خانه » همه » خبر » ترند ترین های خبری امروز » پایان مبهم مذاکرات ایران و آمریکا در قطر /مذاکرات دوحه شکست خورده است؟/ انریکه مورا: به تلاش برای بازگرداندن توافق ادامه خواهیم داد

دانلود کتاب های امتحان شده

پایان مبهم مذاکرات ایران و آمریکا در قطر /مذاکرات دوحه شکست خورده است؟/ انریکه مورا: به تلاش برای بازگرداندن توافق ادامه خواهیم داد

پایان مبهم مذاکرات ایران و آمریکا در دوحه/ انریکه مورا: به تلاش برای بازگرداندن توافق ادامه خواهیم داد

بین الملل تابناک: مذاکرات هسته‌ای میان ایران و ۴+۱ در وین که از چندماه پیش به دلیل اختلافات بین تهران و واشنگتن متوقف شده بود، از روز سه شنبه در دوحه قطر از سر گرفته شد و شب گذشته نیز خاتمه پیدا کرد. مذاکراتی که البته نه در فرمت ۴+۱ بلکه غیر مستقیم میان ایران و آمریکا و با میانجیگری اتحادیه اروپا انجام خواهد شد و قرار است پس از توافق در قطر، مذاکرات نهایی در وین دنبال شود.

مذاکرات هسته ای غیرمستقیم ایران و آمریکا چهارشنبه شب در دوحه پایتخت قطر پایان یافت و علی باقری مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران و هیأت همراه به تهران بازگشتند.

این دور از مذاکرات از روز سه‌شنبه در شهر دوحه قطر برگزار و علی باقری مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران بدین منظور در رأس هیأتی به دوحه سفر کرد و با انریکه مورا هماهنگ کننده گفت‌وگوها به گفت‌وگو نشست.

ادعای منابع آمریکایی درباره نتایج مذاکرات دوحه
۱۴۰۱/۰۴/۰۹ – ۱۲:۱۳

یک مقام ارشد آمریکایی مدعی شد که دور جدید مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا با هدف احیای توافق هسته ای ۲۰۱۵ موسوم به برجام، روز چهارشنبه هشتم تیر بدون هیچ پیشرفتی در دوحه، پایتخت قطر، پایان یافت.

وب‌سایت خبری تحلیلی «اکسیوس» به نقل از یک مقام ارشد آمریکایی نوشت که «ایرانی‌ها هیچ حس فوریتی از خود نشان ندادند، مسائل قدیمی را که ماه‌ها قبل حل‌وفصل شده بود پیش کشیدند و حتی مسائل تازه‌ای را مطرح کردند که بی‌ارتباط به برجام است».

این مقام آمریکایی افزود: تصمیم‌گیری در مورد توافق نهایی ماه‌هاست که به عهده طرف ایرانی است.

در همین زمینه، لورنس نورمن، خبرنگار وال استریت جورنال هم در حساب کاربری خود در توییتر نوشته است که ایران در مذاکرات دوحه خواسته‌های غیر برجامی مطرح کرده است.

لورنس نورمن به نقل از دو دیپلمات غربی مدعی شد، ایران در این مذاکرات خوستار آن شده است در صورت بازگشت به برجام، تحقیقات پادمان‌های آژانس بین المللی انرژی اتمی متوقف شود.

مذاکرات دوحه شکست نخورده است
۱۴۰۱/۰۴/۰۹ – ۱۲:۰۶

محمد مرندی مشاور هیات مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران نیز چهارشنبه شب در گفت وگو با شبکه المیادین لبنان گفت: مذاکرات دوحه شکست نخورده است.

 مرندی در این گفتگوی تلویزیونی افزود: انتظار نمی‌رفت که مذاکرات با یک راهکار مثبت، تنها در دو روز به پایان برسد.

وی با بیان اینکه ما اظهارات رسانه‌ای مقام‌های آمریکا را جدی نمی‌گیریم، گفت: آمریکایی‌ها باید تضمین‌هایی را که ایران می‌خواهد ارائه دهند تا مطمئن شویم که مانند گذشته از پشت به ما خنجر نمی‌زنند. اروپایی‌ها امروز بیشتر به ایران توجه دارند؛ چراکه به دلیل جنگ در اوکراین به نفت آن نیاز دارند.

مرندی با اشاره به اینکه مذاکرات در دوحه شکست نخورده و ادامه خواهد داشت، تأکید کرد: باید تحریم‌ها برداشته شود تا بتوانیم دوباره توافق هسته‌ای را اجرا کنیم. پس از تعلیق مذاکرات وین، ارتباطات متوقف نشد اما آنچه در دو روز گذشته شاهد بودیم مذاکرات متمرکز بود.

مشاور هیات مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران، افزود: بایدن تحت فشار شدید مخالفان توافق است اما در عین حال از بحران انرژی و نفت رنج می‌برد و خواهیم دید که کفه ترازو به کدام طرف سنگینی خواهد کرد.

مرندی در پایان گفت که فشار اروپا برای ترغیب آمریکایی‌ها به برداشتن گام‌های جدی افزایش می‌یابد.

باقری و مورا در تماس خواهند بود

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران شب چهارشنبه هشتم تیر ماه در توئیتر درباره روند مذاکرات دوحه نوشت: در ادامه روند مذاکرات رفع تحریم‌ها، گفت‌وگوهای فشرده‌ای طی روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه با وساطت انریکه مورا در دوحه برگزار شد. نظرات و پیشنهادهای عملیاتی ایران درباره موارد باقیمانده طرح شد و طرف مقابل نیز ملاحظات خود را ارائه کرد.
وی افزود: در مورد ادامه مسیر و مرحله بعدی گفت‌وگوها، طبق روال همیشه باقری و مورا در تماس خواهند بود.

 

انریکه مورا: به تلاش برای بازگرداندن توافق ادامه خواهیم داد

معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا چهارشنبه شب پس از دیدار با علی باقری کنی مذاکره کننده ارشد ایران در حساب کاربری خود در توئیتر این مطلب را نوشت.

مورا افزود: دو روز مذاکرات فشرده در مورد برجام در دوحه قطر داشتیم. متاسفانه هنوز پیشرفتی که تیم اتحادیه اروپا به عنوان هماهنگ کننده امید به آن داشت بدست نیامده است. ما با فوریت بیشتر برای بازگرداندن یک توافق مهم در زمینه عدم اشاعه و ثبات منطقه‌ای تلاش خواهیم کرد.

گفت وگوی تلفنی وزیر خارجه قطر با امیرعبداللهیان درباره مذاکرات 

وزیر خارجه قطر شامگاه چهارشنبه در تماس تلفنی با حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران درباره مذاکرات هسته‌ای گفت وگو کرد.

به گزارش خبرگزاری رسمی قطر (قنا)، «محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» وزیر امور خارجه قطر با امیرعبداللهیان همتای ایرانی خود تلفنی گفت‌ وگو کرد.

بر اساس این گزارش، وزیر خارجه قطر در این تماس تلفنی با همتای ایرانی خود درباره روابط دوجانبه، آخرین تحولات منطقه و آخرین تحولات در رابطه با مذاکرات هسته‌ای گفت وگو کرد و به تبادل نظر درباره موضوعات مورد علاقه دو کشور پرداخت.

جزئیات بیشتری از این گفت وگوی تلفنی گزارش نشده است.

مذاکرات دوحه بعد از وقفه‌ سه ماه و نیمه از دور هشتم مذاکرات در وین و پس از توافق اخیر صورت گرفته در تهران در پی سفر «جوزپ بورل» مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برای از سرگیری مذاکرات رفع تحریم‌ها، از سرگرفته شد.

سعید خطیب‌زاده سخنگوی سابق وزارت خارجه درباره این مذاکرات گفته بود: آنچه در مذاکرات انجام می‌دهیم اولا درباره ابعاد هسته‌ای نیست، چون ابعاد هسته‌ای یک بار جمع بندی شده و تنها درباره بخش‌های اختلافی است که در خصوص رفع تحریم‌ها باقی مانده است. آنچه انجام می‌شود فقط در مورد چند موضوع باقیمانده در حوزه رفع تحریم‌هاست ولذا هیچ چیزی به توافقات انجام شده در وین افزوده نخواهد شد و چیزی هم کاسته نخواهد شد. آنچه بین ما و طرف مقابل انجام می‌شود موضوعات محتوایی است. این گفت‌وگوها در ادامه فرمتی است که در وین بود یعنی به صورت غیرمستقیم انجام خواهد شد و صرفا در خصوص موضوعات اختلافی است که در آخرین جلسه وین باقیمانده خواهد بود. امیدواریم نتایج را مثبت ببینیم. توپ در زمین واشنگتن است، با پاسخ اگر بیاید مطمئن باشید که به سرعت می‌شود این کار را انجام داد.

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها