خانه » همه » خبر » چطور بفهمیم به دیابت مبتلا شده ایم؟/ علائم اولیه قند خون چیست؟

دانلود کتاب های امتحان شده

چطور بفهمیم به دیابت مبتلا شده ایم؟/ علائم اولیه قند خون چیست؟

زمانی که به دلیل کمبود انسولین کافی میزان قند در خون زیاد باشد، فرد به دیابت مبتلا خواهد شد. بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت (WHO)، در سه دهه گذشته، شیوع دیابت نوع ۲ در مختلف با سطح درآمدهای متنوع به طور چشمگیری افزایش یافته است و امروزه حدود ۴۲۲ میلیون نفر در سراسر جهان به دیابت مبتلا هستند. دیابت نیاز به درمان دارد زیرا سطوح قند خون کنترل نشده می‌تواند بر اندام‌های حیاتی مانند قلب و کلیه‌ها تأثیر بگذارد و حتی می‌تواند منجر به مرگ شود. برخی از علائم اولیه دیابت وجود دارد که باید مراقب آنها باشید.

علائم اولیه ابتلا به قندخون

۱) تکرر ادرار

اگر متوجه شدید که باید به دفعات بیشتری نسبت به حد معمول ادرار کنید، می‌تواند نشانه‌ اولیه قند خون بالا باشد. اگر سطح گلوکز در خون بالا باشد، کلیه‌ها سعی می‌کنند با فیلتر کردن قند اضافی بدن ما را تنظیم کنند. بنابراین تکرر ادرار، به ویژه در طول شب، می‌تواند یک علامت هشدار دهنده اولیه دیابت باشد.

۲) کاهش وزن با وجود گرسنگی مکرر

بدن ما انرژی خود را از گلوکز دریافت می‌کند. این قند ساده زمانی تولید می‌شود که سیستم گوارشی بدن غذا را تجزیه می‌کند. اما زمانی که شما دیابتی هستید، مقاومت بدن به انسولین مانع از ورود گلوکز به عضله و تامین انرژی می‌شود. بنابراین، صرف نظر از اینکه چه زمانی و چه چیزی می‌خورید، همچنان احساس گرسنگی خواهید کرد. در نتیجه این روند وقتی بدن سوخت خود را از گلوکز دریافت نمی‌کند، ماهیچه‌ها و چربی‌ها را برای انرژی تجزیه می‌کند و در نتیجه منجر به کاهش وزن ناسالم می‌شود.

۳) مدام احساس خستگی می‌کنید

تکرر ادرار در شب می‌تواند باعث اختلال در خواب و همچنین کم آبی بدن شود. همچنین، بدن شما انرژی کمی دارد زیرا قادر به دریافت سوخت مورد نظر از گلوکز نیست. بنابراین ممکن است دائماً احساس خستگی کنید. این احساس خستگی می‌تواند بر کیفیت زندگی شما و نحوه انجام وظایف روزانه شما تأثیر بگذارد.

۴) تاری دید

قند خون بالا بر سایر اندام ها مانند کلیه ها و چشم ها تأثیر می‌گذارد. هنگامی که سطح گلوکز در خون بسیار بالا باشد، می‌تواند به عروق خونی چشم آسیب برساند و منجر به تاری دید شود. همچنین می‌تواند منجر به تورم چشم شما شود که در نتیجه آن تاری دید به وجود می‌آید. بدون مراقبت مناسب و عدم درمان ممکن است در طولانی مدت منجر به از دست دادن بینایی شود.

۵) زخم ها و زخم ها به کندی بهبود می‌یابند

اگر سطح گلوکز خون به طور مداوم بالا باشد، اعصاب و عروق خونی بدن ما آسیب می‌ببینند. این مساله می‌تواند بر گردش خون تأثیر منفی بگذارد. بنابراین حتی کوچکترین بریدگی ها و زخم ها نیز مدت زیادی طول می‌کشد تا بهبود یابد. این نشانه بسیار بارز دیابت است. این امر به ویژه در پاها مشاهده می‌شود.

۶) احساس گزگز یا بی حسی در پاها یا دست ها

همانطور که قبلا ذکر شد، دیابت به اعصابی که بر گردش خون تاثیر می‌گذارد آسیب می‌رساند. بنابراین این امر می‌تواند منجر به احساس سوزن سوزن شدن یا بی حسی در پا یا دست در بیماران دیابت نوع ۲ شود.

۷) تغییر رنگ پوست

مقاومت به انسولین می‌تواند باعث این شود که پوست گردن، زیر بغل و بالای بند انگشت تیره شود و این یکی از نشانه های دیابت است. این تکه های تیره می‌توانند مخملی به نظر برسند. این‌ علائم برخی از علائم دیابت بودند اما توجه کنید که قبل از هر گونه نتیجه گیری در مورد وضعیت جسمی‌تان با پزشک مشورت کنید.

بیشتر بخوانید:

علائم خطرناک لخته‌ شدن خون/ این نشانه‌ها را جدی بگیرید

چرا خطر حمله قلبی در ماه آذر بیشتر است؟

۳۵۲۳۶

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها