خانه » همه » خبر » پر بیننده ترین اخبار ایران و جهان » چرا برخی از پیروزی آمریکا مقابل ایران خوشحال شدند؟

دانلود کتاب های امتحان شده

چرا برخی از پیروزی آمریکا مقابل ایران خوشحال شدند؟

روزنامه هم‌میهن نوشت: تیم‌ملی فوتبال ایران با شکست یک بر صفر مقابل آمریکا نتوانست طلسم حذف در مرحله گروهی جام‌جهانی را بشکند. در روز‌هایی که بسیاری از مردم معتقدند اولویت این روزهای‌شان فوتبال نیست، نتیجه یک نظرسنجی درخصوص رویکرد مردم درمورد این مسابقه، چالش‌برانگیز بوده است.

همچنین رسانه‌های مطرح دنیا نیز از واکنش بازیکنان دو تیم در قبال هم بعد از مسابقه نکات جالبی را مطرح کردند. در ادامه نگاهی داریم به حواشی این بازی.

خوشحال یا ناراحت از شکست؟

مرکز افکارسنجی ایسپا در آخرین نظرسنجی خود درخصوص جام‌جهانی نسبت به احساس مردم ایران درخصوص شکست و پیروزی تیم‌ملی مقابل انگلیس، ولز و آمریکا پرداخته است. طبق این آمار حدود ۷۸ درصد از کل پاسخ‌دهندگان، از شکست آمریکا خوشحال می‌شدند و حدود ۲۲ درصد نسبت به پیروزی آمریکا مقابل تیم‌ملی ایران یا خوشحال شدند یا بی‌تفاوت بودند.

عباس عبدی، تحلیلگر سیاسی درخصوص این نظرسنجی و آمار منتشر شده گفت: «این نتایج مغایر با آنچه بعد از پیروزی آمریکا مقابل ایران رخ داد، نیست؛ به این دلیل که آمار منتشر شده برای کل کشور است، ولی بر حسب اینکه در کدام شهر و کدام محله باشد، ابراز خوشحالی یا ناراحتی می‌تواند بسیار متفاوت باشد. به‌علاوه آمار ۹۰درصد درست نیست. طبق این نظرسنجی ۷۸ درصد مردم از شکست آمریکا خوشحال شدند و ۲۲ درصد چنین نگفته‌اند. معتقدم این ۲۲ درصد هم عدد بسیار بزرگی است. شما فرض کنید فقط ۷۸درصد مردم قتل را جرم بدانند؛ اینکه قتل جرم نباشد ۲۲درصد رقم زیادی است. به همین دلیل می‌گویم که درصد مخالفت با پیروزی فوتبال ایران مقابل آمریکا، بسیار نمود پیدا می‌کند، بنابراین این آمار مشکلی ندارد بلکه مشکل‌اش ناشی از سوءگیری ما نسبت به محلی که بوده‌ایم است.»

عباس عبدی درخصوص فضای دوقطبی ایجادشده در جامعه و پیامد آن برای سیاستمداران گفت: «فضای دوقطبی جامعه نیز تبعات خاص خودش را دارد و متاسفانه مسئولان خیلی متوجه این بازی نیست و بعضا در تشدید این فضا هم نقش ایفا می‌کند. دولت به‌جای اینکه ورزش را از سیاست جدا کند، همچنین حوزه‌های دیگر را نیز از سیاست متمایز کند و سیاست را منحصر به محدوده خاصی کند، آن را گسترش می‌دهد تا بلکه بتواند از این طریق مشکلاتش را حل کند، غافل از اینکه چنین اتفاقی اساسا رخ نمی‌دهد و مشکلاتش را به این حوزه‌ها نیز وارد می‌کند.»

واکنش جو بایدن و بازیکنان آمریکا

بعد از پایان مسابقات حساسی، چون ایران و آمریکا که مسائل سیاسی نیز در آن دخیل است، طبعا مقامات سیاسی دو کشور بعد از پیروزی و موفقیت تیم‌شان، صحبت‌های جالبی را مطرح می‌کنند.

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا بعد از صعود تیم‌ملی کشورش به دور حذفی جام‌جهانی، با ابراز رضایت از نتیجه این دیدار گفت که می‌دانسته تیم‌ملی آمریکا پیروز این مسابقه است.

حساب کاربری جو بایدن در توئیتر، ویدئویی از واکنش رئیس‌جمهور آمریکا بعد از شنیدن خبر برد تیم این کشور در این بازی را منتشر کرده است. همچنین بازیکنان آمریکا در پایان این دیدار سراغ بازیکنان ناراحت ایران رفتند و به آن‌ها دلداری دادند. از واکنش بازیکنان آمریکا نیز می‌توان به تیموتی وه‌آ اشاره کرد که در استوری اینستاگرام خود پیام خداحافظی برای تیم‌ملی ایران منتشر کرد و تمام احترام خود را به حریف نشان و اطمینان داد که آن‌ها در جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر الهام‌بخش بودند. تیموتی وه‌آ، فرزند ژرژ وه‌آ، رئیس‌جمهور کنونی کشور لیبریا و بازیکن اسبق تیم‌ملی فوتبال این کشور و باشگاه میلان ایتالیاست.

کی‌روش قصد رفتن ندارد

مهدی تاج پیش از پیروزی در انتخابات ریاست فدراسیون فوتبال، وعده حضور کی‌روش به‌جای اسکوچیچ را داده بود و بعد از انتخابات همین کار را کرد تا اسکوچیچ در آستانه این رقابت‌ها از سمت خود برکنار شود.

تاج در مصاحبه خود اعلام کرد، دیگر خبری از قرارداد ترکمنچای با کی‌روش نیست و قرارداد مرد پرتغالی ماهانه ۵۰ هزار یورو است و قرار نیست تبصره خاصی داشته باشد. انتظار‌ها از کادر فنی این بود که بعد از دو دوره تجربه حضور با ایران در جام‌جهانی، این‌بار ایران را راهی مرحله بعدی کند که این اتفاق این‌بار نیز رخ نداد.

کی‌روش بعد از مسابقه اعلام کرد، برای جام ملت‌های آسیا برنامه ویژه‌ای برای تیم‌ملی ایران دارد. وعده‌های کی‌روش در حالی در رسانه‌ها اعلام شده که او در جام‌جهانی نتوانست کارنامه و عملکرد درخشانی را به ثبت برساند و مشخص نیست براساس چه فاکتور‌هایی او خودش را شایسته حضور در جام ملت‌های آسیا می‌داند.

طلسمی که برای آمریکایی‌ها شکسته شد

با شکست تیم‌ملی ایران مقابل آمریکا، دو رکورد ویژه برای آمریکایی‌ها شکسته شد. نخست اینکه ایران مقابل این تیم تابه‌حال شکست نخورده بود. یک برد و یک تساوی، نتایج دو تیم در تقابل باهم بود که حالا آمریکا با پیروزی یک بر صفر در مسابقه سه‌شنبه شب، اولین برد خود را مقابل ایران به‌دست آورد.

دومین طلسمی که برای آمریکا شکسته شد هم برای آن‌ها بسیار حائز اهمیت بود. آمریکا در دیدار با ایران، دروازه‌اش را بسته نگه داشت تا بعد از جام‌جهانی ۱۹۳۰ برای دو بازی متوالی کلین شیت کند و گلی از حریفان دریافت نکند.

«مت ترنر»، دروازه بان تیم‌ملی فوتبال آمریکا هرچند در دیدار با ایران واکنش خاصی نداشت و دروازه‌اش هم تهدید نشد، اما با بسته نگه داشتن دروازه برای دومین بازی متوالی، رکورددار شد و یک طلسم را شکست.

اسکوچیچ: ترکیب تیم‌ملی اشتباه بود

ترکیب تیم‌ملی ایران مقابل آمریکا با انتقادات فراوانی همراه شد. دراگان اسکوچیچ که توانسته بود تیم‌ملی ایران را به راحتی راهی جام‌جهانی کند، اما با تصمیم مهدی تاج پیش از جام‌جهانی اخراج شد حالا در ایام این تورنمنت به‌عنوان کارشناس شبکه تلویزیونی الجزیره فعالیت می‌کند.

او به شدت از عملکرد کارلوس کی‌روش، سرمربی تیم‌ملی ایران در این مسابقات انتقاد کرد. این تیم پیش از این شش بر دو از انگلیس شکست خورده بود و در بازی دوم با نتیجه دو بر صفر، ولز را از پیش‌رو برداشت.

اسکوچیچ که همچنان از شیوه برکناری خود از تیم‌ملی ناراحت است، گفت: «تماشای مسابقات ایران برایم سخت بود، زیرا من باید آنجا می‌بودم.» سرمربی پیشین تیم‌ملی با انتقاد از عملکرد کی‌روش گفت: «ایران در بازی اول بسیار محتاط بود. اگر قرار بود ۱۰ترکیب مختلف از بازیکنان را پیش‌بینی کنم، بازهم این ترکیب را حدس نمی‌زدم. بازیکنانی در جام‌جهانی بازی کردند که در مسابقات انتخابی حضور نداشتند.»

رسانه‌های دنیا چه گفتند

بعد از پایان این مسابقه حساس، رسانه‌های مطرح دنیا واکنش‌های مختلفی به تقابل سیاسی فوتبالی ایران و آمریکا نشان دادند. نشریه «ال ناسیونال آرژانتین»، از آمریکا به‌عنوان شیطان بزرگ یاد کرد و نوشت: «در سیاسی‌ترین مسابقه جام‌جهانی ۲۰۲۲، تیم کارلوس کی‌روش آنطور که می‌خواست تیم‌اش مقابل شیطان بزرگ – یعنی آمریکا- بازی نکرد تا درنهایت با شکست در این مسابقه از گردونه رقابت‌ها کنار برود.»

این رسانه آرژانتینی همچنین نسبت به میانگین سنی دو تیم با اشاره به انقلاب ایران نوشت: «هیچ‌یک از بازیکنان دو تیم که سه‌شنبه شب در زمین حضور داشتند، انقلاب ایران و تسخیر سفارت آمریکا توسط نیرو‌های انقلابی ایران را ندیدند و پس از مسابقه نیز بازیکنان فارغ از مسائل سیاسی، یکدیگر را در آغوش گرفتند».

سایت گل انگلیسی هم با تقدیر از گلزن آمریکا نوشت: «جان‌فشانی پولیچیچ باعث شد تا تیم‌ملی کشور آمریکا با شکست ایران، راهی مرحله حذفی شود. گفتنی است پولیچیچ با مصدومیت شدید بعد از گلزنی، بازهم به زمین برگشت و تا پایان نیمه‌نخست هم تیمش را همراهی کرد».

در روز‌های پرتنش دولتمردان ایران و آمریکا، بازیکنان فوتبال دو کشور سعی کردند فارغ از مسائل سیاسی، با احترام خاصی مقابل هم قرار بگیرند. دیوید بلنکل، روزنامه نگار ورزشی آمریکایی در اینستاگرام خود به همین موضوع اشاره کرد و گفت: «اگر سیاستمداران اجازه دهند، انسان‌ها به هم می‌رسند.»

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها