خانه » همه » مذهبی » چرا مصرف شیر و گوشت گاو می‌تواند عامل ابتلا به سرطان روده باشد؟

دانلود کتاب های امتحان شده

چرا مصرف شیر و گوشت گاو می‌تواند عامل ابتلا به سرطان روده باشد؟

محققان در بررسی‌های دوباره پی بردند، ارتباطی هست بین خوردن گوشت گاو و نوشیدن شیر با برخی از انواع سرطان، به ویژه سرطان روده بزرگ. یکی از مدافعان این نظریه، یک دانشمند آلمانی است که پیش‌تر هم جایزه نوبل پزشکی را برده است.

محققان عناصر دی‌ان‌آ تک رشته‌ای حلقوی موجود در گوشت گاو و شیر را به نام فاکتور بی‌ام‌ام‌اف BMMF می‌شناسند که احتمال می‌رود در ایجاد بیماری سرطان، به ویژه سرطان روده، نقش داشته باشند. از طرفداران این نظریه می‌توان به “هارالد تسور هاوزن”، دانشمند آلمانی و “دو ویلیر” و “تیمو بوند” اشاره کرد که در مرکز پژوهش‌های سرطانی در شهر هایدلبرگ آلمان تحقیق می‌کنند.

بی‌ام‌ام‌اف مولکول دی‌ان‌آ های کوچکی هستند که اغلب در سرم گاو و محصولات لبنی گاوهای شیری اوراسیا و اخیرا هم در سلول‌های سرطانی روده بزرگ دیده می‌شوند.

وجود عامل بیماری‌زا در ۷ درصد از بیماران

این محققان که پیش‌تر هم این نظریه را مطرح کرده بودند، حالا با دقت بیشتری به بررسی دوباره ارتباط این فاکتور و سرطان روده پرداخته‌اند. آنها بافت روده انسان‌های سالم و کسانی را که به سرطان روده مبتلا بودند، تجزیه و تحلیل کردند. آنها در این مطالعات پی بردند که در ۷ درصد از نمونه‌های گرفته شده از بیماران، ردپای این پاتوژن وجود دارد. در مقابل در بدن تنها دو درصد از افراد سالم این عامل بیماری‌زا یافت شد.

محققان حدس می‌زنند که این عامل بیماری‌زا و محصولات متابولیکی آنها می‌توانند فرآیندهای التهابی مزمن را در بافت روده تحریک کنند که منجر به تغییرات ژنتیکی و در نهایت سرطان می‌شود.

این تیم تحقیقاتی معتقد است که یافته‌های آنها می‌تواند به تشخیص زودهنگام و بهتر بیماری کمک کند. به این ترتیب که می‌توان وجود این پاتوژن‌ها را در افراد بررسی کرد و در صورت آلوده بودن فرد به این بیماری‌زا، آنها را به موقع برای غربالگری سرطان روده فرستاد.

تحقیقات پیشین برنده جایزه نوبل پزشکی

هارالد تسور هاوزن، دانشمند و ویروس‌شناس اهل آلمان است که تحقیقات او روی سرطان دهانه رحم و کشف نقش ویروس پاپیلوم در شکل‌گیری سرطان دهانه رحم برای او جایزه نوبل فیزیولوژی و پزشکی سال ۲۰۰۸ را به ارمغان آورد.

پرفسور هارالد تسور هاوزِن پیش‌تر هم از احتمال وجود عوامل محرک سرطان در لبنیات و گوشت قرمز سخن گفته بود. براساس تحقیقات بیش از ده ساله‌ این پژوهشگر، او معتقد بود که این عوامل بیماری‌زا می‌توانند چندین دهه بعد فعال شده و باعث سرطان‌های روده بزرگ و پستان شوند.

بزرگسالان نیازی به حذف شیر و گوشت ندارند

تیم تحقیقاتی که روی این موضوع کار می‌کند، پیش‌تر اعلام کرده بود که بزرگسالان نیازی به پرهیز از محصولات شیری و گوشت ندارند، زیرا اگر این عوامل بیماری‌زا در بدنشان باشد، این اتفاق در مرحله نوزادی رخ داده است. آنها اما نتیجه گیری کرده‌ بودند که نوزادان قطعاً نباید با شیر گاو تغذیه شوند.


دویچه‌وله

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها