خانه » همه » خبر » پر بیننده ترین اخبار ایران و جهان » پنج راز مگوی از تحولات بازار مسکن تهران

دانلود کتاب های امتحان شده

پنج راز مگوی از تحولات بازار مسکن تهران

فرارو– متوسط قیمت مسکن در تهران بی‌رحمانه روند صعودی خود را ادامه می‌دهد. طبق گزارشی که بانک مرکزی از تحولات بازار مسکن تهران منتشر کرده، میانگین ارزش خانه‌های پایتخت با رشد ۱.۲ درصدی در مهرماه به ۴۷ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان رسید و روی قله جدیدی ایستاد. داده‌های رسمی نشان می‌دهد منطقه پنج طبق روال سال‌های گذشته پرتقاضاترین و منطقه یک گران‌ترین نقاط بازار مسکن تهران بودند، اما در این مطلب قرار است سراغ بخش‌هایی از گزارش بانک مرکزی برویم، که کمتر درباره‌شان صحبت شده است.

شماره یک| سهم ۷.۵ درصدی خانه‌های لوکس از معاملات مسکن تهران

به گزارش فرارو، گزارش تحولات بازار مسکن تهران، سهم معاملات واحد‌هایی را که ارزش آن‌ها بیش از ۱۰ میلیارد تومان بوده در مهرماه ۷.۵ درصد نشان می‌دهد. یعنی از پنج هزار و ۴۱۶ معامله رسمی صورت گرفته در اولین ماه پاییز امسال، بابت ۴۰۶ واحد بیشتر از ۱۰ میلیارد تومان در پایتخت رد و بدل شده است. از این حیث واحد‌هایی که ارزششان بین یک تا ۱.۵ میلیارد تومان بوده با دراختیار داشتن ۱۴.۵ درصد از کل معاملات، بیشترین سهم را خرید و فروش‌های ماه گذشته داشتند و خانه‌هایی که ارزش آن‌ها بین ۱.۵ تا دو میلیارد و دو تا ۲.۵ میلیارد بوده، به‌ترتیب در جایگاه‌های دوم و سوم قرار گرفتند.

شماره دو| سهم ۲.۵ درصدی خانه‌های بزرگ‌ از معاملات مسکن تهران

خانه‌هایی با متراژ بالای ۲۰۰ متر سهم ۲.۵ درصدی از کل معاملات بازار مسکن تهران داشتند. طبق آماری که بانک مرکزی از تحولات بازار مسکن پایتخت منتشر کرده از پنج هزار و ۴۱۶ واحدی که به‌شکل رسمی در مهر‌ماه گذشته خرید و فروش شده، ۱۲۹ معامله مربوط به واحد‌هایی با متراژ بالای ۲۰۰ متر بوده است. از این لحاظ خانه‌های ۵۰ تا ۶۰ متر مثل ماه قبل بیشترین سهم – کمی بیش از ۱۵ درصد- را از معاملات مسکن تهران داشتند و تقریبا از هر هفت معامله، یک مورد به خانه‌هایی با این متراژ تعلق داشته است. خانه‌هایی با متراژ ۶۰ تا ۷۰ و خانه‌هایی با متراژ ۴۰ تا ۵۰ به‌ترتیب رتبه‌های بعدی را از این نظر به خود اختصاص داده‌اند.

شماره سه| اختلاف ۶۷ میلیونی بین گران‌ترین و ارزان‌ترین منطقه تهران

متوسط قیمت مسکن بین گران‌ترین و ارزان‌ترین منطقه تهران متری ۶۷ میلیون تومان اختلاف دارد. در منطقه یک که به شکل سنتی گران‌ترین نقطه بازار مسکن تهران است، ارزش واحد‌های مسکونی به متری ۸۸ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان رسیده و این عدد در منطقه ۱۸ به‌عنوان ارزان‌ترین نقطه متری ۲۱ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان است. به‌این ترتیب خرید یک خانه ۱۰۰ متری در منطقه یک الان به‌طور میانگین هشت میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان آب می‌خورد و کسی که در منطقه ۱۸ قصد این کار را دارد، باید دو میلیارد و ۱۳۰ میلیون تومان کنار بگذارد. حالا اگر خانه‌های ۵۰ تا ۶۰ متر را که طبق آمار محبو‌ب‌ترین آپارتمان‌ها از نظر متراژ در تهران هستند ملاک قرار بدهیم، چی؟ خرید این خانه‌ها در منطقه یک به‌طور میانگین چهار میلیارد و ۴۱۵ تا پنج میلیارد و ۲۹۸ میلیون تومان هزینه دارد و این رقم برای خریداران خانه‌های ۵۰ تا ۶۰ در منطقه ۱۸ بین یک میلیارد و ۶۵ تا یک میلیارد و ۲۷۸ میلیون تومان برآورد می‌شود.

شماره چهار| جهش خیره‌کننده قیمت مسکن در منطقه ۱۹

متوسط قیمت مسکن در منطقه یک تهران درحالی ظرف مهر‌ماه ۱.۵ درصد افزایش پیدا کرده که در منطقه ۱۹ شاهد رشد خیره‌کننده ۲۶ درصدی ارزش خانه‌ها بودیم. در منطقه ۱۹ تهران متوسط قیمت مسکن از متری ۲۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در شهریور به متری ۲۷ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان در مهر رسید و این میزان رشد، منطقه ۱۹ را به رکورددار افزایش قیمت در معاملات مسکن تهران ظرف ماه گذشته تبدیل کرده است. از این لحاظ بعد از منطقه ۱۹، مناطق ۱۳ و ۱۵، به ترتیب با رشد ۶.۳ و ۶.۲ درصدی رتبه‌های بعدی را به‌خود اختصاص می‌دهند. بد نیست بدانید در هفت منطقه (مناطق سه، چهار، هفت، ۱۲، ۱۷، ۲۰ و ۲۲) شاهد عقب‌نشینی قیمت مسکن نسبت به شهریور امسال بودیم.

شماره پنج| رشد قیمت مسکن همزمان با افت حجم معاملات

متوسط قیمت مسکن در تهران مهر امسال درحالی ۱.۲ درصد رشد داشته که حجم معاملات پایتخت ظرف همین ماه ۱۰ درصد آب رفته است. گزارش بانک مرکزی از تحولات بازار مسکن تهران نشان می‌دهد متوسط قیمت هر مترمربع آپارتمان مسکونی در حدفاصل شهریور تا مهر از ۴۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به ۴۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان ارتقا پیدا کرد، اما تعداد معاملات در همین بازه زمانی از شش هزار و ۳۳ مورد به پنج هزار و ۴۱۶ مورد ریزش داشته است اما این رقم تقریبا با حجم معاملات مسکن در مهرماه سال گذشته برابری می‌کند.

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها