خانه » همه » خبر » ترند ترین های خبری امروز » پروژه گیزمو، رقیب بمب اتم در جنگ جهانی دوم / حال و هوای مالزی از دهه 30 تا 80 میلادی / فورد جی‌تی 40 مدل 1966، یک افسانه / گوشه‌ای از اسنودونیا

دانلود کتاب های امتحان شده

پروژه گیزمو، رقیب بمب اتم در جنگ جهانی دوم / حال و هوای مالزی از دهه 30 تا 80 میلادی / فورد جی‌تی 40 مدل 1966، یک افسانه / گوشه‌ای از اسنودونیا

بسته ویدیویی «تابناک»؛ مجموعه‌ای از ویدیوها پیرامون رویدادهای سیاسی عمدتاً متکی بر گزارش‌ها و تحلیل‌ها و ویدیویی‌هایی درباره دیگر موضوعات فرهنگی، اقتصادی و… است که تماشایش را از دست داده‌اید؛ نگاهی دوباره و متفاوت به آنچه در این بستر می‌توان فرا گرفت.

 

پروژه گیزمو، رقیب بمب اتم در جنگ جهانی دوم

همزمان با بمب اتمی که هیروشیما را هدف قرار داد یک پروژه مخفی دیگر نیز توسط دفتر خدمات استراتژیک در حال توسعه بود. دفتر خدمات استراتژیک که بعد‌ها تبدیل به سی‌آی‌ای شد در حال توسعه قایقی بود که برای تجسس از پایگاه‌های دریایی دشمن طراحی شده بود. این قایق نیمه شناور به شکلی در آب فرو می‌رفت که تنها یک دودکش و یک برجک شیشه‌ای کوچک بیرون از آب باقی می‌ماند و هدف آن کسب اطلاعات در مورد نقاط ساحلی حمله به ژاپن بود. جزئیات مربوط به این قایق شناسایی تا سال 2011 همچنان محرمانه بود ولی با انتشار اسناد محرمانه مربوط به آن در آن سال جزئیات بیشتری در مورد آن در دسترس عموم قرار گرفت که می‌توانید در این ویدیو ببینید.

 

حال و هوای مالزی از دهه 30 تا 80 میلادی

«مالزی / Malaysia» در جنوب شرقی آسیا واقع شده و پایتخت آن کوالالامپور است. اولین بار پرتغالی‌ها شبه جزیره مالایا را کشف کرده سپس برای حکومت به این جزیره تمرکز کردند، مدتی بعد بریتانیایی‌ها وارد عمل شده و این کشور را تصرف کردند. در طول استعمار بریتانیا روز به روز تجارت در جزیره رونق پیدا می‌کرد. اولین پادشاهی مالزی که بر بنادر شهرهای ساحلی حکومت می‌کرد در قرن دهم میلادی تشکیل شد. این پادشاهی شامل لنگ کاسوکا، لمبابوجانگ، کداح، برآس، گانگانگارا در پراک و پان پان در کلانتن می‌باشند. تصور بر این است که آن‌ها در گذشته کشورهایی هندی یا بودائی بوده‌اند. از دهه 1930 این جزیره به استقلال خود حرکت می‌کرد تا اینکه با تلاش‌های «ماهاتی‌محمد» که خود مدتی نخست‌وزیر این کشور بود بریتانیایی‌ها از جزیره بیرون رفتند. سپس فدراسیون مالزی با دربر گرفتن صباح، برونی، سنگاپور و شبه جزیره مالایی تشکیل شد، ولی برونی و سنگاپور به راه خود رفتند و از فدراسیون خارج شدند. هم‌اکنون سنگاپور و برونی دو کشور جداگانه‌اند. حال و هوای مالزی از دهه 1930 تا 1980 میلادی را در تابناک تماشا می‌کنید.

 

فورد جی‌تی 40 مدل 1966، یک افسانه

خودرو «جی‌تی 40 / Ford GT40» یک خودرو مسابقه‌ای تمام عیار بین سال‌های 1964 تا 1969 بود و در بسیاری از مسابقات مطرح رانندگی پیروز شده بود. این خودرو را فورد مخصوص شرکت دادن در مسابقات لمان ساخته بود ولی در بسیاری از مسابقات دیگر هم شرکت داده شد. در این ویدیو یکی از عاشقان این خودرو، از تجربه بدست آوردن این خودرو بصورت قطعه به قطعه می‌گوید. اینکه چطور ابتدا قطعات این خودرو را جمع کرده و بعد سوار شاسی کرده است. در کل، این خودرو یکی از برترین افسانه‌های دنیای خودروهای مسابقه‌ای می‌باشد و داشتن آن تقریباً آرزوی هر طرفدار اتومبیل‌رانی است.

 

گوشه‌ای از اسنودونیا

«اسنودونیا / Snowdonia» منطقه سرسبزی در شمال ولز و یک پارک ملی به پهنای 2130 کیلومترمربع است. گوشه‌ای از طبیعت زیبای اسنودونیا را در قالب 4K در تابناک می‌بینید.

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها