خانه » همه » مذهبی » ولادت علی(ع) در خانه کعبه

دانلود کتاب های امتحان شده

ولادت علی(ع) در خانه کعبه

جواب اجمالی :
در اینکه علی ع در خانه کعبه متولد شد در منابع تاریخی شیعه و اهل سنت اختلافی وجود ندارد
نه تنها در منابع شیعی که در ده‌ها منبع حدیثی و تاریخی معتبر دیگر از اهل سنت نیز میلاد ایشان در داخل کعبه، تصریح شده است، از جمله: «مروج الذهب , ابو الحسن مسعودی هذلی : ج2 / ص2 چاپ مصر» – «تذکرة خواص الأمة، سبط ابن الجوزی حنفی‌: ص7» – «الفصول المهمّة، ابن الصباغ مالکی: ج1 / ص173 به نقل أز ابن المغازلی، ص14، ص30» و … .
در هیچ منبع تاریخی از باز کردن درب خانه کعبه برای ورود فاطمه بنت اسد مادر علی ع برای زایمان علی ع اشاره نشده است . اما در باره باز کردن درب پس از زایمان فاطمه بنت اسد در برخی از منابع اشاره شده است .
توضیح بیشتر :
در دوره هایی بخصوص در دوران جدید شبهاتی از طرف وهابیت در باره ولادت علی ع در خانه کعبه مطرح شده است
که پاسخ های متعددی به این شبهات داده شده است .
در منابع متعدد آمده است که عباس بن عبدالمطّلب و عده‌ای دیگر در مقابل خانه کعبه در مسجد الحرام نشسته بودند که ناگهان فاطمه بنت اسد که درد زایمان فرزند او را ناراحت کرده بود،‌ پدیدار گشت و نزد خانه آمد و گفت: پروردگار من ایمان دارم به تو و به همه پیامبران و کتاب‌هایی که از سوی تو آمده و گفتار جدم ابراهیم خلیل را تصدیق دارم و به او که این خانه کعبه را بنا کرد، پروردگارا به حق همان کسی که این خانه را بنا کرد و به حق این نوزادی که در شکم من است، ولادت او را بر من آسان گردان.
ناگهان دیدند قسمت پشت خانه کعبه شکافته شد و فاطمه به داخل خانه رفت و از دیدگاه ما پنهان گردید و دیوار خانه نیز مانند نخست به هم پیوست، ‌ما که چنین دیدیم خواستیم قفل در را باز کنیم، ولی در باز نشد.
این مطلب به سرعت در شهر پیچید، سه روز از این ماجرا گذشت و چون روز چهارم شد فاطمه از همان مکان بیرون آمد و علی ـ علیه‌السّلام ـ را در دست داشت و به مردم گفت: خدای تعالی مرا به زنان پیش از خود برتری بخشید، و من در خانه خدا رفتم و از روزی و میوه بهشتی خوردم و چون خواستم از خانه بیرون آیم، ‌هاتفی ندا کرد ای فاطمه نام این مولود را علی بگذار که خدای علیّ اعلی می‌فرماید: من نام او را از نام خود جدا کردم و او کسی است که بت‌ها را در خانه من می‌شکند. (محلاتی، سید هاشم، زندگانی حضرت امیرالمؤمنین،ج1،ص28، تهران، انتشارات علمیه اسلامیه)
بنابراین جریان تولد امیرمؤمنان(ع) حقیقتی است که نه تنها شیعه بلکه برادران اهل سنّت نیز به آن اذعان دارند که در کتاب شریف «الغدیر» به تفصیل آورده شده است.
تفصیل شبهات و پاسخ به آنها در سایت های زیر آمده است .
http://www.x-shobhe.com/view/5472.html
https://www.mashreghnews.ir/news/560818
http://www.x-shobhe.com/view/5472.html
https://valiasr-aj.com/persian/shownews.php?idnews=10932
http://aemehathar.com/faq/663
مرکز مطالعات و پاسخ گویی به شبهات
منابع جهت مطالعه بیشتر :
کتاب الغدیر علامه امینی
کتاب الصحیح من سیره الامام علی (ع) ، سید جعفر مرتضی عاملی ، مرکز نشر و ترجمه علامه سیدجعفر عاملی تاریخ نشر 1395
زندگانی حضرت امیرالمؤمنین، محلاتی، سید هاشم، ج1،ص28، تهران، انتشارات علمیه اسلامیه
«خصائص الائمه علیهم‌السلام» سید رضی
دانش نامه امیرالمومنین، ، محمد محمدی ری شهری، انتشارات موسسه دار الحدیث
دانشنامه امام علی(ع)
کتاب دانشنامه امام علی، در 13 جلد ، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها