خانه » همه » سلامت » پیچ خوردگی مچ دست

دانلود کتاب های امتحان شده

پیچ خوردگی مچ دست

همه چیز راجع به ‌‌‌‌‌پیچ خوردگی مچ دست

پیچ‌خوردگی در مچ دست آسیبی است که رباط‌های این ناحیه وارد می‌شود و باعث درد مچ دست می شود. رباط‌ها بندهای محکمی از بافت لیفی هستند که داخل مفصل استخوان‌ها را به یکدیگر متصل می‌کنند. اگرچه بیشتر مردم تصور می‌کنند مچ دست‌، تنها یک مفصل بین ساعد و دست است؛ اما واقعیت این است که مچ دست شامل تعداد زیادی مفصل است که 15 استخوان مجزا را به هم وصل می‌کند. رباط‌هایی که این استخوان‌ها را به هم متصل می‌کنند می‌توانند با یک پیچ‌خوردگی شدید، خم شدن یا فشاری که به صورت ناگهانی به مچ دست نیرو وارد کند و آن را فراتر از دامنه حرکت طبیعی خود ببرد، پاره شوند.


همه چیز راجع به ‌‌‌‌‌پیچ خوردگی مچ دست

پیچ خوردگی مچ دست

پیخ خوردگی مچ دست آسیبی است که در اثر کشیدگی یا پارگی رباط های مچ دست رخ می دهد. رباط ها نوارهای بافتی محکمی هستند که استخوان ها را بهم متصل می کنند.

این آسیب در اثر وارد شدن فشار به مچ دست رخ می دهد. پیچ خوردگی مچ دست در هنگام زمین خوردن به خصوص در کودکان و افراد سالمند خیلی شایع است. مچ دست، در هنگام زمین خوردن به طور ناگهانی فشار زیادی را تحمل کرده و خم می شود. این مساله باعث آسیب یا پارگی رباط ها خواهد شد. همچنین پیچ خوردگی مچ دست یکی از آسیب های ورزشی شایع در ورزش های پربرخورد مانند بسکتبال است.

پیخ خوردگی مچ دست در اغلب مواد با استراحت، ثابت نگه داشتن آن و تمرینات فیزیوتراپی برطرف می شود؛ اما در صورت جدی بودن وضعیت ممکن است به آتل یا جراحی نیاز داشته باشد.1
 

درجات مختلف پیچ‌خوردگی مچ دست

در پیچ‌خوردگی مچ دست سه درجه وجود دارد:
 

خفیف (درجه 1)

رباط‌های مچ دست کشیده یا به صورت خیلی جزئی (تنها چند فیبر از رباط) پاره می‌شوند.
 

متوسط (درجه 2)

آسیب شدیدتر است و ممکن است برخی رباط‌های مچ دست اندکی پاره شوند.
 

پیچ‌خوردگی شدید (درجه 3)

یک یا چند رباط مچ دست به طور کامل پاره می‌شوند و یا از محل اتصال به استخوان جدا می‌شوند.2

همه چیز راجع به ‌‌‌‌‌پیچ خوردگی مچ دست

علل پیچ‌خوردگی مچ دست

بیشترین علت پیچ‌خوردگی و رگ به رگ شدن دست، زمین خوردن فرد و افتادن او روی مچ دستش است. با این حال موارد زیر نیز باعث پیچ خوردن مچ دست می‌شود.

ضربه وارد شدن به مچ دست

اعمال فشار زیاد به مچ یا تاب خوردن آن

پیچ‌خوردگی مچ دست در افراد زیر بسیار شایع است:

بازیکنان بسکتبال

بازیکنان بیس‌ بال

ژیمناستیک کاران

غواصان

اسکی‌بازان، به ویژه وقتی در حال سقوط هستند و دسته اسکی را در دست دارند.

اسکیت‌ بازان

اسکیت‌ بازان روی تخته

اسکیت‌ بازان روی خط

پیچ‌خوردگی مچ دست می‌تواند برای هر کسی که می‌افتد یا ضربه‌ای به مچ دستش وارد می‌شود، نیز اتفاق بیفتد.2
 

علائم پیچ خوردگی مچ دست چیست؟

پیچ خوردگی مچ دست درد زیادی دارد، به خصوص هنگامی که مچ دست را حرکت می دهید. در پیچ خوردگی های شدید علاوه بر درد و تورم، کبودی و خونمردگی هم در اطراف مفصل مچ مشاهده می شود. علائم احتمالی پیچ خوردگی مچ دست، عبارتند از:

درد

تورم

کبودی

گرما و التهاب

احساس ضعف

عدم توانایی در تکان دادن مچ.1

همه چیز راجع به ‌‌‌‌‌پیچ خوردگی مچ دست

زمان مراجعه به پزشک

همه دردهای مچ دست به مراقبت‌های پزشکی نیاز ندارند. مثلاً پیچ‌خوردگی‌ها و کشیدگی‌ها، با یخ، استراحت و مصرف مسکن‌های بدون نسخه رفع می‌شود. البته، اگر درد و تورم بیش از چند روز طول کشیده یا بدتر شد، به پزشک مراجعه کنید.

تأخیر در تشخیص علت درد مچ دست برای درمان می‌تواند باعث بهبود ضعیف، کاهش دامنه حرکتی و از کار افتادگی طولانی مدت شود.برای تشخیص پیچ‌خوردگی مچ دست، پزشک یک معاینه فیزیکی کامل روی شما انجام می‌دهد. روند تشخیص آسیب مچ دست شامل موارد زیر می‌شود:

در ابتدا پزشک شرح حال کامل و چگونگی آسیب دیدن شما را می‌پرسد. پزشک در مورد محل دقیق احساس درد، زمان شروع درد، شروع ناگهانی یا تدریجی درد و فعالیت‌هایی که باعث تشدید درد شما می‌شوند سوال می‌کند.

سپس پزشک شمار ا معاینه فیزیکی می‌کند و تمامی نواحی مچ را با دست لمس می‌کند تا حساس ترین نقطه را شناسایی کند. پزشک همچنین نواحی حساس به دردف متورم و کبود را بررسی می‌کند.

سپس پزشک قدرت عضلات اطراف مچ دست، دست و آرنج را بررسی می‌کند. ممکن است او به دست شما در جهت خاصی فشار وارد کند و از شما بخواهد در برابر نیروی وارد شده مقاومت کنید و در این حال میزان درد و قدرت عضلانی شما را بررسی می‌کند.

تست دیگری با تست فووِآ انجام می‌شود که در آن به ناحیه خاصی روی استخوان اولنا فشار وارد می‌شود و مچ دست شالم با مچ آسیب دیده مقایسه می‌شود. وجود درد و حسلسیت به لمس رد این ناحیه می‌تواند نشان دهنده پیچ خوردن مچ دست و پارگی رباط باشد.

رد صورتی که پارگی رباط با شکستگی استخوان نیز همراه باشد، این موضوع در تصاویر اشعه ایکس دیده می‌شود اما در صورتی که شکستگی وجود نداشته باشد، تصاویر اشعه ایکس عادی خواهند بود.

آسیب‌های شدید و حاد ممکن است بسیار دردناک باشند و در این صورت انجام معاینه فیزیکی ممکن نیست. در این مواردف نیاز است که به روش اسکن ام آر آی از مچ دست عکس گرفته شود.

آرتروسکوپی مچ دست بهترین روش برای تشخیص دقیق و صحیح آسیب مچ دست است. به طور همزمان که پزشک پیچ خوردگی مچ دست را بررسی می‌کند می‌تواند آسیب سایر رباط‌ها و غضروف‌های این ناحیه را نیز ارزیابی کند. برای انجام آرتروسکوپی، یک لوله باریک و بلند وارد مچ دست می‌ود که سر آن یک منبع نوری و دوربین قرار دارد و پزشک می‌تواند بافتها را مستقیما از این طریق ببیند و ارزیابی کند3
 

درمان پیچ خوردگی مچ دست

 

سرما ‌درمانی- درمان به وسیله سرما

سرما درمانی یک روش شناخته‌شده‌ای است که برای معالجه کردن از اعمال یخ یا سرما روی جراحت استفاده می‌کند.
 

سرما درمانی به روش PRICE

 تکنیک PRICE، استاندارد طلایی درمان صدمات حاد ورزشی است. این روش باید در اسرع وقت، پس از وقوع آسیب و طی 24 یا 48 ساعت پس از آن انجام شود.

به منظور درمان اولیه در پیچ‌خوردگی‌های متوسط، قوانین روش PRICE را دنبال می‌شود:

حفاظت از مچ دست

استراحت دادن به مفصل مچ دست

یخ گذاشتن روی ناحیه آسیب‌دیده جهت کاهش تورم

فشار وارد کردن به ناحیه متورم شده با استفاده از یک باند کشی

بالا آوردن ناحیه صدمه‌دیده
 

سرما حرکتی

سرما حرکتی یک تکنیک توان‌بخشی است که در آن پس از ورزش‌های پیش‌رونده‌ی فعال، روی محل‌های موردنظر یخ گذاشته می‌شود. مشاهده شده است که این تکنیک در درمان پیچ‌خوردگی رباط‌ها بسیار موفق بوده است.
 

سرما کششی

سرما کششی، تکنیکی ترکیبی از سرما درمانی و کشش است. برای کاهش انقباض عضلات و افزایش انعطاف‌پذیری آنها، از یک کیسه یخ استفاده می‌شود.
 

موارد منع استفاده از روش سرما درمانی

یکی از موارد منع استفاده از سرما درمانی، آسیب‌هایی است که ممکن است سرما رساندن به آن خطرناک باشد. آگاه بودن از این نکته بسیار حائز اهمیت است.
 

تجویز مسکن‌های ضدالتهابی

داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی (NSAIDs)، مانند آسپرین، ناپروکسن و موترین درد و تورم را تسکین می‌دهد. با این حال این داروها ممکن است عوارض جانبی مانند افزایش خطر خونریزی و زخم شدن داشته باشد. این داروها باید گه گاه استفاده شوند مگر اینکه پزشک نظر دیگری داشته باشد.
 

تزریق استروئید

اگر این اقدامات مفید واقع نشد، ممکن است تزریق استروئید به مفصل توصیه شود. ماده‌ی تزریق از استروئیدهای دارای اثر طولانی مانند دپومدرون (Depomedrone) و تریامسینولون (Triamcinolone) گرفته می‌شود که با مقداری بی‌حسی موضعی همراه است و به مفصل انتهایی انگشت شست تزریق می‌شود. بدن برای تعدیل کردن التهاب به طور طبیعی استروئید تولید می‌کند.

همه چیز راجع به ‌‌‌‌‌پیچ خوردگی مچ دست
 

گچ گرفتن یا آتل بستن

برای پیچ‌خوردگی‌های متوسط، به ویژه در ورزشکاران حرفه‌ای که مسابقه دارند، ممکن است مچ دست به مدت 7 تا 10 روز در یک آتل یا گچ سبک قرار گیرد و به طور ثابت و بی‌حرکت نگه داشته شود. معمولاً ورزشکاران با فروکش کردن علائم پیچ‌خوردگی می‌توانند به مسابقه بازگردند، اگرچه ممکن است به آنها توصیه شود به منظور حفاظت از مچ دست آن را آتل ببندند. وقتی که پیچ‌خوردگی شدید اتفاق افتاد و باعث شد مچ دست به طور قابل‌توجهی بی‌ثبات و ناپایدار شود، ممکن است به عمل جراحی نیاز شود.

به منظور بی‌حرکت نگه داشتن مچ دست، آن را گچ بگیرید یا آتل ببندید. این کار فقط باید برای یک مدت کوتاه انجام شود یعنی تا وقتی که شما به پزشک مراجعه نمایید. سپس در خصوص استفاده یا عدم استفاده از آتل با پزشک مشورت کنید. در برخی موارد استفاده از آتل برای مدت طولانی می‌تواند منجر به سفتی و ضعف عضلات شود.

اگر مچ دست شما به طور قابل‌توجهی آسیب دیده است، به محض اینکه علائم درد فروکش کرد باید تحت درمان فیزیکی قرار گیرید.2
 

چگونه از پیچ خوردگی مچ دست پیشگیری کنیم؟

پیشگیری از حوادث همیشه ممکن نیست، اما با رعایت احتیاط می توانید خطر لغزش و زمین خوردن را تا حد زیادی کاهش دهید.

برای جلوگیری از پیچ خوردگی مچ دست موارد زیر را رعایت کنید:

هنگام راه رفتن در باران یا بر روی زمین های لغزنده احتیاط کنید.

از کفش های ورزشی و مناسب استفاده کنید تا خطر سقوط را به حداقل برسانید.

اشیا سنگین را با دو دست بلند کنید تا فشار وارد شده بر هر مچ دست کاهش پیدا کند.

در هنگام انجام ورزش هایی مانند بسکتبال، اسکی و اسکیت بورد از مچ بند استفاده کنید؛ زیرا مچ بند احتمال آسیب دیدگی مچ دست را در هنگام افتادن یا وارد شدن ضربه به مچ دست کم می کند.3

پینوشتها
1.www.pezeshket.com
2.www.painacademy.ir
3.www.televisit24.com

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها