خانه » همه » خبر » ترند ترین های خبری امروز » «پشت پرده گرانی ها» را در «میانکاله»‌ها جستجو کنید!

دانلود کتاب های امتحان شده

«پشت پرده گرانی ها» را در «میانکاله»‌ها جستجو کنید!

تابناک : اوضاع قیمت‌های اجناس و کالا‌ها در بازار مصرفی مردم اوضاع مناسبی ندارد. گرانی و تورم موجب شده که اثرات جنگ اقتصادی بر سر سفره عموم جامعه احساس شود. در این میان، مسئولان سعی دارند با تمام توان در برابر این اوضاع نامناسب، اقداماتی انجام دهند و کاری کنند که مردم تاثیر اقدامات آن‌ها را بر سر سفره خود احساس کنند، ولی تاکنون اقدامات و تدابیر چند قدم عقب‌تر از سیل گرانی‌ها بوده؛ اما چرا؟

با تغییر دولت یکی از اولین اقدامات مسئولان جدید، مبارزه با تورم و گرانی بوده و هر روز شاهدیم وعده و قول جدیدی از مسئولان هر حوزه‌ای داده می‌شود و تاریخ شمار وعده‌های مسئولان همچنان در حال تمدید شدن است. اگر مثلا قرار بود قیمت خودرو کاهش یابد یا مثلا قیمت اجناس اساسی کاهش یابد یا مثلا قیمت دارو افزایش نیابد، همه تبدیل به وعده‌های مستمری شده اند که باید سر موعد خود تجدید شده و تاریخ جدیدی برای بسامانی اوضاع داده شود.

اگر شرایط تحمیلی بر اثر جنگ اقتصادی و تحریم، یکی از مهمترین عوامل این اوضاع باشد، اما همه و تنها دلیل این اوضاع نیست. وقتی در هر حوزه‌ای که مورد توجه مسئولان برای کنترل گرانی آن قرار می‌گیرد، ذینفعان مقتدری باشند، این می شود که تلاش‌های مسئولین حتی در بالاترین رده‌های و سلسله مراتب‌ها هم بدون تاثیر می‌ماند.

وقتی در حوزه خودرو علی رغم همه تاکید‌ها از سوی رهبر انقلاب و رییس جمهور و وعده‌های وزیر صمت بازار شرایط غیر دلخواه مردم را تجربه می‌کند، بیانگر این است که در این شرایط «جامعه ذینفعانی» وجود دارند که در برابر بهبود اوضاع مقاومت می کنند. این جامعه ذینفعان فقط مختص بازار‌های عمده نیست؛ ممکن است روزی در بازار سیب زمینی و پیاز نمود پیدا کند یا روزی در بازار عرضه گوجه فرنگی رخ نمایان کند.

یکی از مصداق‌های بارز دیگر برای وجود جامعه ذینفعان در برابر اراده و دستور مسئولان، ماجرای پتروشیمی میانکاله هست که علی رغم موافقت‌ها اولیه و کلنگ زنی آن و بعد از اعتراضات فعالان محیط زیست و مردم محلی و جمعی از هنرمندان با دستور رییس جمهور و دادستان کل کشور قرار شد این پروژه متوقف شود، اما به گفته منابع محلی به رغم همه این مخالفت‌ها اقداماتی پنهانی برای تکمیل این پروژه در حال انجام شدن است.

اینکه بالاترین مقام اجرایی یک استان یعنی استاندار استان مازندران ریشه مخالفت‌های هنرمندان را بی اطلاعی می‌داند و معتقد است که هنرمندان در مسئله پتروشیمی میانکاله اصلا اطلاع ندارند و پشت صحنه برخی اقدامات فساد، رانت و پول است و یا اینکه امام جمعه بهشهر در خطبه‌های نماز جمعه بیان می‌دارد: «کور خوانده‌اید ما پای این مجتمع پتروشیمی ایستاده‌ایم و از هیچ چیزی نمی‌هراسیم ولو تظاهرات کنیم و به تهران بریم! این صنعت آلودگی ندارد، اما مخالفین مخفیانه مانند شب‌پره در فضا‌های مجازی باب مخالفت گذاشتند. همه کشور به این پروژه امید بستند. این‌ها با حرف ولی امر مسلمین مخالفند. حتی آن پیرمرد‌هایی که در منطقه علیه این پروژه صحبت کردند، باید قانع کرد که پروژه به نفع آنهاست.» یعنی به رغم دستورهای صریح مقامات ارشد قضایی و اجرایی مخالفان مقتدری وجود دارند که به دنبال تغییر روند و مقابله با دستورات اصلاحی هستند.

خلاصه اینکه شباهت مهم نابسامانی بازار خودرو و گرانی گوشت و مرغ و یا عدم توقف پروژه میانکاله این است عواملی وجود دارند که در برابر دستورها و تاکیدها مقابله کرده و موجب عصبانیت و ناامیدی مردم می شوند؛ لذا در اوضاع فعلی جامعه بیش از هر زمان دیگری محتاج صداقت و شفافیت از سوی مسئولین هستیم که ریشه عدم تحقق وعده‌های خود را با مردم در میان بگذارند.

 
«کار گذشتگان» و قبلی‌ها هرچه بوده و هر اثری داشته در حال حاضر مورد توجه عموم مردم نیست بلکه قیاس قضاوت آنان روی اوضاع کنونی و مسئولان فعلی متمرکز شده است و مماثله بین وعده‌ها و واقعیات جامعه ضرورتی اجتناب ناپذیر بوده و بیان وعده‌های غیر عملی سم مهلکی برای اوضاع فعلی جامعه است.

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها