باقی مانده در منطقه دونباس در شرق اوکراین است.

هیل نوشت: اوکراین این هفته وقتی که نامزدی رسمی این کشور برای ملحق شدن به اتحادیه اروپا پذیرفته شد به یک پیروزی غیرنظامی دست یافت. عضویت این کشور در اتحادیه اروپا سالها طول می‌کشد اما یک گام به جلو برای عضویت اوکراین به بقیه کشورهای اروپایی است در حالی که مسکو تلاش می کند مانع گسترش این اتحادیه در قلمرو نفوذ روسیه شود.

وقوع انفجارهای مهیب و متعدد در پایتخت اوکراین

خبرگزاری رویترز از وقوع چندین انفجار در مرکز شهر کی‌یف، پایتخت اوکراین در روز یکشنبه خبر داد.

به گزارش رویترز، بامداد امروز، انفجارهای متعدد، منطقه «شفچنکیفسکی» در مرکز کی‌یف را لرزاند و موجب خسارت گسترده و آتش‌سوزی در یک ساختمان مسکونی شد.

این اولین حمله نظامیان روس به کی‌یف، از اوایل ماه ژوئن تاکنون است.

مراکز امدادی اوکراین اعلام‌کردند که یک ساختمان ۹ طبقه در این حمله دچار خسارت و آتش‌سوزی شده است.

ویتالی کلیچکو شهردار کی‌یف اعلام کرد که بخشی از ساکنان دو ساختمان هدف قرار گرفته از آن تخلیه و نجات یافته‌اند اما افرادی هم زیر آوار گیر کرده‌اند و تعدادی هم در بیمارستان بستری شده‌اند.

وی گفت: یک دختر هفت‌ساله زنده از زیر آوار نجات یافته و امدادگران در جستجوی مادر وی هستند.

از پنجم ژوئن که یک تاسیسات تعمیر ریل قطار در حومه کی یف هدف قرار گرفت تاکنون این شهر هدف حمله نبوده است.

بعد از مذاکرات کی‌یف و مسکو در اوایل جنگ اوکراین، کرملین دستور عقب‌نشینی نظامیان روس از حومه پایتخت را صادر کرد اما جنگ در منطقه شرق و جنوب این کشور ادامه یافت.

تشدید تنش جدی میان روسیه و لیتوانی

گیتاناس نوسدا رییس جمهوری لیتوانی اعلام کرد که این کشور مساله انتقال کالاهای تحریم شده به منطقه درون بوم روسیه (کالینینگراد) را نمی‌پذیرد.

به گزارش خبرگزاری تاس، نوسدا در صفحه فیس‌بوک خود نوشت: کاملا مشخص است که لیتوانی باید تحریم‌های اتحادیه اروپا را اجرا کند. لیتوانی به کنترل کالاهایی که از طریق خاکش انتقال می‌یابند، ادامه می‌دهد و ایجاد هر کریدوری را غیر قابل بحث می‌داند.

رییس جمهوری لیتوانی افزود: برای اینکه تحریم‌های اعمال شده به منافع لیتوانی یا توافق‌های بین المللی آسیب نزند، دولت باید به سرعت مشاوره با کمیسیون اروپا را آغاز کند.

آنتون آلیخانوف فرماندار منطقه کالینینگراد اعلام کرد که روز ۱۸ ژوئن (۲۸ خرداد) راه آهن ملی لیتوانی از محدودیت‌هایی برای انتقال کالا بین منطقه درون بوم کالینینگراد و سرزمین اصلی روسیه اطلاع داده است.

روز ۲۱ ژوئن (۳۱ خزداد) اخباری مبنی بر تاثیرگذاری محدودیت‌ها بر ترافیک جاده‌ای نیز بیرون آمد. کاخ کرملین این اقدام را محاصره اقتصادی می‌داند در حالیکه لیتوانی و اتحادیه اروپا تاکید دارند که محدودیت‌ها تنها با هدف اجرای تحریم علیه روسیه است.

لوکاشنکو: محاصره کالینینگراد توسط لیتوانی اعلام جنگ است

«آلکساندر لوکاشنکو»، رئیس جمهور بلاروس شنبه شب به وقت تهران اعلام کرد که تداوم محاصره «کالینینگراد» در غرب روسیه توسط لیتوانی در حکم «اعلام جنگ غیررسمی» است.

لوکاشنکو همچنین در مورد پروازهای هواپیماهای ایالات متحده و ناتو که در حال حمل کلاهک اتمی هستند، به شدت ابراز نگرانی کرد و گفت، این تحرکات برای بلاروس بسیار نگران کننده است.

بر اساس این گزارش، لیتوانی از ورود کالاهایی نظیر زغال‌سنگ، فلزات، مصالح ساختمانی و فناوری‌های پیشرفته به منطقه کالینینگراد ممانعت کرده است. وزارت امور خارجه روسیه نیز اعلام کرد که در همین رابطه سفیر لیتوانی احضار شده و از این کشور خواسته شده فوراً ممنوعیت ترانزیت کالا به کالینینگراد برداشته شود

دولت روسیه نیز از لیتوانی درخواست کرده، به قطع «تحریک‌آمیز» جریان تردد به این بخش از روسیه خاتمه دهد و در غیر این صورت مسکو از منافع ملی خود دفاع خواهد کرد.

درخواست پامپئو برای ارسال تانک و موشک به اوکراین

وزیر خارجه سابق آمریکا علاوه‌ بر اینکه از ایالات متحده خواست تا تسلیحات بیشتری به اوکراین ارسال کند، گفت که “حمله غیرقانونی” ولادیمیر پوتین به اوکراین بیانگر “یک نسل کشی از پیش برنامه‌ریزی” شده است و براساس تعریف سازمان ملل از این واژه در سال ۱۹۴۸، حمله روسیه به اوکراین به منزله “نابودی عمدی یک ملت” است.

به گزارش پایگاه خبری صدای جدید اوکراین، مایک پامپئو، وزیر خارجه سابق آمریکا ضمن مقایسه ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه با جوزف استالین، دیکتاتور اتحاد شوروی سابق مدعی شد: «فقدان انسانیت در پوتین نشان می‌دهد تا زمانی که او در قدرت بماند، روسیه یک زندان مجازی خواهد بود و هر کشوری که با او هم‌مرز باشد، هرگز امن نخواهد بود.»

وی از ایالات متحده خواست تا تسلیحات و تجهیزات بیشتری از جمله “تانک‌های آبرامز آمریکایی” و “موشک‌های پاتریوت” را در اختیار اوکراین قرار دهند تا از درگیری بیشتر در اروپا جلوگیری شود.

 

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها